داخلی     گفتگو     انديشه
ارائه شيوه‌های تبليغی صحيح؛ راهكار مقابله با شبهات مهدويت در فضای مجازی
  يك كارشناس دينی و مذهبی در خراسان جنوبی، ارائه شيوه‌های تبليغی مناسب را يكی از راه‌های مقابله با شبهات مهدويت در فضای مجازی دانست و گفت: ايجاد فضای منطقی برای مقابله با تبليغات منفی حوزه مهدويت كافی نيست بلكه بايد به شگردهای تبليغی نيز تمسك جست.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : 54911
ارائه شيوه‌های تبليغی صحيح؛ راهكار مقابله با شبهات مهدويت در فضای مجازی
 به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام والمسلمين عباس فرازی، يك كارشناس دينی در خراسان جنوبی گفت: روايات اسلامی بر ضرورت زمينه‌سازی امر ظهور و خوش‌پيمانی با امام عصر تأكيد دارند.

وی تصريح كرد: نقش و كاركرد جامعه ولايی و حكومت ولايی در اين زمينه‌سازی بی‌بديل است اما كاركرد جامعه ولايی تا حكومت ولايی فاصله بسياری دارد چرا كه هر چند در جامعه ولايی آحاد ملت با پذيرش ولايت و مرجعيت دينی برای زمينه‌سازی گامی لازم برداشته‌اند اما وجود چالشی ‌چون حاكميت طاغوت نرخ رشد زمينه‌سازی را كم‌رنگ می‌كند و اين در صورتی است ‌كه وضع در حكومت ولايی (جامعه ولايی واجد حكومت ولايی) به گونه ديگری است؛ چرا كه حكومت ولايی با شاخصه‌ها و سازوكارهای درونی و هم‌چنين قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود، موجبات افزايش نرخ رشد زمينه‌سازی ظهور را رقم می‌زند.

اين كارشناس دينی در خراسان جنوبی ادامه داد: دكترين حكومت ولايی می‌تواند با رشد و گسترش معرفت، معنويت و بيداری در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و هم‌چنين به چالش كشاندن استكبار جهانی موعودستيز، جهان را برای پذيرش موعود آخرالزمان مهيا كند.

حجت‌الاسلام فرازی افزود: رويش حكومت ولايی را می‌توان آغازی برای افول جبهه مستكبر و پايان مظلوميت جبهه زمينه‌ساز و در نهايت ظهور منجی معنويت و عدالت دانست.

وی اظهار كرد: همواره دو گروه سعادتمندان و شقاوتمندان در تضاد و مبارزه با يكديگر بوده و لازم است كه سعادتمندان كه همان گروه صالحان هستند شكل گرفته و زمينه‌ساز قيام جهانی مهدوی باشند.

اين كارشناس دينی در خراسان جنوبی با اشاره به اينكه در زمينه مهدويت سه رويكرد قابل بررسی است، تأكيد كرد: گروهی تنها آرزوی ظهور حضرت را دارند اما در واقع اين افراد دروغگو هستند و در نهج‌‌البلاغه نيز آمده است كه گروهی مدعی اميد به رجاء پروردگار هستند ولی نشانه‌ای از رجاء و اميد در اعمال آنها نبوده و رفتارشان حكايت از كذاب بودن آنهاست زيرا عملكرد آنها به گونه‌ای است كه هيچ توجهی به خداوند ندارند.

حجت‌الاسلام فرازی ادامه داد: اعمال و رفتار كسانی كه آرزوی واقعی ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دارند نشانگر صدق گفتار آنهاست و به عبارت ديگر مهدوی باور بودن انسان در عملكرد او مشخص شده و شيعه واقعی محسوب می‌شود.

وی گفت: برخی ديگر از اشخاص نيز در كارهای خود دچار شتاب‌زدگی بوده و در همه اقدامات خود بدون مبنای اجتهادی و استفاده از كارشناسان خبره و تنها با عقل خود به تحليل می‌پردازند كه اين مسئله در طول تاريخ وجود داشته و نمونه بارز اين افراد،‌ منافقين هستند كه پيش از انقلاب مشغول به فعاليت بوده و بدون توجه به نظريات علمای مسلمان، تفكرات ماركسيستی را سرلوحه برنامه‌های خويش قرار دادند و امروز هم دچار مشكلاتی شده‌اند كه توان حل آن را ندارند.

