آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Mon, 24 Jun 2019 17:33:23 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Mon, 24 Jun 2019 17:33:23 GMT انديشه 60 تابستان؛ فصل دغدغه‌مند کردن نسل آینده درباره ظهور/راه ختم شدن تحصیل و تهذیب به ظهور http://bfnews.ir/vdceve8f.jh8p7i9bbj.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «حسن محمودی» با اشاره به ضرورت آشناسازی کودکان و دانش آموزان با فرهنگ و آموزه های مهدوی، اظهار کرد: امام صادق (ع) می فرماید: پیش از آنکه مرجئه به عنوان یک نماد انحراف فکری به سمت فرزندان شما برود شما به سمت آنان حرکت کنید. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه بر اساس روایات، قلب نوجوان مانند یک زمین خالی است که هر کس زودتر در آن بکارد قادر به برداشت خواهد بود، تصریح کرد: این نکات نشان می‌دهد که باید هر چه سریعتر به سمت نوجوانان و دانش آموزان حرکت کنیم و اولویت خود را در تبلیغ و ترویج آموزه های مهدویت برای قشر نوجوان قرار دهیم. محمودی اضافه کرد: اگر در تبلیغ و آموزش نوجوانان و دانش آموزان کوتاهی کنیم مسیحیت، بهائیت و فرقه های نوظهور به سمت آنها می آیند لذا ضرورت کار تبلیغی تربیتی برای نوجوانان بر هیچ کس پوشیده نیست. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه نوجوانان به دنبال الگوگیری و شبیه سازی هستند، گفت: اگر مبلغ مذهبی به سمت نوجوان نرود، فرصت برای جذب آنها به الگوهای غربی فراهم می شود لذا ضرورت دارد در فعالیت های فرهنگی، اولویت را برای این قشر قرار دهیم. وی اضافه کرد: هیچ الگویی برای نسل آینده برتر از امام زمان (عج) نیست اما اگر این الگو به نوجوانان و دانش آموزان کشور دیر معرفی شود شاید دیگر تاثیرگذار نباشد، لذا باید ایشان را به صورت جذاب به نوجوانان معرفی کرد نه به صورت خشن چراکه اساساً حضرت(عج) امام مهربانی و از خشونت بیزار و بری هستند. امام زمان(عج)؛ الگوی آینده ساز نوجوانان این کارشناس مهدوی ادامه داد: امام زمان (عج) تمام ابعاد زیبایی ظاهری و باطنی را در وجود خود دارند و با توجه به اینکه تمام انسان ها شیفته زیبایی هستند ایشان را باید در سن نوجوانی به شکلی زیبا و مهربان معرفی کرد تا آنان امام زمان(عج) را به عنوان یک الگو انتخاب کنند. وی درباره ظرفیت اوقات فراغت تابستانی برای آشنایی دانش آموزان و نوجوانان با امام زمان(عج)، بیان کرد: با توجه به اینکه در این ایام نوجوانان و دانش آموزان از درس، فراغت دارند می‌توانند آموزش هایی را در زمینه های حیاتی و آینده ساز زندگی مثل مهدویت دریافت کنند. محمودی با بیان اینکه امام زمان (عج) نوجوانی را می پسندند که در تمام ابعاد مختلف زندگی رشد کرده باشد، افزود: در ایام تابستان باید دانش آموزان را در کلاس های فکری همچنین کلاس های تقویت جسمانی ثبت نام کرد تا آموزش‌های لازم را در این زمینه ها کسب کنند. یک نوجوان در ایام فرصت تابستانی باید در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای حضور یابد و آموزش های لازم را در حوزه اقتصادی نیز کسب کند. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: نباید نوجوانان را بیکار گذاشت زیرا در صورت بیکاری با بهره گیری از امکاناتی همچون تلفن همراه و فضای مجازی فرصت انحراف یا پرداخت به امور غیرمفید برای انها ایجاد می شود. موسم دغدغه مند کردن نوجوانان درباره امام زمان(عج) وی با بیان اینکه یکی دیگر از کلاس های مهم برای نوجوانان در ایام فصل تابستان کلاس های معرفی و شناخت امام زمان (عج) است، گفت: در این کلاس ها باید امام زمان (عج) را زیبا معرفی کنیم. دانش آموزان و نوجوانان در این فرصت سه ماهه اگر بتوانند آموزش‌های لازم را در زمینه مهدویت کسب کنند، در آینده حرف برای گفتن خواهد داشت و برای ظهور دغدغه مند خواهند شد. حجت الاسلام محمودی در ادامه بیان کرد: ظهور نیازمند زمینه سازی است که مهمترین رکن زمینه‌سازی نیز تربیت مهدی باوران و مهدی یوران است و در این فرآیند یارسازی نیز بهترین زمان دوران نوجوانی است لذا باید از سن نوجوانی استفاده کرد و به سمت این گروه سنی حساس و آینده ساز رفت و امام زمان (عج) را به آنان معرفی کرد. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: اگر از فرصت تابستان برای آشناسازی نوجوانان با امام زمان (عج) استفاده کنیم این قشر در زمان ورود به مدرسه دغدغه‌مند امام زمان (عج) خواهند بود و آن زمان تحصیل و تهذیب را برای رضایت امام(عج) اولویت خود قرار می دهند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و آشناسازی کودکان و نوجوانان با آموزه های مهدویت در ایام تابستان صرفاً جنبه شناسنامه‌ای دارد یا فراتر از آن است، گفت: شناخت و معرفت مد نظر دین به هیچ عنوان شناخت شناسنامه نیست البته چاره ای وجود ندارد و برای دانش آموزان و نوجوانان ابتدا باید شناخت شناسنامه را ایجاد کرد و پس از آن به بیان جایگاه امام در هستی پرداخت که ایشان واسطه فیض، حاضر و ناظر و وارث تمام انبیا و اولیا هستند. محمودی تصریح کرد: در مرحله سوم آموزش ها که نوجوان آماده پذیرش است باید به ایجاد ارتباط قلبی او با امام زمان (عج) پرداخت زیرا انسان صرف دانسته‌ها و علم هیچ کاری انجام نمی دهد؛ لذا باید دانسته ها را به قلب نوجوان وارد کنیم تا به باور قلبی او تبدیل شود البته این فرآیند کمی زحمت دارد اما اگر محقق شود، بسیار تاثیرگذار است. شرط تحصیل به عشق امام زمان(عج) این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: اگر مهدویت باور قلبی یک نوجوان شود آنگاه به عشق امام زمان (عج) درس می خواند، به پدر و مادر خود خدمت می کند، آموزش های فنی و حرفه ای را فرا خواهد گرفت و حتی به این عشق بازی می کند، یعنی ذیل تا صدر زندگی اش مهدوی می شود. وی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه شیوه اجرای برنامه ها و کلاس های آموزشی مهدوی در ایام تابستان، افزود: محور جذابیت در این کلاس ها باید در تمام ارکان مانند مربیان و محتوا وجود داشته باشد که در