داخلی     گفتگو     سیاست
روایات معصومین بهترین راه شناخت آیات مهدویت است
  پژوهشگر مهدوی قرآن و حدیث در ارتباط با ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف معتقدد است که معصومین علیهم السلام در موارد مختلف به بیان ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با توجه به آیات قرآن کرده اند.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : 55320
روایات معصومین بهترین راه شناخت آیات مهدویت است

توحید حبیبی در گفتگو با آینده روشن در این باره گفت: ابو بصیر از امام باقر علیه السلام در ارتباط با مصداق «ماء معین» در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل می کند که درباره فرمایش خداوند عزوجل که فرموده است «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ»۱ به معنی «بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد»، فرمودند: این درباره قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده، میفرماید: اگر صبح کنید، در حالی که امامتان از شما غائب شود که ندانید کجاست، چه کسی برای شما امام آشکاری خواهد آورد تا اخبار آسمان و زمین و حلال خدای عزوجل و حرامش را برای شما بیاورد؟ سپس فرمودند: به خدا سوگند تاویل این آیه هنوز نیامده است و ناگزیر باید بیاید.۲ 

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که دروغگویان، نسب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را انکارخواهند کرد، درمرفوعه عبدالله بن بکیر از امام صادق علیه السلام نقل شده که درباره قول خدای تعالی که می فرماید«إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ »۳ فرمودند: یعنی تکذیب نمودنش، قائم علیه السلام را زمانی که به او بگوید: ما تو را نمیشناسیم و تو از فرزندان فاطمه سلام الله علیها نیستی، چنانچه مشرکین به محمد صلی الله علیه و آله و سلم می گفتند.۴ 

حبیبی در ادامه گفت: سوختن خانه های بنی امیه به دست امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم یکی دیگر از مصداق های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که از امام باقر علیه السلام در ارتباط با معنای آیه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ»۵ فرمودند: آتشی است که از مغرب خارج شود و ملکی آنرا از پشت سرخواهد کشید تا برسد به خانه بنی سعد بن همام در کنار مسجدشان، پس باقی نمی گذارد هیچ خانه ای از بنی امیه را مگر اینکه می سوزاند آنرا با اهلش و نیز خانه ای که در آن خونی از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم باشد، می سوزاند و آن مهدیست.۶ 

از جمله دیگر مصداق های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که لباس حضرت همان لباس امیرالمومنین علی علیه السلام است، معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمودند: علیه علیه السلام سه لباس به یک دینار خریداری فرمود و ...، سپس حضرت دستش را به سوی آسمان بلند کرد و مدام خدا را بر پوشانیدنش شکر می کرد تا وارد منزلش شد، فرمود این لباسی است که بر مسلمین سزاوار است بپوشند، امام صادق علیه السلام فرمود، و اما نمی توانند امروزه آن لباس را بپوشند و اگر ما بپوشیم، می گویند مجنون است؛ خدای تعالی می فرماید: «وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ»۷، فرمودند: و زمانی که قائم ما قیام می کند، لباسش چنین خواهد بود.۸ 

این پژوهشگر مهدوی در ادامه با اشاره به این مطلب که از مصداق های دیگری که از کلام امام باقر علیه السلام در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به آن پی می بریم، ندای سه گانه جبرئیل است، گفت: از جابربن یزید روایت شده که امام باقر علیه السلام درباره «فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ»۹ فرمودند: الناقور، عبارت از ندای از آسمان است که می گوید: آگاه باشید، همانا شما فلان پسر فلان قیام کننده به حق را جبرئیل در سه ساعت از آن روز ندا می دهد«فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ - عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ»۱۰ یعنی به کافران مرجئه ای که به نعمت خدا و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام کافر شدند.۱۱ 

وی افزود: الهام به فلب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در ارتباط با زمان ظهور، یکی دیگر از مصداق های ایشان است، از مفضل بن عمر نقل شده که امام صادق علیه السلام درباره «فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ»۱۲ فرمودند: همانا از میان ما امام پیروز غائبی است که هر گاه خدای عزوجل اراده فرمود، اظهار امرش را، در قلبش نکته ای ظاهر می شود و بعد از آن ظاهر می شود و به امر خدای تبارک و تعالی قیام می فرماید.۱۳ 

دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت گفت: مراد از یوم الدین در قرآن کریم، ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است، این نیز یکی دیگر از مصداق های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، از امام صادق علیه السلام نقل شده که درباره قول خدای تبارک و تعالی که می فرماید: «فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ - عَنِ الْمُجْرِمِينَ - مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ - قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ»۱۴ فرمودند: از شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام نمی باشد، «وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ - وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ - وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ»۱۵ پس آن روز قائم ماست، و آن یوم الدین است. «حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ»۱۶«فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ»۱۷. ۱۸


وی در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از مصداق ها و نشانه های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از دید امام باقر علیه السلام این است که ظهور حضرت از آسمان به شکل شهابی نورانی در شب ظلمانی خواهد بود، ام هانی می گوید: از امام باقر علیه السلام درباره قول خدای تعالی«فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ - الْجَوَارِ الْكُنَّسِ»۱۹ پرسیدم، فرمودند: امامی در سال دویست و شصت از دیده ها نهان خواهد شد، سپس ظاهر خواهد شد مثل شهابی نورافشانی در شب ظلمانی، پس اگر زمانش را درک کردی، چشمت روشن خواهد شد.۲۰

پی نوشت:
۱- الملک آیه ۳۰
۲- کمال الدین، جلد ۲، باب ۳۲، جلد ۳، صفحه ۵۹۵
۳- القلم آیه ۱۵
۴- تاویل الآیات، جلد ۲، صفحه ۷۷۱، حدیث اول
۵- المعارج آیه اول
۶- تفسیر قمی، حدیث ۲، صفحه ۳۸۵
۷- المدثر آیه ۴
۸- الکافی، جلد ۶، صفحه۴۵۵، حدیث دوم
۹- المدثر آیه ۸
۱۰- المدثر آیه ۹ و ۱۰
۱۱- تاویل الآیات ، صفحه ۷۰۸
۱۲- المدثر، آیه ۸
۱۳- الکافی، جلد اول، صفحه۳۴۳، حدیث ۳۰
۱۴- المدثر آیات ۴۰-۴۱-۴۲-۴۳
۱۵- المدثر آیات ۴۴-۴۵-۴۶
۱۶- المدثر آیه ۴۷
۱۷- المدثر آیه ۴۸
۱۸- تفسیر فرات کوفی، صفحه ۱۹۴
۱۹- التکویر آیات ۱۵ و ۱۶
۲۰- الکافی، جلد اول، صفحه۳۴۱، حدیث۲۲

انتهای پیام/ب/15