آينده روشن - آخرين عناوين بین الملل :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnd2fl06tmcy.a2y.html Sat, 18 Jan 2020 05:58:36 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sat, 18 Jan 2020 05:58:36 GMT بین الملل 60 عشق‌بازی کاروان قرآنی نور در طریق‌الحسین(ع) http://bfnews.ir/vdcbzsbz.rhb0zpiuur.html به گزارش آینده روشن کاروان نور اربعین حسینی متشکل از قاریان و گروه‌های تواشیح ممتاز و برجسته کشورمان در ایام اربعین عازم کشور عراق شدند و برنامه‌های قرآنی متعددی در شهرهای زیارتی عراق اجرا کردند. محمدجواد غیاثی، عضو این کاروان قرآنی، در یادداشتی از سفر خود که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است، نوشته است:قصه از جایی آغاز شد که مجتبی حجازی، سرپرست گروه انوارالهدی‌، تماس گرفت و گفت از طرف اتحادیه تشکل‌های قرآنی و ستاد اربعین کشور، جهت اجرای محافل انس با قرآن در راهپیمایی اربعین حسینی قرار است به کشور عراق اعزام شویم، شادی غیرقابل وصفی در وجود تک تک اعضای گروه رقم خورد و همگی با عشق و ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) مهیای سفر شدیم.عصر چهارشنبه، ۱۷ مهرماه ۹۸ همه رفقا در ترمینال اتوبوسرانی شهر قم گرد هم آمده و پس از سلام و احوالپرسی، در قالب کاروان قرآنی نور به سرپرستی سیدمحمد موجانی به طرف پایانه مرزی مهران حرکت کردیم.شاید کنجکاو شوید که این کاروان متشکل از کدام قاریان کشور بود؟! مهدی غلام‌نژاد و حبیب صداقت از تهران، حامد علیزاده و علی حصاری از خراسان رضوی، سعید رحیمی از گلستان، علی علیزاده و محسن زهدی علیپور از قم، یوسف ایزدی از گیلان، مهدی سعادتی‌کیا از لرستان، گروه محراب؛ محمدجواد مکرمی، حسن صفری، سهراب احمدی و محمد مکرمی از تهران، گروه انوارالهدی؛ مجتبی حجازی، سیدحجت موسوی، یوسف صادقی پور و محمدجواد قیاسی از قم نمایندگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بودند.صبح روز پنجشنبه، ۲۸ مهرماه به مرز مهران رسیدیم. به قول معروف غلغله‌ای برپا بود. عاشقان اباعبدالله(ع) از جای جای کشور به مرز آمده بودند و نفر به نفر وارد کشور عراق می‌شدند. تا غروب آن روز در مرز مهران بودیم تا بتوانیم وارد عراق شویم. در این بین از فرصت استفاده کردیم و در میان شلوغی صف‌ها به‌صورت دسته جمعی قطعه تلاوت «ولمّا برزوا» از مصطفی اسماعیل را با یکدیگر همخوانی کردیم. زائران به وجد آمده بودند؛ هم فیلم می‌گرفتند و هم صلوات می‌فرستادند و تشویق می‌کردند.بالاخره از مرز رد شدیم و به سمت شهر نجف حرکت کردیم. مسیر شلوغ و طولانی بود. راننده اتومبیل تصمیم گرفت در یک موکب عراقی نگه دارد تا نماز مغرب و عشا را اقامه کنیم و کمی استراحت کنیم. کودکان عراقی با عشق و علاقه به پیشوازمان آمدند و با دست‌های کوچکشان برایمان چای عراقی آوردند. ما نیز لحظاتی با آن‌ها خوش و بش کردیم و برای تشکر از پذیرایی‌شان پس از اقامه نماز برای آنان تواشیح اسماءالحسنی را خواندیم و پس از آن دوباره به سمت نجف حرکت کردیم.قاریان عضو کاروان نور، بامداد جمعه نوزدهم مهرماه به شهر نجف رسیده و به چند دسته تقسیم شدند تا هر دسته به همراه یک راهنما و مترجم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی ستاد اربعین، به اجرای محافل انس با قرآن و عترت در شهر نجف بپردازد. از جمله اماکنی که تمامی اعضای کاروان در آنجا به برگزاری برنامه‌های قرآنی پرداختند، می‌توان به بعثه شهر نجف و مقبره شهید حکیم اشاره کرد. و در نهایت تمامی دسته‌ها صاحب توفیق شدند که در صحن حضرت فاطمه زهرا(س) و در حرم امیرالمومنین(ع) اجرا داشته باشند.دسته‌ای که ما در آن بودیم متشکل بود از حبیب صداقت، مجتبی حجازی، سید‌حجت موسوی، یوسف صادقی‌پور و محمدجواد قیاسی که جاسم شمیری از قاریان استان خوزستان به‌عنوان راهنمای ما انتخاب شده بود.قرار بود هر کدام از دسته‌ها به ترتیب راهی مسیر پیاده‌روی اربعین شوند و طبق برنامه‌هایی که به هرکدام از آن‌ها داده شده بود، اقدام به برگزاری محافل انس با قرآن نمایند. گروه ما اولین گروهی بود که راهی شد و همزمان با ما سیدمحمد موجانی که شخصاً برنامه‌های حامد علیزاده و اعضای گروه محراب را ساماندهی و هدایت می‌کرد، به همراه همین عزیزان به سمت شهر سامرا حرکت کردند.از همان ساعات اولی که وارد مسیر راهپیمایی شدیم، عشق و ارادت بی‌مثال عزاداران اباعبدالله(ع) را به دیده  خود دیدیم و به تمام وجود حس کردیم. مدام با خود می‌گفتم وحدت اسلامی یعنی همین؛ این راهپیمایی آدم را یاد ظهور آقا امام زمان می‌اندازد. ان‌شاءالله آقا امام زمان ظهور کنند، مومنین جهان همینطور قیام می‌کنند و شوری مثال‌زدنی برپا می‌کنند!