داخلی     خبر     انديشه
نشست عقلانیت در اسلام با حضور پروفسور عادل تئودور خوری و پروفسور سلیم خوام برگزار شد
  پروفسور عادل تئودور خوری و پروفسور جرجس سلیم خوام روز پنجشنبه در قم به بحث و تبادل نظر درباره عقلانیت در اسلام پرداختند.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : 19058
نشست عقلانیت در اسلام با حضور پروفسور عادل تئودور خوری و پروفسور سلیم خوام برگزار شد
به گزارش آینده روشن، در این نشست که بعد از ظهر پنجشنبه در سالن کنفرانس مرکز ادیان و مذاهب تشکیل شد، ابتدا دکتر شریعتمداری معاونت ارتباطات مرکز و سر دبیر فصلنامه هفت آسمان در سخنانی ضمن خوشامدگویی به میهمانان گزارشی درباره فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مرکز ارائه کرد.

وی با بیان این مطلب که اصل تفاهم و همزیستی میان پیروان ادیان همواره مد نظر فعالیتهای این مرکز بوده است گفت: مرکز ادیان و مذاهب فعالیتهای علمی در حوزه ادیان و مذاهب را در دستور کار خود قرار داده است و هم اکنون بیش از پنجاه کتاب در این موضوع منتشر کرده است و حدود چهل نفر عضو هیئت علمی و بیش از 150 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز مشغول به پژوهش و آموزش هستند.

پروفسور عادل تئودور خوری، متاله و حکیم شهیر مسیحیت کاتولیک، نیز در سخنانی از حضور در میان پژوهشگران مرکز ابراز خرسندی کرد و بر ضرورت تفاهم و همزیستی میان پیروان ادیان و به طور خاص مسلمانان و مسیحیان تأکید کرد.

عادل تئودور خوری ضمن تاکید بر اهمیت عقلانیت و تعقل به سخنان پاپ بندیکت شانزدهم اشاره کرد و گفت: جناب پاپ در سخنرانی مشهور و جنجالی خود در واقع قصد داشته است تا بر اهمیت تعقل و گفتگوی میان ادیان تاکید کند و در کلام خود آن جملات جنجالی را که نقل قولی از برخی فرقه های اسلامی است، به عنوان مقدمه ای برای این مساله ذکر کرده است و اصلا در مقام حکم کردن و داوری کردن نبوده است.

پروفسور خوری تأکید کرد من شخصا با اینگونه مقدمه چینی موافق نیستم و نقل قولی که پاپ در سخنان خود آورده است صرفا بیانگر دیدگاه اراده گراها یا همان اشعری های مسلمان است و ما خوب می دانیم که در میان معتزله و شیعیان چنین دیدگاهی وجود ندارد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین توفیقی عضو هیئت علمی مرکز ادیان و مذاهب، ضمن تشکر از حضور جناب خوری و جناب خوام در این نشست، با اشاره به سخنان پاپ گفت: اینکه جناب پاپ سخنی را بدون اشاره به عدم صحت آن و یا اختصاص داشتن آن به برخی فرقه ها نقل کرده اند، می تواند دلیل بر تأیید این سخن تلقی شود و از این جهت جای گلایه وجود دارد.

استاد توفیقی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم درباره ظرفیت عقل پذیری دین به داوری بنشینیم، باید اذعان کنیم که اعتقادات مسیحی عقل گریز تر از اعتقادات اسلامی هستند، تاکید کرد: درست این است که از این بحث ها و نقل قول ها و جنجال ها بگذریم و به فکر عیب جویی از یکدیگر نباشیم و با حسن نیت و انگیزه تفاهم و تعامل به گفتگو بنشینیم .

پروفسور جرجس سلیم خوام رییس مرکز مطالعات ادیان هریسای لبنان نیز در مورد سخنان پاپ توضیح داد و گفت: وقتی سخنی در آغاز صحبت به عنوان نقطه شروع می آید طبعاً به معنای مورد قبول بودن آن است و به همین جهت من با نقل قول جناب پاپ موافق نیستم. وی ادامه داد: این نقل قول مربوط به اعتقادات عده ای خاص در دوره زمانی خاصی بوده است و به هیچ وجه نمی توان آن را تعمیم داد.

