نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » يادداشت » انديشه

روایت زنانه از انتظار

راز مزار خوشبو در شب معراج/ویژگی‌های بانوان رجعت‌کننده پس از ظهور

۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۱

مرجع : خبرگزاری شبستان

آینده روشن - یک کارشناس مهدوی با اشاره به ماجرای شهادت «صیانه ماشطه»، از بانوان رجعت‌کننده در عصر ظهور، گفت: جهاد و مبارزه، ایمان محکم و راسخ و تحمل رنج و مشقات و حتی سکوت برابر کشتن همه فرزندان برای حفظ ایمان، صیانه را از زنان اثرگذار در دولت کریمه کرده است.

به گزارش آینده روشن در کتاب «دلایل الامامه» از منابع شیعی نوشته مرحوم طبری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: بعد از ظهور، ۱۳ زن رجعت می کنند که راوی می گوید ابتدا از حضرت (ع) سوال کردم، این زنان چه مسئولیتی خواهند داشت، ایشان پاسخ دادند این زنان همانند جنگ های دوران پیامبر(ص) مجروحان را درمان خواهند کرد و از بیماران پرستاری می کنند که راوی اسامی این زنان را از امام(ع) جویا می شود و ایشان نام ۹ نفر از آنان را اینگونه بیان می کنند و می فرمایند: سمیه مادر عمار یاسر، صیانه الماشطه، امّ ایمن، ام خالد احمسیه، زبیده، حبّابه والبیّه، قنواء دختر رشید هجرى که یا حدیث ناقص نقل شده است و یا امام تنها به 9 تن اشاره می کند که از این میان نیز سه تن ناشناخته هستند. البته در کتاب «خصایص فاطمی»، شیخ محمد باقر کجویی از جناب نسیبه، دختر کعب مازنیه هم به عنوان یک زن رجعت کننده نام برده است.



از این رو، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «جواد جعفری»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت و مولف کتاب «بانوان رجعت کننده» بنا داریم ویژگی ها و سرگذشت هفت تن از زنان رجعت کننده در دوران ظهور امام زمان (عج) را به منظور ارائه درس هایی برای بانوان منتظر کشور بررسی کنیم ... در ادامه اولین شماره از این گفتگو را می خوانید:



حجت الاسلام جواد جعفری با اشاره به سرگذشت «صیانه الماشطه»، آرایشگر دختران فرعون اظهار کرد: در روایت داریم شبی که پیامبر (ص) به معراج برده شد زمانی که ایشان از مکه توسط جبرائیل همراهی شدند تا به مسجد الاقصی بروند، از محلی عبور کردند که بر اساس کتب اهل سنت و شیعی بسیار خوشبو بود، وقتی حضرت(ص) علت آن را جویا شدند جبرئیل پاسخ داد این بوی خوش از مزار صیانه الماشطه، آرایشگر خانواده فرعون و فرزندانش به مشام می رسد.



این کارشناس مهدوی تصریح کرد: جبرئیل به حضرت رسول(ص) عرضه داشت: صیانه آرایشگر خانواده فرعون و همسر حزقیل، همان مومن آل فرعون است که در قرآن نیز از همسر وی نام برده شده است.



جعفری اضافه کرد: جناب حزقیل یا همان مومن آل فرعون پسرعمو و ولیعهد فرعون بود همچنین برادر همسرش یعنی برادر آسیه نیز بود.



این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در تاریخ نقل شده که صیانه، روزی در حال آرایش دختر فرعون بود که شانه از دستش به زمین می افتد و بی اختیار می گوید: سبحان الله که دختر فرعون از وی این سوال را می پرسد که از پدرم نام بردی و صیانه پاسخ می دهد من از خداوند خود، تو و همچنین پدرت نام بردم که دختر فرعون می‌گوید من به پدرم خبر خواهم داد که تو چنین حرفی را میزنی و صیانه می گوید: برایم مهم نیست.



وی ادامه داد: دختر فرعون این خبر را به پدرش می دهد و او نیز صیانه را احضار می کند و از او می پرسد خدای تو کیست؟، صیانه در جواب فرعون پاسخ می دهد: خدای من همان خدای تو و الله است که فرعون می‌گوید از عقیده ات باید برگردی و صیانه قبول نمی کند لذا فرعون دستور می دهد یک کوره مس مذاب را آماده کنند.



