آينده روشن - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://bfnews.ir/ Wed, 11 Dec 2019 21:39:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Wed, 11 Dec 2019 21:39:56 GMT 60 پرهیز از سطحی‌نگری در فراگیری عقاید و معارف نماز http://bfnews.ir/vdcg3y9u.ak93y4prra.html آینده روشن- نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، ۱۹ آذرماه در نشست دانشجویی «اقامه نماز در حکومت مهدوی» که در مجتمع کوثر دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: آرامش در دوست داشتن داشته‌های زندگی است؛ اگر داشته‌های‌مان را دوست بداریم، گرفتار چشمداشت به داشته‌های دیگران نخواهیم بود. وی بیان کرد: زندگی مادی از عوامل نگرانی انسان‌هاست؛ اما ایمان به خدا که همیشه با زهد و پارسایی، گذشت و قناعت و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگی مادی همراه است، به همه اضطراب‌های بی‌مورد پایان می‌دهد. مدرس تفسیر و علوم حدیث سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه نماز هجرتی برای خودشناسی است، ادامه داد: با نماز واژه‌های معرفت را بر صفحه دل شرح می‌دهیم؛ ما در نماز می‌کوشیم تا به حضور قلب و تمرکز برسیم. لطفیان سرگزی اظهار کرد: در فراگیری عقاید و معارف نماز نباید دچار سطحی‌نگری شویم؛ همان‌طور که در آسیب‌ها اول پیشگیری، دوم کاهش و بعد درمان را شامل می‌شود در ترویج فرهنگ عفاف و نماز، باید به ترتیب به سه رکن آشنایی، انس و عمل برسیم. وی با بیان اینکه مسجد مبدأ سفر به‌سوی هستی است، گفت: همان‌طور که شاگرد در برابر استاد باید رعایت ادب داشته باشد، رعایت این امر از جانب انسان در برابر پروردگار باید بیشتر باشد. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 10:30:54 GMT http://bfnews.ir/vdcg3y9u.ak93y4prra.html ما اراده کرده‌ایم که قدرتمند و با عزت باشیم/ باید اضلاع هندسه قدرت را در جهان تغییر داد http://bfnews.ir/vdcft1de.w6dv1agiiw.html آینده روشن- سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۰ آذرماه در همایش مدیران قرارگاه خاتم الانبیا (ص) گفت: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در مجمع سراسری فرماندهان سپاه، رضایت قلبی ایشان را از عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اعلام کردند و این مهر افتخاری است بر تایید این فلسفه عظیم برای این قرارگاه و سپاه که آن بستن راه غلبه دشمن در جنگ اقتصادی است. او ادامه داد: تجربه ما از چهار دهه مبارزه بزرگ با مستکبران عالم نشان داده است که در این عالم یا باید قوی بود و مستقل، یا ذلیل و تسلیم قدرت ها؛ یا باید اضلاع هندسه قدرت را در جهان تغییر داد و یا در شاکله قدرت ساخته شده قدرت‌های استکباری، ادغام و هضم شد. ما اراده کرده ایم که مستقل، مقتدر، آزاد و بی تاثیر از اراده قدرت‌ها الگویی تمام عیار از یک زندگی شرافتمندانه، آزادانه، پیشرفته، مرفه و چشم نواز بسازیم. فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما براساس سفارش قرآن اراده کرده ایم امت وسط باشیم. البته امت وسط به مفهوم متوسط موقعیت و منزلت جهانی نیست. یعنی امتی است الگو در نقطه کانونی همه توجهات، یک الگوی جذاب از درخشش فضیلت ها، ما می خواهیم نمونه تمام عیار و زیبایی از تجلی و تجسم زیبایی ها در قاب یک نظام در جهان بسازیم تا برای همه ملت های آزادی خواه عالم یک الگو باشد. او ادامه داد: اساس تقابل نظام سلطه و قدرت های استکباری با ما همین است یعنی جلوگیری از شکل گیری یک الگو و مدل موفق از یک نظام مستقل از اراده قدرت های بزرگ که به کرامت انسان، عدالت، اخلاق، معنویت، پیشرفت و رفاه می اندیشد. این نقطه کانونی نبرد ما با عالم استکبار است. همه می دانند یک نظام اعتقادی و فکری، یک اندیشه منظم، یک تفکر منسجم و یک عقیده شکل گرفته برای اداره حیات بشر مادامی که از صفحات کاغذ یا از فضای ذهن و تخیل انسان به میدان واقعیت منتقل نشود و به یک الگوی مجسم در منظر و مرعایا عالم قرار نگیرند، اجرایی نخواهد شد. فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: پس انقلاب ما شکل گرفت تا این الگو را در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی به جوامع مسلمان منتقل کند؛ البته این بدون داشتن حاکمیت و قدرت مسلمانان به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا بدون تشکیل حکومت و ایجاد قدرت، مسلمانان در جغرافیا و تاریخ دیگران شکل می‌گیرند. سلامی عنوان کرد: ما امروز به مفهوم جدیدی در نظام قدرت جهانی به نام جهان اسلام رسیده‌ایم؛ این در حالی است که تا قبل از انقلاب اسلامی، قدرت ما در ادبیات سیاسی عالم رایج نبود؛ اما این حقیقت و معانی به واسطه وجود رهبران بزرگ انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای حیات و شکل یافته است. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 09:30:23 GMT http://bfnews.ir/vdcft1de.w6dv1agiiw.html سفر روحانی به ژاپن دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی است http://bfnews.ir/vdceeo8f.jh8poi9bbj.html آینده روشن-حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن، اظهار کرد: سفر آسیایی آقای روحانی دو هدف متمایز را دنبال می‌کند؛ حضور او از یک نظر در اجلاس کوآلالامپور همراه با سران کشور‌های موثر و‌ قدرتمند اسلامی پیام اتحاد اسلامی و‌ لزوم ایجاد فضای جدید برای گفت‌وگو در مورد مسائل جهان اسلام بدون دخالت نیرو‌های خارجی و توسعه‌طلبی منطقه‌ای را می‌رساند. آشنا با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به ژاپن دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی خواهد بود، افزود: ایران برای رفع تحریم‌ها با حفظ مواضع اصولی خودش از هر پیشنهاد جدید و راهگشایی استقبال می‌کند. مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی و‌ دولت، خودشان را موظف به تلاش برای رفع تحریم‌ها می‌دانند؛ ایران همواره اعلام کرده است اگر طرف مقابل آمادگی کنارگذاشتن مشی سلطه‌جویانه، فشار حداکثری و رفع تحریم‌ها را داشته باشد مانعی برای تداوم مذاکرات در قالب ۵+۱ وجود ندارد. گفتنی است؛ رویترز به نقل از یک خبرگزاری ژاپنی اعلام کرد آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) به ژاپن سفر می‌کند. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 08:15:57 GMT http://bfnews.ir/vdceeo8f.jh8poi9bbj.html سازمان ملل: نمی‌توانیم دست داشتن ایران در حمله به آرامکو را تایید کنیم http://bfnews.ir/vdcdsn05.yt09n6a22y.html آینده روشن- به نقل از بلومبرگ، بازرسان سازمان ملل که برای تحقیق درباره حملات پهپادی جنبش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در ماه سپتامبر به عربستان سعودی اعزام شده‌اند، اعلام کردند ادعا‌های آمریکا و عربستان سعودی را درباره دست‌داشتن ایران در این حملات را تایید نمی‌کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش نیم سالانه خود درباره ایران به شورای امنیت نوشت: «سازمان ملل نتوانست به صورت مستقل تایید کند موشک‌های کروز و پهپاد‌های استفاده شده در این حملات ایرانی بودند و یا به شیوه مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل انتقال داده شدند.» در این گزارش عنوان شده بازرسان سازمان ملل قادر بوده‌اند لاشه‌های سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در چند حمله شامل حمله به یک تاسیسات نفتی در ماه مه میلادی، به فرودگاه ابها در تابستان و تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر را بررسی کنند. گوترش همچنین گفت این سازمان هنوز در حال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات اضافی درباره این موشک‌های کروز و پهپاد‌ها است و در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر خود را در این باره گزارش خواهد کرد. شهریور ماه نیروهای یمنی در واکنش به ادامه جنایت‌های ائتلاف متجاوز علیه مردم این کشور، تاسیسات آرامکوی عربستان را هدف حمله پهپادی قرار دادند. این حمله موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور شد. برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کردند. این ادعاها از سوی مقامات کشورمان رد شد و نیروهای یمنی با برعهده گرفتن مسئولیت این حملات، اعلام کردند مادامی که تجاوزات به یمن ادامه داشته باشد، این حملات نیز ادامه خواهد یافت. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 08:00:59 GMT http://bfnews.ir/vdcdsn05.yt09n6a22y.html پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان هدف حمله قرار گرفت/ بیش از 50 تن زخمی شدند http://bfnews.ir/vdccioqm.2bqeo8laa2.html آینده روشن-مقامات محلی افغانستان اعلام کردند صبح امروز (چهارشنبه) انفجاری در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام در پروان رخ داد و پس از آن صدای تیراندازی شدید در این منطقه شنیده شد. «وحیده شاهکار»، سخنگوی والی پروان در این باره گفت: این انفجار ساعت 6 صبح امروز در این پایگاه نظامی صورت گرفت و بعد از آن درگیری میان نیروهای خارجی و افراد مسلح به‌وجود آمد. به گفته تاکنون درباره میزان تلفات این حادثه گزارشی در دسترس نیست. ساکنان این منطقه و شاهدان عینی نیز می‌گویند که بر اثر انفجار صبح امروز در بگرام خسارات قابل توجهی به ساختمان‌های اطراف این پایگاه نظامی وارد شده است. ناتو نیز در پی وقوع این انفجار در بیانیه‌ای اعلام کرد که افراد مسلح صبح امروز به پایگاه هوایی بگرام حمله کردند که در این میان یک مرکز بهداشت این منطقه که با کمک‌های محلی در حوالی این پایگاه ساخته شده بود را نیز تخریب کردند. به گفته ناتو، این حمله توسط سربازان ناتو و همچنین نیروهای نظامی افغانستان خنثی شد. طبق این گزارش، به نیروهای نظامی خارجی آسیبی وارد نشده و پایگاه نظامی بگرام نیز در طول حمله آسیبی ندیده است. تاکنون کسی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است. این در حالی است که مقامات بهداشتی افغانستان اعلام کردند که تاکنون 50 زخمی از این حادثه به بیمارستان های پروان منتقل شدند. به گفته «عبدالشکور قدوسی» فرماندار بگرام، انفجار بسیار شدید بوده و مهاجمان در ساختمان نیمه ساز پنهان شده و از آن منطقه با نیروهای امنیتی درگیر شدند. مقامات محلی ولایت پروان اعلام کردند که یک زن در نتیجه این انفجار جان باخته‌ و بیش از ۶۰ غیرنظامی دیگر، زخمی شدند. این حمله در حالی صورت گرفت که این پایگاه نظامی متعلق به ارتش آمریکا در افغانستان چندی پیش میزبان دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بود. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 07:45:30 GMT http://bfnews.ir/vdccioqm.2bqeo8laa2.html قاچاق سالانه بیش از ۵ میلیون نسخه کتاب در ایران/ پای یک خانواده در میان است http://bfnews.ir/vdcb89bz.rhb09piuur.html آینده روشن-گروه کتاب و ادبیات: «کتاب‌های قاچاق» یا «قاچاق کتاب»؛ شاید اگر چند سال پیش این واژه شنیده می‌شد، به اندازه امروز، مشتاق شنیدن و دانستن اصل ماجرا نبودیم. اصلا شاید مخاطب نمی‌دانست کتاب هم «قاچاق» می‌شود و فکر می‌کرد قاچاق، فقط مختص کالا و لباس است. حالا چند سالی است که ورود صنف نشر در کنار پلیس به این موضوع، ناشران و فعالان عرصه کتاب را حساس‌تر کرده و بخشی از متولیان نظم و امنیت و فرهنگ متوجه تاثیرات مخرب آن شده و با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنند. منظور از قاچاق کتاب، صرفاً انتشار و عرضه غیرقانونی کتاب‌هایی نیست که نتوانسته‌اند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار بگیرند. قاچاق کتاب، شامل عرضه غیرقانونی کتاب‌های مجوزدار، بدون رعایت و پرداخت حقوق ناشران، نویسندگان و مصنفان هم می‌شود؛ یعنی ناشری ضمن انعقاد قرارداد با مولف و دریافت مجوز کتاب از وزارت ارشاد، آن را منتشر می‌کند، اما همان کتاب، به دلیل پرفروش شدن، بعدا توسط عده‌ای بدون اطلاع ناشر و مولفی که صاحب اثر و مجوز است، عرضه می‌شود و این کار هم «قاچاق کتاب» نامیده می‌شود. اما در کنار کتاب‌های مجوزدار، آثاری هم هستند که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، به دلایل گوناگون اجازه انتشار نمی‌گیرند. این آثار، غیرمجاز و بدون مجوز معرفی می‌شوند. دایره مضمونی این کتاب‌ها اغلب به اخلاق، دین، تاریخ معاصر (تطهیر پهلوی) و به نوعی عبور از خط قرمزهای نظام اسلامی مربوط می‌شود. پس هم آثاری که مجوز وزارت ارشاد را دارند و پرفروش می‌شوند و کتاب‌هایی که این مجوز را ندارند، مورد طمع سودجویان قرار گرفته و «زیرزمینی» منتشر می‌شوند. * آمار کتاب‌های قاچاق نگاهی به آمار نشر در سال ۱۳۹۷ و درصدی از آن که شامل کتاب‌های قاچاق می‌شوند، حیرت‌انگیز است. طبق آمار خانه کتاب، ۱۳۹.