داخلی     خبر     انديشه
سبک زندگی منتظران در دعای امام زمان(عج)
سلب آسایش از دیگران با روح انتظار تضاد دارد
  یک کارشناس مهدوی با اشاره به انتظارات امام زمان(عج) از منتظران گفت: منتظر واقعی در حال زندگی و حقوق دیگران را کاملا رعایت می کند، چون اگر آسایش و آرامش دیگران با اعمال ما آسیب ببیند، با روح انتظار منافات دارد.
Share/Save/Bookmark
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : 66359
سلب آسایش از دیگران با روح انتظار تضاد دارد
یکی از دعاهای مشهورِ مهدوی که بنابر اقوال بزرگان سند آن به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می رسد، دعای نغز و پرمعنای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» است که به نوعی انتظارات حضرت حجت(عج) را از منتظران در عصر غیبت تشریح می کند. از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یکی از استادان حوزه و کارشناس در مباحث مهدوی، فرازهای مختلف این دعا را با رویکرد سبک زندگی منتظران، بررسی و مرور می کنیم؛ آنچه در ادامه می آید، مشروح بخش چهارم این گفت وگوها است:

منتظر ظهور باید از تضییع حقوق دیگران پرهیز کند
حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در بخش دوم تشریح دعای مشهور امام زمان(عج) «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» با رویکرد سبک زندگی منتظران، اظهار کرد: امام عصر(عج) در بخشی از این دعا می فرمایند: «اكْفُفْ أَيْدِيَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ؛ دستانمان را از ستم و دزدى باز دار» به این معنا که یک منتظر در جامعه، در حالی که باید برای رفاه و کسب روزی حلال تلاش کند اما باید از تضییع حقوق دیگران و ظلم به مردم هم پرهیز کند و به حق خود قانع باشد.

سلب آسایش از دیگران با روحیه انتظار منافات دارد
وی با اشاره به اینکه در چنین جامعه ای که هر فرد به حقوق خود قانع باشد، شهروندان احساس امنیت جانی خواهند کرد، ادامه داد: منتظر واقعی در حال زندگی و حقوق دیگران را کاملا رعایت می کند چون اگر آسایش و آرامش دیگران با اعمال ما آسیب ببیند، با روح انتظار منافات دارد.

امیدیان با اشاره به اینکه یک منتظر باید در سبک زندگی منتظرانه الگوی مصرف را رعایت کند، ابراز کرد: اسراف و زیاده روی با روحیه انتظار سنخیت ندارد و رعایت حقوق دیگران و مصرف بهینه از ویژگی های بارز منتظران ظهور است.

جامعه منتظر دارای بالاترین سطح امنیت اجتماعی است
این عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِيَانَةِ ؛ ديدگانمان را از ناپاكى و خيانت فرو بند»، تصریح کرد: یک منتظر باید مراقب چشمان خود باشد زیرا یکی از اعضای بدن که می تواند زندگی بشری را بسیار تحت تاثیر قرار دهد، چشمان است و جامعه منتظر نیز باید دارای بالاترین سطح امنیت اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه چشمان فردی که بنا دارد برای ظهور و حکومت جهانی مهدوی زمینه سازی و تلاش کند، نباید به گناه و ناپاکی آلوده باشد، افزود: وجود منتظر ظرفی است که مظروف آن نباید آلوده باشد و اگر گناه در جامعه ای نباشد، منتظر به زندگی متعالی دست می یابد.

کنترل چشم، آسایش تن و روح آدمی همراه دارد
امیدیان با اشاره به اینکه منتظری که دارای فضایل اخلاقی باشد، زمینه ساز ظهور خواهد شد، تاکید کرد: چشم، دریچه ورود به قلب و دل انسان است و اگر آن را کنترل کنیم، تن و روح آدمی به آسایش خواهد رسید که باباطاهر نیز در این خصوص گفته است:

ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یا
بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه در جامعه ای که زن، مرد، و جوان آن احساس امنیت نکند و از امنیت اجتماعی برخوردار نباشد، فساد و ابتذال گسترش خواهد یافت، ابراز کرد: این همان بلایی است که امروز غرب دچار آن شده و در منجلاب فساد گرفتار شده است، بنابراین، باید دست به دعا برداریم تا خداوند چشمان ما را حفظ کند و البته در راستای تربیت دینی نیز در جامعه باید بکوشیم.

