داخلی     خبر     انديشه
کارشناس فرق انحرافی مطرح کرد؛
شکل گیری فرق انحرافی جهت سوء استفاده از علاقه مردم به مهدویت
  حجت الاسلام پرهیز اساس شکل گیری فرقه هایی چون بابیت، بهاییت و اسماعیلیه را سوء استفاده از علاقه مردم به مهدویت و معارف آن دانست.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 55384
شکل گیری فرق انحرافی جهت سوء استفاده از علاقه مردم به مهدویت
به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام محمدعلی پرهیز، کارشناس فرقه های انحرافی مهدویت در گفت و گوی خبری با بیان اینکه اشتراکات فراوانی میان فرقه های بابیت، بهائیت و اسماعیلیه وجود دارد که مهمترین آنها بحث امامت و نبوت است، گفت: اساس شکل گیری این سه فرقه علاقه مردم به امامت و معارف مهدویت است. 

وی درباره شکل گیری فرقه شیخیه افزود: در ایران، شیخ احمد احسایی مکتب جدیدی را در زیر مجموعه شیعه بنیان نهاد که به شیخیه معروف است. پیروان او که شیخی نامیده می‌شدند، منتظر قیام مهدی موعود(عج) بودند.

پرهیز ادامه داد: بعد از مرگ شیخ احمد احسایی، رهبری مذهب شیخیه به یکی از شاگردان او به نام سید کاظم رشتی واگذار شد. 

این کارشناس فرق انحرافی گفت: مبنای اعتقادی شیخیه ۴ اصل توحید، نبوت، امامت و رکن چهارم بود. آنان معاد و عدل را در زمره اصول دین نمی‌شمردند و در عوض به رکن چهارم یا باب امام زمان(ع) اعتقاد داشتند.

وی افزود: زمانی که شیخ احمداحسائی قصد مسافرت از شهر یزد را داشت، سید کاظم رشتی از گیلان نزد شیخ احمد احسائی آمد و در جرگه شاگردان او درآمد. هرچند که رشتی بودن وی نیز محل سوال است.

مکتب شیخیه و فلسفه شیخ احمد احسائی و اعتقاد آنان
حجت الاسلام پرهیز به برخی اعتقادات شیخیه اشاره کرد و گفت: اعتقاد شیخیه به رکن رابع بود؛ شیخ باور داشت که در هر روزگار شخصی واسطه میان امام و مردم است. سیدعلی محمد نیز پس از مرگ سیدکاظم مدعی بابیت یا همان رکن رابعی شد و توانست با شهرتی که از راه دعاخوانی زیر آفتاب سوزان بوشهر به دست آورده بود، عده ای را گرد خود جمع کند.

وی افزود: او پس از مدتی مدعی نیابت و امامت شد؛ البته با چند شلاق فلک، توبه نامه ای نوشت و خود را هیچ خواند، او که به فتوای علمای شیعه مجنون خوانده شده بود، از چنگال ارتداد گریخت و ادعای خود را بازگفت. 

این کارشناس تصریح کرد: پس از چندی به نبوت من یظهره الله (شخصی که خدا او را آشکار خواهد کرد) بشارت داد و گفت: "هرکه خود را من یظهره الله خواند، پیامبر آینده است که پس از ۲۰۰۱ سال خواهد آمد. اگر شب را روز دانست و روز را شب از او بپذیرید و از او سئوال نپرسید." که سرانجام امیرکبیر او را به جرم برقراری آشوب های گوناگون و کشتار بازداشت کرد و با استناد به فتوای علمای شیخیه حکم اعدام او را از شخص شاهنشاه گرفت و او را به دار مجازات آویخت.

وی ادامه داد: فرقه بهائیت، پس از ۸ سال از آشوب های بابیت، روزی شخصی به نام میرزا حسینعلی نوری که از پیروان سید باب بود، پرچم نبوت خود را بالا برد و "مدعی من یظهره اللهی" شد. او و پیروانش که از ایران اخراج شده بودند، برای گذران زندگی به راهزنی و باج گیری از زائران عتبات عالیات روی آوردند.

حجت الاسلام پرهیز گفت: پس از چندی سران عثمانی او و هم کیشانش را به ادرنه تبعید کرد. در آن جا نیز بنا به اختلافات درون فرقه ای و آشوبی که به راه انداختند، دولت عثمانی را بر آن واداشتند که آنان را از هم جدا کند، گروهی را که هواداران میرزا یحیای صبح ازل بودند، به قبرس فرستاد و دسته ای را که پیروان میرزا حسینعلی نوری بودند، به فلسطین اشغالی تبعید کرد.

وی تصریح کرد: میرزا در زندان عکا بود که از ادعای نبوت به خدایی رسید و گفت: "لااله الا اناالمسجون الفرید" جناب میرزا پس از چندی که میان نبوت و الوهیت متحیر بود، از دنیا رفت و قبرش را قبله هواداران خود ساخت.

انتهای پیام/ن/0