این راستا امام رضا (ع) می فرمایند: اگر مردم زیبایی های کلام ما را می‌دانستند قطعاً از ما پیروی می کردند. محمودی در پایان خاطرنشان کرد: نوجوانان و دانش آموزان به دنبال زیبایی و جذابیت هستند لذا برای جذابیت محتوا باید از روش‌های داستانی و شعر کمک گرفت که در این زمینه مطالعه کتاب «شیوه های جذاب سازی کلاس های دینی» را به مربیان پیشنهاد می کنم. انتهای پیام /141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 14:42:29 GMT http://bfnews.ir/vdceve8f.jh8p7i9bbj.html احساس نیاز به منجی پیش از ظهور ضامن پیروی از امام عصر(عج) است http://bfnews.ir/vdcce0qm.2bqex8laa2.html به گزارش آینده روشن، محمدرضا شیری، یک کارشناس حوزه مهدویت، امروز، ۲۷ خرداد ماه در کارگاه بررسی مؤلفه‌های جامعه مهدوی که از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار کرد: همه ادیان جهان به گونه‌ای معتقدند که هرگاه بشر به لحاظ معنوی و اخلاقی مورد غفلت و ستم قرار بگیرد، شخصیتی نجات‌دهنده ظهور خواهد کرد. وی افزود: به اعتقاد همه یهودیان نجات‌دهنده انسانی است همانند دیگران اما برخوردار از جلوه و جبروت خدایی است و جهان را با نور خودش، که جلوه‌ای از نور خداست روشن خواهد کرد. شیری با اشاره به اینکه در ادیان مختلف در این که منجی موعود چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد، توضیح داد: هرچند در این مورد اختلاف نظر وجود دارد، اما نکته مهم این است که هر دو گروه مسیحیت، یهود و همچنین اسلام در انتظار نجات‌بخشی جهان توسط انسانی که از قدرت الهی بهره‌مند شده باشد به سر می‌برند. این استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه باور به ظهور شخصی كه جهان را پر از عدل و داد كرده و ریشه‌های ظلم و ستم را می‎چیند تنها اختصاص به اسلام ندارد، گفت: این اعتقاد شامل ادیان مختلف الهی و آسمانی می‌شود و در اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت و… به ظهور این شخص نوید داده شده است، بنابراین می توان گفت تمامی ادیان به آمدن موعودی مصلح باور دارند كه این موعود در اندیشه زرتشت سوشیانت، در اندیشه مسیحیت حضرت مسیح و غیره… و در اسلام حضرت مهدی(عج) است كه قرآن و سنت به آمدن آن بشارت داده‌اند. وی با بیان اینکه «مهدویت» برگرفته از امام مهدی(ع) است، یادآور شد: برخی از وظایف منتظر واقعی شامل این موارد است: معرفت و شناخت امام، دوست داشتن حضرت و محبت به ایشان، ایجاد سنخیت با حضرت ولی عصر (عج)، تلاش برای آماده کردن محیط و جامعه برای ظهور امام زمان (عج) از راه امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد روحیه انتظار و تقویت آن در دیگران برای گسترش یاران حضرت و رفع شبهات درباره امام زمان (عج) و صبر و شکیبایی در انتظار و امید داشتن به ظهور و ایجاد امیدواری در دیگران. شیری تأکید کرد: در یک جمله کسی می‌تواند خود را منتظر بنامد که در لحظه لحظه زندگی خود، وظیفه و تکلیفی را انجام دهد که امام زمان (عج) در آن لحظه انتظار دارد و مهم‌ترین ویژگی منتظر آماده بودن برای ظهور است. این کارشناس حوزه مهدویت با اشاره به اینکه بزرگترین و خطرناکترین وسوسه و فریب شیطان ایجاد روحیه یأس است، ابراز کرد: بی‌تردید هر کس توان و استعدادهایی دارد و امام زمان (عج) از هر فرد به همان اندازه توقع و انتظار دارد، پس باید با پشت پا زدن به اغواهای شیطان، به خدا توکل نمود، از اهل بیت استمداد کرد، یا علی گفت و تلاش کرد تا هر روز بیشتر و بهتر از دیروز وظایف منتظر واقعی مولایمان امام زمان (عج) را انجام داد. وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد؛ منتظر بودن، با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن». وی ادامه داد: حضرات ائمه اطهار علیهم‌السلام به مردم انتظار فرج را سفارش می‌نمودند و می‌فرمودند انتظار فرج، خود یک نوع فرج است و نیز می‌فرمودند کسی که در انتظار فرج باشد، مانند کسی است که در میدان جهاد با کفار جنگ کند و به درجه شهادت نایل آید. این استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: وجود زمینه مردمی برای ظهور بسیار مهم است اگر در مردم، احساس نیاز به امام شکل نگیرد، وقتی او بیاید، قدرش را نخواهند دانست و به راحتی او را تنها خواهند گذاشت، بلکه شاید علیه او شمشیر نیز بکشند، همان گونه که اغلب مردم با پیشوایان معصوم پیشین چنین کردند. وی افزود: همچنین فراهم آمدن یاران، همراهان و هم رزمانی کارآمد و توانمند که با فقدان آنها حکومت، به هدایت و رشد نخواهد رسید، دانستن ویژگی‌های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آنها، در واقع تلاش برای زمینه سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است. این استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: در بیشتر روایات، شمار یاران امام مهدی(عج) ۳۱۳ نفر بیان شده که در مکه به ایشان می‌پیوندند و زنان نیز از مجله یاران امام زمان هستند، با ظهور امام مهدی(عج) حضرت مسیح نیز از آسمان فرود می‌آید و مسیحیان نیز به پیروی از پیامبرشان به اسلام می‌پیوندند. انتهای پیام/141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 12:38:50 GMT http://bfnews.ir/vdcce0qm.2bqex8laa2.html برگزاری مسابقه کتابخوانی مهدوی ویژه تابستان/راه‌اندازی واحد شعر در بنیاد مهدی موعود(عج) بوشهر http://bfnews.ir/vdcbsabz.rhb0gpiuur.html به گزارش آینده روشن «احمد دهباشی» با اشاره به فعالیت های تابستانی بنیاد مهدی موعود(عج) استان بوشهر، اظهار کرد: بیشترین برنامه هایی که در نظر گرفته ایم در قالب فعالیت های آموزشی است، بنیاد از فرصت تابستان در این زمینه استفاده کرده و سه دوره مباحث مقدماتی، دوره مباحث تکمیلی مهدویت و همچنین دوره بازآموزی ویژه مربیان مهدوی را برگزار می کند. مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان بوشهر افزود: برگزاری یک دوره آیین همسرداری، دوره تربیت فرزند و دوره تربیت نسل منتظر نیز از جمله دیگر فعالیت هایی است که در دستور کار