پس از برگزاری نشست علمی پروفسور عادل تئودور خوری و پروفسور جرجس سلیم خوام از کتابخانه مرکز ادیان و مذاهب نیز بازدید کردند و از نزدیک با برخی فعالیتهای پژوهشی مرکز آشنا شدند.

گفتنی است این میهمانان به دعوت دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه به مدت سه روز به ایران سفر کردند، و در سفر به قم بازدید از مرکز ادیان و مذاهب و سخنرانی در مرکز علوم جهانی را در برنامه خود داشتند.

عادل تئودور خوري در سال 1930 در جنوب لبنان متولد شد. وي تحصيلات مقدماتي خويش را در حريصاي لبنان به پايان رساند و پس از آن براي تحصيلات دانشگاهي به بيروت عزيمت كرد و در كالجي كه به دانشگاه ليون فرانسه وابسته بود مشغول تحصيل شد. او در سال 1959 موفق به اخذ دكتراي فلسفه گرديد. موضوع پايان نامه وي مقايسه علم اخلاق مسيحي و علم اخلاق اسلامي بود.

تئودور خوري سپس در سال 1966 به آلمان رفت و در دانشكده الهيات دانشگاه مونستر به تدريس الهيات پرداخت و درسال 1970 به سمت رياست اين دانشكده برگزيده شد. دانشكده الهيات اين دانشگاه مركز پژوهش درباره اديان گوناگون از دين مزدك و هندوئيسم تا اسلام و مسيحيت است. پروفسورعادل تئودور خوري بخش عمده‏اي از پژوهش‏هاي خويش را بر موضوع ‌گفت‏وگوي اسلام و مسيحيت متمركز نموده است.
پرورش و بالندگی وی در دو بستر فرهنگ دینی اسلام و مسیحیت از وی شخصیتی مرکب ساخت به گونه ای که آثار فراوان او در حوزه اندیشه دینی مسیحیت کاتولیک، وی را به عنوان عالم متأله مسیحی و اشراف او به الهیات، کلام ، فلسفه و تفسیر، وی را در جهان اسلام به عنوان شخصیتی برجسته و آگاه معرفی نموده است. 

از تئودور خوری، صدها اثر در قالب کتاب و مقاله دینی به زبان¬های گوناگون انتشار یافته است و عمده تلاش او معرفی اسلام به جوامع مسیحی بوده است. از میان آثار او می¬توان به اخلاقیات اسلام، اسلام و آزادی دینی، لله المشرق والمغرب، مسیحیت و مسیحیان در اندیشه مسلمانان معاصر، محمد کیست، تسامح و آزادی دینی در اسلام، ترجمه قرآن او به زبان آلمانی و دوازده جلد تفسیر قرآن به همین زبان که بالغ بر 8000 صفحه است، اشاره نمود. 

مقام شامخ خوری در میان جامعه مسیحیت کاتولیک سبب شده است تا نوشته ها و آثار وی از جمله منابع قابل استناد در مطالعات اسلامی در اروپا قلمداد شود. به عنوان مثال می¬توان به استناد پاپ بندیکت شانزدهم در سخنرانی معروفش در دانشگاه رکزنبورک آلمان اشاره نمود که موجب خشم و انزجار جامعه اسلامی گردید. پاپ در سخنرانی خود عمدتاً به نوشته های خوری و پایان نامه دکتری او که در سال 1967 نگاشته بود، ارجاع می داد در حالی که پروفسور خوری از انتخاب گزینشی پاپ که به قول خود خوری تنها منحصر به دیدگاه حکمای اشعری بود، بسیار گله‏مند و دل‏خور بود.

منابع:
1. پایگاه الحکواتی
2. سایت مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب
3. سایت مؤسسه گفت‏وگوی ادیان