آينده روشن - آخرين عناوين بین الملل :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnd2fl06tmcy.a2y.html Mon, 19 Aug 2019 05:34:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Mon, 19 Aug 2019 05:34:00 GMT بین الملل 60 گزارش تصویری: حجاج ایرانی در مسجد شجره http://bfnews.ir/vglbwabz.rhb0wrquu8ipr.l.html ]]> بین الملل Wed, 24 Jul 2019 08:37:02 GMT http://bfnews.ir/vglbwabz.rhb0wrquu8ipr.l.html خشم مسلمانان از جشنواره موسیقی جده در آستانه ایام حج http://bfnews.ir/vdcgtt9u.ak9334prra.html به گزارش آینده روشن «محمد سعید» نویسنده عرب در نامه ای با عنوان «جشنواره موسیقی سعودی اهانت به تعالیم اسلام» که در روزنامه «ایندیپندنت اونلاین» منتشر کرد، آورده است که رژیم سعودی میزبان جشنواره موسیقی بین المللی در جده در روز 18 ژوئیه است. این درحالی است که جامعه اسلامی به شدت نسبت به این مسئله خشم و انزجارخود را ابراز و نسبت به این رویداد موسیقی انتقاد کرده است. محمد سعید در این نامه آورده است: این جشنواره تعالیم و آموزه های اسلام و ارزش های آن را تضعیف می کند؛ علاوه براینکه این جشنواره موسیقی، چند روز قبل از آغاز موسم حج برگزار می شود. وی نوشته است که رژیم سعودی گام هایی برای کاهش وابستگی اش به درآمد نفتی برمی دارد و تلاش می کند تا براساس چشم انداز 2030 عربستان، شکل های دیگری از کسب درآمد مانند گردشگری و طرح های تفریحی را ارایه دهد. مقامات عربستان براین مسئله توافق دارند که به تحول اقتصادی و مالی نیاز دارند، اما نباید به حساب مبانی اسلامی باشد. این نویسنده عرب نوشته است که معتقد است که این جشنواره موسیقی که بزرگترین رویداد موسیقی زنده در این منطقه به شمار می اید، چیزی جز بی بندو باری و غیراخلاقی ندارد و باید با شدیدترین عبارت ها محکوم شود. محمد سعید در این نامه آورده است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان «مدرنیته سازی» یا «آزادی» کشور را تصویب کرده است، اما به شکل نامطلوب و بدی آن را برای مسلمانان یا اسلام اجرا کرده است. این نویسنده معتقد است که اصلاحات بن سلمان تنها برای تقویت قدرت خود و خدمت به منافعش است. این سخن به حق گمراه کننده است که ولیعهد «مصلح دینی» است، زیرا اسلام نیازی به اصلاح یا تغییر ندارد. زیرا با جهان مترقی و دمکراتیک سازگار است. حقیقت این است که رژیم سعودی نیاز به اجرای مضامین و آموزه های اسلامی دارد. سعید در پایان نامه اش گفته است که عربستان که قانون اساسی ندارد، مدعی است که قرآن قانون اساسی آن است، اما متاسفانه حکومت عربستان نشان نمی دهد که به آموزه های اسلامی و زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) پایبند باشد. پایان پیام/141 ]]> بین الملل Mon, 15 Jul 2019 16:33:23 GMT http://bfnews.ir/vdcgtt9u.ak9334prra.html بازداشت سرکرده داعشی با لباس زنانه در موصل http://bfnews.ir/vdchwknq.23n-idftt2.html به گزارش آینده روشن «سعد معن»، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که مسئول صدور احکام اعدام در تشکیلات تروریستی داعش بازداشت شد. وی در ادامه افزود: نیروهای پلیس القیاره در استان نینوا بر اساس اطلاعات دقیق و با همکاری شهروندان عراقی یکی از عناصر داعش را که با لباس زنانه خود را پوشانده و مخفی کرده بود، به دام انداخت. بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق این تروریست داعشی در دادگاه به اصطلاح «دادگاه شرعی» داعش فعالیت می‌کرد و «مسئول توبه‌دادن و صدور احکام اعدام در حق شماری از شهروندان و نیروهای امنیتی عراق» در زمان سیطره داعش بر شهر موصل بوده است. سخنگوی وزارت کشور عراق گفت که این تروریست عراقی در یکی از ساختمان‌های متروکه روستایی واقع در جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا (شمال غرب عراق) در دام نیروهای عراقی افتاده است. ]]> بین الملل Sat, 06 Jul 2019 10:21:10 GMT http://bfnews.ir/vdchwknq.23n-idftt2.html پوتین به خواندن کتاب‌ های آسمانی تاکید کرد http://bfnews.ir/vdcaien0.49nio15kk4.html به گزارش آینده روشن پوتین روز پنجشنبه در سخنانی در جمع مدیران رسانه های خارجی در شهر سن پترزبورگ، در پاسخ به این سئوال که خواندن چه کتابی را برای کودکان همه کشورها توصیه می کند، ‌ گفت:‌ خواندن انجیل،‌ قرآن و تورات برای کودکان مفید است زیرا همه ادیان بر باورهایی استوار هستند که عمل به آنها به رسیدن به جهانی بهتر منجر می شود. وی افزود:‌ بگذارید بچه ها انجیل بخوانند. بگذارید قرآن و تورات بخوانند. خواندن این کتابها برای پسرها و دخترها مفید است. پوتین تاکید کرد که اگر مردم به آموزه های این کتاب ها عمل کنند،‌ جهان جای بهتر،‌آرامتر و باثبات تری برای زندگی خواهد بود.