داریم. وی با اعلام برگزاری مسابقه کتابخوانی مهدوی ویژه تابستان ادامه داد: این مسابقه در سه مرحله و با استناد به سه کتاب برگزار می شود، بدین ترتیب که علاقمندان به شرکت، اثری را که دوست دارند از میان این سه کتاب انتخاب می کنند. مرحله اول به صورت تلفنی است و افراد با شرکت در این مرحله امتیاز ذخیره می کنند، در مرحله دوم با انتخاب دو کتاب وارد مرحله کتبی مسابقه می شوند و اگر ضریب مورد نظر را کسب کنند وارد مرحله سوم می شوند که این مرحله شامل مسابقه از هر سه کتاب است. دهباشی تصریح کرد: مرحله سوم به صورت استودیویی است و افراد در گروه های سه نفره حضور یافته و با یکدیگر رقابت می کنند و نهایتاً از میان هر سه نفر، یک نفر به مرحله نهایی صعود می کند. البته همه افرادی که به مرحله سوم صعود می کنند از جوایزی برخوردار می شوند اما برگزیدگان بخش نهایی جوایز ارزنده تری را دریافت خواهند کرد. این مسابقه از مرحله اول تا مرحله پایانی دو ماه زمان را در خود جای می دهد و شرکت کنندگان دو ماه درگیر مسابقه کتابخوانی هستند. مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) ابراز کرد: از جمله برنامه هایی که به صورت مداوم به مدت دو سال و نیم است که از سوی بنیاد برگزار می شود، ختم قرآن کریم به نیت تعجیل در ظهور امام زمان(عج) به صورت هفتگی است و افراد در طول یک هفته با توجه به ثبت نام هایی که از قبل داشتند در این ختم کامل قرآن شرکت می کنند. وی با اشاره به فعالیت بخش شعر در بنیاد مهدی موعود(عج) استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این واحد در حال شکل گرفتن و جمع آوری اشعار مهدوی است. از جمله برنامه های این واحد می توان به برگزاری مشاعره های مهدوی اشاره داشت. پایان پیام/141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 10:20:57 GMT http://bfnews.ir/vdcbsabz.rhb0gpiuur.html مراسم افتتاح طرح اوقات فراغت آسمانی ها http://bfnews.ir/vdcayyn0.49niw15kk4.html به گزارش آینده روشن، مراسم افتتاحیه طرح اوقات فراغت تابستانی با حضور مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان و اعضای کانون فرهنکی هنری صدیقه اطهر (ع) و کانون تخصصی مهدویت جنوب کرمان در محل مسجد حضرت زهرا (س) برگزارشد. در این مراسم، بعداز تلاوت قرآن توسط عادل پور سالاری و خیرمقدم گویی مدیر کانون تخصصی مهدویت حجت الاسلام محمدتقی سعیدی با حضور مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان از برنامه آموزشی اوقات فراغت رونمائی شد. در ادامه این مراسم، حجت الاسلام « محمدتقی سعیدی » مدیر مسئول و مربی کانون تخصصی مهدویت جنوب کرمان، به تشریح برنامه های تابستانی پرداخت و گفت: کلاس های قرآن، اخلاق، احکام، امام مهدی شناسی با محوریت سبک زندگی اسلامی، مسابقات ورزشی فوتسال لیگ انتظار فوتبال دستی، تنیس،دارت، بازی های فکری و پرورشی، مسابقات آثار هنری، اردو، پرسش و پاسخ، خلاصه نویسی کتاب ها مطالعاتی با اهداف پرکردن اوقات فراغت و آشنائی با سبک زندگی اسلامی و آموزش معارف دینی به منظور ایجاد روحیه شور و نشاط و غنی سازی اوقات فراغت اعضای کانون برگزار می شوند. پایان پیام/141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 08:07:51 GMT http://bfnews.ir/vdcayyn0.49niw15kk4.html سکولاریسم حوزوی؛ چالش‌ها و ابهامات پیش‌رو http://bfnews.ir/vdcjtxea.uqemyzsffu.html به گزارش آینده روشن یکی از راهبردهای دشمن برای مقابله با اندیشه اسلامی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در مبانی و اندیشه دینی و اسلامی و تبدیل آن‌ها به ضدظرفیت و تهدید است؛ برای مثال فرقه‌های مختلف می‌کوشند مهدویت و انتظار را تبدیل به تهدید کنند؛ همچنین از دل فلسفه و کلام، جریان روشنفکری‌ای متولد می‌شود که در نهایت از این ظرفیت برای مقابله بهره‌برداری می‌کند. تاریخچه ورود سکولاریسم – به عنوان یکی از انگاره‌های اصلی تمدن غرب- به جهان اسلام نشان می‌دهد که این جریان همواره ظرفیت تبدیل فرصت‌ها به تهدید براساس رویکرد فوق را داشته باشد؛ خصوصاً اینکه دشمنان با فهم شرایط و اقتضائات خاص ایران اسلامی درصدد نوعی سکولاریسم بومی شده در داخل کشور بوده و عنوان می‌کنند: «برای رسیدن به سکولاریسمی بر پایه اصول دموکراتیک در ایران، نیاز به ایده سکولاریسم ایرانی داریم که براساس آن دین بتواند بنابر شرایط تاریخی و فرهنگی، نقشی در خور در اجتماع ایفا کند ».[۱] این جریان که سال‌ها در برخی از سطوح فکری کشور نفوذ کرده و نمایندگانی دارد، امروزه به نوعی دیگر دغدغه حوزه و حوزویان شده و حجم زیادی از منازعات را به خود اختصاص داده است و امروزه به جای توصیه به عدم ورود سکولاریسم و مقابله پیشگیرانه، باید به توصیف سکولاریسم حوزوی پرداخته و اگر سال‌ها پیش سکولاریسم حوزوی پدیده بود، امروزه در مسئله و در صورت عدم حساسیت به زودی تبدیل به معضل خواهد شد. رهبر انقلاب سال‌ها پیش در خصوص این موضوع مکرراً تذکر داده که مهم‌ترین آن‌، بیانات ایشان در سال ۹۱ در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی بود که باعث شد موضوع سکولاریسم و نسبت آن با حوزه علمیه در رسانه‌ها و توسط شخصیت‌های مختلف حوزوی مطرح و پیگیری شود. مقام معظم رهبری پیش از دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی، عبارت «حوزه سکولار» را در دیدار با اعضای جامعه مدرسین نیز استفاده کرده و درباره نفوذ آن در درون حوزه اظهار نگرانی کردند .[۲] ایشان در دیدار با طلاب و علمای خراسان شمالی، سکولاریسم حوزوی را به معنای بی‌تفاوتی روحانیت به نظام سیاسی کشور تلقی کرده و تأکید داشته‌اند که «حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است ».