داخلی     خبر     انديشه
رییس مرکز تخصصی نماز:
اثرگذارترین حرکت عالم در فرج امام زمان(عج) انتظار است
جامعه منتظر، جامعه‌ای با اخلاق و پویاست
  رییس مرکز تخصصی نماز گفت: انتظار افضل الاعمال است، روایت امام معصوم(ع) است که می گوید «الانتظار من اعظم الفرج» چون محبوب‌ترین و اثرگذارترین حرکت عالم را انتظار رقم می‌زند.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 51930
حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل
حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل
به گزارش خبرنگار آینده روشن از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل، در پنجمین همایش مهدی یاوران با موضوع شاخصه های پویایی و تحرک در جامعه منتظر در فرهنگسرای انتظار مشهد (خراسان رضوی) با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: مردم بصره (عراق) به خدمت امام رضا(ع) آمدند و از یونس بن عبدالرحمان گلایه کردند، یونس شاگرد امام رضا (ع) بود، کمی از حرف های مردم نسبت به خود ناراحت شد، امام (ع) نگاهی به یونس عبدالرحمان کردند فرمودند: «یونس تو را چه شده است از آنچه می گویند، هنگامی که امام تو از تو راضی است هر که می خواهد از تو قضاوت کند، من علی ابن موسی از تو راضی هستم هر که می خواهد قضاوت درباره تو بکند.»

وی با بیان اینکه انتظار مقدمه حرکت و پویایی است، افزود: اثر انتظار، جامعه منتظر یک جامعه
منتظر واقعی، مجاهد فی سبیل الله است در جهاد نظامی و فرهنگی مجاهدت می کند از سرزنش دیگران ترسی ندارد، زیرا دغدغه جدی دین دارد، منتظر واقعی خود اصلاحگر است
دارای رشد و حرکت است و حال چگونه می تواند انتظار جامعه را تربیت کند.

کفیل در تعریف انتظار گفت: «انتظار» در لغت به معنای «چشم‌به‌راهی» است و دو نوع است انتظاری که هیچ تأثیر و نتیجه‌ای ندارد؛ انتظار همراه با امید حرکت است، در انتظار همراه با امید، فرد نگاه به عالم می‌کند و به سمت ظهور حرکت می‌کند و یقین دارد که می‌تواند در ظهور حتی برای یک دقیقه نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه چرا انتظار افضل الاعمال است، افزود: زیرا انتظار یعنی ظهور؛ روایت امام معصوم(ع) است که می گوید الانتظار من اعظم الفرج چون محبوب ترین حرکت عالم، اثرگذارترین حرکت عالم را انتظار رقم می زند، این خیلی مهم است، زیرا اتفاقی که قرار است در عالم بیفتد زمین پر از عدل و داد شود همه به برکت انتظار صورت خواهد گرفت.

وی به شاخص جامعه منتظر با اشاره به توجه امام صادق(ع) نسبت به امام زمان(عج) گفت: امام صادق(ع) یک نمونه ارایه دادند، ادبیات بسیار زیبایی در توصیف امام زمان (عج) به کار بردند: «المنتظر بامرنا کالمجاهد فی سبیل الله» منتظر یعنی مجاهد می ماند و در جایی دیگر منتظر یعنی کسی است که
کسی که استکبارستیز باشد می تواند الگوی منتظران باشد منتظر امام زمان (عج) در مقابل کفر ایستادگی می کند
در خون خودش به خاطر امام معصوم(ع) می غلتد شاخص جامعه منتظر و فرد منتظر دین یاری است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در این باره توضیح داد: جامعه‌ای منتظر است که دیندار باشد و سپس دین‌یار امام زمان (عج) باشد، انتظار فرهنگ دین یاری است.

وی افزود: مجاهد که نمازش را می خواند قرآن را خوانده است حجابش هست یک قدم جلوتر است دغدغه دینی دارد اثرگذارترین انسان های تاریخ دین‌یاران بودند منتظر، غیبت را به ظهور تبدیل می کند.

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) در میان اهل بیت (علهیم السلام) بیشترین شاگرد را داشتند؛ از ایشان سوال کردند که چرا قیام نمی کنید، فرمودند: من ۱۷ یار واقعی ندارم، تنها برای امام حسین (ع) تعدادی اندک یار فراهم شد که ‌ توانستند تاریخ را عوض کنند و اسلام را زنده نگه دارند، اصلا از عاشورا در خانه اهل بیت(س) باز شد از عاشورا نظام دین تغییر کرد چوم امام معصوم(ع) چند یار پیدا کرد.

وی علت وجود غیبت امام زمان (عج) وجود یاران دانست و افزود: یاران امام زمان (عج) دارای اوصاف بسیاری
امام خمینی (ره) فرمودند: «امید آن است که مستضعفان جهان بپاخیزند و حق خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمد(عج) را فراهم کنند.» زمانی ظهور حضرت مهدی (عج) رخ می‌دهد که مسلمانان دنیا بپاخیزند، استکبارستیز بشوند تا مقدمات ظهور فراهم شود، استکبارستیز نباشیم خبری از ظهور نیست
هستند، دغدغه اجتماعی نسبت به مسایل اجتماعی دارند.