جعفری اضافه کرد: فرعون مجدداً از وی می خواهد که از این سخنش برگردد اما صیانه نمی پذیرد لذا فرعون دستور می دهد یکی از فرزندان صیانه را در این کوره مذاب بیاندازند تا از این طریق، صیانه را تحت فشار قرار دهد بنابراین مجدداً از وی این سوال را می پرسد که از حرف خود باز می گردی و صیانه رد می کند که بر اساس روایات، فرزندان بعدی صیانه تک تک به داخل این مثل مذاب انداخته می شوند.



این کارشناس مهدوی با بیان اینکه پس از آن که تک تک فرزندان صیانه در مقابل چشمانش داخل کوره مس مذاب انداخته شدند نوبت به نوزاد در بغل وی رسید، تصریح کرد: فرعون مجدداً درخواست خود را مطرح می کند و صیانه مجددا آن را رد می‌کند لذا فرعون دستور می‌دهد که نوزاد را از بغل وی بگیرند و داخل مس مذاب بیندازند که در این لحظه ماشطه کمی تردید می کند و در تاریخ آمده: یکی از نوزادانی که به حرف در می آید همین فرزند صیانه ماشطه است.



وی اضافه کرد: این نوزاد در بغل مادر به حرف می آید و می گوید «مادر بگذار مرا داخل آتش بیندازند که عذاب دنیا هر چقدر هم باشد از عذاب آخرت راحت تر است» که در نهایت این فرزند را نیز به داخل کوره می اندازند و سپس نوبت به خود صیانه ماشطه می رسد.



حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: ماشطه قبل از آن که به داخل کوره انداخته شود از فرعون یک درخواست می کند و می گوید به پاس تمام خدماتی که به خاندان تو داشته‌ام درخواست می کنم بعد از این که مرا داخل این کور انداختی این کوره را به همین شکل به خانه من ببرید و خانه را بر روی آن خراب کنید تا به محل دفن ما تبدیل شود که فرعون نیز قبول می کند.



این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: جناب جبرئیل به پیامبر (ص) می‌ گوید: اینجا همان مزار صیانه ماشطه است و امروز این بوی خوش از آن به مشام می رسد.



وی در ادامه بیان کرد: در تاریخ آمده بعد از شهادت صیانه، آسیه همسر فرعون مشاهده کرد که فرشته ها نازل شده اند و روح صیانه را به دلیل خیراتی که خداوند برای او اراده کرده است، به معراج می برند، به همین دلیل آسیه نزد فرعون می آید و می گوید چه چیزی باعث شده است که تو در برابر خداوند چنین جرئتی پیدا کنی؟ و اعلام می کند که به خداوند متعال ایمان دارد.



جعفری ادامه داد: در قرآن کریم آمده پس از این گفتگو فرعون، آسیه را به‌شکلی دردناک به شهادت می رساند یعنی دلیل آن که آسیه ایمان خود را آشکار کرد مشاهده ملکوت و باطنی بود که از صیانه دید.



این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به درس‌های سرگذشت و زندگی صیانه ماشطه برای بانوان منتظر جامعه اسلامی ما، گفت: مهمترین درس صیانه ماشطه برای ما ایمان محکم و راسخ است، ایمان او به قدری قوی بود که در برابر تمام سختی ها و مشکلات ایستادگی کرد و حتی زمانی که فرزندانش یک به یک در برابر چشمانش به شهادت رسیدند، باز هم مقاومت کرد.



وی اضافه کرد: دومین درس جناب صیانه ماشطه تحمل رنج و مشقت است، یعنی افرادی رجعت می کنند که سختی های فراوان را تحمل کنند.



حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه در روایات آمده فردی رجعت می کند که در راه حق سختی ها را تحمل کند، افزود: سومین درس صیانه ماشطه، جهاد و مبارزه است ایشان در برابر آن جو و خفقان همه گیر آن دوران، جوگیر و تابع اکثریت نمی شود و با تحمل سختی ها حقیقت را بیان می کند و پای آن می ایستد و جان خود را فدا می کند.



این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که زنان رجعت کننده چه زمانی به این دنیا باز خواهند گشت، گفت: بر اساس روایات، یاران امام زمان (عج) در همان ساعات اولیه ظهور رجعت می کنند تا به کمک حضرت حجت(عج) بشتابند.



وی در پایان خاطرنشان کرد: هسته اولیه ۳۱۳ یار امام زمان (عج) در همان ساعات اولیه ظهور، گرد حضرت(عج) جمع می شوند که بر اساس روایات، ۵۰ نفر از آنان، زنان هستند و یا ۵۰ زن نیز آنها را همراهی می‌کند که از این تعداد ۱۳ زن رجعت خواهند کرد.



پایان پیام/141