[۳] رخدادهای متعددی در ماه‌های گذشته باعث گردید که این منازعه بار دیگر در بین حوزویان مطرح و واکنش‌های مختلفی داشته باشد که می‌توان نمایی کلی از نگرش‌های حوزویان در این خصوص را ارائه نمود. از سوی دیگر به دلیل ابهام در ادبیات موضوعی سکولاریسم حوزوی، موضوع همچنان در ابهام بوده و امروزه کم‌تر جریان حوزوی برچسب سکولاریسم را می‌پذیرد و هر جریان، تلاش می‌کند خود را ضدسکولار معرفی نماید. این نوشتار می‌کوشد تا با بازگویی برخی از رخدادهای ماه‌های گذشته و از سویی تبیین بیشتر بحث از طریق تحلیل خاستگاه‌های سکولاریسم در حوزه، برخی از ابهامات موضوع را کاسته و آخرین برآورد نسبت به این موضوع را به مخاطب ارائه دهد. رخداد در تابستان امسال، اظهارات و سخنرانی‌های حسن رحیم‌پور اذغدی در خصوص ترویج سکولاریسم در حوزه و اشکالات و انتقادات نسبت به دروس خارج حوزه در مدرسه فیضیه، چالش‌هایی ایجاد نمود. وی در این سخنرانی، ریشه سکولاریسم را در حوزه علمیه دانست که در نهایت با واکنش‌هایی از سوی مرجعیت همراه شد و آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی طی بیانیه‌ای آن را فاجعه تلقی نمودند. مشابه این سخنان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران حسن رحیم‌پور اذغدی نیز مجدداً تکرار شد. برخی آن را منازعه فقه حداکثرگرا و فقه حداقل‌گرا خوانده و برخی دیگر وجود سکولاریسم در حوزه را از اساس منکر شده و آن را نوعی بهتان علیه حوزه تلقی نمودند [۴] و جریاناتی معتقد به حمایت از رحیم‌پور ازغدی برای ایجاد موج علیه سکولاریسم در حوزه بودند. اما طیفی از مراکز و مؤسسات حوزوی در واکنش به این اظهارات تلاش نمودند تا با برگزاری کرسی‌ها و جلساتی، به بررسی سکولاریسم در حوزه بپردازند که از این منظر، رخداد مهمی تلقی می‌شود. دو نشست با عناوین «حوزه مستقل و عقلانی، نه سکولار و نه افراطی» و «حوزه سکولار، هشدار یا واقعیت»، از سوی یک جریان فکری حوزوی سازماندهی گردیده و قویاً انتساب سکولاریسم به حوزه‌های علمیه از سوی اساتید دعوت‌شده در این نشست‌ها تکذیب شد. همزمان چندین یادداشت هم در برخی از رسانه‌های حوزوی در تحلیل این نشست‌ها و موضوع سکولاریسم حوزوی انتشار یافت تا این موج فکری–رسانه‌ای در خصوص سکولاریسم حوزوی خاتمه یابد. تحلیل به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مهم در خصوص سکولاریسم حوزوی، چالش بر سر معناشناسی و از سویی کلیدواژه‌ای است که در اذهان بسیاری از حوزویان تابو است. امروزه سکولارترین جریانات فکری حوزه نیز حاضر به پذیرفتن این کلیدواژه نیستند و خود را قویاً ضدسکولاریسم معرفی می‌کنند. بر این اساس فهم گوهره سخنان رهبری در این خصوص و از سویی بررسی تبارهای مختلف سکولاریسم حوزوی می‌تواند به تبیین و تنقیح بیشتر موضوع کمک کند. جانمایه‌ی سخنان هشداردهندگانی که نگران سکولاریسم در حوزه هستند را می‌توان «عدم کارآمدی یا عدم کفایت حمایت علمی و سیاسی حوزه علمیه از مسائل نظام جمهوری اسلامی» دانست که در صورت استمرار این ناکارآمدی، دین از صحنه مدیریت زندگی اجتماعی کنار گذاشته و منزوی خواهد شد و بدین معنا می‌توان از تعبیر سکولار در این مسئله استفاده نمود. سکولاریسم حوزوی، سطوح و لایه‌های مختلفی همچون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد، اما عمیق‌ترین و ماندگارترین لایه این نوع از سکولاریسم، لایه فکری آن است و اشتباه محاسباتی بزرگی است اگر تصور شود حضور روحانیت در مناصب حکومتی نظام لزوماً نشانه پایان سکولاریسم حوزوی است و به نظر می‌رسد اینگونه از سکولاریسم، در دو سطح قابل بررسی و تبیین است: – سکولاریسم حوزوی برخاسته از سنت – سکولاریسم حوزوی برخاسته از مدرنیته گرچه در گونه اول سکولاریسم حوزوی، نزاع سنت و مدرنیته سؤال اصلی نیست و برخی مبتنی بر فهم خاص، شرایط تاریخی و دغدغه‌ها به سمت آن حرکت کرده و نوعی خوانش فردی و سیاست‌گریز از دین دارند، اما این رویکرد در گونه دوم مبتنی بر ریشه‌های فکری و تاریخی منبعث از غرب و نزاع کلیسا و سیاست اتخاذ شده است. جریان اول: سکولاریزم برخاسته از سنت به اذعان برخی از کارشناسان، در متون و سنت‌های فقهی، اصولی و کلامی و فلسفی حوزه، ظرفیت‌هایی از سکولاریسم وجود دارد. فقه شیعه به دلیل عدم ورود شیعه و شیعیان به مباحث حاکمیتی، در مقاطعی تنها به حوزه‌های فردی ورود کرده و فلسفه اجتماعی اسلام و مباحث اجتماعی و سیاسی در برخی از جریانات فکری حوزوی اساساً مورد ابتلاء نبوده است، … این مسئله امری است که امام خمینی (ره) در بخش‌های مختلف منشور روحانیت به آن اشاره فرموده‌اند. این جریان با اتخاذ مبنایی فکری متفاوت با فقاهت همراه با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، منظومه فقاهتی خود را همواره در تردد بین طهارت و دیات در حوزه‌های فردی نگه داشته و دغدغه‌ای در حوزه فقه حکومتی و مفاهیمی همسو با آن ندارد. این نوع سکولاریسم با عدم بسط فقه به حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روز، درصدد است بساط فقه را حفظ کند که در نهایت بین آنچه در دروس خارج و سطوح عالی می‌گذرد و آنچه چالش‌های نظام در حوزه‌های فوق است، ارتباطی برقرار نخواهد شد. این سطح از سکولاریزم گرچه ممکن است مخالفتی تمام‌عیار با نظام اسلامی و مسائل سیاسی نداشته باشد، لکن در عمل منجر به نفی ورود فقه به عرصه‌های استراتژیک سیاسی و حاکمیتی خواهد شد. این جریان با طرح این معنی که شأن روحانیت اجل از مسائل سیاسی است، به بهانه استقلال حوزه، حاضر به حضور در عرصه‌های فکری، سیاسی و فرهنگی همسو با سیاست‌های نظام نیست. نمایندگان این سطح از سکولاریسم که عمدتاً شعارشان استقلال حوزه است، معتقدند در حوزه «نیازی به جز تحصیل و تهذیب احساس نمی‌کنیم، البته مسائل کشوری و سیاسی وجود دارد که افراد صاحب‌نفوذ و صاحب‌منصب، رهبر و دیگران وجود دارند که در موقع لزوم ابراز می‌فرمایند و هرکس که وظیفه دارد باید عمل کند». رهبر معظم انقلاب اسلامی با نقد این نگاه در یکی از دیدارهای خود اشاره داشته‌اند که «بعضی‌ها می‌خواهند به عنوان استقلال، به نام استقلال، رابطه حوزه را با نظام قطع کنند، این نمی‌شود، وابستگی غیر از همکاری است، نظام به حوزه مدیون است و باید به حوزه‌ها کمک کند ».