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Tue, 11 Jun 2019 13:09:41 GMT http://bfnews.ir/vdcaien0.49nio15kk4.html یونیسف: هر دو ساعت یک مادر و ۶ نوزاد در یمن می‌میرند http://bfnews.ir/vdcjitea.uqemhzsffu.html به گزارش آینده روشن به نقل از میدل ایست مانیتور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در گزارشی از وضعیت اسفناک مردم یمن هشدار داد و گفت: در هر دو ساعت یک مادر و 6 نوزاد در این کشور می میرند. سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که از زمان آغاز جنگ عربستان علیه مردم یمن بیش از 100هزار نفر در این کشور کشته شده اند ولی به نظر می رسد آمار کشته ها بیشتر از این باشد. یونیسف گفت: وضعیت جنگ در یمن بحرانی تر از وضعیتی است که در گزارش های قبلی سازمان ملل آورده شده است. به خاطر کمبود کمک های اولیه پزشکی بسیاری از نوزدان در این کشور می میرند. به گفته یونیسف مادران و نوزادان تازه متولد شده جزء آسیب پذیرترین قشر در کشور یمن در وضعیت جنگی این کشور هستند و باید تحت حمایت سازمان های بین المللی قرار گیرند. بر اساس این گزارش تنها 51 درصد از ظرفیت بیمارستان های یمن برای مداوای بیماران و زنان باردار مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر کمبود لوازم پزشکی بی استفاده مانده اند. بیمارستان های یمن علاوه بر کمبود لوازم پزشکی با کمبود پرسنل متخصص نیز مواجه هستند. یونیسف می گوید به خاطر فقیرتر شدن بیش از پیش مردم یمن خانواده های یمنی به جای بیمارستان ترجیح می دهند نوزادان خود را در خانه متولد کنند و به خاطر شرایط بهداشتی تعداد مرگ و میر نوزادان افزایش یافته است.پایان پیام/141 ]]> بین الملل Tue, 11 Jun 2019 12:05:17 GMT http://bfnews.ir/vdcjitea.uqemhzsffu.html نقش بیت‌المقدس در آخرالزمان/جایگاه حمایت از فلسطین در فرهنگ انتظار http://bfnews.ir/vdcdfs05.yt0956a22y.html به گزارش آینده روشن به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس (آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان) که با راهپیمایی باشکوه و عظیم مسلمانان در سراسر جهان برگزار شد و به منظور بررسی چرایی اهمیت بیت المقدس و فلسطین برای مسلمانان به ویژه با نگاه آخرالزمانی، با حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی موسوی علیزاده»، رئیس موسسه بین المللی البیان و پژوهشگر و مولف حوزوی به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: برای آنکه نگاه جهان معطوف به مسئله فلسطین و بیت المقدس شود، چه باید کرد و چطور باید در مهندسی پایان تاریخ این مسئله را گنجاند؟ علی رغم اهمیت قدس شریف و بیت المقدس، متاسفانه ادبیات علمی درخور این منطقه را در جمهوری اسلامی ایران تولید نکرده ایم و وقتی بررسی می کنیم فضای حاکم بر تعاملات ما در بیت المقدس بیش از آنکه مبنای علمی، عقلانی و پژوهشی داشته باشد، بیشتر بر تبلیغات و شور و هیجان استوار است. برای مثال وقتی در ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی آن می رسیم بیش از آنکه مردم چرایی دفاع از بیت المقدس را بدانند با مسئله حضور در راهپیمایی مواجه می شوند، مصاحبه با مردم کوچه و بازار که نهایتاً تشویق به حضور است یا نمایش تیزرها و برنامه هایی از جنایات یهود و صهیونیست از این دست تلاش ها است که باعث می شود مردم از حیث علاقمندی به نظام، حضوری فعال در راهپیمایی روز قدس داشته باشند.علاوه بر این، بعد از 40 سال از گذشت انقلاب و ورود به گام دوم و دشمنی آشکار اسرائیل همچنان بر آراء و اندیشه شخصیت هایی مثل شهید مطهری وقوف کرده ایم اگرچه ما نیازمند استمرار این ادبیات هستیم اما این وقوف نشان می دهد، هنوز ادبیات جدید را تولید نکرده ایم که بتواند جای ادبیات گذشته را بگیرد.از این رو، نخبگان و اندیشمندان اسلامی در این دوره ثبات و پس از عبور از دوره گذار، باید همّ و غم شان بر این باشد که جایگاه قدس و بیت المقدس و مناطقی مثل «قبه الصخره» و دیگر اماکن فلسطین را اولاً از حیث دینی و مذهبی تبیین کنند و ثانیاً به نقش آن در مباحث آخرالزمانی به ویژه سیاست پرداخته و دست های پشت پرده ای را که امروز در معامله قرن در حال صحنه گردانی است، تبیین کنند. در حوزه سیاست چه باید کرد و اساساً چقدر در این باره موفق عمل کرده ایم؟ اما در حوزه سیاست هم متاسفانه کاری را که باید، نکرده ایم؛ برای مثال مدتی است که طرح «معامله قرن» با صحنه گردانی آمریکا مطرح شده و در اولین گام آن سفارت انگلیس به بیت المقدس منتقل شد.این تعبیر را می شنویم اما اینکه اصول، اهداف، مبانی و پیامدهایش چیست و چه عواقبی را به جامعه اسلامی تحمیل می کند، نمی دانیم بلکه صرفاً به گزاره ها اکتفا می کنیم؛ در حالی که این ظلم در حق بیت المقدس است. اهمیت قدس برای جهان اسلام به ویژه شیعیان و منتظران ظهور منجی موعود(عج) از چه بابی است؟ مسئله قدس از چند حیث برای ما اهمیت دارد که باید به آن توجه کنیم؛ اولاً از حیث مذهبی، چراکه قدس نخستین قبله مسلمین است و قبل از تغییر قبله به سمت کعبه، مسلمین به آن سو نماز می خوانند، ثانیاً معراج حضرت رسول(ص) به مسجدالاقصی رسید که در قرآن آیه نخست سوره مبارکه اسراء به این مسئله اشاره دارد: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى». پیامبر اکرم(ص) در شرح آیات ابتدایی سوره مبارکه «تین» فرمودند: «خدا چهار شهر را برگزیده؛ منظور از تین، مدینه، منظور از زیتون، بیت المقدس، منظور از بلد امین، مکه و منظور از طور سیناء، کوفه است.»