۳۹۳.۹۷۴ نسخه کتاب در سال ۱۳۹۷ روانه بازار شده است. در ماه‌های پایانی همان سال، سعید میرجلالی دبیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران و مؤلفان در بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای از کشف یک انبار مملو از کتاب خبر داد و اعلام کرد که کتاب‌های کشف شده معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار جلد هستند و طبق برآورد‌ها، این تعداد کتاب مکشوفه، حدود ۱۵ درصد از کتاب‌های قاچاق در کل کشور را شامل می‌شود. اگر همین سخنان دبیر وقت کارگروه را مبنا قرار دهیم، طبق آمار اعلام شده خانه کتاب، بیش از ۱۳۹ میلیون نسخه کتاب در سال ۹۷ منتشر شده که ۳۸ درصد آن یعنی حدود ۵۳ میلیون نسخه تجدید چاپی بوده‌اند. به عبارتی، حدود ۵۳ میلیون نسخه کتاب در سال گذشته در قالب تجدید چاپ به کتابفروشی‌ها آمده‌اند. همچنین اگر کشفیات همان یک انبار را که گفته شد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کتاب‌های زیرزمینی را شامل می‌شود، در این آمار ضرب و تقسیم کنیم، آمار کتاب‌هایی که به صورت غیرقانونی در ایران چاپ می‌شوند، سالانه بیش از ۵ میلیون نسخه کتاب است که با احتساب آن‌ها می‌شود به آمار حدود ۱۰ درصدی تکثیر و فروش غیرقانونی کتاب از مجاری غیررسمی دست یافت. حالا باید به آمار محاسبه شده میزان کتاب‌هایی که بدون مجوز جمهوری اسلامی در خارج از کشور چاپ و نشر می‌شود و از مجاری مختلف وارد کشور شده و زیر زمینی، مونتاژ و به فروش می‌رسند، اضافه کرد. * «شازده کوچولو‌» و طعم تلخ انتشار غیرقانونی حالا با توجه به اینکه در سال گذشته حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب قاچاق در کشور تولید و توزیع شده باید هشدارها را جدی‌تر دنبال کرد. نکته‌ای که به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان آن را مطرح کرد، نحوه ورود سودجویان است. استقبال جامعه کتابخوان از یک کتاب، فروش غیرقابل پیش‌بینی اثر یک ناشر، انتشار یک کتاب پر سروصدا و عرضه آن در میان هزاران کتاب موجود در بازار می‌تواند برای سودجویان طمع‌انگیز و ترغیب‌کننده باشد. در این میان، ناشرانی هستند که خسارت‌های غیر قابل تصوری به آنها وارد شده است. مثلا ۴۰ عنوان از کتاب‌های یک ناشر آن هم در شمارگان بسیار بالا در همین سال‌ها قاچاق شده است. این ناشر ابتدا تصور می‌کرد تنها ۱۰،‌ ۲۰ و نهایتاً ۵۰ نسخه از هر کتاب او را غیر قانونی چاپ می‌کنند، اما بعداً متوجه شد که ۵۰ هزار نسخه از کتاب «شازده کوچولو‌» و دیگر آثار او را کپی کرده‌اند. در واقع هر کتاب پرفروش این ناشر در معرض انتشار غیرقانونی قرار گرفت. شکایات و گلایه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود؛ چون این کتاب‌ها حتی در نمایشگاه‌های کتاب استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم رخنه کرده‌اند و به سادگی به فروش می‌رسند. اعتراض و پیگیری ناشران سرانجام وارد مسیر قانونی شد و از سال ۱۳۹۵ صنف نشر و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، احساس خطر را کرد. این اتحادیه به کمک نیروی انتظامی و وزارت ارشاد، مسیر کنونی را پیش گرفت تا دست سودجویان را کوتاه کند. * هزار راه نرفته را سودجویان کتاب رفتند استفاده از شیوه‌های جدید و سریع چاپ و نشر، مانند تکثیر چند هزارتایی از یک کتاب، با استفاده از تکنیک‌های تازه چاپ دیجیتال نوعی از روش‌های این متقلبان است. آنها هر روز تعداد محدودی از یک کتاب را منتشر می‌‌کنند و پس از فروش دوباره کتاب را به چاپ می‌رسانند. علت این امر هم، انبار نشدن کتاب‌های غیرقانونی است. چرا که هم پلیس، هم اتحادیه ناشران و کتابفروشان و هم ناشر خود آثار، تکثیر زیرزمینی کتاب‌ها را به شدت پیگیری می‌کنند. استفاده از بانوان برای فروش این کتاب‌ها، استفاده از جوانانی که جویای کار هستند، دستفروشان خیابانی هرکدام سودی را عاید این قبیل سودجویان می‌کند که نمی‌توان به رقم دقیقی در این باره دست یافت. با این حال، اتحادیه ناشران ۴ سالی است که برای مقابله با این منفعت‌طلبان وارد عمل شده و در کنار سایر نهادهای انتظامی فعال است؛ منتها دایره تکثیر غیرقانونی کتاب و روش‌های نگهداری و فروش، آن‌قدر سریع‌التغییر است که همه آنچه در حال عرضه قاچاق است، کشف نمی‌شود. البته شناسایی و کمک ناشران در مسدود کردن راه تخلف این دسته بسیار مهم شمرده می‌شود. * رئیس پیشین اتحادیه ناشران: کتاب قاچاق، کتابی است که مقررات قانونی برای انتشار را زیر پا می‌گذارد محمود آموزگار، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با فارس در تشریح روند طی شده صنف و با اشاره به اینکه غالبا چه کتاب‌هایی با عنوان کتاب‌های قاچاق نامیده می‌شوند، توضیح داد: واژه درست‌تر «کتاب قاچاق» است. «قاچاق» واژه ترکی و به معنای فراری و گریزان است که در ادبیات حقوقی ما هم استفاده شده و مفهوم آن «قانون‌گریزی» است. بنابراین کتاب قاچاق یعنی کتابی که مقررات قانونی برای انتشار آن زیر پا گذاشته می‌شود. این ناشر در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: مسئله قانون‌گریزی در حوزه کتاب دو بخش دارد؛ یکی آثاری را شامل می‌شود که فاقد مجوزند؛ یک دسته آثار هم که طبق قوانین برای آنها مجوز صادر شده، اما به دلیل اقبال جامعه سودجویان سراغ تکثیر آنها می‌روند. این موضوعی است که ما به لحاظ صنفی طی چند سال تعقیب می‌کردیم. ولی موضوع کتاب‌هایی که اصلا مجوز ندارند، بحثی است که متولی آن مقامات امنیتی و وزارت ارشاد هستند. وی همچنین در مواجهه با این سوال که کدام دسته بیشتر در حیطه قاچاق قرار می‌گیرند و سودجویان بیشتر سمت آنها می‌روند، گفت: آغاز حرکت ما از آنجایی بود که از سوی صنف و ناشران اعتراضاتی می‌رسید؛ مبنی بر اینکه کتاب‌های ما را چه کسی منتشر می‌کند؟ فروش کتابی که سال ۲۰ هزار نسخه می‌فروخت، حالا به شکل تعجب برانگیزی به ۲ هزار نسخه کاهش یافته بود و اینگونه بود که ناشران هم از انتشار کپی کتاب‌هایشان آگاه شدند. آموزگار اقبال جامعه به یک کتاب را از مواردی دانست که قاچاق در مورد آنها صورت گرفته است. او اضافه کرد: باید در ابتدای این مطلب عنوان شود که توجه کنیم همه کتاب‌های یک ناشر پرفروش نیست. ممکن است ۱۰ درصد از کتاب‌های یک ناشر مورد علاقه مخاطبان واقع شود. بنابراین ناشر هم با سودی که از محل انتشار این دسته کتاب‌ها به دست می‌آورد، دیگر عناوینش را هم چاپ می‌کند. وی تصریح کرد: ما همان زمان که اولین بار، خبر چاپ و عرضه غیرقانونی کتاب به گوش رسید، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی همچنین قوه قضاییه این مسئله را پیگیری کردیم و ماجرا شکل و شمایلی تازه به خود گرفت. اولا توجه همه نسبت به این موضوع جلب شد. حتی پوسترهایی در جهت هشدار برای نخریدن این جور کتاب‌ها منتشر و توزیع شد. سپس اعلام شد که کتاب را از کتابفروشی‌های مجاز بخرید و .... مدیر نشر «کتاب آمه» با این جمله که کتاب‌های فاقد مجوز موضوعاتی دارند که از سوی عده‌ای جذابند و به شکل قاچاق چاپ می‌‌شوند، عنوان کرد: مسئله اصلی این است که متولی رسیدگی به این موضوع و پیگیری آن، به این دلیل که شاکی خصوصی ندارد، وزارت ارشاد،‌ دادستانی، نیروی انتظامی و ... هستند؛ چون کتابی که خارج از کشور چاپ شده و اینجا تکثیر می‌شود، شاکی خصوصی ندارد و نهاد صنفی نمی‌تواند مسئول ماجرا باشد. این ناشر اما پیگیری ماجرای تکثیر غیرقانونی کتاب ناشران را از سال ۹۵ دانست و در ادامه از انعقاد تفاهمنامه‌هایی خبر داد و گفت: این ماجرا چند سالی است آغاز شده و سال ۱۳۹۵ بالاخره این قضایا در مذاکرات به تفاهمنامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان و ارشاد انجامید. سپس، کارگروهی تعریف شد تا ماجرا را پیگیری و اقدامات لازم را انجام دهد. چون این مسئله‌ای بود که معیشت ناشران را هدف قرار داده بود. ابتدا رسیدگی‌ها کُند پیش می‌رفت، اما در اسفند ۹۷ وزیر ارشاد با سه معاون قوه قضاییه، رئیس پلیس امنیت کشور و فرمانده پلیس انتظامی تهران بزرگ جلسه‌ای تشکیل داد و در آن جزئیات بررسی شد. با به میدان آمدن نیروی انتظامی، ناشران قانونمند امیدوار شدند و الان هم کماکان کارگروهی در اتحادیه هست که این مسئله را تعقیب می‌کند. * عدم بازدارندگی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ واقعیت این است که انتقاداتی به قوانین حقوق مولفان، مصنفان و قوانینی از این دست وجود دارد؛ چون تناسبی بین مجازات و جرم دیده نمی‌شود، از سوی دیگر باید مستنداتی وجود داشته باشد که مقامات قضایی بر آن مبنا عمل کنند اما تنها قانون بازدارنده در این مسئله «حبس از سه تا یک سال» تعریف شده است که شاید متناسب نباشد. برای مثال فرض کنید یک استاد دانشگاه، کتابی را برای دانشجوهای خود معرفی ‌می‌کند. این کتاب کپی شده یک نویسنده دیگر است که استاد بنامی مطرح کرده است. قاضی در مواجهه با چنین پرونده‌ای آیا باید استاد را روانه زندان کند؟ یا می‌تواند با مجازاتی دیگر از جمله درج کتبی در پرونده شغلی او این مسئله را قانون‌مندتر پیگیر باشد. این مسئله و نابرابری مجازات‌ها با جرم صورت گرفته، نشان می‌دهد که «قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» که در سال ۱۳۴۸ در مجلس وضع شده (اینجا بخوانید) باید متناسب با تخلفات روز، بهنگام شود. * از حقوق مولف و مترجم حمایت نمی‌شود حالا که صحبت از قانون به میان آمد، بهتر است صحبت‌های «امیرحسین فواکه، وکیل اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان شهر تهران در موضوع قاچاق کتاب» را هم بشنویم. گفت‌وگو با او نشان داد نکته‌های قانونی هم باید به روزتر شوند و بر اساس شرایط روز چاپ و نشر کشور، مورد دقت قرار گیرند. فواکه در این گفت‌وگو عنوان کرد: عنوان مجرمانه قاچاق کتاب از لحاظ قانونی عنوان صحیحی نبوده و یک غلط مصطلح است. از نظر قانونی این قبیل پرونده‌ها بر چند مبنا پیگیری می‌شود؛ ابتدا کتاب‌هایی که به شکل کپی غیرمجاز هستند. در واقع آثاری که حقوق مادی و معنوی آنها در قانون ایران مورد حمایت است و امکان دارد حقوق مادی اثر متعلق به مولف باشد و یا از سوی مولف به ناشر واگذار شده باشد. معمولاً این آثار دارای مجوز هم هستند و یا در مدت زمانی مجوز نشر داشته‌اند. چون این آثار در زمان نشر توسط مولف یا ناشران پرفروش بوده‌اند، افراد سودجو آن را کپی کرده‌ و به صورت غیرقانونی، آن کتاب را بدون اخذ اجازه از صاحب مادی آن اثر به فروش می‌رسانند. اما کتاب‌های دسته دوم کتاب‌های ممنوعه هستند. این دست آثار معمولاً از ابتدا در داخل ایران مجوز چاپ نداشته‌اند. این کتب معمولاً با عناوین ضاله، ضد دین، ضد نظام سیاسی و برخلاف سیاست‌های نظام، ضد اخلاق و ... شناخته می‌شوند که در خصوص نحوه برخورد با آثار دسته دوم، مسئولان مربوطه در قوه قضائیه و قوه مجریه می‌بایست توضیحات لازم را ارائه کنند. وی با بیان اینکه «لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط» در مجلس در حال تصویب است، اما ما به لحاظ قوانین ماهوی با خلا‌هایی مواجهیم، اضافه کرد: به منظور رسیدگی به جرائم ارتکابی در خصوص آثاری که در دسته اول ذکر شد، حتی همین قوانین اندک موجود هم تا زمان تصویب قانونی جامع و مانع در خصوص حقوق مرتبط به آثار ادبی کفایت می‌کند. فواکه به قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸ و قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی که مصوب سال ۱۳۵۲ است، اشاره کرد و گفت: با اینکه قوانین مذکور همچنان موجود است، اما با توجه به وسعت حوزه حقوق متعلق به آثار ادبی و هنری و پیشرفت‌های بشری در سایر حوزه‌ها که بر نحوه نشر و عرضه آثار ادبی وهنری ثأثیرات بسزایی دارند، قوانین فعلی کافی و موثر نیستند و از حقوق مولف و مترجم به صورت تام و تمام حمایت نمی‌کنند. وی درباره مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون گفت: بر اساس ماده ۷ قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی اگر مترجمی کتابی را در ایران ترجمه کند و کپی غیرمجاز از آن اثر انجام شود، مجازاتش سه ماه تا یک‌سال حبس است که با توجه به سایر قوانین، قابلیت تبدیل به مجازات‌های جایگزین حبس را هم دارد! وی ابراز داشت: با توجه به اینکه مسئولان رسیدگی کننده به چنین پرونده‌هایی بر اساس قانون عمل می‌کنند، در قرارهای تامین کیفری صادره توسط سیستم قضایی و بر اساس عنوان جرم ارتکابی و مجازات مندرج در قانون مربوطه نوع قرار تأمین کیفری برای متهم مشخص می‌شود. برای مثال اگر سرقت ادبی باشد «۶ ماه تا سه سال حبس» در نظر گرفته می‌شود و یا اگر در راستای ترجمه کتاب دیگری باشد سه ماه تا یک سال مد نظر قرار می‌گیرد و بر اساس آن قرار تامین صادر می‌شود، با این وضع مقام قضایی نمی‌تواند قرار تامین کیفری را در بعضی از موارد از مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان سنگین‌تر صادر کند که البته رویه قضایی این است که قرار تامین کیفری تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان قرار کفالت صادر می‌شود که با جواز کسب یا فیش حقوقی فرد می‌تواند آزاد شود! * شکلات شیرین مجازات برای خاطی با نگاهی به صحبت‌های وکیل اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان شهر تهران در موضوع قاچاق کتاب متوجه می‌شویم که «جرم با مجازات برابری ندارد» و قوانین ما کامل نیست. گاهی باید ببینیم اثر متعلق به چند نفر است؟ قوانین ما در این حوزه ضعیف است. از سال ۱۳۵۲ به بعد هیچ چیز جدیدی در راستای حقوق ناشر و مولف تصویب نشده و قانون هم به‌روزرسانی نشده است. نکته مهم در این راستا موضوع رسیدگی دادگاه‌هاست. در حال حاضر دادسرای فرهنگ و رسانه به این جرم رسیدگی می‌کند؛ چرا که این مسأله یک موضوع فرهنگی شمرده می‌شود، در حالی که ما دادگاه تخصصی کتاب نداریم، ولی ۴ شعبه در حال حاضر موارد را بررسی می‌کنند و با توجه به حجم پرونده‌ها تقریبا تجربه، تخصص و اشراف لازم در این دادگاه‌ها حاصل شده است. * مهم‌ترین مشکل، منابعی هستند که بتوان بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد مهمترین ضربه‌ای که مسئله قاچاق کتاب می‌زند، از بین بردن مولف است. همه می‌دانند اکثریت ناشران ایرانی اگر ۱۰۰ عنوان کتاب داشته باشند ۱۰ عنوان از آن میان پرفروش است و با استفاده از این پرفروش‌هایشان چرخه انتشارات را می‌چرخانند، ولی ضربه درست از همین ناحیه متوجه ناشران قانونمند می‌شود. * مدیر نشر نگاه: نمی‌توانیم حتی پرفروش‌هایمان را منتشر کنیم! علیرضا رئیس‌دانا، مدیر موسسه انتشارات نگاه و نایب رئیس کارگروه صیانت از حقوق مؤلفان و مترجمان در این راستا به خبرنگار فارس می‌گوید: بنده به عنوان مدیر انتشارات نگاه ۳ هزار عنوان طی این ۴۰ سال منتشر کرده‌ام. از این میان ۲۰ کتاب پرفروش دارم، اما قاچاقچیان درست همین کتاب‌های پرفروش را هدف قرار داده‌اند. وی افزود: ما کتاب «چشم‌هایش» را در ۲۷۰ صفحه با قیمت ۲۹ هزار تومان می‌فروشیم، اما همین کتاب را زیر زمینی چاپ می‌کنند و با ۴۰ هزار تومان قیمت به علاوه تخفیف بالایی چون ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌فروشند و به خریدار القا می‌کنند که کتاب ناشر سانسور شده است. پس این کتاب را بدون سانسور بخرید! مخاطب هم در نگاه اول پس از تخفیف بالا و پرداخت نیم بها این کتاب را خریداری می‌کند؛ در حالی که بخشی از کتاب را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کم کرده‌اند و آن را به شکل ناقص به خریدار ارائه داده‌اند. البته در شماره صفحات کتاب، خللی نیست. رئیس دانا با تاکید بر این آمار اضافه کرد: کتاب‌های مجوز‌دار که قاچاق می‌شوند ۱۵ تا ۲۰ درصد کل نشر هستند، اما این میزان، تمام درآمد یک ناشر را تشکیل می‌دهد. او زندگی‌اش را بر آن مبنا بنا کرده است. ما امروز نمی‌توانیم پرفروش‌هایمان را چاپ و عرضه کنیم. این ناشر به یکی از پرونده‌ها اشاره کرد و بیان داشت: مجرمی در این حوزه با چند میلیارد کتاب قاچاق و یک انبار دستگیر می‌شود، اما بلافاصله با پرداخت ۵۰ میلیون تومان آزاد می‌شود. آیا این روش برخورد با جرمی به این بزرگی صحیح است؟ گلایه همین است که جرم با مجازات برابر نیست. باید در دادگاه بیشتر به این مسئله اهمیت داد. * شهرهای بزرگ و کشور همسایه، محل جولان قاچاقچیان کتاب قاچاقچی‌های کتاب در قم،‌ اصفهان و خیابان انقلاب تهران کار خود را چند سالی است گسترش داده و به کشورهای همسایه نیز رفته‌اند‌. این کتاب‌ها در تهران افست یا منتشر می‌شوند و با تخفیف‌های بالا و شمارگان قابل توجه کتاب را ارزان‌تر به دست مشتری می‌رسانند؛ در نتیجه بسیاری از اهالی نشر افغانستان نیز مشتری این کتاب‌ها شده‌‌اند. * بانک اطلاعاتی پلیس تشکیل شد/ تغذیه دست‌فروشان شهر سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در نمایشگاه کتاب اما اعلام کرد: بانک اطلاعاتی خوبی در مورد کسانی که در این زمینه کار می‌کنند و یا متخلف هستند،‌ توسط پلیس تشکیل شده است. حدود ۱۰۰ نفر از این طریق شناسایی شده‌اند. همین پیگیری‌ها اتفاقا به یک پرونده جالب هم رسیده و با همکاری کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و پلیس امنیت، هزاران کتاب که برآورد قیمتی آن میلیاردها تومان است شناسایی شد. جالب اینجاست در این میان، یک شبکه خانوادگی کشف شد که یک پدر در کنار سه پسر خود اقدام به انتشار غیرقانونی کتاب می‌کردند. هریک از این افراد با وثیقه‌هایی که برای آنها مقرر می‌شود، آزاد شده‌اند، اما برای یکی از این سه نفر ابتدا ۱۰۰ میلیون و سپس ۵۰۰ میلیون وثیقه درخواست می‌شود تا جرم با وثیقه متناسب باشد. این افراد حدود ۱۰۰۰ دستفروش را در تهران و سایر مناطق و شهرستان‌ها تغذیه می‌کردند. مثلا در نمایشگاه استانی کتاب تبریز این گروه فعال بوده و چنین کتاب‌هایی در آن عرضه شده است. پس مشخص می‌شود این شبکه همچنان فعال است. این عده فضاهای فروش و عرضه کتاب را به حالت پیشروانه اشغال کرده‌اند. «نه» به دستفروشان/ هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست بعد از این همه، حتما می‌پرسید نحوه تشخیص کتاب قاچاق از کتاب‌های اصلی ناشران چگونه است. ما برای شما چند روش تشخیص فهرست کرده‌ایم که عبارتند از: ۱ـ کتاب‌های خود را از مکان‌های معتبر تهیه کنید و فاکتور مُهردار بگیرید. یا کتابفروشی را ملزم کنید تا یک مهر به یک صفحه از کتاب بزند. مطمئن باشید اگر کتاب قاچاق باشد، فروشنده این کار را انجام نخواهدداد. ۲: کتاب‌هایی که بیش از ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف برای آنها ارائه می‌شود، حتماً جزو کتاب‌های قاچاق هستند. ۳: از دستفروشان مترو، کنار خیابان‌ها و از طریق سایت‌های نامعتبر فروش کتاب، خرید نکنید. گاهی به امید اینکه از دستفروشان، کتابی را می‌خرید که به معیشت او کمک کنید. اما این کار، اشتباه است و به چرخه نشر آسیب می‌زند. ۴: ظاهر کتاب را وارسی کنید. این کار می‌تواند به شما در هنگام خرید کمک کند. هرچند قاچاقچیان، کتاب‌ها را عیناً از روی نسخه‌های موجود در بازار کپی و عرضه می‌کنند، اما بهتر است وقتی می‌خواهید کتابی را بخرید، جز اسم کتاب و نویسنده‌اش اطلاعات دیگرش را هم بدانید. قیمت کتاب، اینکه کتاب در حال حاضر چاپ چندم است، اسم مترجم و کمی دقت به کیفیت چاپ و صحافی کتاب می‌تواند حقیقت را آشکار کنند. