نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » گزارش » انديشه

تطبیق امام مهدی(عج) و دجال این بار از سوی تکفیریان

۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳

اگر تاکنون کسانی مانند ریچاردسون و شعیبات شعار تطبیق مهدی اسلامی با ضدمسیح کتاب مقدس سر می دادند، اکنون بابی جدید در میان گروه های تکفیری اسلامی گشوده شده و برخی از آنان با کمال تعجب، مهدی شیعیان را همان دجال مذکور در روایات دانسته اند.

به گزارش آینده روشن، اگر تاکنون کسانی مانند ریچاردسون و شعیبات شعار تطبیق مهدی اسلامی با ضدمسیح کتاب مقدس سر می دادند، اکنون بابی جدید در میان گروه های تکفیری اسلامی گشوده شده و برخی از ایشان با کمال تعجب، مهدی شیعیان را همان دجال مذکور در روایات دانسته اند!

به عنوان نمونه به قسمتهایی از مقاله ای که در یکی از پایگاههای اینترنتی ایشان منتشر شده، اشاره می گردد:

در این مقاله ابتدا نویسنده سوالی از مخاطب می پرسد که "شما از دجال چه می دانید؟" و در ادامه به احادیثی از پیامبر اشاره می کند که دجال را معرفی می نماید که از جمله آنها روایتی است که در صحیح مسلم آمده و ظهور دجال -به همراه ۷۰۰۰۰ یهودی هوادار وی- را از اصفهان می داند.[۱]

سپس می نویسد:

شیعه منتظر ظهور القائم یا دوازدهمین امام یا امام مهدی است که دو مرتبه در سرداب سامرا مخفی شده است. نوشتار پیش رو -از طریق منابع خود شیعیان- ثابت می کند که امام دوازدهمی که ایشان انتظار آن را می کشند، همان دجال است. لازم به ذکر است مهدی مورد قبول اهل سنت که در احادیث صحیح به آن اشاره شده در عقیده، دودمان، آموزه ها و اعمال با مهدی شیعیان تفاوت دارد و به هیچ وجه یکسان نیست.

در ادامه نویسنده به ویژگیهای مهدی از نظر شیعیان می پردازد و سه ویژگی مهم مهدی را چنین معرفی میکند:

۱- برقراری قوانین یهودیت توسط وی

برای اثبات مطلب نویسنده می گوید در دید شیعیان امامان ایشان در صورت حکومت براساس قانون و حکم داوود -که پیامبر یهودیان است- حکم می راند. در این راستا وی ۴ حدیث از کتاب کافی نقل می کند که مضمون آن حکمرانی امام مهدی ع براساس حکم داوود ع است از جمله به روایت زیر می پردازد که امام صادق ع در پاسخ به سوال شخصی در مورد شیوه حکمرانی ایشان می فرماید:

عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِمَا تَحْکُمُونَ إِذَا حَکَمْتُمْ قَالَ بِحُکْمِ اللَّهِ وَ حُکْمِ دَاوُدَ فَإِذَا وَرَدَ عَلَیْنَا الشَّیْ‏ءُ الَّذِی لَیْسَ عِنْدَنَا تَلَقَّانَا بِهِ رُوحُ الْقُدُسِ.[۲]

۲- زبان عبرانی مهدی

وی با تمسک به حدیث زیر -که از غیبت نعمانی نقل می کند- زبان امام مهدی ع را -زبان عبری که زبان یهودیان است- می داند.

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا أُذِنَ الْإِمَامُ دَعَا اللَّهَ بِاسْمِهِ الْعِبْرَانِی‏[۳]

۳- پیروی یهودیان از امام مهدی شیعیان

برای اثبات این مطلب نویسنده به سراغ الارشاد شیخ مفید می رود و از قول ایشان می نویسد: "مفضل بن عمر از امام ابو عبدالله ع روایت کرده (آنجا عده ای با امام مهدی همراه می شوند ... و مردمانی از قوم موسی ع)" با استناد به این روایت نویسنده پیروان مهدی شیعیان را از یهودیان می شمارد. جالب آن است که وی با استناد به روایتی از کافی، کتاب "جفر" امام علی ع را دربردارنده آموزه های یهودیت می داند و امام مهدی ع را مجری این احکام معرفی می نماید و همین عامل باعث حمایت و پیروی یهودیان از ایشان می گردد!

در ادامه نوشته نویسنده با ذکر بخشی از کتب مقدس یهودیان مشابهتی میان مسیحای دجال یهودیان و مهدی شیعیان ذکر نماید و در این راه از اقوال برخی نویسندگان غربی همچون گویینبرت[۴] در مورد رسوخ افکار زرتشتیان و یهودیان در زمینه منجی آخرالزمان در میان شیعیان نیز یاری می گیرد. همچنین او به برخی عملکردهای امام مهدی ع که در روایات به آنها اشاره شده و از نظر نویسنده مردود است[۵] نیز ذکر کرده و بحث خود را با این نتیجه گیری به پایان می برد:

بیایید مطالعه بیشتری در مورد مردمان پارس و پیروان دجال داشته باشیم. تنها کسانی که دیده ای عمیق دارند درک می نمایند که ... شیعیان در ایران و سوریه و حزب الله لبنان همراه یهودیان هستند و جنگ میان آنها ساختگی است. حالا وقتی است که ما روایت پیامبر در مورد همراهی ۷۰۰۰۰ نفر از یهودیان اصفهان با دجال را دریابیم.