امیرمومنان امام علی(ع) هم فرمودند: «چهار بنا در روي زمين از كاخ هاي بهشتي است: مسجدالحرام، مسجد رسول الله صلي الله عليه و آله، مسجد بيت المقدس و مسجد كوفه» و از امام باقر(ع) که فرمودند: «انجام نمازهاي واجب در مسجدالحرام، مسجد رسول الله صلي الله عليه و آله، مسجد بيت المقدس و مسجد كوفه معادل حج ثواب دارد و بجاي آوردن نماز مستحبي [در آنها] معادل عمره خواهد بود».لذا در اندیشه اسلامی، بیت المقدس صرفاً یک مسئله اجتماعی سیاسی نیست بلکه در آموزه های دینی چه برای اهل سنت و چه برای شیعه، جایگاهی عظیم دارد.نعوذبالله آیا حاضر هستیم کعبه اشغال شود یا مدینه منوره برایش چنین اتفاقی بیفتد یا حتی یکی از قبور اهل بیت(ع) در دست صهیونیست ها بیفتد؟!امروز بیت المقدس دست بدترین دشمنان اسلام افتاده، دشمنی یهود با اسلام دشمنی از سال 1948 و اشغال فلسطین نیست بلکه قرآن می فرماید: ای پیامبر شدیدترین و بدترین مردم نسبت به مومنان یهود هستند. یعنی دشمنی های یهود با مسلمانان سابقه ای به عمر اسلام دارد؟ حتی قبل از اسلام بنابر اشارات قرآن، یهود اهل قتل پیامبران و آمران به معروف و ناهیان از منکران بوده اند و پیامبرانی همچون حضرت یحیی و زکریا علیهماالسلام به دست آنها به قتل رسید حتی می خواستند هارون، برادر حضرت موسی(ع) را به قتل برسانند، یهود همان هایند که چوبه های دار را برای عیسی(ع) برپا کرده و ایشان را مصلوب کردند.به تصریح تاریخ، یهود 43 پیامبر الهی را کشته اند و بسیاری از آمران به معروف را عذاب و شکنجه کرده اند.در طول تاریخ اسلام هم مهمترین مشکل مسمانان با یهویان بوده است، چنان که پس از هجرت به مدینه و تدوین منشور حقوق اقوام، رسول خدا(ص) جایگاهی خوب برای آنها در نظر گرفتند اما قبایل یهود معاضدت کرده و در جنگ احزاب علیه مسلمانان متحد شدند.در جنگ های صلیبی هم که نزدیک به دو قرن طول کشید بیت المقدس به دلیل جایگاه استراتژیک اش مدنظر مسیحیان بود.از این رو، بیت المقدس و فلسطین مسئله ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد و فرهیختگان باید ابعاد دینی و علقه های اعتقادی مسئله قدس را تبیین کنند. محور بعدی مسئله حوزه سیاست است اسلام تعبیر امت را با خود به ارمغان آورد یعنی جامعه را بر اساس عقاید و اعتقادات دسته بندی کرد و اعتقادات را به عنوان مرزهای جامعه تعریف کرد، در پرتوی چنین مرزبندی ای،  کسانی همچون بلال حبشی و سلمان فارسی در کنار پیامبر(ص) قرار گرفتند و حتی رسول خدا(ص) از کسی همچون سلمان به اهل بیت(ع) خویش تعبیر کرد: «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ».با این نگاه اگر به فلسطین بنگریم، حمایت از فلسطین به عنوان منطقه ای که چنین سابقه ای دارد و نیز مردمش که بخشی از امت اسلامی هستند، وظیفه عمومی همه مسلمانان است.علاوه بر این، توطئه ای که با حضور رژیم غاصب اسرائیل در منطقه و نسبت به تکه تکه کردن جهان اسلام انجام می شود، باید تبیین شود اینکه آمریکا برای حضور اسرائیل از منافع خود می گذرد، نشان می دهد که این بمب ساعتی می تواند جهان اسلام را به چالش بکشد و منطقه را در معرضه نابودی قرار دهد. بیت المقدس در مباحث آخرالزمانی چه جایگاهی دارد و اساساً این جایگاه چقدر بر دست گذاشتن یهود و همدستانش بر این منطقه از خاورمیانه تاثیر دارد؟ واقعیت آنکه نام بیت المقدس در مباحث آخرالزمانی مطرح است و بنابر تصریحات دینی و روایی در این دوره نقش آفرینی می کند. چنان که یهودیان معتقدند جنگ آخرالزمانی «آرماگدون» در بیت المقدس رخ می دهد لذا همه تلاش شان بر آن است که این منطقه را حفظ کنند.در دوران جنگ های صلیبی هم مسیحیان چنین نگاهی داشتند و کشتارهای بسیار را برای غصب این منطقه انجام دادند.بنابر روایات در آخرالزمان و پس از ظهور و مواجهه امام زمان(عج) با سفیانی و پیروزی هایی که نصیب امام(عج) می شود، حضرت مسیح(ع) از آسمان نزول کرده و پشت سر حضرت بقیه الله العظم(عج) نماز می خوانند، در شماری از روایت ها آمده است که محلّ فرود آمدن عیسی(ع) در قدس خواهد بود.همچنین، ادعاهای آخرالزمانی داعش و دست گذاشتن آنها روی منطقه «دابق» بنابر حدیث آخرالزمانی «صحیح بخاری» نشان از اهمیت این منطقه در تحولات آخرالزمان دارد. چه نسبتی میان بیت المقدس و امام عصر(عج) وجود دارد؟ بیت المقدس، معاصر ظهور امام زمان(ع) از چند جهت مورد توجّه قرار می گیرد. یکی از آن جهت ها، وقوع نبردی بزرگ در آن، میان سرسخت ترین دشمن امام(ع) و آن حضرت(عج) است. از دشمنان آشکار در نهضت حضرت مهدی(ع) فردی به نام «سفیانی» است. وی جنایات خود را سه ماه پیش از ظهور از شام آغاز می کند و شش ماه بعد از ظهور در نبردی حوالی بیت المقدس پروندة خونبار و سیاه وی برای همیشه بسته می شود. او دشمن سرسخت و رویاروی امام مهدی(عج) است. روایات تصریح کرده اند که خروج سفیانی از وعده های حتمی خداوند است.