داخلی     خبر     ::پژوهشکده مهدویت::
اشتیاقی بی‌منتها برای فهم قرآن/ کرسی‌های تفسیر نیازمند استمرار آموزشی است
  آینده روشن- استقبال قرآنیان خوزستان از دوره پیشرفته تربیت مؤلفان و استادان قرآن‌پژوهی با عنوان «طرح بشیر» نشان‌دهنده شوق و شور برای فهم بیشتر از قرآن است؛ اگر هدف گسترش کرسی‌های تفسیر قرآن در همه مساجد و منازل است باید دوره‌های آموزشی بیش از پیش و مستمر در جریان باشند.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 76949
اشتیاقی بی‌منتها برای فهم قرآن/ کرسی‌های تفسیر نیازمند استمرار آموزشی است
اشتیاقی بی‌منتها برای فهم قرآن/ کرسی‌های تفسیر نیازمند استمرار آموزشی است
آینده روشن-دوره پیشرفته تربیت مؤلفان و استادان قرآن‌پژوهی با عنوان «طرح بشیر» از سوی دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان با تدریس محمد بیستونی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی «تفسیر جوان» و مؤلف قرآن بشیر به مدت سه روز در اهواز برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی قاریان و مدرسان قرآن همراه شد.
در این دوره کتابی با عنوان «قرآن بشیر» به شرکت‌کنندگان اهدا شد که در آن نویسنده با استفاده از تفاسیر المیزان و نمونه علاوه بر ترجمه آیات و پرداختن به معانی برخی از لغات مهم به تفسیر آیه هم اشاره داشته است. این کتاب در هر صفحه تاریخ‌گذاری شده که خواننده بتواند روزانه یک صفحه از قرآن را تلاوت کرده و علاوه بر آن با مفاهیم و تفسیر آیات هم آشنا شود. از نکات قابل توجه این دوره برگزاری و در اختیار قرار دادن رایگان کتاب‌ها بود، اما شرکت‌کنندگان متعهد شدند آنچه را که آموخته‌اند در مدت یک‌سال به صد نفر آموزش دهند.
متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از شرکت‌کنندگان در این دوره قرآنی است.
خانم فیاضی ۸ سال است که در مؤسسات و مراکز قرآنی، حفظ قرآن تدریس می‌کند. وی درباره برگزاری این دوره گفت: کارشناس ارشد رشته علوم قرآنی هستم. تاکنون شاگردان زیادی در زمینه قرآنی تربیت کردم. در حوزه آموش نوجوانان و بانوان در دارالقرآن الکریم خواهران و جامعة‌النور فعالیت دارم. یک سال و نیم است که در بخش حفظ نوجوانان فعالیت می‌کنم. پس از آنکه موفق به حفظ قرآن شدم و به آموزش حفظ ورود کردم متوجه شدم همه افرادی که به دنبال حفظ قرآن هستند توانایی و کشش به پایان رساندن آن را ندارند، از این رو وقتی این ظرفیت را در خود نمی‌بینند به دنبال حفظ موضوعی قرآن می‌روند.
اما در زمینه حفظ موضوعی، کتاب‌ها و مباحث علمی و دقیق خیلی کم بود و بقیه کار را باید خودمان انجام می‌دادیم. با شرکت در دوره قرآن پژوهی و بررسی منابع و کتاب‌های ارائه شده، متوجه شدم همه چیز برای ما آماده‌ است و من به عنوان مربی می‌توانم از این کتاب استفاده بهینه ببرم.
نبود کتاب تفسیر درباره برخی از اقشار جامعه
نکته دیگری که باید به آن دقت شود این است که با توجه به ارتباط ما با خانم‌هایی که در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند، متوجه شده‌ایم خانم‌هایی هستند که سنشان بالاست و تنها هستند، این اقشار در جامعه هستند و حق زندگی دارند اما برای آنها هیچ کتابی ارائه نشده است. کتاب تفسیر قرآن کریم که مناسب فهم افراد کم‌سواد و یا افراد با سن‌بالا باشد هم اندک است و یا اصلا نیست.»

خانم مهدوی‌تبار هم که سال‌هاست در عرصه قرآنی تدریس می‌کند گفت: «دوره‌های زیادی را شرکت کردم و رشته تحصیلی‌ام هم علوم قرآن است؛ اما تا به حال دوره‌ای ندیدم و شرکت نکردم که این چنین مفصل و عمقی به موضوع روش عمل به قرآن پرداخته باشد. مردم با قرائت و حفظ و مفاهیم مأنوس هستند اما این انسِ با قرآن تاکنون کاربردی نبوده است.