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 07:30:29 GMT http://bfnews.ir/vdcb89bz.rhb09piuur.html برخورد با آشوب‌گری سیره عقلاست/ رأفت امیرمؤمنان(ع) با سردمداران جمل http://bfnews.ir/vdcawon0.49nio15kk4.html آینده روشن-آیت‌الله علی رحمانی سبزواری، استاد سطح عالی حوزه علمیه،با اشاره به آیه شریفه ۳۳ سوره مائده «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ» گفت: محاربه با خدا و پیامبر(ص) در واقع محاربه با دین حق و به معنای آن است که کسانی کمر به نابودی توحید و دین بسته‌اند. در حوادث اخیر صرفاً از سوی برخی افراد شاهد این مطلب بودیم. وی افزود: آنچه اعتراض را از محاربه و افساد جدا می‌کند، همین وجه ممیزه یعنی دشمنی با دین است که البته در ارتباط با مردم وجود دارد؛ یعنی اگر کسانی با عدالت، صلاح و درستی بجنگند و دنبال اختلال در نظام اسلامی و مختل کردن امور مردم باشند، محارب هستند. مجازات باغی استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اصطلاح فقه کسانی که مسلمان هستند و بخواهند بر امام عادل شورش کنند و علیه نظام اسلامی بایستند، باغی و اهل بغی هستند، تصریح کرد: براساس آیه محاربه جزای این جرم از کشتن تا صلیب و تبعید بیان شده که البته اختیار آن در دست حاکم است. رحمانی سبزواری افزود: در زمان پیامبر (ص) ۸۱ جنگ و سریه رخ داد که غالباً هم تدافعی بود؛ مثلاً جنگ احد کاملاً تدافعی بود و دشمنان آغازگر جنگ علیه پیامبر بودند؛ لذا بحث محاربه روشن است؛ اسلام برای دفع شر و بلای محاربان، جهاد را مطرح کرده و مصداق امروزی آن هم محاربه اشرار با نظام اسلامی است. لذا مردم باید به صحنه بیایند و دفع شر کنند که همین کار هم صورت گرفت. استاد فقه و اصول حوزه علمیه تصریح کرد: گروه اخیری که در کشور اغتشاش کردند هدفشان اختلال در امور کلی مردم و نظام بود؛ قصد داشتند لوله‌های گاز، آب، خطوط تلفن و سیستم بر و خدمات عمومی کشور را فلج و مردم را تحریک کنند تا اعتراضات زیادی ایجاد شود. رحمانی سبزواری در پاسخ به اینکه مجازات محاربه قتل، دار و تبعید و ... بیان شده است آیا زجرکش کردن که برخی در تحلیل‌های خود ارائه کردند می‌تواند اعمال شود، گفت: نوع انتخاب مجازات در اختیار حاکم اسلامی است؛ برخی مستحق اشد مجازات هستند و برخی نیازمند تبعید؛ البته در قضیه اخیر رهبر انقلاب بحث عطوفت و مهربانی را اعمال کردند، ولی این به معنای آن نیست که حاکم اسلامی نتواند مجازات شدیدی را برای سرکردگان آنان در نظر نگیرد. رأفت امام علی(ع) با سردمداران جمل این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه هدف دشمن از طراحی این نوع اقدامات، نابودی ایران و امت اسلامی است، در پاسخ به این سؤال که ائمه (ع) در برخورد با باغیان چه مواجهه‌ای داشتند، بیان کرد: نمونه بارز آن در زندگی امام علی(ع) در جریان جنگ جمل رخ داد؛ عده‌ای برخی از مردم را با خود همراه و علیه حاکم مشروع اسلامی طغیان و بغی کردند، ولی امام ضمن ملاحظه برخی سران آنان، با باقیماندگان جنگ و مجروحان در نهایت رأفت برخورد کردند و دستور دادند که کاری با آنان نداشته باشند. رحمانی سبزواری با بیان اینکه در جریانات اخیر افراد فریب‌خورده زیادی وجود داشتند، اظهار کرد: در رأس این افراد عناصر کینه‌توزی بودند که از اسرائیل و آمریکا دستور داشتند و با دشمن سرسختی مانند این‌ها با «قربانت شوم» و ... نمی‌توان برخورد کرد؛ آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی دشمن مال و ناموس و جان ایرانیان و مسلمین هستند و بهترین برخورد با آنان همان سخت‌ترین برخورد باید باشد و هست. وی در مورد تفاوت میان معترضان و محاربان در حوادث اخیر تصریح کرد: درست است که افراد جرم متفاوتی دارند و باید حکم متفاوتی برای آنان اعمال شود، ولی کسانی که بعد از سخنان مقام معظم رهبری صف خود را از اغتشاشگران جدا نکردند یا خود را سپر آنان قرار دارند گناهکار و مجرم هستند. رحمانی سبزواری اضافه کرد: اینکه عده‌ای به اموال مردم و دولت حمله کنند و برخی هم حامی آنان باشند و خود را سپر قرار دهند تا نیرو‌های انتظامی نتوانند با غارتگران برخورد کنند جزء این افراد تلقی می‌شوند؛ این افراد با فریب‌خورده‌ها تفاوت ندارند. بنابراین جای تساهل در مورد این افراد هم وجود ندارد. عقوبت سپر شدن برای دشمن وی با انتقاد از شیوه کنونی در مواجهه با حوادث عراق که نتیجه آن عدم کنترل بر امنیت این کشور است، بیان کرد: سپر قرار دادن در فقه با عنوان «تترس» مورد بحث است و فقها بر این نظرند که اگر عده‌ای مسلمان خود را سپر متجاوزان دشمن قرار دهند، برای کشتن دشمن می‌توان افراد این سپر را هم به قتل رساند. بنابراین کسانی از معترضان که خودشان وارد مخاصمه نشدند ولی نقش سپر را داشتند عقاب دارند. استاد سطح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه با ذکر اینکه در گذشته مصداق محارب کسانی بودند که با شمشیر، چماق و ... به مردم حمله می‌کردند و امروز اسلحه کشیدن و از بین بردن اموال آنان است، ابراز کرد: کسانی که ناامنی و وحشت را در جامعه ایجاد کردند و امنیت مردم را به هم بزنند محارب هستند و بی‌تردید با آنان برخورد می‌شود. عقلایی بودن برخورد با آشوبگر رحمانی سبزواری بیان کرد: اصولاً برخورد سخت با محارب صرفاً حکم قرآنی و دینی هم نیست، بلکه سیره عقلایی است که شارع آن را امضا کرده است. البته شارع مقدس تسهیلاتی قائل شده و تفکیک کرده است؛ فرض کنید عده‌ای در اسرائیل یا آمریکا به خیابان بریزند و اموال را تخریب کنند و به آتش بکشند آیا رژیم‌های آن‌ها سکوت و تماشا می‌کنند؟ در فرانسه با اینکه نوع اعتراض مردم آرام است و عمدتاً تخریب هم در کار نیست و محارب هم نیستند چه برخوردی با آنان می‌شود؟ وی تأکید کرد: وقتی در کشور‌هایی که بحث دین هم مطرح نیست با آشوبگر برخورد می‌شود، آیا در کشور اسلامی که دشمن کمر به نابودی دین خدا بسته و آن را در قالب برخی نارضایتی‌ها دنبال می‌کند، نباید برخورد مطابق حکم خدا صورت بگیرد؟ یادآور می‌شود، آیت‌الله رحمانی سبزواری ۱۸ سال در حوزه علمیه به تدریس فقه و اصول مشغول است. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 07:15:29 GMT http://bfnews.ir/vdcawon0.49nio15kk4.html تنوع منظرهای خوانش قرآن به معنای تکثر معنا نیست/ رکود علمی؛ چالشی برای بقای اسلام http://bfnews.ir/vdci33ay.t1aqv2bcct.html آینده روشن-حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، رئیس اندیشکده جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه باید از اساتیدی که با نواندیشی به دنبال طرح مباحث تازه در حوزه علمیه هستند سپاس‌گزاری کنیم، گفت: بازگویی سخنان امروز دانشمندان دیگر ادیان در باب کتاب‌های آسمانی خود و بومی‌سازی بیان و ادبیات آن‌ها حتی اگر تا مرز گرته‌برداری برسد، باز هم مفید است. وی افزود: جو راکد علمی برای حیات و بقای اسلام یک چالش و تهدید است؛ از این رو صادقانه باید از طرح مباحث تازه استقبال کرد. میرزایی با اشاره به سخن برخی قرآن‌پژوهان در تفکیک مصحف از قرآن، بیان کرد: این دیدگاه که اگر قرآن را به مثابه مصحف و پیام بدانیم یک برداشت از آیات آن می‌توانیم داشته باشیم و اگر به مثابه قرآن و رسانه بنگریم برداشت متفاوتی خواهیم داشت، صحیح نیست. تفاوت قائل شدن در مفاهیم، معانی و دلالت‌های قرآن کریم متناسب با نوع تلقی مفسر متن از کتاب‌الله به مثابه قرآن و یا از کتاب‌الله به مثابه مصحف و یا سخن از تفاوت معانی قرآنی در قیاس با تلقی آن به مثابه رسانه یا پیام، مبنای قابل اعتنایی ندارد. تنوع منظر به معنای تکثر معنا نیست استاد جامعةالمصطفی(ص) تصریح کرد: گرچه تنوع و تفاوت منظرهای خوانندگان یک متن از جملۀ کلمات قرآن کریم بی‌تردید به تنوع و تکثر فهم‌ها و مفهوم‌ها می‌رسد، اما مشروعیت آن‌ها قابل قبول نیست. درجه مشروعیت یک معنا و مفهوم و تفسیر از قرآن کریم به اندازه‌ای است که به مراد متکلم نزدیکتر است. وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، تکثر زاویه و منظر خوانش متن به معنای تکثر معنا نیست. ای‌بسا متکلمی معنای واحدی را اراده کند، اما خوانندگان آن، ناشی از تکثر سطوح ذهنی و پیش‌زمینه‌های تاریخی و فرهنگی برداشت‌های متفاوتی از آن داشته باشند. کمترین فاصله با مراد متکلم؛ شرط اعتبار تفسیر میرزایی بیان کرد: صرف تکثر تفسیر و گزارش از یک متن به معنای مشروعیت و مقبولیت و اعتبار آن‌ها نیست. اعتبار هر تفسیر از هر متنی به میزانی است که با سنجش‌ها، روش‌ها و ابزار معتبر کمترین مسافت را با ارادۀ متکلم داشته باشد. وانگهی بر فرض قبول اختلاف معنا بین مصحف و قرآن، هرگونه تفاوت دلالت‌ها در سطح شدت و ضعف و مراتب معناست و هیچ تغایر معنایی متصور نیست. ممکن است دامنه مفاهیم و معانی با منطقی طولی و عمودی و نه عرضی، تفاوت‌هایی پیدا کند. در هر صورت منوط کردن تفسیر به تعیین موضع در قبال تفاوت‌های مصحف و قرآن، وجه معتبری ندارد. عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: اگر به معنای دقیق مصحف توجه شود و فرق آن را از قرآن بازشناسی کنیم این مسئله بهتر آشکار می‌شود. مصحف در اصطلاح به قرآن مکتوب در یک دفتر و کتاب اطلاق می‌گردد. در نتیجه اگر کسی قرآن را از حفظ داشته باشد نمی‌توان گفت که او مصحف را از حفظ دارد یا مصحف همراه اوست. آن چه یک حافظ به همراه دارد و در ذهن دارد قرآن است نه مصحف. مصحف به جسم خارجی و بیرونی قرآن کریم اطلاق می‌شود. تفاوتی در برداشت از آیات به مثابه «قرآن» و «مصحف» نیست وی ابراز کرد: حال اگر شما به عنوان خوانندۀ یک آیۀ قرآن، درصدد تفسیر و گزارش از دلالت‌های آن باشید هیچ تفاوتی ندارد که آن آیه را به عنوان بخشی از مصحفی کاغذی تلقی کنید یا از حفظ آن را بخوانید و مصحفی در کار نباشد. هیچ تفاوتی در کوشش‌های شما برای دریافت و کشف معنا و مراد متکلم عزوجلّ بین آن دو نیست و معانی آن آیه نیز تغییری نمی‌کند. در نتیجه این دو واژه اصولاً تأثیر علمی بر تفسیر از کلمات الله ندارد و اراده خدای متعال از کلمات آن دو هیچ تفاوتی ندارد. یک سوره را می‌شود از ذهن خواند و یا آن را از مصحف قرائت و تلاوت و تفسیر کرد. حال اگر شما به عنوان خوانندۀ یک آیۀ قرآن، درصدد تفسیر و گزارش از دلالت‌های آن باشید هیچ تفاوتی ندارد که آن آیه را به عنوان بخشی از مصحفی کاغذی تلقی کنید یا از حفظ آن را بخوانید و مصحفی در کار نباشد. هیچ تفاوتی در کوشش‌های شما برای دریافت و کشف معنا و مراد متکلم عزوجلّ بین آن دو نیست و معانی آن آیه نیز تغییری نمی‌کند. میرزایی با رد دیدگاه برخی از افراد که ما اگر به ماجرای حضرت عیسی(ع) از منظر مصحف نگریم تفسیری کاملا متفاوت از زمانی که از منظر قرآن به آن بنگریم خواهیم داشت، افزود: در تفسیر آیۀ شریفه: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ...»(نساء/۱۵۷) بدون هیچ فرقی بین از مصحف تلقی کردن آیه یا از قرآن تلقی کردن آن مفسر باید به دنبال پاسخ به این پرسش باشد که آیه فوق آیا در صدد نفی قتل است یا نفی نسبت آن به قاتل خاصی و صامت در باب اصل قتل عیسی(ع). استاد جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: تلقی کردن این آیه به عنوان مصحف و تفاوت قائل شدن این تلقی با قرآن کریم موجّه نیست. لحاظ کردن زمینه‌های تاریخی و توجه به وجود نوعی دیالوگ بین متن و زمینه و عینیت هم، بخشی از تفسیر قرآن و مصحف است بدون هیچ تفاوتی بین آن‌ها. همچنین است تفاوت قائل شدن میان قرآن به مثابۀ رسانه و قرآن به مثابۀ پیام، در هر دو حالت ما وظیفه داریم پرده از مراد قابل فهم از متن الهی برداریم و آن را برای خود و دیگری آشکار کنیم. اینجا هم باید دقت کنیم که قرآن را از چه منظری می‌نگریم؟ اگر به لحاظ این که پیامبر آن را آورده به قرآن بنگریم آن را باید پیام بدانیم. پیامبر(ص) یعنی همین. کسی که پیام الهی را آورده است. میرزایی افزود: در نتیجه رسول الله(ص) کسی است که از طرف خدای متعال پیام آورده است. بنابر این قرآن کریم پیام است زیرا خدا آن را بر پیامبر(ص) نازل نموده تا او آن را «تبلیغ» کند از آن با نام «بلاغ» هم یاد شده است. حال اگر آن را به لحاظ این که سخن خداست بنگریم(صرف نظر از این که بر چه کسی نازل گشته و چه کسی آن را فرستاده و مأمور رساندن آن به آدمی است) آن گاه باید گفت سخنانی کاملاً گفتمانی و مرتبط با عینیت‎های اجتماعی و به نوعی رسانه‌ای است (با معنای جدید ارتباطات همکنشانه و گفتمانی). این پژوهشگر مسائل دینی اظهار کرد: از این رو، این سخنانی که ناظر به وضعیت‌های انسان و جامعه نازل شده و کاملاً مرتبط با حوادث است، پیامی است که از طرف خدای متعال بر پیام رساننده‌ای به نام محمد بن عبدالله نازل شده تا سخنان رسانه‌ای و گفتمانی خدای متعال را به پیام‌گیران زمینی برساند. در نتیجه هیچ تفاوتی ندارد که یک آیه را پیام تلقی کنیم.