سفیانی پس از جنایات متعدد و خونباری که از شام تا عراق و حجاز انجام می دهد، با تجربة اوّلین شکست خود به سبب فرورفتن بخشی از سپاهیانش در بیابانی حوالی مکه ـ بیداء ـ پس از ظهور، به مدینه و سپس عراق روانه می شود.روایات، در مورد جنگ های سفیانی با حضرت مهدی(ع) و یارانش، تنها به ذکر نبرد فتح قدس و آزادی فلسطین پرداخته اند که جنگ پایانی وی خواهد بود. نتیجة این جنگ، شکست او و همة هم پیمانان یهودی و غربی اش است. سرانجام، سفیانی به دست یکی از سپاهیان امام مهدی(ع) دستگیر می شود و طبق نقل روایات، در کنار دریاچة طبریه یا در ناحیة ورودی قدس به هلاکت می رسد. آیا تصریح روایی درباره فتح بیت المقدس به دست امام زمان(عج) وجود دارد؟ بله؛ امیرالمومنین امام علی(ع) در روایتی در این باره فرموند: «وقتی سفیانی لشکری به سوی مهدی(ع) می فرستد در بیابان بیداء به هلاکت می رسند و این خبر به اهل شام می رسد. آنها به خلیفة خود می گویند، مهدی ظهور نموده است با او بیعت کن و به اطاعت وی در آی و گرنه تو را می کشیم. او عده ای را جهت بیعت نزد آن حضرت(عج) می فرستد و مهدی از سوی دیگر حرکت می کند تا در بیت المقدس فرود آید». پایان پیام/ ]]> بین الملل Sat, 01 Jun 2019 09:54:22 GMT http://bfnews.ir/vdcdfs05.yt0956a22y.html تلاش صهیونیست‌ها برای مصادره آخرالزمان/مسجدالاقصی با ظهور فتح می‌شود http://bfnews.ir/vdccx1qm.2bqem8laa2.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «مرتضی عباسیان» با اشاره به جایگاه مسجد الاقصی در عصر ظهور، اظهار کرد: طبق روایات متعدد، در عصر ظهور حرکت امام زمان(عج) برای قیام از مسجدالحرام آغاز شده، محل سکونت حضرت حجت(عج) در مسجد سهله، پایگاه حکومتی شان در کوفه و یکی از مکان هایی که توسط حضرت ولی عصر(عج) فتح می شود، مسجدالاقصی است. این کارشناس در حوزه مهدویت با اشاره به اقدامات و برنامه های حضرت مهدی(عج) پس از فتح مسجدالاقصی، افزود: طبق آنچه که در روایات آمده است، در عصر ظهور حضرت عیسی (ع) که به اذان خداوند در منطقه بیت المقدس به معراج رفته بودند، به این مکان برمی گردند و نماز را به امامت حضرت حجت(عج) اقامه خواهند کرد. به گونه ای که در روایتی از پیامبر(ص) آمده است:‌ «منّا مهدیُ الامهِ الذی یُصَلی عیسی خَلفَه؛ مهدی امت که عیسی پشت او نماز می‌گذارد، از ما است». حجت الاسلام عباسیان با بیان اینکه نقطه مشترک قیام حضرت موعود(عج) با نبی مکرم اسلام(ص) در اهتمام به فتح و ساخت و ساز مسجد است، اظهار کرد: در روایت دیگری آمده است که «عیسی بن مریم (ع)، یاور حضرت مهدی (عج) خواهد بود و به او اقتدا می‌کند و در انقلاب جهانی او همراهش است، خدای متعال وعده نابودی ستم از کره زمین و تحقق عدل جهانی در انقلاب مهدوی را داده است». همچنین، بسیاری از مسیحیان بعد از اقامه نماز حضرت مهدی(عج) در این مسجد به اسلام ایمان آورده و امام عصر(عج) را همراهی خواهند کرد. وی جریان صهیونیسم جهانی را یکی از سرسخت ترین جریان هایی دانست که با جریان مهدویت مخالف هستند، افزود: صهیونیسم جهانی با  آخرالزمان سازی به نفع خود، تلاش دارد جریان مهدویت و ظهور منجی را به نفع خود تمام کند، زیرا آنها مطلع هستند که با ظهور حضرت مهدی(عج) بساط ظلم و جنایات آنها به پایان  خواهد رسد، بنابراین این گونه  القاء می کنند که آنها برای تحقق ظهور گام برمی دارند در حالی که به دنبال مقابله با منجی گرایی واقعی هستند. این کارشناس مهدویت ساخت فیلم های هالیوود توسط جریان های حامی صهیونیسم را ازجمله اقدامات آنها در این مقابله دانست و گفت: آنها با ساختن فیلم های متعدد درصدد هستند که آخرالزمان مدنظر خودشان را تبلیغ کنند و در واقع تمام تلاش آن، تحریف حقایق و ستیز با ملت های آزادی خواه است. وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه اسرائیل از نیل تا فرات، صلح خاورمیانه برای آسایش مردم اسرائیل، نبرد در منطقه ای از فلسطین، تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان با تخریب مسجد الاقصی از دیگر اقداماتی است که صهیونیست ها با انجام آنها می کوشند آخرالزمان و ظهور را به نفع خود مصادره کنند. پایان پیام/141 ]]> بین الملل Sat, 01 Jun 2019 08:50:26 GMT http://bfnews.ir/vdccx1qm.2bqem8laa2.html روش مطالعه در نشانه‌های ظهور به روایت سیدحسن نصرالله http://bfnews.ir/vdciypay.t1aqq2bcct.html به گزارش آینده روشن، آینده‌پژوهی، یکی از موضوعات مرتبط با مهدویت است که از سوی مفسران و عالمان دین مورد کنکاش و بررسی واقع شده است. البته این موضوع از جمله موضوعات فرادینی است و سایر ادیان هم به آن علاقه نشان داده‌اند. سیدحسن نصرالله در سلسله سخنرانی‌های خود به تبیین «امام مهدی (عج) و اخبار غیب» پرداخته که در کتابی به همین نام از سوی انتشارات جمکران به زیور طبع آراسته شده و در ادامه بخش پنجم آن در اختیار قرار می‌گیرد:روش مطالعه در نشانه‌های ظهوربه بخشی بسیار مهم و نتایجی رسیدیم که از همه آنچه پیش‌تر عرض کردیم می‌خواهیم به آن برسیم. صحبت در این باره است که با اخبار، احادیث و روایاتی که از آینده و حوادث آخرالزمان و همچنین مسائل مرتبط با مهدی منتظر (عج) صحبت می‌کنند چگونه رفتار کنیم و به آن بپردازیم. امشب می‌خوهم بحث را جمع کن. مطالبی دارم که عرض می‌کنم. اگر وقت کم آمد ممکن است استثنائاً از زمان معین شده بیشتر طول بکشد.