داخلی     گفتگو     بین الملل
پژوهشگر مسلمان کشمیری:
شیعیان کشمیر اعتقاد راسخی به امام زمان دارند
  یک پژوهشگر مسلمان کشمیری معتقد است شیعیان این منطقه نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از اعتقاد بسیار قوی و راسخی برخوردارند.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 55438
شیعیان کشمیر اعتقاد راسخی به امام زمان دارند
غلام مصطفی میر از پژوهشگران اسلامی کشمیر هندوستان، در گفتگو با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن گفت: بیشترین و قدیمی ترین دین در هندوستان و منطقه کشمیر هندوییزم است که از دل آن بودایی بیرون آمده و به اقسام مختلف نمایان می شود. 

پژوهشگر کشمیری در ادامه عنوان کرد: در این منطقه علاوه بر هندو ها، مسلمانان، مسیحیان و یهودیان نیز زندگی می کنند، که ۱۷ درصد جمعیت کشمیر تشکیل شده از مسلمانانی که عمدتا سنی و ۵ تا ۶ درصد هم شیعه هستند. 

وی افزود: در کشمیر هر شخص در هر دینی که هست به نوعی معتقد و منتظر کسی هستند که بیاید و این دنیا را سر و سامان بدهد و بدی ها و سختی ها را از دنیا دور کند، به نوعی دیگر آنها منتظر هستند تا کسی بیاید و انسان را نجات دهند و او را موعود می دانند، در این منطقه هندوها معتقدند قاکلی می آید و مردم را نجات می دهد و برای وی هم یک نماد تشکیل شده از یک تصویر با یک شمشیر و اسب سفید درست کرده اند، در بعضی از کتابهایشان هم به این موضوع اشاره کرده اند. 

مصطفی میر در ادامه در ارتباط با رفتار مردم ادیان مختلف با مسلمانان در کشمیر گفت: رفتار مناطق مختلف با هم متفاوت است، اما در یک دید کلی، رفتار تمام افراد با هم خوب است و مشکلی با هم ندارند، البته گاهی در بعضی از مناطق درگیری هایی مشاهده می شود و هندوهای متعصب تا قبل از دهه ۹۰ مشکلاتی را برای مسلمانان ایجاد می کردند. 

وی افزود: در این منطقه مردم نسبت به مسایل دینی خود آشنایی بسیار زیادی دارند و نسبت به این موضوع هیچ مشکلی ندارند، حتی در تمام مناطق روحانیون مسلمان می توانند منبر بروند و به تبلیغات شفاهی و مکتوب بپردازند. 

این پژوهشگر مسلمان کشمیری در ادامه عنوان کرد: در میان شیعیان کشمیر، اعتقاد به مهدویت یک موضوع بسیار مهم است و علاوه بر مراسم هایی که مردم در این منطقه دارند و مسائل دینی مثل خمس و زکات و این موارد صدقه امام ضامن را هم دارند، این صدقه به این صورت است که مردم این منطقه زمانی که می خواهند به مسافرت بروند، پولی را بر بازوی خود می بندند به عنوان امام ضامن، بعد از این که از مسافرت به سلامتی بازگشتند، پول را به نیت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صدقه می دهند. 

وی افزود: همچنین ما سایر موارد دینی که در ایران در میان شیعیان و در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می بینیم را در میان شیعیان کشمیر مشاهده می کنیم، از جمله این موارد می توان به جشنهای مناسبتی خصوصا نیمه شعبان، احیای شبهای قدر، دعای کمیل، دعای ندبه و سایر موارد اشاره کرد، اما از همه مهمتر رسم عریضه نویسی مردم این منطقه است، مردم بعد از احیای خود، به کنار آب روانی می روند و دلنوشته هایشان را در کاغذ می نویسند و در آب می اندازند تا به خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد. 

وی که از سال ۱۳۸۲ به عنوان طلبه در مدرسه امام خمینی(ره) تحصیل می کند، در ادامه گفت: ایران و هندوستان در برگزاری مراسم های مذهبی خود شباهت های بسیار زیادی دارند، همچنین این دو کشور در آموزش اسلامی نیز شباهت هایی دارند، در هند مدرسه های علیمه معروفی وجود دارد که معروف ترین آنها شهر لکهنو است که به عنوان قدیمی ترین مدرسه علمیه این شهر هم شناخته می شود. 

وی افزود: مراسم های ما بیشتر در همان حوزه های مراسمات اعیاد شعبانیه، رجبیه، عید مبعث، عید قربان و در همان مدارس علمیه و حسینیه ها تشکیل می شود، در واقع ما برای برگزاری مراسم ها، چه جشن و چه عزاداری، هیچ مشکلی نداریم. 

مصطفی میر در ادامه گفت: گرایش به دین اسلام در میان مردم هندوستان و کشمیر بسیار کند است، علت این مورد هم این است که هندوها نسبت به دین خود تعصب بسیار بالایی دارند. 

انتهای پیام/ب/11