در طول مسیر علاوه بر برنامه‌های ستاد اربعین، می‌ایستادیم، هر کجا که می‌توانستیم می‌ایستادیم و برای مردم قرآن و تواشیح می‌خواندیم. شب که فرا رسید، به همراه رفقا تصمیم گرفتیم در یک موکب عراقی توقف کرده و استراحتی بکنیم و چایی بنوشیم. در همین حال که چای می‌نوشیدیم، یوسف صادقی پور بسم اللهی گفت و یک فراز تلاوت زمزمه کرد من هم ادامه همان فراز را در همان لحن خواندم و حبیب صداقت هم به ما ملحق شد و خلاصه یک منافسه به یاد ماندنی داشتیم. به خودمان آمدیم دیدیم همه دور و برمان را گرفته‌اند و با تلفن‌هایشان فیلمبرداری می‌کنند، دست‌اندرکاران موکب مثل پروانه دورمان می‌گشتند و پذیرایی می‌کردند، حتی سیستم صوتی هم آوردند و درخواست کردند که باز هم بخوانیم.خلاصه آن شب را آنجا ماندیم و استراحت کردیم. صبح روز بعد به ادامه مسیر پرداختیم تا اینکه به موکب حرم حضرت معصومه(س) رسیدیم. در آنجا ضمن اجرای محفل انس با قرآن تصمیم گرفتیم راهی ادامه مسیر شویم که حاج علی علیزاده و حاج حسن اسدالهی آمدند. آقای علیزاده گفتند: کمی صبر کنید! نانواهای موکب دارند می‌آیند که دقایقی در محضرشان بنشینیم و به آنان خسته نباشیدی عرض کنیم هم شما برایشان قرآن و تواشیح بخوانید هم آقای اسدالهی روضه می‌خوانند. شاید باورتان نشود اما می‌توان گفت بی‌ریاترین و باصفاترین بخش این سفر همان دقایقی بود که در جمع نانوایان موکب حضرت معصومه(س) در عمود ۱۰۸۰ بودیم.یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر این بود که هرکدام از گروه‌های قرآنی حامل یک پرچم متبرک از آستان قدس رضوی بودند تا هم محافل قرآنی مزین به نام مبارک امام رضا(ع) باشد هم اینکه زائران اربعین بتوانند آن را زیارت کنند.آن شب پرچم امام رضا(ع) در موکب خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) باعث شد تا به همراه آن نانوایان زحمتکش ذکر توسلی به حضرت باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) داشته باشیم. پس از خداحافظی از خادمان حضرت معصومه(س) به سمت موکب حشدالشعبی راهی شدیم و ساعتی در جمع نیروهای حشدالشعبی به همراه دو قاری خوبشان سیدعلی موسوی و یاسر علاق، قرآن خواندیم. سرانجام پس از خداحافظی نیروهای حشدالشعبی راهی کربلای معلی شدیم... .بالاخره از مسیر منتهی به عتبه عباسیه وارد کربلا شدیم! و نگاه هر شش نفرمان به گنبد طلایی حرم حضرت عباس(ع) افتاد و پس از عرض ارادت محضر ایشان، به سمت محل اسکانمان در هتل علی الدّر روانه شدیم. گروهی که به سامرا رفته بودند ساعاتی پیش از ما به آنجا رسیده بودند. حالا باید به آن‌ها ملحق می‌شدیم تا ضمن استراحت برنامه‌هایمان را در کربلا پیش ببریم.خیابان‌های کربلا را طغیان جمعیت بود گرفته بود. آدم از آن همه شور و شوق به وجد می‌آمد. هر لحظه در دل خود قربان صدقه کرامت امام حسین(ع) می‌رفتم که کربلایشان را پایگاه وحدت اسلامی کرده‌اند و این قیامی که مردم در کربلا به پا کرده‌اند بخاطر وجود مطهر ایشان در شهر کربلاست.موکب‌های زیادی در شهر کربلا بود و ماهم الحمدلله توفیق داشتیم که گروه گروه به هر کدام از موکب‌های ستاد اربعین رفته و محافل قرآنی خود را اجرا کنیم. همچنین توفیق این را پیدا کردیم که دو مرتبه در بین‌الحرمین و در بین عزاداران اباعبدالله(ع) به اجرای تواشیح بپردازیم بلکه ذره‌ای مورد توجه حضرت قرار گرفته باشیم.یک شب از شب‌ها در کربلا با همه اعضای کاروان نور تصمیم گرفتیم در لابی هتل جمع شده و به‌صورت دسته‌جمعی تواشیح معروف اسماءالحسنی را با یکدیگر اجرا کنیم. تمام چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری حاضر در لابی هتل به وجد آمدند و کاروان قرآنی نور را مورد تحسین قرار دادند و از بابت اجرایی که داشتیم تشکر کردند.بی‌شک تمام لحظاتی که مشغول اجرای برنامه‌های قرآنی برای زائران اربعینی بودیم، در دل و ذهن همه ما به‌صورت ویژه و فراموش نشدنی ثبت شده است و بی‌شک انتخاب و راهی شدن هرکدام از اعضای کاروان قرآنی نور از عنایت آقا امام حسین(ع) بوده است.سرانجام در شب اربعین حسینی در بعثه مقام معظم رهبری در شهر کربلا، آیین اختتامیه محافل قرآنی اربعین حسینی سال ۱۳۹۸ با حضور دکتر احمدی که از ستاد اربعین کشور آمده بودند، رقم خورد و اعضای کاروان یک به یک هدایای یادبود خود را به همراه تربت و سنگ انگشتری مزار امام حسین(ع) از دستان دکتر احمدی و دیگر مسئولان حاضر در مراسم دریافت کردند. سپس رزق جمع قرآنیمان این شد که صمیمانه دورهم جمع شویم و ضمن قرائت زیارت اربعین دقایقی را پای روضه بنشینیم.وداع با کربلای حسین پس از آن همه دقایق عاشقی خیلی سخت بود. حتم دارم بقیه رفقا نیز مانند من آرزو کرده‌اند که دوباره کربلایی شوند و مطمئنم هرکس هر بار که به کربلا بیاید دلداده کربلا می‌شود و هر بار همانجا این آرزو را خواهد داشت.