اول: لزوم اطمینان حاصل کردن از این اخبار، یعنی اخباری از پیامبر (ص) رسیده است که ایشان فلان مطالب را فرمودند. باید ببینیم این اخبار را چه کسی از رسول‌ الله نقل کرده است؟ در کتاب‌ها هست که از فلان شخص از فلان شخص از فلان شخص از پیامبر ما نیاز داریم از طریق قواعد و موازین علمی که وظیفه متخصصان است، اطمینان حاصل کنیم که این روایت‌ها مقبول و معتبر هستند و می‌‌توانیم آن‌ها را بپذیریم و به آن‌ها تکیه و بر مبنای آن‌ها عمل کنیم.همچنان که شب‌های گذشته عرض کردم از به کار بردن اصطلاحات علمی خودداری و مسأله را تا حد ممکن ساده می‌کنم. مخصوصاً به خاطر نوجوانانی که در مجلس هستند که خدا زیاد و حفظ‌شان کند انشاالله.خداهمه‌تان را حفظ کند. هر حدیثی که نقل شده است متنی دارد و سندی. بنده وقتی نوجوان بودم. 15-16 سالم بود. از یکی از علمای بزرگ حدیثی شنیدم که به واسطه زیبایی و نیکویی‌اش در ذهنم نقش بست. هم سند زیباست و هم متن. می‌فرماید: «عن ابی‌الحسن» منظور یکی از راویان است که نام خود را دارد. بنده سند با نام‌های واقعی را هم آورده‌ام. «عن ابی‌الحسن عن ابی‌الحسن عن ابی‌الحسن عن الحسن عن الحسن عن الحسن بن علی (ع) ان احسن الحسن الخلق الحسن» نیکوترین نیکویی رفتار نیکوست. حدیثی که سرشار از حسن و نیکویی‌اس. اینجا نیکوست.اینجا وقتی می‌گوییم عن ابی‌الحسن عن ابی‌الحسن عن ابی‌الحسن عن الحسن عن الحسن عن الحسن بن علی (ع) نام این بخش سند است وقتی می‌گوییم: ان احسن الحسن الخلق الحسن. نامش متن و نثر حدیث است. علمای ما مسلمانان اجماع و اتفاق نظر دارند که این طور نیست که هر چه از پیامبر خدا اهل بیت یا صحابه پیامبر نقل و روایت شده صحیح است. نمی‌توانیم درباره سندها، اشخاص، زمان و چگونگی نقل بحث نکنیم. نمی‌توانیم بگوییم همه‌اش صحیح است. چنین چیزی نداریم. مسلمانان اجماع دارند که در میان احادیثی که روایت شده صحیح، دروغ، جعلی، معتبر، غیرمعتبر، مقبول، غیرمقبول و... وجود دارد.همچنین اتفاق نظر دارند که در زمان حیات پیامبر (ص) و بعد از وفات ایشان افرادی بودند که حدیث جعل و اختراع کردند و آن را به دروغ به پیامبر نسبت دادند. اینها مشهور، متداول و مورد پذیرش مسلمانان است.به همین خاطر در طول تاریخ مجموعه‌ای از علوم از جمله علم رجال، علم حدیث، علم درایه و ... ایجاد کردند تا تدقیق و تحقیق کنند. مثلاً در کتاب‌های ما این مطلب هست که فلان شخص صد هزار یا سیصد هزار حدیث حفظ بود. خب علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی همه این سیصد هزار حدیث را نمی‌پذیرند. شاید ده هزار، بیست هزار یا پنجاه هزار تایش را بپذیرند.به عنوان مثال عرض کردم. شاید کمتر یا بیشتر. پس اتفاق نظر وجود دارد که کسی نمی‌گوید همه احادیثی که روایت شده نقل شده و در میان مسلمانان موجود است صحیح است. باید به آن عمل کرد. باید آن را پذیرفت و بر مبنای آن حکم کرد. اینجاست که می‌روند دنبال بررسی سند که این افراد نقل کننده چه کسانی هستند؟ ناشناخته‌اند؟ شناخته شده‌اند؟ اگر شناخته شده‌اند ثقه هستند؟ راستگویند؟ نیستند؟ معروف به صدق هستند یا کذب؟ این بر عهده علم رجال است.همچنین در علوم حدیث آن را بررسی می‌کنند. اجمالاً سند و متن را می‌بینند و بر اساس مجموعه‌ای از قرائن و ... درباره آن حکم می‌کنند. این وظیفه متخصصان است. شما در زندگی معمولی حرف افراد ناشناخته و دروغگویان را نمی‌پذیرید. فقط از افراد مطمئن می‌پذیرید اگر بخواهیم مسأله را ساده کنیم و معادل آن را در روش مردم معمولی و عموم عقلا بیابیم. مثلا اگر یک نفر به شما بگوید برادر شما فوت کرده. ببین می‌خواهی چه کنی؟ می‌خواهی تعزیه بگیری مراسم تشییع راه بیندازی، خانواده را خبر کنی و... شما چنین حرفی را از هر کسی می‌پذیری؟ اگر شما می‌دانید این کسی که به شما این خبر را داده دروغگوست و داستان می‌بافد از او می‌پذیرید؟ بلافاصله به گریه می‌افتید. سیاه می‌پوشید و همه را برای عزاداری دعوت می‌کنید؟ نه حداقلش این است که اطمینان حاصل می‌کنید. به منزل برادرتان زنگ می‌زنید و پرس و جو می‌کنید یا مثلا اگر یک آدم این خبر را به شما بدهد که اولین بار است که می‌بینیدش و نمی‌دانیم واقعا راستگوست یا نیست ولی برای شما ناشناخته است. اگر فردی که برای شما ناشناخته است به شما بگوید برای برادر شما فلان اتفاق افتاده است شهرداری می‌خواهد خانه‌تان را خراب کند یا زمین کشاورزی‌ات را سیل برد بلافاصله طبق حرف‌هایش عمل می‌کنید؟ نه اول مطمئن می‌شوید.