نقد و بررسی:

گرچه با توجه به زبان غیرعلمی و عامیانه مقاله، نقد آن ارزش چندانی ندارد، ولی توجه به چند نکته خالی از لطف نیست:

۱- تطبیق باورهای شیعه بر عقاید یهودیان شعاری است که دیگر در این روزگار رنگی ندارد. دیگر در این روزگار فرد عاقلی را نمی توان یافت که شیعه و ایران را برآمده از یهودیان و همراه آنان بنگارد مگر آنکه تعصبات مذهبی چشم او را بر حقایق گذشته و کنونی تاریخ بسته باشد.[۶]

۲- معلوم نیست چرا نویسنده نوشته در مورد ویژگیهای امام مهدی ع نزد شیعه تنها به چند مورد بالا اشاره کرده و به ویژگیهای دیگر که از قضا مهمتر و مورد تاکید بیشتری هم هستند نپرداخته است. شاید جواب این باشد که آن ویژگیها ادعای کنونی وی را کاملا رد می کند! جالب است وقتی ما حتی به ادامه برخی روایات مورد استناد نویسنده نگاه می­کنیم مطالبی می­بینیم که نظر نویسنده را نفی کرده و اتفاقا چهره ای اسلامی از مهدی ع به نمایش می گذارد از جمله اگر به متن کامل روایتی[۷] که مورد استناد نویسنده در مورد عبری بودن زبان مهدی قرار گرفته توجه نمایید، در این حدیث صریحا به قیام امام مهدی ع از مکه و تجمیع یاران ایشان اشاره شده و آیه قرآن به ایشان مستند شده که طبعا هیچیک از این موارد نشانی از عقاید یهودیت ندارد. همچنین وی در ذکر اصحاب همراه امام عصر ع تنها به یهودیان اشاره می نماید حال آنکه در روایت[۸] افراد دیگری هم که به ایشان ملحق می شوند –همچون اصحاب کهف و یا سلمان و مالک اشتر- ذکر شده اند که نویسنده آن موارد را تعمدا حذف نموده است.

۳- تعصبات مذهبی و سیاسی در جای جای نوشته مذکور مشهود است چنانچه می بینیم در نوشته هیچ اشاره ای به نقاط مشترک تفکر اسلامی در مورد مهدویت نمی شود و از طرف دیگر ایران و شیعیان، دست نشانده و همکار اسرائیل معرفی می شوند حال آنکه تعاملات پیدا و پنهان حاکمان سرزمینهای اسلامی با رژیم نامشروع اسرائیل برهمه کس هویدا و آشکار است و تنها کسانی که پرچم مقاومت و دشمنی با صهیونیسم را در جهان بر دست گرفته و بر این هدف استوار مانده اند، کشور ایران و حزب الله لبنان و دیگر شیعیان هستند.

ترجمه و تحلیل: آقای دهقانی

آدرس مطلب:

http://theunjustmedia.com/Islamic Perspectives/Feb۱۰/Imam Mahdi The Shia Version - Messiah Dajjal Al Mashih.htm

--------------------------------------------------------------------------------

[۱] - قشیری نیسابوری، مسلم بن الحجاج، المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله علیه و سلم(صحیح مسلم)، محقق: عبد الباقی، محمد فؤاد، ج ۴، ص ۲۲۶۶، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، بی‌تا: «حَدَّثَنَا مَنْصُورُ بْنُ أَبِی مُزَاحِمٍ، حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ حَمْزَةَ، عَنِ الْأَوْزَاعِیِّ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنْ عَمِّهِ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «یَتْبَعُ الدَّجَّالَ مِنْ یَهُودِ أَصْبَهَانَ، سَبْعُونَ أَلْفًا عَلَیْهِمُ الطَّیَالِسَةُ».


[۲] - الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۹۸


[۳] - الغیبة( للنعمانی) ؛ النص ؛ ص۳۱۳

[۴] - مانند (Guignebert, The Jewish World in The Time of Jesus, p. ۱۴۱) ویا (Max Margolis and Alexander Marx: A History of Hebrew People, p. : ۲۵۸)

[۵] - مواردی مانند برخورد امام با برخی صحابه و انهدام کعبه

[۶] - برای پاسخ به جملات اولیه مقاله در مورد برخاستن دجال از اصفهان ر ک:

http://islamquest.net/fa/archive/question/id۲۱۷۹۲/tmpl/component/printme/۱

[۷] - قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِذَا أُذِنَ الْإِمَامُ دَعَا اللَّهَ بِاسْمِهِ الْعِبْرَانِیِّ فَأُتِیحَتْ لَهُ صَحَابَتُهُ‏ الثَّلَاثُمِائَةِ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَرِیفِ فَهُمْ أَصْحَابُ الْأَلْوِیَةِ مِنْهُمْ مَنْ یُفْقَدُ مِنْ فِرَاشِهِ لَیْلًا فَیُصْبِحُ بِمَکَّةَ وَ مِنْهُمْ مَنْ یُرَى یَسِیرُ فِی السَّحَابِ نَهَاراً یُعْرَفُ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ وَ حِلْیَتِهِ وَ نَسَبِهِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَیُّهُمْ أَعْظَمُ إِیمَاناً قَالَ الَّذِی یَسِیرُ فِی السَّحَابِ نَهَاراً وَ هُمُ الْمَفْقُودُونَ وَ فِیهِمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ- أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً

[۸] - عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ یُخْرِجُ الْقَائِمُ ع مِنْ ظَهْرِ الْکُوفَةِ سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ رَجُلًا خَمْسَةَ عَشَرَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى‏ ع الَّذِینَ کَانُوا یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ‏ وَ سَبْعَةً مِنْ أَهْلِ الْکَهْفِ وَ یُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَ سَلْمَانَ وَ أَبَا دُجَانَةَ الْأَنْصَارِیَّ وَ الْمِقْدَادَ وَ مَالِکاً الْأَشْتَرَ فَیَکُونُونَ بَیْنَ یَدَیْهِ أَنْصَاراً وَ حُکَّام 

پایان پیام/ع