اینجا بود که دیگر باید می‌پذیرفتم که شیپور پایان سفر ۱۰ روزه کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به صدا درآمده است.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Wed, 23 Oct 2019 10:05:35 GMT http://bfnews.ir/vdcbzsbz.rhb0zpiuur.html پیام اصلی پیاده‌روی اربعین لبیک به حکومت جهانی امام زمان(عج) است http://bfnews.ir/vdcjmiea.uqemmzsffu.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «امیرمحسن عرفان» با بیان اینکه پیاده روی اربعین به مثابه یک کلاس درس عملی برای آماده کردن جامعه در راستای زمینه‌سازی برای ظهور است، اظهار کرد: این حضور میلیونی یک نوع مسئولیت پذیری در جامعه مهدی‌باور است، منتظرانی که با همدلی و تلاش برای جلب رضایت امام(ع) قدم در این مسیر می گذارند و مولفه‌های زندگی مهدوی را در عمل به منصه ظهور می گذارند. این استاد و پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: یکی از اصول مهم در جامعه مهدوی، اصل تربیتی است. الگوی تربیتی چنین جامعه ای باید در بالنده ترین شکل خود و در مقام عمل به نمایش گذاشته شود، پیاده روی اربعین فرصتی برای تحقق این هدف است. توجه داشته باشیم که همه در این مسیر کیلومترها حرکت می کنند، خسته می شوند و باز هم ادامه می دهند چراکه انتظار زیارت امام حسین(ع) را دارند، همه زائران منتظر هستند تا به مقصود برسند، این الگوی تربیتی فرهنگ انتظار است که در این حضور گسترده به اعلاترین شکل خود بروز و ظهور یافته است. حجت الاسلام عرفان اضافه کرد: در پیاده روی اربعین با یک سری از الگوهای متعالی مواجهیم، یعنی کسانی که در کلاس اخلاقی و تربیتی پیاده روی اربعین قرار می گیرند نمونه های متعالی از تغییر در مسیر معرفت‌افزایی به زندگی را مشاهده می کنند، چه این مساله آگاهانه باشد و چه غیرآگاهانه از آن جهت که در این پیاده روی اقشار مختلف مردم شرکت می کنند و بسیاری از آنها از دیگران تاثیر گرفته و سبک زندگی خود را پس از این حضور حسینی در پیاده روی اربعین متحول کردند. این اتفاقی است که یک جامعه مهدوی نیازمند آن است، یعنی بتواند بر اساس یک اعتقاد راسخ، شاخصه انتظار را در وجود خود به درجه خلوص و تعالی برساند. در مکتب امام حسین(ع) طبقه اجتماعی معنا ندارد وی با بیان اینکه در مکتب امام حسین(ع) طبقه اجتماعی معنا ندارد، گفت: عیار نزدیک شدن به سیدالشهدا(ع) عمل افراد است، این رویکردی است که برای امام عصر(عج) نیز مطرح است، حضرت(عج) از دیدگان ما غایب است اما به همه امور ما نظارت می کند و در جریان کارها و زندگی افراد است بنابراین هرچه قدر که ذیل امور مختلف زندگی همواره امام را حاضر ببینیم درجه قرب به او در زندگی مان بیشتر می شود، از این رهگذر می خواهم اشاره ای به پیاده روی اربعین داشته باشم که همه یکصدا و همدل در این اجتماع عظیم حضور می یابند و به درجه خلوص خود به زیارت حضرت می روند و با تمسک به سیدالشهدا(ع) برای ظهور امام عصر(عج) دعا کرده و با عمل خود نشان می دهند که واقعا منتظر ظهور هستند. این استاد حوزه در بخش دیگری از مباحث خود ابراز کرد: اگر بخواهیم پیاده روی اربعین را به نمونه متعالی سبک زندگی منتظرانه تبدیل کنیم باید این رویداد را خودمان وارد زندگی و تبدیل به مولفه ای کنیم که اثر مستمر داشته باشد، به عبارت دیگر، کسی که در پیاده روی اربعین شرکت می کند، با خواندن زیارت اربعین و زیارت امام حسین(ع) در این روز نباید تصور کند که دیگر همه چیز تمام شده و او وظیفه ای ندارد. چنین حضوری در واقع لبیک به امام زمان(عج) است وی تاکید کرد: حضور در این پیاده روی یعنی ما ادامه دهنده راه امامی هستیم که قرن ها قبل در واقعه عاشورا جان خود را تقدیم درگاه الهی کرد تا دین زنده بماند و سایر ائمه(ع) بتوانند در ادامه به روشنگری بپردازند تا زمان ظهور امام عصر(عج) که از دیدگان غایب است، بنابراین چنین حضوری در واقع لبیک به امام زمان(عج) است که با ظهورش می خواهد دین را احیاء کند یعنی همان اتفاقی که قرن ها قبل امام حسین(ع) برای تحقق اش به شهادت رسید و پیام قیامش تا به امروز زنده است و حضرت حجت(عج) نیز ادامه دهنده همان مسیر و منتقم خون امام حسین(ع) خواهد بود. حجت الاسلام عرفان در ادامه ابراز کرد: اما اصل دیگر برای تبیین ارتباط پیاده روی اربعین با سبک زندگی منتظرانه اصل مصونیت بخشی است، به عبارت دیگر اصل حفظ دستاوردهای پیاده روی اربعین به این معنا که کسی که در این موسم شرکت می کنند در این مدت ممکن است که از حیث فردی و اجتماعی دستاوردهایی را کسب کرده باشد و در زندگی اش تغییر حاصل شده باشد، طبیعتا با عنایت به این تغییر تک تک منتظران باید