رییس مرکز تخصصی نماز با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده در قرآن که ویژگی جامعه منتظر را معرفی می کند، گفت: در این آیه خداوند می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، بزودى خدا گروهى [ديگر] را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان‏] با مؤمنان، فروتن [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند. اين فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد و خدا گشايشگر داناست.

وی به ویژگی منتظران اشاره کرد و ادامه داد: یکی عشق بازی با خداست؛ دیندار، دین‌یار باشد، دچار تحول شده باشد تا بتواند متحول کند، ظلم ستیز و استکبارستیز باشد؛ در برابر طاغوت بی تفاوت نیست و در مقابل استکبار می ایستد.

کفیل با اشاره به کلام امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: «امید آن است که مستضعفان جهان بپاخیزند و حق خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمد(عج) را فراهم کنند.» زمانی ظهور حضرت مهدی (عج) رخ می‌دهد که مسلمانان دنیا بپاخیزند، استکبارستیز بشوند تا مقدمات ظهور فراهم شود، استکبارستیز نباشیم خبری از ظهور نیست.

وی شاخصه دیگر منتظران را عدالت خواهی
جامعه‌ای منتظر است که دیندار باشد و سپس دین یار امام زمان (عج) باشد، انتظار فرهنگ دین یاری است
عنوان کرد و افزود: کسی که استکبارستیز باشد می تواند الگوی منتظران باشد منتظر امام زمان (عج) در مقابل کفر ایستادگی می کند امروز سید حسن نصرالله که در مقابل دنیای طاغوت ایستاده است منتظر واقعی است؛ آیت الله العظمی سید علی سیستانی (از مراجع عظام تقلید) در عراق که در مقابل طاغوت ایستاده است منتظر واقعی است؛ ویژگی منتظر امام زمان (عج) را در دعای عهد می خوانیم «و المستشهدین بین یدیه» شهادت را طلب می کند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم، ویژگی دیگر جامعه منتظر را در مقابل مومنان تواضع عنوان کرد و افزود: جامعه منتظر جامعه ای است که در مقابل مومنان یک گونه برخورد می کند این منتظر حضرت است از صفات مومن واقعی است که به هر که برخورد کرد فرد مقابل را برتر از خود، در ایمان و علم بداند و احترام بگذارد در جامعه منتظر اخلاق حرف اول را می زند.

وی با بیان اینکه جامعه منتظر، جامعه‌ای با اخلاق و پویاست، افزود: منتظر واقعی، مجاهد فی سبیل الله است در جهاد نظامی و فرهنگی
«انتظار» در لغت به معنای «چشم‌به‌راهی» است و دو نوع است انتظاری که هیچ تأثیر و نتیجه‌ای ندارد؛ انتظار همراه با امید حرکت است، در انتظار همراه با امید، فرد نگاه به عالم می‌کند و به سمت ظهور حرکت می‌کند و یقین دارد که می‌تواند در ظهور حتی برای یک دقیقه نقش داشته باشد
مجاهدت می کند از سرزنش دیگران ترسی ندارد، زیرا دغدغه جدی دین دارد، منتظر واقعی خود اصلاحگر است.

وی به تعریف انتظار منفی و کسانی طرفدار این نگاه هستند اشاره کرد و اظهار داشت: عده ای در جامعه اسلامی وجود دارند که نسبت به انتظار برداشت های غلط دارند از گسترش گناه در جامعه خوشحال می شوند و حتی از بیداری اسلامی در منطقه نگران شدند، زیرا تصور آنها این است که این مساله مانع ظهور است.

وی افزود: امروز وظیفه ما این است که در بیداری اسلامی امام زمان (عج) و ظهور را به مردم دنیا معرفی کنیم تا جامعه منتظر بشود، مردم جامعه اسلامی را از گوشه نشینی و عزلت به حرکت و پویایی مبدل کنیم.

وی به سه گام که می توان جامعه منتظر و پویا ساخت اشاره کرد و افزود: جامعه اسلامی شناخت نسبت به ظهور پیدا کند زمان ظهور دوران زندگی است همان طور که امام صادق(ع) در ترسیم سیمای ظهور بیان می کنند که هلاکت کفر، عزت اسلام، ذلت نفاق، رغبت به سوی خدا از ویژگی های ظهور است مردم به خاطر خود خدا او را عبادت می کنند عبادت عاشقانه می شود.

وی گام دوم را شناخت حکومت حضرت مهدی (عج) بیان کرد و افزود: در گام سوم برای اینکه جامعه منتظر داشته باشیم دغدغه های امام را در جامعه تبیین کنیم، هنوز جامعه دغدغه امام را نمی داند.

وی اظهار داشت: دغدغه امام زمان (عج) فرج ایشان است امام مهدی (عج) خودشان فرمودند: خدایا فرجم را نزدیک کن. اولین دعا امام زمان (عج)، دعا برای ظهور بوده است، امام زمان (عج) از ما یک خواسته دارند و آن این است که برای ظهور قدمی برداریم.

انتهای پیام/گ/11/