داخلی     نمايه     انديشه
غدیر، عاشورا و ظهور؛ نقاط عطف تاریخ بشریت
  «عاشورا مکتب انتظار» نام کتاب تازه منتشر شده‌ای است به قلم دکتر علی هراتیان که با نگاهی کوتاه و ژرف به بحث ارتباط بین عاشورا و انتظار پرداخته است.
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : 21838
غدیر، عاشورا و ظهور؛ نقاط عطف تاریخ بشریت
به گزارش آینده روشن، در روایتی وجود مقدس حضرت امام حسین(ع) فرموده‌اند: سوگند به خدا، خون من از جوشش باز نمی‌ایستد تا این که خداوند مهدی(عج) را برانگیزد ... (بحار الانوار 45؛ 299)

علی هراتیان، نویسنده کتاب «عاشورا، مکتب انتظار»، در مقدمه این کتاب کوچک 72 صفحه‌ای این گونه می‌نگارد: 

«بر خلاف پندار عده‌ای، بحث از امام عصر (عج) یک بحث فرعی، حاشیه‌ای، کم اهمیت، تشریفاتی و یا تزییناتی نیست که بودنش در زندگی خوب و سودمند باشد و نبودنش هم البته لطمه‌ای نزند و خسارات آنچنانی به بار نیاورد...!! طبق حدیث ... هر کسی بمیرد و امام زمان خویش را نشاسد به مرگ جاهلیت مرده است.»

بحث از حضرت ولی عصر (عج) بحث مرگ و زندگی، هدایت و هلاکت، سعادت و شقاوت، ایمان و کفر، اسلام و جاهلیت، حق و باطل و بهشت و جهنم است و به هیچ روی، شوخی بردار و یا قابل تعارف نیست.

چهار مبحث «عاشورا، احیاگر دین»، «عاشورا و جلوه‌های انتظار»، «شباهت‌ها و پیوند‌ها میان عاشورا و ظهور» و «تکلیف ما» مباحثی است که نویسنده با قلمی شیوا و روان و در عین حال با عمقی بسیار از آن به سخن میان آورده است.

«غدیر، عاشورا و ظهور واژگان کلیدی در کتاب تشیع و سه نقطه‌ عطف در تاریخ بشریتند... در هر سه واقعه نیز امامی معصوم از اهل بیت پیامبر (ص) محوریت و اهمیت دارد؛ زیرا تفاوت اساسی شیعه با مذاهب باطل، بحث امامت و ولایت و شاخصه اصلی شیعه «امام محور بودن» است و از یک منظر عظمت عاشورا نیز در همین نکته نهفته است و شاید یکی از اسرار این همه تاکید بر لزوم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و ثوابهای بی شماری که بر آن مترتب است نیز همین امر باشد ...»

«... برخی ظاهربینان و کوته نظران می‌گویند: امام حسین (ع) برای نماز به شهادت رسید! اولاً آن حضرت به عهد و پیمان خویش با خداوند تبارک و تعالی وفا کرد. ثانیاً اصحاب حضرت ابا عبد الله (ع) به شهادت رسیدند تا مردم بدانند نماز بدون ولایت، نماز نیست. وضوی بی ولایت آب بازی است. حج بدون امام، حج نیست. توحید بدون اهل بیت(ع) شرک و کفر است. قرآن منهای امام، کاغذ و مرکبی بیش نیست...»

نویسنده در کلامی روشنگر و مملو از تلنگرهای عاشورایی و مهدویت مدار، مخاطب را به تحریک و جلوگیری از سکون دعوت نموده و به اشتیاق وصال می‌کشاند، چنان که می‌نویسد:

«حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) در مسیر کربلا به عبیدالله بن حر جعفری که از یاری امام سر باز زد و به بهانه‌های واهی لیاقت ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام را از دست داد فرمودند: ... اگر بتوانی کاری کنی که فریاد ما را شنوی و در این درگیری ما شاهد نباشی همان کن. به خدا سوگند! اگر کسی صدای کمک خواهی ما را بشنود و ما را یاری نکند، خدای تعالی او را هلاک خوهد کرد. (الارشاد/ 2: 81) و آیا کسی هست که در عصر ارتباطات و در زمانه ما «هل من ناصر» امام زمان (عج) را شنیده باشد؟ آیا وقت آن نرسیده است که امام مظلوم خویش را یاری کنیم؟

نویسنده از مبحث آخر خود «تکلیف ما» این گونه متذکر می‌گردد که: دعا برای ظهور منتقم آل عبا (ع) را نباید به انتهای مجلس ذکر مصیبت و آن هم پس از دعا برای حاجات شخصی افراد موکول کرد، بلکه در صدر همه دعاها و همه حالات به ویژه هنگام جاری شدن اشک‌ها و شکستن دلها باید برای ظهور فرزند غریب حضرت اباعبدالله(ع) و منتقم خون مطهر ایشان دعا کرد.

کتاب «عاشورا مکتب انتظار» را انتشارات سبط النبی، در سال 1386 به تعداد 5000 نسخه و به قیمت 700 تومان منتشر گردانیده است.

گزارشگر: حجت عبدی