[۵] جریان دوم: سکولاریسم برخاسته از مدرنیته جامعه ایرانی پس از مشروطه، اولین مواجهه‌های خود را با مدرنیته داشته است و به دلیل بیش از یک قرن مواجهه با این تمدن و ابعاد مختلف فکری و کارکردی آن، امروزه بخشی از جریانات فکری جامعه تحت تأثیر اندیشه‌های مدرن قرار گرفته که در نهایت سطوحی از آن به حوزه‌های علمیه نفوذ کرده است. نظریه‌پردازان، شارحان و مروجان این سطح از سکولاریسم حوزوی، گرچه دغدغه دین هم دارند، اما بسان آن، دغدغه مفاهیم و ارزش‌های مدرن همچون عقلانیت، آزادی و … را نیز دارند. مهم‌ترین شاخص‌های سکولاریسم برخاسته از مدرنیته عبارت‌اند از: – کنار گذاشتن ابعاد اجتماعی اسلام؛ – انفعال در برابر غرب (چه در حوزه اندیشه و چه در حوزه مسائل روز)؛ – تأثیرپذیری از جریانات روشنفکری بیرون حوزوی و ارتباطات با نمایندگان آن؛ – برهم زدن روش فقه جواهری و نگاه حداقلی به فقه. از جمله ویژگی‌های این جریان، ترویج سؤالاتی است که اساساً سؤال جامعه ایرانی-اسلامی نیست و بیشتر وارداتی است. بر این اساس همانطور که روشنفکری ایرانی در مواجهه با مسائل و نیازهای فکری کشور، به سمت سؤالاتی حرکت کرده که در کشور مسئله نیست و در غرب به دلیل دوگانگی‌های بین علم و دین، تعبد و تعقل، عقل و ایمان مطرح بوده، سکولاریسم حوزوی برخاسته از مدرنیته نیز به سمت سؤالات و دغدغه‌هایی حرکت می‌کند که بیشتر مسئله‌نما بوده و در شرایطی که حاکمیت اسلامی در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد اسلامی، فقه سیاسی و … دچار مشکلات و خلأ تئوریک است، به سمت موضوعاتی حرکت می‌کند که یا دغدغه نیست و یا اولویت‌های دسته چندم است. ایجاد پشتوانه فقهی برای بیانیه‌های حقوق بشری، و تبعیت دین و سیاست از خواست ملت‌ها، از جمله پروژه‌هایی است که همچنان توسط این جریان پیگیری می‌شود و برخی دیگر نیز به صراحت از مفاهیمی همچون فقه سکولار یا الزامی بودن سکولاریزاسیون در فقه سخن می‌گویند. جریان فوق گرچه نسبت به نظام اسلامی بی‌تفاوت نبوده و سکولار به معنای اول نیست و حتی ممکن است ورود منتقدانه و یا اپوزیسیون‌گونه به نظام اسلامی، مبانی و عملکردهای آن داشته باشد، اما لایه‌های سکولاریسم برمبنای دوم را می‌توان در اظهارات و سخنرانی‌ها و خروجی‌های علمی آن‌ها رصد کرد .[۶] این جریان عمدتاً با جریانات روشنفکری بیرون از حوزه پیوند خورده است و اساساً در این فضا، روشنفکری دینی نفوذ کرده در حوزه، یا سکولاریسم حوزوی برخاسته از مدرنیته، بخشی از جریان کلی روشنفکری است که دغدغه دین و تجدد را دارد. از دیگر شاخص‌های اصلی این جریان، نگرش متفاوت به نص دینی است؛ نگرشی که همچون سایر جریانات حوزوی نص‌محور نیست و بسان روشنفکران، نص را در بستر زمان و مکان نزول شریعت فهم کرده و هدف احکام و قصاص و دیات را گونه‌ای مهار کردن عادلانه رایج بین اعراب عصر پیامبر (ص) دانسته و نه قانون‌گذاری از موضع حکومت؛ بنابراین، مهم‌ترین شاخصه اینگونه سکولاریسم، پیوند خوردن با جریانات روشنفکری بیرون حوزوی و غیرحوزوی بودن آن است. نتیجه‌گیری‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکولاریسم حوزوی هم‌اکنون بیش از آنکه یک منازعه فکری و راهبردی در حوزه باشد، تبدیل به یک منازعه سیاسی و رسانه‌ای شده که هر از چندگاهی با یک سخنرانی و یا بیانیه، آتش آن افروخته شده و در نهایت فرو می‌نشیند. به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین اقدامات برای فهم بیشتر مسئله و داشتن برآورد واقعی، تبدیل آن به یک پدیده فکری است؛ پدیده‌ای که بین جریانات فکری متعهد و انقلابی، نیازمند بحث و تبیین است تا با رسیدن به یک جمع‌بندی واحد، خطرات آن به متولیان ارائه شود. از سوی دیگر، توجه نکردن به خاستگاه‌ها و گونه‌های مختلف سکولاریسم، یکی از آفات مسئله است. پی‌نوشت‌ها [۱] اسفندیار طبری، مقاله زمینه راه رشد سکولاریسم در ایران، سایت falsafeh.com. [۲] دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۶ آبان ۱۳۸۹. [۳] بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، ۱۹ مهر ۱۳۹۱. [۴] سخنرانی آقای کاظم قاضی‌زاده در نشستی با عنوان «حوزه مستقل و عقلانی، نه سکولار، نه افراطی»؛ ۲۴ آذر ۱۳۹۷. [۵] دیدار با عموم طلاب و فضلای قم، ۲۹ مهر ۱۳۸۹. [۶] شایان ذکر است تفاوت جدی بین دو جریان در این حوزه وجود دارد، جریان نواندیش حوزوی و جریان نواندیش دینیِ نفوذکرده در حوزه که بستر اولی عمدتاً در حوزه و ریشه در جنبش‌های حوزوی و همچون مشروطه دارد، اما بستر جریان دوم عمدتاً دانشگاهی و از بیرون حوزه بوده و مراد از سکولاریسم دوم فضای حوزوی، جریان نواندیشی دینی است که طی چند سال گذشته در حوزه فعال بوده است. انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 07:04:09 GMT http://bfnews.ir/vdcjtxea.uqemyzsffu.html چشم‌انداز ۱۰ ساله فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه مهدویت ترسیم می‌شود http://bfnews.ir/vdcir5ay.t1aqu2bcct.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «محمدرضا خوشخو» با اشاره به برنامه های امور بین الملل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، اظهار کرد: نخستین جلسه شورای بین الملل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با هدف ترسیم چشم انداز ۱۰ ساله فعالیت های بین المللی با موضوع مهدویت با حضور جمعی از اندیشمندان عرصه بین الملل در قم برگزار می شود. مشاور امور بین الملل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: در این نشست موضوعاتی نظیر طرح پیشنهادی ترجمه متون آموزشیِ کتاب هایی با موضوع مهدویت برای گروه های سنی مختلف به زبان های انگلیسی، عربی و اردو برای خارج از کشور بررسی می شود. از سوی دیگر بنا داریم تا فعالیت های بین الملل در حوزه مهدویت را در عرصه های مختلف بررسی کنیم. وی بیان کرد: در این نشست حجج الاسلام متوسل، مدیر عامل بنیاد مهدی موعود(عج)، فرمانیان، معاون بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، قنبری، معاون بین الملل جامعه المصطفی(ص) العالمیه، سالار، معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کفیل، معاون