پس شما در زندگی معمولی حرف افراد ناشناخته و دروغگویان را نمی‌پذیرید. فقط از افراد مطمئن می‌پذیرید. کسی که اولاً برای شما شناخته شده باشد و ثانیاً راستگو باشد و دروغگو نباشد. در مورد احادیث شریف هم همین است. مخصوصا که مسأله به دین، احکام شریعت، آخرت، امروز، رفتار، عبادت، آینده و جهاد ما مرتبط است. این طور نیست که هر کسی هر خبری را به نقل از هر کسی که از پیامبر (ص) آورد ما آن خبر را بدون بررسی همه نقل کنندگانی که در سند ذکر شده‌اند بپذیریم. ببینیم اینها شناخته شده‌اند؟ ثقه‌اند؟ راستگویند؟ می‌شود به اخبارشان تکیه کرد؟مخصوصاً وقتی به مسأله‌ای مانند اخبار آینده می‌رسیم که علما آن را در کتاب‌هایشان «الملاحم والفتن- جنگ‌ها و فتنه‌ها» نامیده‌اند.این بخش در کتاب‌های حدیث موجود است. شاید در این حوزه به دقت بیشتری نیاز داشته باشیم چرا؟ این مسأله نیز میان علمای مسلمان مورد اتفاق است که این از بخش‌هایی است که در آن حدیث جعل شده است. یعنی قطعاً در این بخش احادیث دروغ هست. بعضی آمده‌اند حدیث جعل کرده‌اند و به پیامبر (ص) نسبت داده‌اند. در حالی که پیامبر خدا (ص) چنین چیزی نگفته‌اند. بیشترین احادیث  مهدویت در دو حوزه جنگ‌ها، فتنه‌ها و فضائل افراد جعل شده‌انددانشمندان متخصص در این زمینه می‌گویند بیشترین احادیث  در دو حوزه الملاحم والفتن- جنگ‌ها و فتنه‌ها و فضائل افراد جعل شده‌اند. چون این دو حوزه بسیار با سیاست تداخل داشتند. همچنین اینجا برخی دانشمندان و احبار یهودی که بعدها و بعضی‌هایشان خیلی دیر اسلام آوردند. احادیث، قصه‌ها، حرف‌ها و اخبار کتاب‌ها و علمای یهود را نقل کردند و به پیامبر نسبت دادند یا نسبت ندادند. ولی دیگران با آن صحبت‌ها به عنوان اخبار پیامبران برخورد کردند. اینها پذیرفته نیست. مخصوصاً در زمینه ملاحم و فتن خبری پذیرفته است که نقل‌کنندگان، راویان و رجالش اگر از بعضی خصوصیات بگذریم حداقل از افراد شناخته شده مطمئن ضابط- یعنی کسی که درست نقل می‌کند و قاطی نمی‌کند باشند تا این روایت‌ها را معتبر و قابل اعتماد قلمداد کنیم و برویم سراغ مرحله بعد که مرحله برسی،‌ تحلیل و فهم متن یا فقه الحدیث و .. است.این اول. پس مخصوصاً در این دوران که طبق همه آنچه توضیح دادیم مشخص می‌شود علاقه در حال افزایش است. اولین توصیه به همه برادران و خواهران علاقه‌مند این است که هر کتابی که به دستتان رسید یا در رسانه‌ها شنیدید یا اگر در مراکز فرهنگی روایت یا حدیثی درباره آخرالزمان علامت‌های ظهور یا .. دیدید فکر نکنید موجود، روایت شده و قابل اجرا، تحلیل و پذیرش است.بدانید در این زمینه احادیث بی‌پایه و اساس و جعلی زیادی هست یا اگر نقل هم شده توسط افراد ناشناخته یا بی‌هویت نقل شده و حدیث ضعیف است و نمی‌توانیم به آن‌ها تکیه و به آنها عمل کنیم.دوم: در زمینه رفتار صحیح با این اخبار با توجه به متون و نصوص و از طریق برخی روایت‌ها که می‌توانیم بگوییم در زمینه معنا متواتر یا مستفیض هستند. روایت‌های زیادی درباره برخی مضامین خاص هست. کسی اگر نگاه کند می‌بیند اصل مسأله مهدی (عج) مسلم است. مثلاً ما در شیعه معتقدیم محمد بن حسن از نسل حسین (ع) از ذریه رسول‌الله است و زاده شده و خصوصیاتش هم در روایت‌ها موجود است و به نظر می‌رسد نزد همه مسلمانان اصل وجود مهدی از ذریه رسول‌الله و از فرزندان فاطمه که در آخرالزمان ظهور می‌کند مورد اتفاق است.پس در اصل مهدی بحثی نیست. مثلاً در زمینه سفیانی در میان عموم مسلمانان روایت‌های بسیاری هست. تعداد بسیار زیادی روایت هست. یعنی یک نفر می‌تواند به واسطه کثرت روایت‌های موجود در کتاب‌های مسلمانان بگوید برادران و خواهران، اصل وجود سفیانی‌ حتمی، مسلم و قطعی است. البته در زمینه جزئیات روایت‌های صحیح، ضعیف، متفاوت و مختلفی هست که نیاز به دقت دارد. مثلاً اصل خروج یمانی در آخر الزمان بیش از ظهور مهدی یا در همان سال در روایت روشن و واضح است.مثلا خراسانی و پرچم‌هایی که از شرق می‌آیند و برای این امر زمینه‌سازی می‌کنند. مثلاً مسأله صیحه، ندا یا فریاد آسمانی. بنده روی پنج شش علامت تاکید می‌کنم چون علامت‌های بسیاری هست که بحث دارد. اما این علامت‌ها بسیار وارد شده‌اند. یعنی اگر بشمارید برای هر علامت شاید ده‌ها روایت وجود داشته باشد. مثلاً صیحه یا ندای آسمانی که با تعابیر مختلف در روایات هست. مثلا دهان باز کردن زمین بیداء و بلعیده شدن ارتش سفیانی که از مدینه به مقصد مکه به راه می‌افتند.خب! اینها علامت‌هایی است که هست. حتی در برخی روایت‌ها از سیدی حسنی صحبت شده است که پیش از صاحب‌الزمان قیام می‌کند. پس شخصیت‌ها و حوادثی هست که در روایت‌ها از آن‌ها صحبت شده است. اینجا باید از چه چیزی پرهیز داشت؟ اینجا بابی برای ادعا است. همانطور که شب گذشته گفتیم گاهی از این بخش نیز استفاده نادرست می‌شود.ادعاهای مهدویت زیادی صورت گرفته و ممکن است از این به بعد هم صورت بگیردمگر امروز افرادی با قرآن کریم تجارت نمی‌کنند؟ سلاح را می‌شود برای کار خیریه به کار گرفت و برای کار شر. علم و چیزهای دیگر هم همین طور. گاهی از این بخش نیز از طریق ادعاهای دروغ استفاده نادرست می شود. چه اینکه در دوران بنی‌امیه، بنی‌عباس، پس از بنی‌عباس و تا امروز از اینگونه ادعاها وجود داشته است. مثلاً ادعای مهدویت . یک نفر ادعا می‌کند که مهدی است و مردم را به یاری خود فرا می‌خواند. بعد مشخص می‌شود که حرفش درست نبود دلیل نادرست بودن حرفش هم این است که آن مهدی که در احادیث پیامبر خدا وعده داده شده کسی است که زمین را پس از آنکه از ظلم، زورگویی و فساد لبریز شده است از عدل و عدالت‌ورزی پر نکرده‌اند، بلکه در نبردهای فعلی‌شان هم مانده‌اند. حکومت الهی موعود را ارائه نکرده‌اند و وعده الهی و قرآنی میراث بری زمین توسط مومنان شایسته به دستشان تحقق نیافته است. پس ادعاهای مهدویت زیادی صورت گرفته و ممکن است از این به بعد هم صورت بگیرد.ماجرای یک ادعای مهدوی در کنار خانه خداخوب است این ماجرا را یادآوری کنیم. بعد به یاد دارم چندین سال قبل در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۷۹ مصادف با اول محرم ۱۴۰۰ هجری می‌بینید چه زمان جالب توجهی؟ اولین روز اولین سال قرن جدید هجری- چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو نفر با چندین فرد مسلح در مسجدالحرام در مکه و در کنار کعبه تجمع کردند. ماجرای معروفی است. نام یکی از آن‌ها جهیمان عتیبی و دیگری محمدبن عبدالله قحطانی بود. جهیمان افراد مسلح همراهش و نمازگزاران مسجدالحرام را به بیعت با محمدبن عبدالله قحطانی به عنوان مهدی موعود منتظر دعوت کرد. آن‌ها هم بیعت کردند آن درگیری‌ها رخ داد محمد بن عبدالله قحطانی کشته شد و جهیمان دستگیر و سپس اعدام شد. صحت ماجرا هم بر عهده راویانش. من میان خودم و خودم و خدا در این باره خبر ندارم.ولی بر اساس آنچه آن روزها نوشته، نقل و شایع شد محمد بن عبدالله قحطانی ادعا کرده بود که مهدی موعود منتظر است. خب این مسأله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داده بود و با مسأله پرچم‌های مشرق تطبیق می‌کرد. مثلاً می‌توانستید بگویید خراسانی در ایران قیام کرده است و حالا این کسی که در مکه ظهور کرده نیز مهدی است. می‌بینید زمان، شرایط، حادثه و زمانبندی چه جالب توجه؟ این اتفاقات رخ داده و رخ خواهد داد. چه اینکه در روایت‌هایی از پیامبر خدا وارد شده است که بسیاری از افراد ادعای مهدویت خواهند کرد.به عنوان شوخی، ترسناک‌ترین افراد در این میان چه کسانی هستند؟ سیدها، چون اینها باید از اهل بیت، فرزندان فاطمه (س) و به نظر ما شیعیان از فرزندان حسین (ع) باشند. در برخی روایت‌های برادران اهل سنت‌مان هست که از فرزندان حسن یا حسین، پس سیدهای حسنی و حسینی ترسناک‌ترین شخصیت‌ها هستند مخصوصا اگر نامشان محمد و نام پدرشان عبدالله یا حسن باشد در هر صورت باید مراقب بود.همچنین در موضوعات دیگر افرادی بودند که ادعا کردند من همان سیدحسنی هستم که پیش از مهدی (عج) ظهور می‌کند. این ها در همین دوران اتفاق افتاد در عراق و ایران رخ داده است و شاید در بعضی جاهای دیگر نیز رخ دهد. ادعاهای سفیانی و خراسانی. افرادی پیدا می‌شوند که می‌گویند من سید خراسانی یا سفیانی هستم. اینها اتفاق افتاده است. در دوران بنی‌عباس نیز رخ داده گاهی دو نفر در آن واحد چنین ادعاهایی کرده‌اند. البته ادعاهای سفیانی کم‌ترند چون مسلمانان اجماع دارند که پرچم سفیانی به گمراهی، آتش، تجاوز،‌ گناه و ... رهنمون می‌شود.سخت است کسانی که چنین ادعایی کرده‌اند کم شمارند. ولی برداشت کلی از دیگر شخصیت‌هایی که در روایت‌ها مطرح شده این است که افرادی مثبت مورد اعتماد و پسندیده هستند و باب ادعا باز می‌شود که کسانی خود را خراسانی، یمانی، حسنی یا... بماند. این ادعاها همچنان صورت خواهند گرفت و باید از آن‌ها پرهیز کرد.اگر خبر،‌ علامت یا حادثه‌ای آخرالزمانی را باور کردیم این مسأله نیاز به مراقبت و توجه دارددر این زمینه باید یک جمله بگوییم: تا این لحظه همه کسانی که ادعای مهدویت کرده یا خود را سید خراسانی، یمانی، حسنی، سفیانی، نفس زکیه یا ... نامیده‌اند، هیچ دلیل ارائه نداده‌اند. همینطور یک حرفی زده‌اند. دلیل و بینه‌شان چیست؟ در این زمینه شک، ظن و احتمال کافی نیست. باید بر اساس علم رفتار کنید. اما چنین چیزی وجود ندارد. هیچ کسی هیچ دلیلی که علم ایجاد کند که او همان شخصیت مورد نظر روایات و احادیث است ارائه نکرد.طبیعتاً این مسئله در تاریخ برای به خدمت گرفتن عواطف مردم،‌ احساسات دینی آن‌ها و گاهی خشمشان علیه برخی قدرت‌های حاکم و تشویق آن‌ها به تغییر و به منظور جمع‌آوری یار و حامی صورت می‌گرفته است. پس موضوع دوم این بود که اگر خبر،‌ علامت،‌ شخصیت یا حادثه‌ای آخرالزمانی را باور کردیم این مسأله نیاز به مراقبت، توجه، و ... دارد. این شاید یکی از فواید صحبت درباره علامت‌ها و درک اخبار آخرالزمان باشد که بیش از این درباره‌اش صحبت کردیم.انتهای پیام/ 141 ]]> بین الملل Sat, 01 Jun 2019 06:15:25 GMT http://bfnews.ir/vdciypay.t1aqq2bcct.html نمایش دست خط پیامبر(ص) در غرفه بحرین http://bfnews.ir/vdchqxnq.23n-mdftt2.html به گزارش آینده روشن؛ اصل نامه که با دست خط پیامبر (ص) نگاسته شده است در موزه قرآنی بحرین نگهداری می‌شود.