داخلی     گفتگو     انديشه
یک اندیشمند فرانسوی گفت:
ایده مهدویت، سلاح قدرتمند مسلمانان در جنگ نرم است
  پروفسور سوان با بیان این که قدرت نرم، قدرت قلمی است که در اختیار متفکران و نویسندگان است، گفت: ایده مهدویت، سلاح قدرتمند مسلمانان در جنگ نرم است.
گزارشگر :
مترجم :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 55421
ایده مهدویت، سلاح قدرتمند مسلمانان در جنگ نرم است
به گزارش آینده روشن، پروفسور الیور سوان با بیان این که ایران، پتانسیل فوق العاده ای در مطالعات بینادینی دارد، خاطرنشان کرد: مهدویت یکی از مهم ترین و جذاب ترین حوزه های مطالعات بینادینی است که می تواند شکوفا شود و رشد یابد. 

این استاد دانشگاه افزود: رشد باورهای مشترک میان ادیان مانند منجی گرایی، نتایج سودمندی برای مردم جهان دارد و منفع آن تمام کشور های جهان را دربرخواهد گرفت.

پروفسور سوان که مهمان هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در تهران بود، مدعی شد: دستاورد ها و روشنگری های اندیشمندان ایرانی درباره آخرالزمان و منجی بشر آن چنان دقیق و جالب است که پیشنهاد می کنم دستاوردهای چنین همایشی را در مجلات و نشریات بین المللی منعکس کنید تا این کالای ناب فکری، به نوعی صادرات فکری از سوی ایران بدل گردد. 

وی ادامه داد: نبرد امروز جهان با "قدرت نرم" صورت می گیرد و کشوری در این میدان پیروز است که در این عرصه قدرتمند تر ظاهر شود.

این استاد دانشگاه در تشریح قدرت نرم، گفت: قدرت نرم، قدرت قلم است؛ قدرتی است که در اختیار متفکران و نویسندگان است که به عقیده من، ایران در این زمینه پتانسیل لازم را دارد. 

وی اضافه کرد: باید اندیشه ها را صادر کرد و گام اول در این راستا، ارتباط مراکز علمی و مجامع دانشگاهی ایرانی با سایر دانشگاه ها و موسسات در کشورهای خارجی است تا تعامل و تبادل اندیشه جریان درستی پیدا کند.

پروفسور سوان گفت: ایده مهدویت، سلاح قدرتمند مسلمانان در جنگ نرم است. 

وی افزود: در میان ایده های اسلامی، ابزار های توانمندی برای حضور در جنگ نرم که نبرد اندیشه ها و ابدئولوژی هاست وجود دارد که بیشتر آنان مورد غفلت مسلمانان قرار گرفته اند.

این نویسنده فرانسوی با یادآوری دوره های قدرت کلیسا و دلایل افول این قدرت، از جایگاه فراموش شده مساجد پس از عصر طلایی اسلام یاد کرد و گفت: در دهه ۱۹۶۰ اصلاحات بزرگی در کلیساها اتفاق افتاد که یکی از آن ها این بود که کلیسا کمی بیشتر با اتفاقات دنیا و وضعیت موجود مطابقت پیدا کرد و به دنبال آن، کارهای زیادی در زمینه پیشرفت و رفع فقر انجام شد. 

وی هشدار داد: مبادا حکایت امروز مساجد در جوامع اسلامی به حکایت کلیسای بحران زده کاتولیک شبیه شود.

پروفسور سوان، افزود: می دانم که مقایسه مساجد و کلیسا ها مقایسه ای نادرست است، اما به عنوان یک کارشناس حوزه دین نسبت به خطراتی که نقش مساجد را در روند روز جامعه کم رنگ می کند هشدار می دهم ؛ زیرا احساس می کنم مساجد از فضای اجتماعی و سیاسی جامعه خود عقب مانده اند و در دستورات شرعی و شعار های دینی متوقف شده اند. 

وی خاطر نشان کرد: می توانم ادعا کنم که هیچ گاه علاقه و استقبال مسیحیان به کلیسا با استقبال شگفت انگیز مسلمانان از مساجد و نماز های جماعت آنان قابل مقایسه نیست و در واقع کلیساهای غربی هیچ گاه قهرمان های شاخصی برای فرهنگ کاتولیک نبودند، اما نمی توانم در برابر آثار بزرگ فرهنگی پدید آمده توسط مساجد که رو به فراموشی هستند، سکوت کنم.

این پژوهشگر حوزه دین گفت: مفهوم عمده ای که امروزه در کلیسا به آن پرداخته می شود، ایثار و از خودگذشتگی برای خداست و صحبت کردن درباره آن چه در جهان اتفاق می افتد به حاشیه رفته و کلیسا تنها جایی برای نماز و عبادت شده است و این همان خطری است که مساجد را تهدید می کند. 

وی اضافه کرد: امروزه کلیساها به لحاظ سیاسی خنثی هستند و این چندان جالب نیست. مردم برای دلایل شخصی به کلیسا می روند و هیچ کس برای تغییر جهان به کلیسا نمی رود و یکی از دلایل گرایش مردم به اسلام، برنامه دقیق و منسجم آن برای تغییر جهان است که در ایده مهدویت مدون شده است. 

پروفسور سوان تأکید کرد: به نظر من، اسلام ادعای راستینی درباره آخرالزمان دارد که بدون توجه به جایگاه مساجد به تحقق نخواهند پیوست. 

انتهای پیام/ن/14