داخلی     خبر     انديشه
در نشست «مهدویت در قرآن» مطرح شد؛
قرآن، حضرت مهدي را احياگر زمين مرده مي‌داند
  يك استاد دانشگاه سوءاستفاده از مهدويت را نشان‌دهنده اصالت و اعتقاد به مهدويت دانست و گفت: قرآن، حضرت مهدي (عج) را احياگر زمين مرده مي‌داند.
Share/Save/Bookmark
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 30973
قرآن، حضرت مهدي را احياگر زمين مرده مي‌داند
به گزارش آینده روشن به نقل از فارس، هادي قندهاري، استاد فلسفه غرب شب گذشته در نشست «مهدويت در قرآن» از سلسله نشست‌هاي بخش دانشگاهي هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن در سخناني با بيان اينكه قرآن به عنوان كتابي آسماني، منبع علم پيامبر و حجت الهي است كه تمام حقايق را براي بشر بيان مي‌كند، اظهار داشت: از ديدگاه حضرت علي (ع)، عجايب اين كتاب آسماني پايان ندارد و از نظر علم و دانش بسيار عميق و بي‌نهايت است.

وي افزود: منظور از بشارت در علوم نبوي، بحث ظهور حضرت مهدي (عج) است و ريشه اين بحث در قرآن يافت مي‌شود.

قندهاري همچنين با طرح اين سئوال كه آيا مي‌شود قرآن كه كتابي جامع و اكمل است، از ظهور حضرت مهدي (عج) سخن نگفته باشد؟ اظهار داشت: كتاب زبور حضرت داوود (ع)، صحف حضرت ابراهيم (ع)، تورات حضرت موسي (ع) و انجيل حضرت عيسي (ع) و قرآن كه همه ذكر و يادآور بندگي خداست، همه يك پيام مشترك دارند و اين پيام آن است كه روزگاري خواهد آمد كه تمام زمين در وراثت صالحاني خواهد بود كه حكومت الهي روي تمام زمين سايه مي‌افكند و با توجه به آيات سوره انبياء، بشارت ظهور و حاكميت الهي و دنيايي حضرت مهدي (عج) در سراسر كتب و روايات آمده و قرآن نيز از اين قاعده مستثني نيست؛ چرا كه منبع علوم اهل بيت (ع) است.

وي با تاكيد بر اينكه يكي از مفاهيم موجود در علوم نبوي، بشارت ظهور حضرت مهدي (عج) است كه پيش‌تر در ساير كتب به آن اشاره شده است، تصريح كرد: از اين بحث مي‌توان نتيجه گرفت كه قرآن نمي‌تواند خالي از بحث مهدويت باشد؛ در صورتي كه بعضي از نويسندگان معاصر اهل سنت به دنبال لفظ حضرت مهدي در قرآن هستند.

اين استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به چگونگي پرداختن قرآن به بحث مهدويت و با بيان اينكه قرآن حقايق را به دو روش بيان مي‌كند، گفت: اينكه خداوند در قرآن، حضرت مهدي (عج) را احياگر زمين مرده مي‌داند و از آنجا كه زمين مرده به زميني گفته مي‌شود كه در آن ظلم و ستم و بي‌عدالتي بيداد مي‌كند، اشاره به ظهور حضرت و رازداران قرآن دارد كه تنها آنها مي‌توانند اين نكته را راز‌گشايي كنند. البته بايد توجه داشت كه اين رازداران بدون استناد به روايات كه در اختيار معصومين و اهل ذكر است، نمي‌توانند آيات قرآن را رمزگشايي كنند كه از اين نوع معرفي به زبان باطن و اشاره ياد مي‌شود.

قندهاري افزود: تشيع با ساير مذاهب داراي اعتقاد مشتركي است كه از آن به عنوان اعتقاد اسلامي ياد مي‌شود. همچنين به بحث‌هايي كه مورد اختلاف و تعبير است، اصول مذهب گفته مي‌شود.
وي تصريح كرد: با وجود آنكه بحث امامت مورد اعتقاد شيعه و مورد انكار اهل سنت است، بحث مهدويت و اعتقاد به آن در آثار اهل سنت موجود است و آنها ظهور آن حضرت را در طول تاريخ باور داشته‌اند و بر اين باورند كه حضرت مهدي (عج) روزي از طرف خدا بر بشر نازل خواهد شد.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: مفسرين و محدثين اهل سنت بيش از 100 آيه را ناظر بر ظهور آن حضرت مي‌دانند و در كتاب‌هايي نظير عقد‌الدرر سلمي شامخي، البيان في‌ اخبار صاحب‌الزمان حافظ گنجي شامخي، البرهان في‌ علامات مهدي آخر‌الزمان علاء حنفي هندي و المهدي في‌القرآن از آيت‌الله شيرازي به آن اشاره كرده‌اند.

وي افزود: همچنين شيخ علي كوراني در جلد پنجم كتاب معجم ورد في‌‌المهدي به 260 آيه از قرآن كه ناظر به ظهور حضرت مهدي (عج) و معرفي آن حضرت است، اشاره دارد.

قندهاري يادآور شد: تاكنون اهل سنت 300 كتاب و دانشمندان شيعي 3 هزار كتاب مستقل در خصوص حضرت مهدي (عج) نوشته‌اند.

وي به سوءاستفاده برخي از سودجويان از مهدويت اشاره و تصريح كرد: در تاريخ سوءاستفاده‌هايي از اين بحث شده و افرادي به دروغ، ادعا كرده‌اند كه حضرت مهدي هستند و يا با آن حضرت ارتباط دارند كه اين ادعا نه تنها در جامعه شيعي بلكه در جامعه سني نيز ظهور كرده است و از آن جمله مي‌توان به ادعاي مهدويت غلام ‌احمد قالياني حنفي اشاره كرد تا آنجا كه عده‌اي جاهل به او معتقد شدند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: در شيعه نيز ميرزا علي محمد شيرازي، اول خود را نماينده امام و بعد خود را حضرت مهدي (عج) معرفي كرد؛ در صورتي كه نه همنام پيغمبر و نه همنام پدرش بوده، نه تاريخ تولد و طول عمرش با تاريخ تولد و طول عمر آن حضرت همخواني دارد و نه جهان را پر از عدل و داد كرده‌ است و او كسي بود با طرح چنين ادعاهايي كه منجر به بهايي‌گري شد.

وي سوءاستفاده از مهدويت را نشان‌دهنده اصالت و اعتقاد به مهدويت دانست و تصريح كرد: اعتقاد به مهدويت از اعتقادات مسلم شيعه است و ظهور اين امام كه از امامان اثني عشري است از ديدگاه قرآن قطعي بوده و بيش از 300 آيه و هزار روايت از معصومين (ع) در اين باره نقل شده است.