داخلی     خبر     انديشه
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:
نقش کلیدی آموزش و پرورش در ترویج گفتمان مهدویت
  آینده روشن - حجت الاسلام زمان پور گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه می توانند با بهره گیری از قابلیت های کارشناسان مجرب و متخصص در ترویج گفتمان و فرهنگ مهدویت اثرگذار باشند.
Share/Save/Bookmark
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 76132
نقش کلیدی آموزش و پرورش در ترویج گفتمان مهدویت
به گزارش آینده روشن برنامه " گفت و گوی فرهنگی " با موضوع سیاستگذاری فرهنگی ترویج مهدویت و با حضور دکتر سید محمد هاشمی تروجنی رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمین محمود متوسل مدیرعامل بنیاد مهدویت و حجت الاسلام و المسلمین حمید زمان پور استاد حوزه و دانشگاه از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام متوسل در ابتدای این برنامه با اشاره به ارتباط میان مهدویت و انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی تحول در برخی مباحث معرفت دینی از جمله موضوع مهدویت است.

وی در توضیح این مطلب گفت: قبل از انقلاب مباحث مهدوی بیشتر در دو حوزه معرفت و مودّت نسبت به حضرت مهدی (عج) مطرح بود اما با بروز انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نگاه جدیدی را به موضوع مهدویت و به ما عرضه کردند.

مدیر عامل بنیاد مهدویت همچنین گفت: تأکید امام راحل (ره) بر این بود که ما وظیفه داریم به عنوان زمینه ساز برای ظهور حضرت با ظلم شاهنشاهی و ظلم جهانی مبارزه کنیم چراکه معتقدیم ظهور امام زمان (عج) برای حکومت جهانی است و قرار نیست حضرت تنها در ایران و شیعیان حکومت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به تأکید ویژه امام راحل (ره) بر صدور انقلاب اسلامی به دنیا بیان کرد: منظور از صدور انقلاب، صدور تفکری است که بر اساس آن باید برای حکومت جهانی امام زمان (عج) تلاش کنیم.

حجت الاسلام متوسل در مصاحبه با رادیو گفت و گو، یادآور شد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره شده که باید سیاست ها و اصول مهدویت تدوین و اجرایی شوند اما متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به مهم ترین اصول و محورها در حوزه سیاستگذاری مهدویت گفت: سیاستگذاری مهدویت باید بر پنج اصل وحدت میان شیعه و سنی، شناخت تفکرات انحرافی و مقابله فرهنگی با آنها، ترویج آرمان مهدوی در سطح جهان، اقدام عملی برای دفاع از مظلومان جهان و توجه به همه اقشار جامعه انجام شود.

همچنین دکتر هاشمی تروجنی در رابطه با نگاه امام خمینی (ره) به مسئله انقلاب اسلامی در عصر ظهور ابراز داشت: یکی از مشکلات ساختار فرهنگی جامعه قبل از انقلاب این بود که تلاش می شد اسلام از نظر سیاسی جدا از دین تلقی شود در این صورت زمینه مبارزه با ظلم و انحرافات اجتماعی و اخلاقی به حاشیه می رفت و در نتیجه بستر برای طاغوت فراهم می شد.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی افزود: امام خمینی (ره) جدایی دین از سیاست را به اتحاد تبدیل کرد و این حرکت ایشان باعث شد بستر فرهنگ مهدویت و مبارزه با طاغوت در جامعه گسترش یابد. بعد از انقلاب اسلامی این وحدت و همدلی ایجاد شد و ظرفیت معنوی برای جامعه فراهم گردید.

وی عنوان کرد: با وجود همه تلاش هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته اما عدالت در زمینه اخلاقی، علمی، عقائد، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور کامل محقق نشده و هنوز نتوانسته ایم این کمبودها را جبران نمائیم. اقتصاد و شرایط اجتماعی جامعه ما اقتصاد مناسبی برای ظهور نیست. آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید بستر مهدویت را در مقوله آموزش و تعلیم و تربیت فراهم کنند و فرهنگ مهدویت را جدی بگیرند تا کل جامعه به این سمت و سو هدایت شود.

همچنین حجت الاسلام زمان پور گفت: عرفانی که امام راحل (ره) داشت دنیا را زیر و رو کرد و در حال حاضر انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب جهانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شاخصه های جامعه مهدوی از منظر امام خمینی (ره) بیان داشت: معنویت، حساسیت به بیت المال و عدالت از موارد اصلی و نیاز ما به ظهور امام زمان (عج) در جامعه مهدوی است.

وی افزود: آموزش و پرورش و دانشگاه می توانند با بهره گیری از قابلیت های کارشناسان مجرب و متخصص در ترویج گفتمان و فرهنگ مهدویت اثرگذار باشند. ارگان های دیگر مانند صدا و سیما و ارگان های فرهنگی می توانند از قالب هنر برای ترویج این فرهنگ استفاده نمایند.