اين كارشناس دينی در خراسان جنوبی تصريح كرد: در طول تاريخ كسانی بوده‌اند كه جدا از خط ولايت و امامت،‌ انديشه‌های باطلی را مبنای عمل خويش قرار داده و به تحليل‌های شتاب زده مشغول شدند كه در اين مسير علاوه بر خودرأيی، شياطين انس و جن نيز به آنها ياری می‌رسانند و سرانجام همه اين افراد هلاكت است.

حجت‌الاسلام فرازی گروه سوم را افرادی كه تسليم حق و فرهنگ الهی و ولايی بوده و در واقع از آموزه‌‌های مهدوی بهره می‌برند بیان کرد و گفت: وجود استاد برای يادگيری كتاب‌های مرجع و منبع ضروری است زيرا مباحث نظام‌مند نيازمند تحليل و بررسی استادانه هستند.

وی گفت: معارف قرآنی بدون اجتهاد قابل فهم و درك نبوده و لازم است كه برای وارد شدن به اين نوع مباحث از نگاه ابتذالی خودداری شود و نمونه اين مسئله نيز ادعای ارتباط مستقيم با امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه امروزه به شدت نخ نما شده و جز برای معدودی افراد قابل باور نیست.

اين كارشناس دينی در خراسان جنوبی با اشاره به ديدگاه انتزاعی در مورد مهدويت خاطرنشان كرد: گروهی نيز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را جدای از مسائل جهان می‌دانند در حاليكه ايشان هدايت‌گر تمام اشيا و موجودات بوده و هر كس به تناسب ظرفيت و استعداد خويش از اين هدايت بهره‌مند خواهد شد.

حجت‌الاسلام فرازی با تأكيد بر استفاده از رويكرد اجتهادی در بحث مهدويت افزود: نجات در سايه تسليم فرهنگ كتاب و سنت است و اين امر زمانی محقق می‌شود كه همراه با لوازم آن صورت گيرد به اين ترتيب كه باید در زمان حضور از معصومين(علیهم السلام) استفاده كرده و در زمان غيبت، به فقها و علمای اسلام مراجعه شود زيرا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اين افراد را حجت خود بر مردم می‌داند و خود حجت بر فقهاست.

وی با بيان اينكه راه روشن توسط امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشخص شده است، يادآور شد: جهل و انحراف و جريان‌هايی از اين دست به دنبال منحرف ساختن اين مسير هستند و كسانی می‌توانند به سعادت دست يابند كه تسليم حق بوده و فرهنگ واقعی انتظار را بشناسند.

اين كارشناس دينی در پاسخ به اين سؤال كه موعودگرايی اديان مختلف در فضای مجازی چگونه قابل ارزيابی است تأكيد كرد: پيروان حقيقی مهدويت بايد با شبهات موجود در بحث منجی هوشمندانه و منطقی برخورد كنند و بايد با سعه صدر، فكر و انديشه آن را از ذهن كاربران پاك كرد.

حجت‌الاسلام فرازی در پایان گفت: برخی از نگاه‌های موجود در فضای مجازی صرفاً برای تبليغات مسائل دروغين و در راستای از بين بردن حقيقت در فضای مجازی به كار گرفته می‌شود و تبليغاتی را كه برای از بين بردن حقيقت در بحث منجی و مهدويت در فضای مجازی شاهد هستيم، نمی‌توان تنها با فضای منطقی پاسخ داد، بلكه بايد شگردها و شيوه‌های تبليغی مناسب برای مقابله با اين‌گونه رفتارهای تبليغی در فضای مجازی ايجاد شود به گونه‌ای كه انديشمندان، متفكران و علاقه‌مندان به موضوع مهدويت با نگاه سالم و توانمند برای مقابله با اين افكار در فضای مجازی فعاليت و تلاش كنند.

انتهای پیام/ب/46