اقدام داوطلبانه دانشجویی«فریدة هاشم» داوطلب بحرینی و دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: غرفه بحرین به صورت داوطلبانه توسط تعدادی از دانشجویان بحرینی مقیم تهران بر پا شده است.وی افزود: ما با همکاری اتحادیه دانشجویان بحرینی مقیم در ایران به صورت داوطلبانه اقدام به شرکت در این نمایشگاه بین‌المللی قرآنی کردیم.معرفی مساجد بحرینفریده هاشم تصریح کرد: ما در این غرفه به معرفی مساجد مهم بحرین می‌پردازیم. زیرا این مساجد بخشی از تاریخ این سرزمین را نمایندگی می‌کنند.وی با اشاره به یک دفترچه تصویری و تعدادی لمینت گفت: یکی از مساجد قدیمی و معروف بحرین مسجد «الخمیس» است. این مسجد به عنوان یک اثر تاریخی مورد توجه است. مسجد الخمیس اکنون به صورت بقایای یک مسجد است و به دلیل مهدوم شدن بخشی از آن مردم تنها برای بازدید و زیارت مراقدی که در آن بنا نهاده شده اند به آنجا می‌روند و این مسجد سال‌ها است که محل برگزاری نماز نیست.«ابویوسف البحرانی» از دیگر داوطلبان بحرینی حاضر در غرفه این کشور در رابطه با دلیل نامگذاری مسجد معروف الخمیس به این نام گفت: این مسجد در سال ۱۰۵۸ میلادی (۴۵۰ هجری) در محل برگزاری پنجشنبه (الخمیس) بازار تاسیس شد و به همین خاطر به مسجد الخمیس شهرت یافت.فریده هاشم در ادامه به مسجد «امام صادق (ع)» اشاره کرد و گفت: این همان مسجدی است که به مسجد شیخ عیسی قاسم معروف است و برای سال‌های متمادی محل برگزاری نماز جمعه شیعیان منطقه الدراز بحرین بوده است. این مسجد همواره محلی برای برگزاری نشست‌های سیاسی و مذهبی بوده است.وی افزود: از دیگر مساجد بحرین مسجد «صعصعه بن صوحان» است. صعصعه بن صوحان از یاران امام علی (ع) بود که توسط معاویه به بحرین تبعید شد. پس از ارتحال در سال ۶۰ هجری در بحرین بر روی مرقدش مسجدی به نام وی بنا نهاده شد.این مسجد به عنوان قدیمی ترین مسجد بحرین است.بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خرداد ماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Thu, 16 May 2019 11:39:31 GMT http://bfnews.ir/vdchqxnq.23n-mdftt2.html اشغال سواحل مدیترانه؛ هدف اسرائیل از حملات گاه و بیگاه به غزه http://bfnews.ir/vdcb8fbz.rhb0spiuur.html به گزارش آینده روشن در پی تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی درگیری میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت در نوار غزه شدت یافت و زنگ هشدار برای مجامع بین‌المللی و کشورهای منطقه به صدا درآمد.ارتش اسرائیل در این درگیری‌ها دست کم ۲۳۰ حمله به نوار غزه انجام داد که در این حملات ده‌ها فلسطینی جان خود را از دست دادند.در این تحولات مقامات ارتش اسرائیل، ادعا کردند که از نوار غزه حدود ۴۵۰ موشک به سمت شهرک‌های اسرائیل پرتاب شده است که کشته شدن ۴ صهیونیست را در پی داشت.رمضان بورسا، پژوهشگر و تحلیلگر ترکیه‌ای در گفت‌و‌گو با ایکنا به تحلیل حملات گاه و بیگاه اسرائیل به نوار غزه پرداخت و گفت: اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات خود به نوار غزه را ادامه داده است. گاهی با این ادعا که موشکی از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده و برخی اوقات نیز بدون دلیل خاصی به این منطقه حمله می‌کند. افزایش حملات به غزه، بخشی از طرح اصلی اسرائیل برای تسلط کامل بر این منطقه است.وی افزود: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند با تداوم حملات هوایی گاه و بیگاه در نهایت سواحل غزه در مدیترانه را اشغال کند و باعث قطع ارتباط فلسطینیان با مدیترانه شود. همچنین در نظر دارد که بخشی از مردم غزه را نیز راهی صحرای سینا کرده و با قطع ارتباط فلسطینیان با دریای مدیترانه ذخایر غنی زیر زمینی آنان را تصاحب کند.رمضان بورسا در ادامه  با یادآوری حمله اسرائیل به دفتر خبرگزاری آناتولی در غزه در جریان حملات اخیر به این منطقه درباره چرایی این حمله اظهار کرد: اسرائیل مایل نیست که کشتار، اشغالگری و ظلم‌‌هایی که انجام می‌دهد، منعکس شود. خبرگزاری آناتولی در این راستا نقش مهمی داشت، به همین دلیل هدف حمله قرار گرفت، این حمله علاوه بر مقابله با رویکرد این رسانه پیامی علیه ترکیه نیز داشت؛ زیرا ترکیه با سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل در اراضی فلسطین مخالف است. همچنین ترکیه و اسرائیل در اکتشافات گاز در مدیترانه رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.وی تصریح کرد: دولت ترکیه حمله به خبرگزاری آناتولی را محکوم کرد، اما خیلی هم خواهان این نبود که این حمله در رسانه‌ها برجسته شود. این ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.  رویکرد دولت در چنین مسائلی بیانگر این است که به غیر از محکوم کردن در عمل کاری انجام نمی‌دهد.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Thu, 16 May 2019 05:48:30 GMT http://bfnews.ir/vdcb8fbz.rhb0spiuur.html