برای خودشان برنامه ریزی و راهبرد بلندمدت داشته باشند تا بتوانند آن را در سبک زندگی خود حفظ کنند. وی افزود: از سوی دیگر این اجتماع عظیم حسینی در نهایت اصل مجموعه نگری است، ما برای تبدیل شدن پیاده روی اربعین به یک سبک زندگی متعالی برای منتظران باید نگاه فراتاریخی را گسترش دهیم به این معنا که افراد بدانند حضورشان تاثیر دارد چرا که در مسیر و هدف امام حسین(ع) و با تمسک به حضرت(ع) برای برائت از ظلم و ستم در این رویداد شرکت کرده و برای فریاد زدن انتظار ظهور امام زمان(عج) و اعلام آمادگی برای حضور در رکاب آن حضرت(عج) این چنین رنج سفر را به جان خریده اند. این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین را باید با نگرشی سیستماتیک بررسی کرد، باید در این نگاه به هویت تاریخی و اجتماعی این رویداد توجه کنیم، یعنی نمادی که تقابل جبهه حق علیه باطل است و در واقع دال مرکزی پیاده روی اربعین تشکیل حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است. پایان پیام/141 ]]> بین الملل Sun, 20 Oct 2019 14:23:00 GMT http://bfnews.ir/vdcjmiea.uqemmzsffu.html ارتباط اربعین با ظهور/ روایتی متفاوت از انتظار فرج http://bfnews.ir/vdciwway.t1aqq2bcct.html به گزارش آینده روشن اگرچه با فرا رسیدن اربعین حسینی، ایام پیاده روی عظیم و چندمیلیون نفری آن به پایان می رسد اما قطعا این پدیده منحصربفرد و جهانی می تواند سرآغاز اتفاقاتی شگرف و تاریخ ساز همچون ظهور و روی کار آمدن دولت موعود باشد.از این رو در بررسی این ظرفیت ها و راه های بهره برداری از آن با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: بین اربعین حسینی و پیاده روی باشکوه آن و انتظار امام زمان(عج) چه ارتباطی برقرار است؟ پیاده روی عظیم و چندمیلیونی اربعین فرصتی است برای رزمایش حضور منتظران تا نشان دهند آنها که نسبت به امام شهید ارادت و محبت دارند نسبت به امام حی(عج) نیز در عصر ظهور این ارادت و محبت را نشان خواهند داد.از این رو، اربعین فرصتی است که منتظران با عشق عمیق و جدیت آمادگی برای ظهور و یاری امام مهدی(عج) را در عمل نشان دهند. وجود چه مولفه هایی در اربعین حسینی چنین ظرفیتی از نظر انتظار را به آن بخشیده است؟ فضای اربعین و پیاده روی آن، فضای تقوا، ایثار، وحدت و همدلی است که با نگاهی کاملا نو در جامعه منتظر انجام می شود.اربعین موسمی است که در آن می توان برای زمینه سازی ظهور، تمرین وحدت و همدلی داشت.به عبارت دیگر، پیاده روی اربعین از نظر یکصدایی و یکدلی مومنان و مانور اتحاد به عنوان یکی از شرایط زمینه سازی ظهور، فصلی عینی و عملی از انتظار است که به بیعت با امام حیّ منجر می شود. چطور می توان از اربعین حسینی و پیاده روی منحصربفرد آن به ظهور پل زد؟ توجه در این سطح و کیفیت به امام شهید برای آن است که در این باره کار بسیار شده است لذا برای آنکه بتوان این ظرفیت بالقوه را برای زمینه سازی ظهور و یاری امام حی نیز بالفعل کرد باید کارهای جدی انجام داد.این سرمایه عظیم بالقوه در انسان ها وجود دارد و باید به فعلیت برسد. همانطور که زائران اربعین از جان و مال و خانواده و شهر و دیار گذشته و به سوی امام شهید روانه می شوند می توان با برنامه ریزی و تدبیر این ظرفیت را به سمت ظهور سوق داد.یعنی همانطور که امام زمان(عج) مسیر حضرت سیدالشهداء(ع) را ادامه می دهند منتظران نیز در اربعین حسینی آمادگی خود برای همراهی و یاری امام حی(عج) را اعلام می کنند. برای آنکه از اربعین به چنین دستاوردی بزرگ یعنی زمینه سازی رسیدن آینده آرمانی جهان برسیم نیازمند چه راهکارهایی هستیم؟ این مهم به چند اصل نیاز دارد؛ نخست باید فضای معرفت به امام(عج) را در سبک زندگی هایمان ارتقاء دهیم و سپس ارادت به امام را در عمل نشان و بروز دهیم نه به زبان و دل. لذا چنان که پیاده روی اربعین مانور عملی ابراز عشق و ارادت به سیدالشهداء(ع) است برای ظهور هم باید در عمل اقدام شود. راهکار سوم آنکه با تمرین خود را آماده تحمل سختی های روی کار آمدن دولت کریمه کنیم، همانطور که پیاده روی اربعین هزینه، سختی، کم خوابی و  خستگی دارد زمینه سازی برای ظهور هم با سختی همراه است و به تلاش و همت نیاز دارد. باید بدانیم زمینه سازی برای ظهور به جهاد با مال و جان نیاز دارد. چنان که در زیارت اربعین، زائران با آنکه از نظر روحی، جسمی و مالی دچار سختی هایی می شوند اما عاشقانه به سمت امام حسین(ع) می روند منتظران هم باید سختی هایی مسیر ظهور را به جان بخرند و این نیازمند فرهنگسازی است. پیاده روی اربعین چه ظرفیت ها و کارکردهایی در ساخت تمدن نوین اسلامی به عنوان بستر ظهور دارد؟ قطعاً تمدن وقتی شکل می گیرد که فرهنگ ها اصلاح شود و فرهنگ زمانی اصلاح می شود که ابتدا بینش ها و اعتقادات ما قوی و جدی شود و به باور برسیم و نهایتا منش های ما جدیت یابد. یعنی اگر بینش، ارزش و منش کنار هم دیده شود ارادت و معرفت به امام حی ارتقاء می یابد.پیاده روی اربعین حسینی با آموزه های تربیتی و استحکام مبانی اعتقادی و ترویج سبک زندگی اسلامی و منتظرانه توان چنین اصلاحی را دارد البته برای استفاده از این ظرفیت باید برنامه ریزی و کار شود. برای آنکه اربعین به موسم انس با امام زمان(عج) تبدیل شود چه راهکارهایی باید اعمال شود؟ باید در این باره کار شود چطور همه موکب ها برای اسکان و تعذیه زائران تدارک می بینند، باید مواکبی هم برای ارتقای فرهنگ و انس با امام زمان(عج) در این ایام برپا شود تا باورها و رفتارهای منتظرانه در زائران تقویت شود.مواکب عراق و ایران در اسکان و تغذیه سنگ تمام می گذارند اما در ارتقای معرفتی چنین نیست؛ استفاده از هنر، فضای مجازی و تبلیغات نوین در این باره موثر است.غفلت ما درباره اربعین، محدود کردن خدمات به اسکان و تغذیه است در حالی که نیاز است دستگاه های متعدد به ویژه علما و حوزه های علمیه ورود کنند وگرنه جریان های انحرافی از این فضای مستعد و مهیا به نفع خود سوءاستفاده می کنند. پایان پیام/141 ]]> بین الملل Sun, 20 Oct 2019 13:19:52 GMT http://bfnews.ir/vdciwway.t1aqq2bcct.html اسامی مجروحان ایرانی حادثه کربلا اعلام شد http://bfnews.ir/vdch-mnq.23n-kdftt2.html به گزارش آینده روشن ، محسن نظافتی، مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق با بیان این که در میان جان‌باختگان این حادثه تاکنون هیچ ایرانی دیده نشده است، گفت: تاکنون چهار  ایرانی در میان مجروحان شناسایی شده‌اند.او اسامی مجروحان این حادثه را به این ترتیب اعلام کرد: علی جمشیدیان از اصفهان، محمدباقر حائری از قم و محمد یوسفی از قم که در یکی از بیمارستان‌های کربلا بستری هستند و تا فردا مرخص خواهند شد.به گفته نظافتی، محمد قربان از دیگر زائران ایرانی است که در این حادثه آسیب دیده بود و به صورت سرپایی مداوا شد.رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرده است: بنا بر اطلاعات واصله از عراق، شمار جان‌باختگان حادثه کربلا به ٣۶ تن رسیده است. تعداد مصدومان نیز ١٢٢ تن گزارش شده است.این حادثه در جریان برگزاری مراسم «رکضه طویریج» (دویدن طویریج) که هر سال ظهر عاشورا برای بزرگداشت قیام کربلا در بین الحرمین برگزار می‌شود، رخ داد و تعدادی از زائران زیر دست و پا ماندند.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Wed, 11 Sep 2019 08:48:18 GMT http://bfnews.ir/vdch-mnq.23n-kdftt2.html گزارش تصویری: حجاج ایرانی در مسجد شجره http://bfnews.ir/vglbwabz.rhb0wrquu8ipr.l.html ]]> بین الملل Wed, 24 Jul 2019 09:37:02 GMT http://bfnews.ir/vglbwabz.rhb0wrquu8ipr.l.html خشم مسلمانان از جشنواره موسیقی جده در آستانه ایام حج http://bfnews.ir/vdcgtt9u.ak9334prra.html به گزارش آینده روشن «محمد سعید» نویسنده عرب در نامه ای با عنوان «جشنواره موسیقی سعودی اهانت به تعالیم اسلام» که در روزنامه «ایندیپندنت اونلاین» منتشر کرد، آورده است که رژیم سعودی میزبان جشنواره موسیقی بین المللی در جده در روز 18 ژوئیه است. این درحالی است که جامعه اسلامی به شدت نسبت به این مسئله خشم و انزجارخود را ابراز و نسبت به این رویداد موسیقی انتقاد کرده است. محمد سعید در این نامه آورده است: این جشنواره تعالیم و آموزه های اسلام و ارزش های آن را تضعیف می کند؛ علاوه براینکه این جشنواره موسیقی، چند روز قبل از آغاز موسم حج برگزار می شود. وی نوشته است که رژیم سعودی گام هایی برای کاهش وابستگی اش به درآمد نفتی برمی دارد و تلاش می کند تا براساس چشم انداز 2030 عربستان، شکل های دیگری از کسب درآمد مانند گردشگری و طرح های تفریحی را ارایه دهد. مقامات عربستان براین مسئله توافق دارند که به تحول اقتصادی و مالی نیاز دارند، اما نباید به حساب مبانی اسلامی باشد. این نویسنده عرب نوشته است که معتقد است که این جشنواره موسیقی که بزرگترین رویداد موسیقی زنده در این منطقه به شمار می اید، چیزی جز بی بندو باری و غیراخلاقی ندارد و باید با شدیدترین عبارت ها محکوم شود. محمد سعید در این نامه آورده است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان «مدرنیته سازی» یا «آزادی» کشور را تصویب کرده است، اما به شکل نامطلوب و بدی آن را برای مسلمانان یا اسلام اجرا کرده است. این نویسنده معتقد است که اصلاحات بن سلمان تنها برای تقویت قدرت خود و خدمت به منافعش است. این سخن به حق گمراه کننده است که ولیعهد «مصلح دینی» است، زیرا اسلام نیازی به اصلاح یا تغییر