داخلی     گفتگو     انديشه
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهر لندن:
جوانان، بهترین مخاطبان معارف مهدوی
  علی حسین الحکیم با اشاره به روح حقیقت جویی و کنجکاوی نسل جوان، فعالیت در حوزه جوانان را بهترین راه آشنا کردن غیرمسلمانان با اسلام دانست و جوانان را بهترین مخاطبان معارف مهدوی معرفی کرد.
گزارشگر :
مترجم :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : 55426
جوانان، بهترین مخاطبان معارف مهدوی

به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام و المسلمین علی حسین الحکیم، دانش آموخته حوزه های علمیه نجف و قم و استاد سابق حوزه علمیه قم است. وی همچنین مسئول مؤسسه مطالعات اسلامی در شهر لندن است و سال هاست که در بخش های مختلف مرکز اسلامی انگلستان فعالیت می کند. 

گرچه وی در عراق زاده شد و در نجف و قم به تحصیل و تدریس پرداخت، اما خیلی زود راهی انگلستان شد و کار تحقیق، تحصیل و تدریس را دنبال کرد و تاکنون به عنوان مسئول استفتائات دینی مؤسسه مطالعات اسلامی، مدیر گروه ترجمه، رابط گروه بین الادیان و همچنین عضو هیأت علمی این مرکز در شهر لندن فعالیت داشته و هم اکنون مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است. 

چندی پیش، استاد علی الحکیم به دعوت مؤسسه آینده روشن برای شرکت در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به ایران آمد و مهمان گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری آینده روشن شد. بخش اول این گفت و گو به شرح زیر است: 
با توجه به این که شما هم در عراق و هم در ایران و انگستان فعالیت دینی داشته اید و با فضای فعالیت های دینی و به ویژه مهدوی در این کشور ها از نزدیک آشنا هستید، چه تفاوت ها و چه شباهت هایی میان فضای دینی موجود در این سه کشور مشاهده کرده اید؟ 
فضای دینی عراق و ایران، تفاوت چندانی ندارد. همان طور که این دو کشور از نظر دینی دارای شباهت های فراوان هستند، مناسبت های فرهنگی زیادی میان آن ها وجود دارد. تنها تفاوت قابل ذکر میان این دو کشور در زمینه فعالیت های دینی، زبان متفاوت اجرای برنامه هاست. هر دو کشور، شیعه و با فرهنگ های نزدیک به هم هستند و همین امر سبب شده است که در ماهیت برنامه ها تفاوت چندانی وجود نداشته باشد.


اما در انگلستان اوضاع متفاوت است. اجرای برنامه ها در این کشور نیازمند دقت بیشتری است. مردم این کشور دارای فرهنگ هایی هستند که کمتر با فرهنگ اسلامی آشنا بوده است و برای همین، نمی توان بسیاری از معارف دینی را به طور مستقیم و بدون در نظر گرفتن فرهنگ و آداب و رسوم مورد قبول آن ها بیان کرد. فعالیت دینی به ویژه طرح موضوعات حساسی مانند مهدویت نیازمند تسلط علمی کافی و نیز بهره گیری از عقاید و باور های مخاطب است. بدون احترام به باور های مخاطب، حتی اگر سراسر اشتباه و خرافه باشد، سخن گفتن از باو رهای اسلامی و مهدوی ممکن نیست. 

به عنوان یک مبلغ اسلامی که در کشور های مختلف اروپایی، آسیایی و حتی آفریقایی فعالیت داشته اید، کلیدی ترین توصیه شما به مبلغان اسلامی چیست؟
الحکیم: آموزه قرآن به همه ما این است که با مردم به زبان خود آن ها سخن بگوییم. در آیه چهارم سوره ابراهیم(ع) آمده است: "وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛
و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم، تا حق را براى آنان بيان كند؛ پس خدا هر كه را بخواهد بى ‏راه وا مى ‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى ‏كند و اوست ارجمند حكيم". 

به نظر من، مهم ترین کمبود مبلغان اسلامی و به ویژه ایرانی برای گسترش آموزه های دینی، عدم آشنایی با زبان های دیگر است. هم اکنون نیز در مرکز فقهی ائمه اطهار، تلاش می کنیم تا همه برنامه ها را به چهار زبان عربی، انگلیسی، فارسی و اردو اجرا کنیم و دامنه وسیع تری از مخاطبین را پوشش دهیم. 

بهترین راه آشنا کردن غیرمسلمانان با آموزه های مهدوی کدام است؟ 
شباهت بارز فضای فعالیت های دینی در بسیاری از کشور های دنیا که من به آن ها سفر کرده ام و در آن ها فعالیت داشته ام، حقیقت جویی و کنجکاوی نسل جوان و به ویژه دانشجویان است. به همین جهت علاوه بر این که همواره بهره گیری از زبان های مختلف برای ترویج باور های مهدوی را لازم دانسته ام، معرفی باور های اصیل اسلامی مانند مهدویت در قالب کتابچه های مطالعاتی به دانشجویان را از اصلی ترین برنامه های مرکز فقهی ائمه اطهار می دانم؛ زیرا جوانان، بهترین مخاطبان برای معارف مهدوی به شمار می روند. 

به نظر ما، آیا مهدی باوری در جهان با استقبال رو به روست؟ پیشنهاد شما برای گسترش باور به امام مهدی(عج) چیست؟
اندیشه مهدویت کم کم دارد رواج می یابد. برای مثال، یکی از مسائلی که امروزه بیشتر از پیش مورد توجه قرار می گیرد، شناخت خود حضرت است. من در سفری که سال گذشته به دعوت مؤسسه آینده روشن به ایران داشتم، در مقاله ای که در همایش هفتم دکترین مهدویت ارائه دادم، پیشنهاد تأسیس شاخه علمی با عنوان MAHDIOLOGY (مهدی شناسی) را دادم. 

معتقدم همان طور که رشته های فراوانی برای شناخت پدیده های مختلف داریم، باید شاخه ای علمی شامل همه مسائل کلاسیک مربوط به منجی آخرالزمان ایجاد کنیم و حتی مسائلی مانند عدالت اجتماعی، تکامل انسانی، مطالعات آخرالزمانی، بحث غیبت منجی و انواع آن را به طور دقیق و محققانه بررسی نماییم و آموزش دهیم. 

شایان ذکر است، بخش دوم این گفت و گو که در آن از نقش دین در نظام جهانی، تأثیر رسانه ها در روشنگری یا سیاه نمایی آموزه های مهدوی و نیز فهم غرب از انتظار سخن گفته شده است، به زودی منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام/ن/15