داخلی     گفتگو    
علی ارکیان، فیلم ساز:
برای پیشرفت سینمای دینی کاری نکردیم
  علی ارکیان گفت: ما باید میان ادبیات و سینما ارتباط ایجاد و برای ساخت فیلم های تاریخی ـ دینی از پژوهش گران با تجربه استفاده کنیم.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : 7390
برای پیشرفت سینمای دینی کاری نکردیم
علی ارکیان در گفت و گو با خبرگزاری آینده روشن گفت: این روزها صحبت سر فروختن شهرک غزالی است. وقتی ما نمی توانیم این شهرک را که منبع تاریخی ماست، برای فیلم های تاریخی مان نگه داریم، پس نمی توانیم ادعایی در ساخت فیلم های تاریخی ـ دینی داشته باشیم. همان گونه که فیلم هایی که درباره دفاع مقدس ساخته می شود، نیاز به باز بینی دارند، فیلم های تاریخی ـ دینی مان نیز نیازمند تلاش بیش تر و بهتر است. 

ارکیان افزود: ما باید بین ادبیات و سینما ارتباط ایجاد کنیم و برای ساخت فیلم های تاریخی ـ دینی از پژوهش گران با تجربه استفاده کنیم. باید از کسانی چون جواد عناصری استفاده کنیم. اگر این اشخاص در کنار سینمای دینی مان قرار بگیرند، موفق تر خواهیم بود. متأسفانه کاری برای پیشرفت سینمای آیینی صورت نگرفته و تا به حال هر چه بوده از شعار فراتر نرفته است. 

کارگردان فیلم تکیه بر جام یاد آور شد: امروز سطح فرهنگ مردم بالا رفته و مخاطبان بهترین منتقدان آثار سینمایی هستند. ما نباید مردم را دست کم بگیریم و بگوییم نمی توانند با شخصیت های تاریخی ارتباط برقرار کنند. چیزی که در فیلم های تاریخی ـ دینی مهم است، پرداخت خوب و تحقیق کامل است. الان آقای میر باقری فیلم مختار را می سازند. با توجه به شناختی که از آقای میر باقری دارم، می توانم بگویم انرژی که صرف این فیلم می شود، حتما جواب داد و مردم خواهند توانست با این سریال ارتباط برقرار کنند. 

ارکیان در پایان گفت: در عبارت سینمای دینی چون دین را به طور مستقیم یدک می کشد، کمی مشکل ایجاد می کند، اکثر آثاری که در ایران و حتی در خارج از کشور خلق می شود، جزو سینمای دینی هستند، ولی چون مستقیم به مذهب پرداخته نشده، تعبیرهای ما تغییر می کند.