ندارد. زیرا با جهان مترقی و دمکراتیک سازگار است. حقیقت این است که رژیم سعودی نیاز به اجرای مضامین و آموزه های اسلامی دارد. سعید در پایان نامه اش گفته است که عربستان که قانون اساسی ندارد، مدعی است که قرآن قانون اساسی آن است، اما متاسفانه حکومت عربستان نشان نمی دهد که به آموزه های اسلامی و زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) پایبند باشد. پایان پیام/141 ]]> بین الملل Mon, 15 Jul 2019 17:33:23 GMT http://bfnews.ir/vdcgtt9u.ak9334prra.html بازداشت سرکرده داعشی با لباس زنانه در موصل http://bfnews.ir/vdchwknq.23n-idftt2.html به گزارش آینده روشن «سعد معن»، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که مسئول صدور احکام اعدام در تشکیلات تروریستی داعش بازداشت شد. وی در ادامه افزود: نیروهای پلیس القیاره در استان نینوا بر اساس اطلاعات دقیق و با همکاری شهروندان عراقی یکی از عناصر داعش را که با لباس زنانه خود را پوشانده و مخفی کرده بود، به دام انداخت. بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق این تروریست داعشی در دادگاه به اصطلاح «دادگاه شرعی» داعش فعالیت می‌کرد و «مسئول توبه‌دادن و صدور احکام اعدام در حق شماری از شهروندان و نیروهای امنیتی عراق» در زمان سیطره داعش بر شهر موصل بوده است. سخنگوی وزارت کشور عراق گفت که این تروریست عراقی در یکی از ساختمان‌های متروکه روستایی واقع در جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا (شمال غرب عراق) در دام نیروهای عراقی افتاده است. ]]> بین الملل Sat, 06 Jul 2019 11:21:10 GMT http://bfnews.ir/vdchwknq.23n-idftt2.html پوتین به خواندن کتاب‌ های آسمانی تاکید کرد http://bfnews.ir/vdcaien0.49nio15kk4.html به گزارش آینده روشن پوتین روز پنجشنبه در سخنانی در جمع مدیران رسانه های خارجی در شهر سن پترزبورگ، در پاسخ به این سئوال که خواندن چه کتابی را برای کودکان همه کشورها توصیه می کند، ‌ گفت:‌ خواندن انجیل،‌ قرآن و تورات برای کودکان مفید است زیرا همه ادیان بر باورهایی استوار هستند که عمل به آنها به رسیدن به جهانی بهتر منجر می شود. وی افزود:‌ بگذارید بچه ها انجیل بخوانند. بگذارید قرآن و تورات بخوانند. خواندن این کتابها برای پسرها و دخترها مفید است. پوتین تاکید کرد که اگر مردم به آموزه های این کتاب ها عمل کنند،‌ جهان جای بهتر،‌آرامتر و باثبات تری برای زندگی خواهد بود.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Tue, 11 Jun 2019 14:09:41 GMT http://bfnews.ir/vdcaien0.49nio15kk4.html یونیسف: هر دو ساعت یک مادر و ۶ نوزاد در یمن می‌میرند http://bfnews.ir/vdcjitea.uqemhzsffu.html به گزارش آینده روشن به نقل از میدل ایست مانیتور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در گزارشی از وضعیت اسفناک مردم یمن هشدار داد و گفت: در هر دو ساعت یک مادر و 6 نوزاد در این کشور می میرند. سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که از زمان آغاز جنگ عربستان علیه مردم یمن بیش از 100هزار نفر در این کشور کشته شده اند ولی به نظر می رسد آمار کشته ها بیشتر از این باشد. یونیسف گفت: وضعیت جنگ در یمن بحرانی تر از وضعیتی است که در گزارش های قبلی سازمان ملل آورده شده است. به خاطر کمبود کمک های اولیه پزشکی بسیاری از نوزدان در این کشور می میرند. به گفته یونیسف مادران و نوزادان تازه متولد شده جزء آسیب پذیرترین قشر در کشور یمن در وضعیت جنگی این کشور هستند و باید تحت حمایت سازمان های بین المللی قرار گیرند. بر اساس این گزارش تنها 51 درصد از ظرفیت بیمارستان های یمن برای مداوای بیماران و زنان باردار مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر کمبود لوازم پزشکی بی استفاده مانده اند. بیمارستان های یمن علاوه بر کمبود لوازم پزشکی با کمبود پرسنل متخصص نیز مواجه هستند. یونیسف می گوید به خاطر فقیرتر شدن بیش از پیش مردم یمن خانواده های یمنی به جای بیمارستان ترجیح می دهند نوزادان خود را در خانه متولد کنند و به خاطر شرایط بهداشتی تعداد مرگ و میر نوزادان افزایش یافته است.پایان پیام/141 ]]> بین الملل Tue, 11 Jun 2019 13:05:17 GMT http://bfnews.ir/vdcjitea.uqemhzsffu.html نقش بیت‌المقدس در آخرالزمان/جایگاه حمایت از فلسطین در فرهنگ انتظار http://bfnews.ir/vdcdfs05.yt0956a22y.html به گزارش آینده روشن به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس (آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان) که با راهپیمایی باشکوه و عظیم مسلمانان در سراسر جهان برگزار شد و به منظور بررسی چرایی اهمیت بیت المقدس و فلسطین برای مسلمانان به ویژه با نگاه آخرالزمانی، با حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی موسوی علیزاده»، رئیس موسسه بین المللی البیان و پژوهشگر و مولف حوزوی به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: برای آنکه نگاه جهان معطوف به مسئله فلسطین و بیت المقدس شود، چه باید کرد و چطور باید در مهندسی پایان تاریخ این مسئله را گنجاند؟ علی رغم اهمیت قدس شریف و بیت المقدس، متاسفانه ادبیات علمی درخور این منطقه را در جمهوری اسلامی ایران تولید نکرده ایم و وقتی بررسی می کنیم فضای حاکم بر تعاملات ما در بیت المقدس بیش از آنکه مبنای علمی، عقلانی و پژوهشی داشته باشد، بیشتر بر تبلیغات و شور و هیجان استوار است. برای مثال وقتی در ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی آن می رسیم بیش از آنکه مردم چرایی دفاع از بیت المقدس را بدانند با مسئله حضور در راهپیمایی مواجه می شوند، مصاحبه با مردم کوچه و بازار که نهایتاً تشویق به حضور است یا نمایش تیزرها و برنامه هایی از جنایات یهود و صهیونیست از این دست تلاش ها است که باعث می شود مردم از حیث علاقمندی به نظام، حضوری فعال در راهپیمایی روز قدس داشته باشند.علاوه بر این، بعد از 40 سال از گذشت انقلاب و ورود به گام دوم و دشمنی آشکار اسرائیل همچنان بر آراء و اندیشه شخصیت هایی مثل شهید مطهری وقوف کرده ایم اگرچه ما نیازمند استمرار این ادبیات هستیم اما این وقوف نشان می دهد، هنوز ادبیات جدید را تولید نکرده ایم که بتواند جای ادبیات گذشته را بگیرد.از این رو، نخبگان و اندیشمندان اسلامی در این دوره ثبات و پس از عبور از دوره گذار، باید همّ و غم شان بر این باشد که جایگاه قدس و بیت المقدس و مناطقی مثل «قبه الصخره» و دیگر اماکن فلسطین را اولاً از حیث دینی و مذهبی تبیین کنند و ثانیاً به نقش آن در مباحث آخرالزمانی به ویژه سیاست پرداخته و دست های پشت پرده ای را که امروز در معامله قرن در حال صحنه گردانی است، تبیین کنند. در حوزه سیاست چه باید کرد و اساساً چقدر در این باره موفق عمل کرده ایم؟ اما در حوزه سیاست هم متاسفانه کاری را که باید، نکرده ایم؛ برای مثال مدتی است که طرح «معامله قرن» با صحنه گردانی آمریکا مطرح شده و در اولین گام آن سفارت انگلیس به بیت المقدس منتقل شد.این تعبیر را می شنویم اما اینکه اصول، اهداف، مبانی و پیامدهایش چیست و چه عواقبی را به جامعه اسلامی تحمیل می کند، نمی دانیم بلکه صرفاً به گزاره ها اکتفا می کنیم؛ در حالی که این ظلم در حق بیت المقدس است. اهمیت قدس برای جهان اسلام به ویژه شیعیان و منتظران ظهور منجی موعود(عج) از چه بابی است؟ مسئله قدس از چند حیث برای ما اهمیت دارد که باید به آن توجه کنیم؛ اولاً از حیث مذهبی، چراکه قدس نخستین قبله مسلمین است و قبل از تغییر قبله به سمت کعبه، مسلمین به آن سو نماز می خوانند، ثانیاً معراج حضرت رسول(ص) به مسجدالاقصی رسید که در قرآن آیه نخست سوره مبارکه اسراء به این مسئله اشاره دارد: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى». پیامبر اکرم(ص) در شرح آیات ابتدایی سوره مبارکه «تین» فرمودند: «خدا چهار شهر را برگزیده؛ منظور از تین، مدینه، منظور از زیتون، بیت المقدس، منظور از بلد امین، مکه و منظور از طور سیناء، کوفه است.»امیرمومنان امام علی(ع) هم فرمودند: «چهار بنا در روي زمين از كاخ هاي بهشتي است: مسجدالحرام، مسجد رسول الله صلي الله عليه و آله، مسجد بيت المقدس و مسجد كوفه» و از امام باقر(ع) که فرمودند: «انجام نمازهاي واجب در مسجدالحرام، مسجد رسول الله صلي الله عليه و آله، مسجد بيت المقدس و مسجد كوفه معادل حج ثواب دارد و بجاي آوردن نماز مستحبي [در آنها] معادل عمره خواهد بود».لذا در اندیشه اسلامی، بیت المقدس صرفاً یک مسئله اجتماعی سیاسی نیست بلکه در آموزه های دینی چه برای اهل سنت و چه برای شیعه، جایگاهی عظیم دارد.نعوذبالله آیا حاضر هستیم کعبه اشغال شود یا مدینه منوره برایش چنین اتفاقی بیفتد یا حتی یکی از قبور اهل بیت(ع) در دست صهیونیست ها بیفتد؟!امروز بیت المقدس دست بدترین دشمنان اسلام افتاده، دشمنی یهود با اسلام دشمنی از سال 1948 و اشغال فلسطین نیست بلکه قرآن می فرماید: ای پیامبر شدیدترین و بدترین مردم نسبت به مومنان یهود هستند. یعنی دشمنی های یهود با مسلمانان سابقه ای به عمر اسلام دارد؟ حتی قبل از اسلام بنابر اشارات قرآن، یهود اهل قتل پیامبران و آمران به معروف و ناهیان از منکران بوده اند و پیامبرانی همچون حضرت یحیی و زکریا علیهماالسلام به دست آنها به قتل رسید حتی می خواستند هارون، برادر حضرت موسی(ع) را به قتل برسانند، یهود همان هایند که چوبه های دار را برای عیسی(ع) برپا کرده و ایشان را مصلوب کردند.