آموزش، پژوهش و فرهنگ بنیاد مهدویت، عالمی، رئیس اعزام مبلغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زمانی، ‌مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه سراسر کشور و صالحی، معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی دیگر از اندیشمندان برگزار می شود. حجت الاسلام خوشخو خاطرنشان کرد: این نشست چهارشنبه، 29 خرداد در مجتمع فرهنگی-آموزشی «یاوران مهدی» در شهر مقدس قم برگزار می شود. پایان پیام/141 ]]> انديشه Tue, 18 Jun 2019 05:56:04 GMT http://bfnews.ir/vdcir5ay.t1aqu2bcct.html ورود بنیاد مهدی موعود(عج) استان اردبیل به عرصه‌های خیرانه http://bfnews.ir/vdchzknq.23n-vdftt2.html به گزارش آینده روشن «حسین محسنی» با اشاره به برنامه های تابستانی بنیاد مهدی موعود(عج) در استان اردبیل، اظهار کرد: دوره های آموزش معارف مهدوی به کودکان و نوجوانان که شامل مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول می شود در ایام سه ماهه تابستان با حضور استادان متخصص تربیت کودک و نوجوانِ اعزامی از مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار می شود. مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان اردبیل افزود: همچنین همزمان برگزاری دوره های ترتبیت مهدوی برای والدین و عمدتا مادران با رویکرد آموزش محتوایی و با محور تربیت مهدوی کودکان زیر 12 سال برگزار می شود، از سوی دیگر برنامه ای را به صورت جدی در دست پیگیری داریم که طی آن به صورت جدی اعضای بنیاد مهدی موعود(عج) استان در عرصه کمک های اجتماعی و مالی به خانواده های نیازمند استان وارد می شوند. وی ادامه داد: قبلا نیز چنین رویکردی وجود داشت اما عموما پراکنده بود و اعضا به طور جداگانه این فعالیت ها را داشتند اما بر آن شدیم که این قبیل فعالیت ها به صورت منسجم ادامه پیدا کند، بنابراین افراد نیازمند شناسایی شده و با همکاری بنیاد مهدی موعود(عج) استان به تناسب شرایط به آنان کمک می کنیم. این اقدام به توصیه آیت الله «عاملی» امام جمعه اردبیل کلید خورد که طی جلسه با اعضای بنیاد عنوان کردند که بنیاد باید وارد امور خیریه شود. محسنی تصریح کرد: برگزاری مراسم دعای ندبه با عنوان «با کاروان ظهور» نیز از دیگر برنامه های بنیاد است که تصمیم داریم با توجه به وجه گردشگری استان در ایام تابستان، به صورت گسترده آن را اجرا کنیم ضمن اینکه از برخی کشورهای هم جوار از جمله آذربایجان که فرصتی برای آنان وجود ندارد تا در این جلسات حضور داشته باشند، قرائت دعای ندبه به همراه سخنرانی در امام زاده ها و مراکز فرهنگی موجود در ورودی شهرها انجام می شود. پایان پیام/141 ]]> انديشه Sun, 16 Jun 2019 12:00:29 GMT http://bfnews.ir/vdchzknq.23n-vdftt2.html غیبت برای آزمایش و امتحان است/ ۳ بحث در مورد حکمت های غیبت http://bfnews.ir/vdcgzt9u.ak93z4prra.html به گزارش آینده روشن، متن زیر جلسه پنجاه و دوم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است. مسئله غیبت امری از امور الهی و سری از اسرار الهی است که اهل بیت مأذون به بیان آن نیستند. امام صادق می‌فرماید «اِمْرٍ لَمْ یُؤْذَنْ لَنا فِی کَشْفِهِ» غیبت امری است که به ما اجازه داده نشده در مورد چرایی آن صحبت کنیم. اما درست است که کشف نشده اما بعد از ظهور کشف می‌شود. امام صادق می‌فرماید «ان وجه الحکمه فی ذلک لاینکشف الا بعد ظهوره کما لم ینکشف وجه الحکمه فیما آتاه الخضر (ع) من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسی (ع) الی وقت افتراقهما» یعنی حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می‌شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر، و کشتن آن بچه، و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند. یک سری از امور هست که بر اساس کمال عقل اتفاق می‌افتد. چون در دوره غیبت امکان درک مسئله حکمت غیبت وجود ندارد لذا بیان نشده است. البته ممکن است حکمت‌هایی برای بحث غیبت بیان شود اما ممکن است آن حکمت اصلی نباشد. وجه دیگری که از روایات می‌توان برای غیبت امام عصر استفاده کرد این است که آنچه در ابعاد مختلف در میان امت‌های سابق روی داده است در این امت هم محقق شود. غیبت باید باشد تا آنچه در مورد انبیای گذشته و امت‌های گذشته اتفاق افتاده در اینجا هم رخ دهد. پیامبر فرمود «یکون فی هذا الامة کل ما کان فی الامم السالفة حذو النعل بالنعل و القذة بالقذة» یعنی هر چه در امت‌های گذشته بوده در این امت نیز خواهد بود. بسان جفت بودن نعل به نعل و گوش به گوش. مراد این است که عیناً و بدون هیچ کم و کسری آنچه در آنجا (امت‌های گذشته) اتفاق افتاده در اسلام هم رخ دهد. غیبت در میان انبیا گذشته هم رخ داده است از جمله عیسی، ادریس، موسی، نوح، یوسف و… در غیبت از امت خود بوده اند. امام صادق فرمود «لان الله عزوجل أبی إلا أن تجری فیه سنن الانبیا فی غیباتهم، وإنه لابد له یا سدیر من استیفاء مدد غیباتهم، قال الله تعالی: «لترکبن طبقا عن طبق» أی سنن من کان قبلکم» یعنی خداوند عزوجل اراده کرده که سنتهای أنبیاء علیهم السلام در غیبت‌هایشان، دربارهء آن حضرت جاری شود. ای سریر [خطاب به راوی] چاره‌ای نیست و باید غیبت او به اندازه غیبت همه انبیا طول بکشد، خداوند متعال فرموده است: (لترکبن طبقا عن طبق) (سوار می‌شوید طبقه‌ای پس از طبقهء دیگر) یعنی سنت‌های کسانی که پیش از شما بوده اند. اما وجه سوم این است که غیبت برای آزمایش و امتحان است. سنت الهی و روش تدبیر نظام خلقت توسط حضرت حق، مبتنی بر آزمون و آزمایش است. «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّة اللَّهِ تَبْدیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّة اللَّهِ تَحْویلاً» یعنی هرگز برای سنت خدا تبدیلی نخواهی یافت و هرگز برای سنت الهی دگرگونی نمی یابی. سنت‌های الهی تغییر پذیر نیستند و حتی سنن الهی کیفاً و کماً هم قابل تغیر نیستند و عوارض آن هم عوض نمی‌شود. بر اساس این مسئله یکی از سنت‌های نظام خلقت که حتمی هم هست، آزمون است. سوره