داخلی     گفتگو     انديشه
یک مهدی پژوه آفریقایی تصریح کرد:
مقایسه عدالت مهدوی و عدالت غربی یک شوخی مضحک است
  شيخ بادار اتراوري با تأکید بر این که حقيقت عدالت غربی جز ظلم و ستم نیست، مقایسه عدالت مهدوی و عدالت غربی را یک شوخی مضحک است نامید و گفت: عدالت مهدوی کجا و عدالت ستمگرانه غربی کجا؟!
گزارشگر :
مترجم :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : 55402
مقایسه عدالت مهدوی و عدالت غربی یک شوخی مضحک است
به گزارش خبرگزاری آینده روشن، شیخ "علی بادار اتراوری" در گفت و گوی اختصاصی با این خبرگزاری به تبیین ویژگی های عدالت مهدوی پرداخت و مقایسه عدالت مهدوی با قوانین به ظاهر عادلانه غربی را یک شوخی مضحک دانست. 

شیخ علی بادرا اتراوری، یک اندیشمند اسلامی و یک مهدی پژوه آفریقایی است که در کشور "بوركينا فاسو" زندگی می کند. وی امام جماعت و خطيب مسجد آل محمد(ص) در منطقه "بوبوجولاسو" در بوركينا فاسو است و مدیریت حسينيه آل ياسين و مؤسسه امام حسين(ع) را نیز برعهده دارد. 

شیخ بادار اتراوری، دارای مدرک ليسانس شریعت و فقه اسلامی از دانشگاه قطر است و تحصیلات كارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه "زيتون" تونس پشت سر گذاشته است و در حال حاضر در مقطع دکترا ادامه تحصیل می دهد. 

این پژوهشگر مهدوی با حضور در همایش های مختلف بین المللی به ارائه مقاله در این حوزه می پردازد و چندی پیش با ارائه مقاله "راهبرد های مؤسسه های هنری در زمینه سازی ظهور" به هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت دعوت شد و در حاشیه این همایش به گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آینده روشن پرداخت. 

در ابتدا از فضای دینی کشور خودتان و شرایط مسلمانان در آن جا بگویید و ما را با چگونگی باور به مهدویت در بورکینافاسو آشنا کنید.
کشور بورکینافاسو در غرب قاره پهناور آفريقا قرار دارد و مسلمانان زیادی در آن جا زندگی می کنند. البته علاوه بر شیعیان، جمعیت زیدی از مسلمانان، اهل سنت یا پیرو فرقه های دیگر اسلامی هستند. ما در مساجد و حسينيه ها به ترویج آموزه های خود و به ویژه ترويج مهدويت می پردازیم. 

آیا با مذاهب و فرقه های دیگر اسلامی، به ویژه یا اهل سنت، به بحث و گفت و گوی اعتقادی می پردازید؟ 
بله، چنین درگیری های علمی در آن جا وجود دارد ولی بیشتر درگیری های ما با فرقه ای به نام "احمديه" است. ما در جلسات مناظره و كنفرانس هاى علمى، بیشتر با این فرقه رو به رو هستیم و درگیری اعتقادی شديدی با هم داریم.

چرا فرقه احمدیه را به عنوان طرف اصلی درگیری های اعتقادی خویش قلمداد می کنید؟
اختلافات اعتقادی زیادی میان شیعیان و فرقه احمدیه وجود دارد. ما عقیده داریم که آن ها بسیاری از باورهای اسلامی را تحریف کرده اند؛ برای نمونه آنها ادعا مي كنند كه مهدي(عج) از آنهاست و معتقدند که مؤسس فرقه احمديه یعنی "غلام احمد"، همان امام مهدی است. 

باور به امام مهدی(عج) به دلیل ویژگی های خاص خود، همواره با خرافه ها و تحریف های زیادی همراه بوده و هست. اگر بخواهید بخشی از این اشتباهات در باور به امام زمان(عج) تصحیح کنید، کدام بخش را ترجیح می دهید؟ 

به نظر من در عصر حاضر، یکی از مهم ترین بخش های باور به امام مهدی(عج) که با کج فهمی های زیادی مواجه شده است، مفهوم "انتظار" است. باید متوجه باشیم که انتظار فرج به معناى دست روى دست گذاشتن و نشستن نيست. انتظار فرج به معناى زمينه سازي براى ظهور امام مهدی(عج) است. 

با توجه به روایات زیادی که از فتنه های آخرالزمان سخن گفته اند و به ظلم ستیزی مردم در آخرالزمان اشاره کرده اند، آیا موج بيداری ها در كشور هاى جهان را جزئى از فتنه آخرالزمان می دانید يا خير؟ 
فتنه و مصيبت دو کلمه مترادف هستند و مهم ترین ویژگی آن ها این است که عاقبت آن ها خوش نيست. اگر بخواهیم درباره انقلاب های جهان در این سال ها نگاه کنیم، بايد اول و آخر این انقلاب ها را بررسی کنیم. همان اندازه که جرقه های آغازین یک انقلاب مردمی نیازمند ویژگی های عدالت خواهانه و انسانی است، سرانجام این انقلاب ها نیز باید با پای بندی به عدالت همراه باشد تا نتیجه خوبی حاصل شود. 

به نظر من، جرقه تمام انقلاب های عدالت خواهانه دیروز و امروز جهان از انقلاب خونین امام حسین(ع) نشأت می گیرد و انقلاب های کشور های جهان در حال حاضر نیز همین طورند و إن شاء الله نتایج خوبی نیز به همراه خواهند داشت.

تصویری که از عدالت مهدى در ذهن دارید، چگونه است؟
برقراری عدالت مهدوی، وعده اى است كه خداوند از طريق پيامبر خود به ما داده. طبق وعده الهی، روزی فرا خواهد رسید که حق به صاحبش برمی گردد، عبادت ها درست همان طور كه خدا مي خواهد مي شود و زمين همه منابع و ثروت هايش را آشکار مي كند. این اتفاقات، تصویر درست عدالت مهدوی است. 

اگر بخواهید عدالت مهدوی را با عدالتی که امروزه در جهان غرب ترویج می شود، مقایسه کنید، چگونه این کار را انجام می دهید؟ 
مقایسه عدالت مهدوی و عدالت غربی یک شوخی مضحک است. حقيقت عدالت غربی و قانون گذاری آن ها جز ظلم و ستم نیست. عدالت مهدوی کجا و عدالت ستمگرانه غربی کجا؟! 

مقاله شما با موضوع هنر به عنوان یکی از مقالات برتر در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت شناخته شد و برای ارائه مقاله خود در این همایش، به ایران دعوت شده اید. ترویج مهدویت از طریق هنر تا چه اندازه در كشور خودتان صورت می پذیرد؟
متأسفانه درصد بسیار پایینی از مردم بورکینافاسو باسواد هستند؛ یعنی چیزی کمتر از بیست درصد مردم باسواد هستند و برای همین، برای ترویج معارف اسلامی و مهدوی محدودیت های زیادی داریم. 

به همین دلیل معتقدم که هنر یکی از بهترین راه های ترویج مهدی باوری در کشور های آفریقایی مانند بورکینافاسو است. گرچه در حال حاضر، امکانات خوبی برای این موضوع نداریم، اما سعى مي كنیم كه از ابعاد مختلف هنر براى ترويج مهدويت بهره ببريم. هنر تأثير زیادی در شناساندن اسلام به مردم دارد. 

انتهای پیام/ن/14