با استفاده از روشی که ما در اینجا آموزش دیدیم، مردم به آسانی می‌توانند با قرآن ارتباط برقرار کرده و کلام الهی را وارد زندگی‌شان کنند. این دوره به نوعی تربیت مؤلف هم بود و کار را برای افرادی که بخواهند کتاب تألیف کنند، آسان ساخت.»
خانم زهیری،‌ معلم قرآن در مدارس متوسطه است و ۱۷ سال سابقه کار دارد؛ او نیز گفت: «این دوره نسبت به دوره‌های قبلی باکیفیت‌تر بود و استاد آن از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشت.
واژه قرآن پژوهی در عنوان دوره، من را برای شرکت در آن ترغیب کرد. در اینجا بسته‌های آموزشی و توضیحات استاد خیلی مفید و کاربردی بود. آقای بیستونی به تفهیم مطالب بسیار اهمیت می‌دهند، به همین دلیل جذب این دوره شدم.
سؤالات خاص نوجوانان و پاسخ به آن
با توجه به اینکه معلم قرآن هستم و با قشر نوجوان سروکار دارم سوالاتی از ما می‌پرسند که متناسب با سن نوجوان است مثلاً می‌‌پرسند در قرآن از عشق و محبت هم حرفی گفته شده؟‌ با این کتاب و با توجه به فهرستواره موضوعی آن به آسانی می‌توانم به پرسش‌هایشان پاسخ دهم و در پاسخگویی توانمندتر شدم.»
خانم لیلی‌زاده، در مؤسسات قرآنی اهواز معلم قرآن است و خود هم دارای یک مؤسسه قرآنی است و کار مداحی هم انجام می‌دهد. او که اداره‌کننده حلقه صالحین بسیج هم هست، دوره را بسیار عالی توصیف می‌کند و می‌گوید: «به دلیل اینکه این دوره «پژوهش در قرآن» نام داشت، راغب شدم و ثبت‌نام کردم و علاوه بر خودم، افرادی را که می‌دانستم مداح هستند و منبر می‌روند، تشویق به شرکت در دوره کردم تا با آگاهی بیشتر و بهتری از قرآن کریم، مداحی کنند.
آموزش مداحی دارای بخش‌هایی مثل آداب و فنون، اخلاق و احکام است و اکنون کتاب «قرآن بشیر» هم به مباحث آموزشی آن اضافه شد. این را هم بگویم که من حلقه شجره صالحین با نوجوانان دارم؛ از اینجا که رفتم قرآن بشیر را با خودم به جمع بچه‌ها بردم و از آنها پرسیدم دوست دارید از قرآن چه چیزی را بفهمید؟ جواب‌هایشان متفاوت بود؛ با استفاده از این کتاب برایشان آیات موردنظر را توضیح دادم. خیلی شاد و سرحال درباره موضوعات صحبت کردیم و بچه‌ها گفتند امروز بهترین حلقه را داشتیم.»
آنچه که شرکت‌کنندگان حاضر در دوره پیشرفته تربیت مؤلفان و استادان قرآن‌پژوهی به آن اذعان داشتند،‌ نبود دوره‌هایی از این دست در استان خوزستان و اهواز است؛ این اقدام دارالقرآن الکریم با ابتکار نماینده ولی فقیه در استان جای تقدیر دارد و می‌توان با توجه به استقبال خوب از این دوره فهمید که ذائقه مخاطب به کدام سو می‌رود و اگر برنامه‌ها مفید و هدفمند باشند، حتماً مردم برای شرکت از هم سبقت می‌گیرند.
پر شدن سالن اجتماعات ساختمان دارالقرآن الکریم خوزستان با ظرفیت ۲۰۰ نفری نشان از این دارد که مردم برای شنیدن حرف‌های خوب و مبانی عملیاتی از قرآن کریم مشتاقند. بنابراین این دوره می‌تواند الگوی خوبی در برگزاری رویدادهایی از این دست باشد، گرچه به ثمر نشستن این دوره نیازمند استمرار آن است. اجرای فراگیر کرسی‌های تفسیر قرآن و فهم عمیق آن نیازمند مرور همیشه و چندباره مفاهیم قرآنی است و البته گسترش انس مردم با تفسیر قرآن با یک دوره و دو دوره محقق نمی‌شود.


انتهای پیام/138