مبارکه عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ» یعنی آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟ و محققا ما اممی را که پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم، و همانا خدا دروغگویان و راستگویان را کاملاً می‌شناسد. امام باقر می‌فرماید خدا در دنیا هر چیزی را برای آزمون قرار می‌دهد. حدیث قدسی خطاب به حضرت آدم می‌فرماید «وَ خَلَقْتُکَ وَ خَلَقْتُ ذُرِّیَّتَکَ مِنْ غَیْرِ فَاقَةٍ بِی إِلَیْکَ وَالِیَهُمْ وَ إِنَّمَا خَلَقْتُکَ وَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَکَ وَ أَبْلُوَهُمْ إِیَّاکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا فِی دَارِ الدُّنْیَا فِی حَیَاتِکُمْ وَ قَبْلَ مَمَاتِکُمْ وَ لِذَلِکَ خَلَقْتُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ وَ الْحَیَاةَ وَ الْمَوْتَ وَ الطَّاعَةَ وَ الْمَعْصِیَةَ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ» به درستی که تو (آدم) و فرزندان تو را در آن حال خلق نمودم، که هیچ نیازی به شمایان نداشتم، پس شما، همه را آفریدم تا بیازمایمتان، تا آنگاه دانسته شود کدامیک از شما، در دنیا بهتر عمل می‌کند و کدام یک از شما بد عمل می‌کند. پس، از این روی بود که دنیا، آخرت، حیات، مرگ، طاعت، عصیان، بهشت و جهنم را خلق نمودم. اما این آزمایش چه چیزی را روشن می‌کند و دوم اینکه برای چه کسی روشن می‌کند؟ همه چیز برای خدا روشن است اما او می‌خواهد این آزمایش صورت گیرد تا اتمام حجت شود. سوره تغابن آیه ۱۵ می‌فرماید «إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیمٌ» یعنی اموال و فرزندانتان فقط وسیله آزمایش شما هستند و خداست که پاداش عظیم نزد اوست! آنگاه امیرالمومنین در مورد این آیه می‌فرماید که این آزمون چه چیزی را برای چه کسی مشخص می‌کند «و معنی ذلک انّه سبحانه یختبر عباده بالاموال و الاولاد لیتبین الساخط لرزقه، و الراضی بقسمه، و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب» یعنی و معنی آن این است که خداوند سبحان بندگان خویش را با اموال و اولاد می‌آزماید تا ناخشنود و خشنود از روزی او را روشن سازد، هر چند که خداوند از خود بندگان به ایشان داناتر است ولی برای اینکه کارهایی را که سزاوار پاداش است از کارهایی که سزاوار عقاب است آشکار فرماید. انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sun, 16 Jun 2019 10:30:46 GMT http://bfnews.ir/vdcgzt9u.ak93z4prra.html کارشکنی‌های وهابیت علیه مهدویت/قاطبه اهل سنت، مهدی(عج) را دوازدهمین خلیفه نبوی می‌دانند http://bfnews.ir/vdcdns05.yt09n6a22y.html به گزارش آینده روشن به مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت و آل سعود و به منظور بررسی کارشکنی ها و توطئه های وهابیت علیه مهدویت، این باور اصیل و آینده ساز شیعی با حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی حججی»، استاد حوزه علمیه قم، کارشناس مهدویت و عضو هیئت مدیره انجمن مهدویت حوزه گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: مهدویت و انتظار با عنوان باوری اصیل و بنیادین در تشیع، از سوی وهابیت این دشمن قسم خورده شیعه با چه دشمنی ها و کارشکنی هایی مواجه بوده و است؟ در فرقه وهابیت به عنوان یک جریان فکری انحرافی که سالیان سال است جهان اسلام را درگیر کرده، مسئله مهدویت از دو زاویه قابل بررسی است: یکی برداشت این فرقه و پیروان آن از مهدویت است که نوشته ها و کتاب هایشان اعلام می کنند مهدویت را قبول دارند و مردی از خانواده رسالت خروج می کند در زمانی که دنیا را ظلم و فساد در برگرفته و دنیا را پر از عدل و داد فراگیر می کند. اما این صرفا در مقام نظر است ... چراکه وهابیت در اصول اولیه اسلام به بحث توحید و رسالت هم اذعان و تصریح دارد و پیروان خود را مسلمان معرفی می کند (البته در نگاه ما اقرار به این اصول نشانه مسلمان بودن و اسلام آوردن است) اما وقتی نوع عملکرد آنها را مرور کنیم، در می یابیم شاید در نظر اسلام آورده اند اما در عمل تیشه به ریشه اسلام می زنند و از موارد آشکار و واضح این مهم از بین بردن آثار اسلامی توسط آنان است. از نشانه های بارز و مصادیق عینی این تیشه به ریشه اسلام زدن ها چیست؟ وهابیت به منظور زدودن آثار اسلامی و نیز نشانه های صحابه نبوی و اهل بیت(ع) آن حضرت(ص)، بنای قبور چهار امام مدفون در قبرستان بقیع را تخریب کردند. مهم آنکه برنامه تخریبی آنها فقط به آثار قبرستان بقیع منحصر نمی شد بلکه برنامه بعدی آنها تخریب قبر مطهر نبوی بود، اما بر اثر هجمه و موضع گیری مسلمانان به ویژه در کشورهای همجوار عربستان، از آن دست کشیدند، اما بارها گفته اند، اگر قدرت بیابیم آن را نیز تخریب می کنیم!! علاوه بر این، در یک قرن اخیر آثار اسلامی در مکه و مدینه یکی بعد از دیگری تخریب شده، از مساجد قدیمی گرفته تا آثار و نشانه هایی که به اقدامات پیامبر(ص) و اصحاب ایشان اشاره دارد ... آنها می کوشند از این طریق توجه به آموزه های دینی را در جامعه کمرنگ کنند. چنان که جریان های انحرافی مورد حمایت آنها مثل داعش، تخریب های گسترده آثار اسلامی را انجام دادند. این یعنی علی رغم ادعای مسلمانی، آثار اسلامی توسط همین مدعیان معدوم می شود. در حوزه مهدویت چه ادعاهای بی عملی از سوی وهابیت مطرح می شود؟ در مهدویت هم حتی در استفتای مجمع فتوای آنها تصریح شده که مهدویت از مسلمات دین اسلام است و هر که آن را انکار کند، از دایره اسلام بیرون است اما در عمل بر آن خدشه وارد می کنند و اگر آثار فیزیکی هم درباره این آموزه وجود داشته باشد، از بین برده و درصدد تضعیف آن برمی آیند. برای نمونه بر دیواره مسجدالنبی(ص) اسامی مختلف نقش بسته که اسامی اهل بیت علیهم السلام اعم از حضرت زهرای مرضیه(س) و امیرمومنان(ع) و دیگر امامان(ع) تا حضرت حجت(عج) نیز در بین آنها بود. جالب آنکه در کنار لقب امام زمان(عج) یعنی «مهدی» واژه «حی» یعنی زنده به وضوح دیده می شد که گواه بر حیات کنونی آن حضرت(عج) داشت اما وهابیت که تولیت حرمین شریفین را بر عهده دارند در این طراحی دست برده و وازه «حی» را تغییر دادند. انفجارهای حرمین عسکریین(ع) در سامرا چقدر از بعد دشمنی و مخالفت آنها با مهدویت انجام شد؟ یکی دیگر از آثار فیزیکی مربوط به آموزه مهدویت که وهابیت و مزدورانش درصدد حذف آن برآمدند، انفجار در حرمین عسکریین(ع) آنهم دو مرتبه بود. بدین صورت که حتی در حرم نفوذ کرده و با به شهادت رساندن خادمان آن، این دو بارگاه نورانی را تخریب کردند. علت اصلی این جنایات هم دشمنی با مهدویت است چون در باور مهدوی شیعیان، سامرا محل ولادت و آغاز غیبت امام زمان(عج) است و هم شیعه و هم اهل سنت در این باره اتفاق نظر دارند. اما اگرچه وهابیت دو مرتبه این حرمین را بمب گذاری کردند اما امروز باز هم سامرا محل زیارت اهل بیت(ع) و علاقمندان به امام زمان(عج) است. در بعد شبهه پراکنی وهابیت چه تخریب هایی را علیه مهدویت اعمال کرده و می کند؟ شبهه پراکنی علیه امام زمان(عج) از سیاست های همیشگی آنها بوده، چنان که حدود 15 سال پیش در مراسم حج کتابی به زبان فارسی منتشر و بین زائران ایرانی توزیع شد و شبهات متعددی را در موضوع مهدویت مطرح کرد. اکنون هم در سایت ها و شبکه های ماهواره ای می کوشند با شبهه و تخریب و تهمت، مهدویت و انتظار شیعی را زیر سوال ببرند. یکی از شیوه های این غده سرطانی، تقویت جریانات انحرافی است که در موضوع مهدویت ایجاد می شود مثل جریان «احمد الحسن» که با عنوان یمانی مطرح است. برای مثال در یکی از شبکه های وهابی شخصی را در کسوت روحانی شیعه آورده و طرفدار احمد الحسن معرفی کردند در حالی که شیعه این جریان یمانی را انحراف می داند و به شکل گسترده در ردّ آن کار می کند. وهابیت که با تشیع و مهدویت مشکل دارد این جریان انحرافی را تبلیغ و ترویج می کند و این نیست مگر برای شبهه افکنی. نگاهی که این فرقه انحرافی می کوشد به اسم مهدویت عرضه کند با قرائت شیعی چه تفاوت هایی دارد؟ مهدویتی که شیعیان به آن باور دارند، مهدویت شخصی است یعنی ما باور داریم شخص امام زمان(عج) در نیمه شعبان 255 هجری متولد شده اند و به اراده الهی زنده اند و در پس پرده غیبت قرار دارند تا زمانی که به اذن خدا ظهور کنند. اما در میان بسیاری از اهل سنت باور به مهدویت، از جنس نوعی است یعنی زمانی که خدا اراده کند برای ظهورِ حضرت مهدی(عج)، ایشان متولد شده و به رشد و کمال که رسید، قیام می کند. البته عده ای از اهل سنت در موضوع مهدویت باورشان همچون شیعه است، یعنی معتقدند ایشان فرزند امام عسکری(ع) و متولد نیمه شعبان سال 255 هجری هستند. قاطبه اهل سنت مهدی(عج) را دوازدهمین خلیفه پیامبر(ص) می دانند. در این میان وهابیت هم به مهدویت نگاه نوعی دارد اما نگاهی که زمینه ساز انحرافات است. در همایش مقابله با جریان های تکفیری که با حضور علمای اهل سنت برگزار شد، استاد قرائتی به مهدویت تاکید کرد و گفت: شما که معتقد به حکومت جهانی مهدی هستید بیایید خودمان یک مهدی را برگزیده و از او حمایت کنیم تا قیام کند! اما آنها گفتند: مهدی(عج) دوازدهمین خلیفه نبوی است و نمی شود او را انتخاب کرد. استاد قرائتی با کیاست پاسخ داد: چطور دوازدهمین خلیفه را نمی توان انتخاب کرد اما اولین آنها را انتخاب کردند! راه چاره در مقابله هجمات وهابیت به مهدویت چیست؟ این مهم نیازمند کار کارشناسی و استفاده از اعتقادات آنها برای رد شبهات است مثل کاری که استاد قرائتی انجام داد. البته این بدان معنا نیست که ما برای شبهات آنها پاسخ نداریم اما در اینکه آیا پاسخ ها به دست آلوده شدگان به انحرافات می رسد یا نه؟ باید بررسی شود. باید بر اساس روایات متقن، جامعه بشری را به صورت عام و جهان اسلام را به صورت خاص از مهدویت اصیل مطلع کنیم. پایان پیام/141 ]]> انديشه Thu, 15 Aug 2019 08:09:00 GMT http://bfnews.ir/vdcdns05.yt09n6a22y.html برگزاری همایش تخصصی "آشنایی با فرقه‌های انحرافی در عرصه مهدویت" http://bfnews.ir/vdcc41qm.2bqeo8laa2.html به گزارش آینده روشن، بهروز همتی مدیرکل بنیاد مهدویت استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری دو روزه این همایش گفت : طی امروز و فردا، ۳۰۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت تخصصی با جریانات انحرافی در عرصه مهدویت آشنا خواهند شد. وی گفت : محور اصلی همایش آشنایی با فرقه‌های انحرافی در عرصه مهدویت است که در سال‌های اخیر هجمه سنگینی را علیه فقه اصیل شیعه آغاز کرده‌اند، به خصوص فرقه انحرافی یمانی دروغین. همتی انتظار ظهور را یکی از مسائل اساسی در اعتقادات شیعیان عنوان کرد و افزود: دشمنان به خوبی به اهمیت این مسئله واقف هستند و تلاش دارند با ایجاد جریانات انحرافی این امید مثبت را به یاس تبدیل کنند. وی با بیان اینکه در آستانه ظهور امام زمان (عج) سه گروه یمانی از کشور یمن، خراسانی از کشور ایران و سفیانی از کشور سوریه در یک سال و یک ماه و یک روز قیام می‌کنند، گفت: جریانات انحرافی ایجاد شده می‌خواهند با ایجاد این گروه‌های جعلی با نام این سه گروه، اصل ظهور را به انحراف بکشانند. مدیرکل بنیاد مهدویت استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز سرویس‌های جاسوسی اسراییل و آمریکا روی ایجاد انحراف در گروه یمانی است، به طوری که گروه جعلی در عراق با همین نام ایجاد کرده و این افراد در حال انحراف ذهن جوانان عراقی بوده و حال دامنه فعالیتشان به ایران هم کشیده شده است. همتی افزود: با برگزاری همایش‌های اینچنینی در تلاش هستیم تا اساتید حوزه و دانشگاه و بخشی از معلمان که مسئول تدریس علوم دینی در مدارس هستند را با این فرقه‌های انحرافی و شبهات آن‌ها بیش از پیش آشنا کرده تا بتوانند برای دانشجویان و دانش آموزان در خصوص این جریانات روشنگری داشته باشند. در این همایش دو روزه، اساتید دانشگاه و حوزه‌های کرمانشاه در کارگاه‌های تخصصی که با حضور اساتید برجسته از استان قم برگزار می‌شوند، شرکت می‌کنند . انتهای پیام/141 ]]> انديشه Sun, 16 Jun 2019 09:15:05 GMT http://bfnews.ir/vdcc41qm.2bqeo8laa2.html