منتظر باید از شنیدن سخن لغو پرهیز کند
وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در فراز دیگری از این دعا فرموده اند: «اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِيبَةِ ؛ گوش هايمان را از شنيدن بيهوده و غيبت ببند» گفت: عضو دیگری از بدن که می تواند برای انسان سعادت و خوشبختی را رقم بزند و یا اگر از آن مراقبت نشود، شقاوت و بدبختی به همراه آورد، گوش است.

امیدیان با اشاره به اینکه لغو در لغت به معنای بیهود و بی فایده است، گفت: در آموزه های قرآنی نیز هر کار و سخن بیهوده ای که انسان را از خداوند دور می کند، لغو نامیده شده است، ممکن است انسان حرف ها و مطالبی را در جامعه و یا زندگی روزمره مطرح کند که تلقی از گناه و ابتذال از آنها نشود اما به جهت اینکه انسان را از خدا دور می کند، لغو است و یک منتظر باید از آنها پرهیز کند.

منتظر؛ همواره در فکر تحول و پیشرفت است
عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با بیان اینکه امام زمان(عج) در این بخش آموزش می دهند که باید گوش را هم از شنیدن سخنان لغو پرهیز داد، ابراز کرد: خداوند انسان را برای رسیدن به هدفی خاص خلق کرده است، بنابراین باید از امور لغو پرهیز کند، یکی از ویژگی های فرد مومن منتظر این است که از کار و سخن لغو به دور و همواره در فکر تحول و پیشرفت است و در بخش های مختلفی مانند اقتصاد و ... درپی پیشرفت و رشد جامعه است.

وی با بیان اینکه زندگی منتظر دارای بازده و بهره ای مثبت و خاص است، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا؛ آنجا سخن بيهوده و نسبت گناه به ديگرى را نمى شنوند» بنابراین، سبک زندگی یک منتظر باید به گونه ای باشد که بستر شنیدن و مطرح کردن سخن لغو در آن وجود نداشته باشد.

غیبت، عامل نابودی دین مسلمان
امیدیان با بیان اینکه یک منتظر در تعاملات خود با دیگران باید این رویه را نهادینه کند که نه سخن لغو بگوید و نه بشنود، ادامه داد: اگر گوش منتظر به سخن لغو و غیبت آلوده شود، نمی تواند دعوت حق امام عصر(عج) را بشنود و چنین فردی دلمرده خواهد شد زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الْغِيبَةُ أَسْرَعُ فِي دِينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَكِلَةِ فِي جَوْفِه؛ غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست».

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه یک منتظر نباید اجازه دهد روزنه نفوذی در جامعه و زندگی شخصی اش برای بیان سخنان لغو و بیهوده وجود داشته باشد، تاکید کرد: در تعاملات سیاسی جامعه ما نیز باید این ویژگی رعایت شود، زیرا هم اکنون این فرهنگ جا افتاده است که حضور در فعالیت های سیاسی نیاز به رعایت ملاک های رفتاری و اخلاقی ندارد و اگر فردی خلاف منش و جناح سیاسی ما باشد، می توان خلاف اخلاق هر حرفی را در موردش به زبان آورد، در صورتی که این خلاف یک جامعه دینی و منتظر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه ما که فرهنگ انقلابی و اسلامی و داعیه زمینه سازی ظهور را دارد و توسط نایب عام امام زمان(عج) یعنی ولی فقیه مدیریت می شود، باید در تمام شئون و رده ها و فعالیت های سیاسی، ملاک های اخلاقی رعایت و از حرف های لغو پرهیز شود تا از سقوط و انحراف جامعه جلوگیری شود.