به تصریح تاریخ، یهود 43 پیامبر الهی را کشته اند و بسیاری از آمران به معروف را عذاب و شکنجه کرده اند.در طول تاریخ اسلام هم مهمترین مشکل مسمانان با یهویان بوده است، چنان که پس از هجرت به مدینه و تدوین منشور حقوق اقوام، رسول خدا(ص) جایگاهی خوب برای آنها در نظر گرفتند اما قبایل یهود معاضدت کرده و در جنگ احزاب علیه مسلمانان متحد شدند.در جنگ های صلیبی هم که نزدیک به دو قرن طول کشید بیت المقدس به دلیل جایگاه استراتژیک اش مدنظر مسیحیان بود.از این رو، بیت المقدس و فلسطین مسئله ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد و فرهیختگان باید ابعاد دینی و علقه های اعتقادی مسئله قدس را تبیین کنند. محور بعدی مسئله حوزه سیاست است اسلام تعبیر امت را با خود به ارمغان آورد یعنی جامعه را بر اساس عقاید و اعتقادات دسته بندی کرد و اعتقادات را به عنوان مرزهای جامعه تعریف کرد، در پرتوی چنین مرزبندی ای،  کسانی همچون بلال حبشی و سلمان فارسی در کنار پیامبر(ص) قرار گرفتند و حتی رسول خدا(ص) از کسی همچون سلمان به اهل بیت(ع) خویش تعبیر کرد: «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ».با این نگاه اگر به فلسطین بنگریم، حمایت از فلسطین به عنوان منطقه ای که چنین سابقه ای دارد و نیز مردمش که بخشی از امت اسلامی هستند، وظیفه عمومی همه مسلمانان است.علاوه بر این، توطئه ای که با حضور رژیم غاصب اسرائیل در منطقه و نسبت به تکه تکه کردن جهان اسلام انجام می شود، باید تبیین شود اینکه آمریکا برای حضور اسرائیل از منافع خود می گذرد، نشان می دهد که این بمب ساعتی می تواند جهان اسلام را به چالش بکشد و منطقه را در معرضه نابودی قرار دهد. بیت المقدس در مباحث آخرالزمانی چه جایگاهی دارد و اساساً این جایگاه چقدر بر دست گذاشتن یهود و همدستانش بر این منطقه از خاورمیانه تاثیر دارد؟ واقعیت آنکه نام بیت المقدس در مباحث آخرالزمانی مطرح است و بنابر تصریحات دینی و روایی در این دوره نقش آفرینی می کند. چنان که یهودیان معتقدند جنگ آخرالزمانی «آرماگدون» در بیت المقدس رخ می دهد لذا همه تلاش شان بر آن است که این منطقه را حفظ کنند.در دوران جنگ های صلیبی هم مسیحیان چنین نگاهی داشتند و کشتارهای بسیار را برای غصب این منطقه انجام دادند.بنابر روایات در آخرالزمان و پس از ظهور و مواجهه امام زمان(عج) با سفیانی و پیروزی هایی که نصیب امام(عج) می شود، حضرت مسیح(ع) از آسمان نزول کرده و پشت سر حضرت بقیه الله العظم(عج) نماز می خوانند، در شماری از روایت ها آمده است که محلّ فرود آمدن عیسی(ع) در قدس خواهد بود.همچنین، ادعاهای آخرالزمانی داعش و دست گذاشتن آنها روی منطقه «دابق» بنابر حدیث آخرالزمانی «صحیح بخاری» نشان از اهمیت این منطقه در تحولات آخرالزمان دارد. چه نسبتی میان بیت المقدس و امام عصر(عج) وجود دارد؟ بیت المقدس، معاصر ظهور امام زمان(ع) از چند جهت مورد توجّه قرار می گیرد. یکی از آن جهت ها، وقوع نبردی بزرگ در آن، میان سرسخت ترین دشمن امام(ع) و آن حضرت(عج) است. از دشمنان آشکار در نهضت حضرت مهدی(ع) فردی به نام «سفیانی» است. وی جنایات خود را سه ماه پیش از ظهور از شام آغاز می کند و شش ماه بعد از ظهور در نبردی حوالی بیت المقدس پروندة خونبار و سیاه وی برای همیشه بسته می شود. او دشمن سرسخت و رویاروی امام مهدی(عج) است. روایات تصریح کرده اند که خروج سفیانی از وعده های حتمی خداوند است.سفیانی پس از جنایات متعدد و خونباری که از شام تا عراق و حجاز انجام می دهد، با تجربة اوّلین شکست خود به سبب فرورفتن بخشی از سپاهیانش در بیابانی حوالی مکه ـ بیداء ـ پس از ظهور، به مدینه و سپس عراق روانه می شود.روایات، در مورد جنگ های سفیانی با حضرت مهدی(ع) و یارانش، تنها به ذکر نبرد فتح قدس و آزادی فلسطین پرداخته اند که جنگ پایانی وی خواهد بود. نتیجة این جنگ، شکست او و همة هم پیمانان یهودی و غربی اش است. سرانجام، سفیانی به دست یکی از سپاهیان امام مهدی(ع) دستگیر می شود و طبق نقل روایات، در کنار دریاچة طبریه یا در ناحیة ورودی قدس به هلاکت می رسد. آیا تصریح روایی درباره فتح بیت المقدس به دست امام زمان(عج) وجود دارد؟ بله؛ امیرالمومنین امام علی(ع) در روایتی در این باره فرموند: «وقتی سفیانی لشکری به سوی مهدی(ع) می فرستد در بیابان بیداء به هلاکت می رسند و این خبر به اهل شام می رسد. آنها به خلیفة خود می گویند، مهدی ظهور نموده است با او بیعت کن و به اطاعت وی در آی و گرنه تو را می کشیم. او عده ای را جهت بیعت نزد آن حضرت(عج) می فرستد و مهدی از سوی دیگر حرکت می کند تا در بیت المقدس فرود آید». پایان پیام/ ]]> بین الملل Sat, 01 Jun 2019 10:54:22 GMT http://bfnews.ir/vdcdfs05.yt0956a22y.html