داخلی     خبر     انديشه
حجت‌الاسلام بسطامی:
مفهوم مهدويت امروز به يك مسئله فرا‌دينی تبديل شده است
  مفهوم مهدويت امروز به يك مسئله فرا‌دينی تبديل شده است، يعنی غير از اديان و مذاهب، خيلی از مكاتب هم به اين مقوله روی آورده‌اند و در انتظار ظهور يك منجی و نجات‌بخش هستند.
Share/Save/Bookmark
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : 57295
مفهوم مهدويت امروز به يك مسئله فرا‌دينی تبديل شده است
به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام والمسلمين علی‌اصغر بسطامی، مدرس حوزه و دانشگاه ايلام  تصریح کرد: مفهوم مهدويت امروز به يك مسئله فرا دينی تبديل شده است يعنی غير از اديان و مذاهب، خيلی از مكاتب هم به اين مقوله روی آورده اند و در انتظار ظهور يك منجی و نجات بخش هستند.

مدرس حوزه علميه صاحب الزمان(عج) ايلام با اشاره به نوشته راسل، فيلسوف معروف كه بیان کرده است: «انتظار تنها به اديان تعلق ندارد بلكه مكاتب مختلف نيز ظهور نجات بخشی را كه عدالت را اجرا كند و گسترش بدهد انتظار می كشند»، اظهار کرد: جامعه بشری به نقطه ای رسيده است كه ازوضعيت موجود راضی نيست؛ به عدالت، اخلاق و معيشت موجود راضی نيست و انتظار دارند كسی بيايد و اين وضعيت را دگرگون كند.

اين مدرس مراكز آموزش عالی ايلام، افزود: انسان؛ بشر امروزه، از اينكه خودش بتواند با عقل بشري اوضاع را درست كند نااميد شده و منتظر است كسی بيايد و اين اوضاع را سر و سامان بخشد و او را نجات دهد.

وی با بيان اينكه در حال حاضر ما شاهد يك رويكرد عمومی در ميان جوامع ديگر به مقوله موعود گرايی و منجی گرايی هستيم، گفت: اين رويكرد، ايده مهدويت ما را تقويت می كند و دليلی است بر حقانيت اين تفكر كه روزی امام عصر(عج) ظهور می كند و جهان را كه پر از ظلم و بی داد است دگرگون كرده و عدالت را به معنای واقعی كلمه اش به سرانجام می رساند.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به روايت اسلامی «أفضَلُ العبادَة إنتظارالفَرَج»، گفت: اينكه در اين حديث، انتظار فرج را بالاترين عبادت توصيف كرده اند جای تأمل دارد؛ ما در تفسير انتظار با دو نگرش روبرو هستيم، يك نگرش انتظار به معنای مثبت و ايجابی و نگرش ديگر انتظار به معنای منفی و سلبی است.

حجت‌الاسلام بسطامی در توضيح اين دو نگرش، افزود: انتظار كشيدن مثبت و ايجابی به اين معنی است که شخصی در انتظار مصلح است بايد خود صالح باشد، يعنی حضوری مؤثر و اصلاح گر در جامعه داشته باشد، در ترويج و اشاعه نيكی ها بكوشد و هرجا فساد و انحراف و كج روی ديد عكس العمل نشان بدهد؛ يعنی همان كاری كه اگر امام زمان(عج) ظهور می کردند انجام می داد؛ منتظر واقعی اينگونه است كه نسبت به اجرای احكام دينی در زندگی خود و افراد خانواده و جامعه بی تفاوت نيست و حضوری آگاهانه دارد.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فعاليت فرقه ای به نام انجمن حجتيه به بيان دیدگاه های انحرافی از مفهوم انتظار پرداخت و گفت: در اين نگرش انتظار به معنای رها كردن امور و منتظر نشستن منفعلانه و حتی در يك طرز تفكر انحرافی، دامن زدن به برخی مفاسد به منظور تسريع در ظهور حضرت مهدی(عج) تفسير شده است كه بطلان اين ديدگاه و تضاد آن با مبانی دينی بر كسی پوشيده نيست.

حجت‌الاسلام بسطامی در ادامه، اظهار كرد: تلاش انسان برای فراهم آوردن مقدمات ظهور، معنای واقعی انتظار است و انتظاری كه به معنای سكوت و انفعال باشد هيچ نسبتی با عبادت ندارد، چراكه عبادت يك فعل است، يك تحرك است؛ ما بايد بگونه ای عمل كنيم كه جامعه به سمت استقرار ارزشهای الهی حركت كند، جامعه ای كه انحرافات و مفاسد آن اندك و صلاح و رستگاری آن رو به فزونی باشد.

مدرس حوزه علميه صاحب الزمان(عج) ايلام در بخش ديگری از صحبت های خود، با اشاره به حديث مشهور: «هركس بميرد و امام عصر خود را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است»، گفت: اين يك نكته كليدی است كه ارتباط مستقيمی با اعتبار ديانت ما دارد و معنای آن اين است كه مسلمانی و دينداری، بدون شناخت امام عصر(عج) ناقص و ناكافی است، چون ما در حال حاضر به نوعی در زمان امام عصر(عج) زندگی می كنيم، فقط تفاوتش اين است كه آنحضرت از ديدگان ما پوشيده است، اما حضور دارد و از احوال و كردار ما نيز آگاه است؛ ما بايد نسبت به امام زمان خود شناخت و معرفت پيدا كنيم و انتظارات حضرت مهدی(عج) را از خود دريابيم و به آنها جامه عمل بپوشانيم، غير از اين باشد حيات و مرگ ما حيات و مرگ جاهلی است. 

پایان پیام/110