(رسول الله آن را آورده) یا رسانه تلقی کنیم. طبیعت آن ناظر به وضعیت‌های عینی و واقعی و گفتمانی است. یادآور می‌شود، برخی از استادان حاضر در دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت که روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان در قم برگزار شد، مدعی شدند اگر قرآن را به مثابه مصحف یا قرآن و رسانه یا پیام مطالعه کنیم، برداشت متفاوتی دست می‌دهد، همچنین معنای یک آیه بستگی به ذهن خواننده آن دارد. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 07:00:49 GMT http://bfnews.ir/vdci33ay.t1aqv2bcct.html ناامیدی محصول فقر فرهنگی است http://bfnews.ir/vdch6wnq.23n-6dftt2.html آینده روشن-آیت‌الله جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته، ۱۹ آذرماه در دیدار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیئت همراه که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما و افغانستان مشترکات فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند، امروز چشم بسیاری از مردم افغانستان به ایران است، ما باید یک کشور نمونه داشته باشیم تا آنها ناامید نشوند. وی افزود: افغانستان دارای یک فرهنگ غنی و قوی است که می‌توانیم با اتکا به مشترکات فرهنگی غده بدخیم مواد مخدر را از منطقه ریشه‌کن کنیم. این مرجع تقلید تصریح کرد: باید به تجارت و رونق اقتصادی افغانستان کمک کنیم، با انعقاد قراردادهای تجاری و رعایت منافع مشترک می‌توانیم به رفع بیکاری و کاهش گرایش مردم افغانستان به تولید مواد مخدر کمک قابل توجهی کنیم، چرا که هدف آنها از تولید مواد مخدر در نهایت کسب درآمد، رفع معیشت و فرار از فقر است و چه بهتر که این مسئله از طریق تولید محصولات کشاورزی مفید یا ایجاد صنایع و تولیدات صنعتی باشد و قطعاً آنها نیز به این راه گرایش بیشتری خواهند داشت. آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: در این مسیر می‌توانید از ظرفیت علما، اندیشمندان و مسئولان فرهنگی افغانستان نیز بهره ببرید و زمینه را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی تام و همه جانبه با این کشور بیش از گذشته مهیا کنید. وی ترویج امید را از موانع مهم گرایش جوانان به مواد مخدر برشمرد و بیان کرد: اگر سرمایه‌های کشور به مسیر درست مانند حمایت از نخبگان علمی و تولید محصولات فخرآور اختصاص پیدا کند، امید در جامعه گسترش بیشتری می‌یابد، فقر فرهنگی ناامیدی به بار می‌آورد و انسان ناامید دست به خودکشی دفعی یا تدریجی می‌زند. آیت‌الله جوادی‌آملی بیان کرد: افراد معتاد یا دیگر افرادی که به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند مشکل علمی ندارند، همه آنها از عاقبت و سرنوشت شوم خود آگاه هستند و به آن علم دارند لکن مشکل این افراد «انگیزه و اراده» است که باید این بخش در جامعه تقویت شود که از مهمترین عوامل، تقویت نیروی انگیزه، ترویج خداباوری و توحید و نیز اعتقاد به معاد است. همچنین در ابتدای این دیدار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارشی در خصوص انهدام باندهای بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر و ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر در کشور، خدمت معظم له ارائه نمود. وی بیان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های پیشگیری در کشور از جمله استفاده از حوزه‌های علمیه، نهادهای فرهنگ‌ساز و آموزش‌وپرورش، در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 06:45:47 GMT http://bfnews.ir/vdch6wnq.23n-6dftt2.html رویکرد فضیلت‌گرایانه مبتنی بر حل مسائل خانواده بر محور تعلیم و تربیت است http://bfnews.ir/vdcguy9u.ak9374prra.html آینده روشن-نشست علمی «نگرش‌های فلسفی به جنسیت و خانواده»، امروز سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد. رضا اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «مسئله اخلاق در خانواده از منظر فلسفه اخلاق» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: فضای فلسفه اخلاق با ملاک فعل اخلاقی متفاوت است. در یک نگاه کلی می‌توان نظریاتی که در فلسفه اخلاق و در مورد ملاک فعل اخلاقی مطرح شده را در دو قالب نظریات مسئله‌محور و نظریات فاعل‌محور معنا کنیم. نظریات مسئله‌محور اینطور هستند که آنچه از اهمیت برخوردار است، مسئله‌ای است که در موقعیت خاصی پیش می‌آید و باید شما در مورد آن اتفاق، تصمیم بگیرید و ملاک‌های خود برای تصمیم‌گیری را مشخص کنید. وی تصریح کرد: در اینجا دو نظریه شاخص وجود دارد؛ کلان‌نظریه غایت‌گرایی و کلان‌نظریه وظیفه‌گرایی. از این جهت که شما به وجدان خود مراجعه کنید و ببینید وظیفه شما چیست، یا ببینید تصمیمی که می‌خواهید بگیرید، چه آثاری در پی دارد. آیا منافع محقق می‌شوند یا خیر. اکبری در ادامه افزود: در دل اینها نیز نظریات متعددی وجود دارد. برای نمونه، نظریات فردگرایانه داریم که ملاک برای آن غایت و مصلحت، مصلحت فردی است و نظریات جمع‌گرایانه را داریم که ملاک شما برای داوری، منافع و مصالحی است که برای جامعه وجود دارد. برای نمونه نظریه سودگرایی یا منفعت‌گرایی، ما را به سمت منافع جمع‌گرایانه می‌برد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینها نظریاتی هستند که برای آنها مسئله موضوعیت دارد. به این معنا که مثلاً شما در خانواده با نزاع، درگیر می‌شوید که این نزاع تبدیل به مسئله شما می‌شود، حال می‌خواهید ببینید چطور با نگاه‌های اخلاقی می‌توانید این مسئله را حل کنید. کلان‌نظریه‌هایی بر محور فاعل اخلاقی وی در ادامه افزود: اما یک دسته کلان‌نظریه هم داریم که در اینها، فاعل اخلاقی، محور است. بحث محور بودن فاعل اخلاقی، در نظریات اخلاقی یک تاریخ قدیمی دارد و به ارسطو برمی‌گردد و در دوره معاصر در غرب مغفول واقع شده بود که در دهه ۴۰ دوباره احیا شد. در این نظریات، مسئله این نیست که شما در مسئله‌ای قرار بگیرید و بگویید چطور در این مورد نظر بدهم و الگوریتم کنش من چه باشد، بلکه بحث در اینجا مسئله تعلیم و تربیت اخلاقی است. اکبری بیان کرد: در سنت خودمان نیز روی این زمینه کار کرده‌ایم. الگوهایی که وجود دارد، فاعل‌محور هستند و با عنوان نظریات فضیلت‌گرایانه از آنها یاد می‌شود. نظریاتی که فضیلت‌محور هستد و اگر به کتب فلاسفه ما و فلاسفه اخلاق نگاه کنید، تلاش کرده‌اند توضیح دهند که فضیلت چطور است، چطور حاصل می‌شود و اقسام آن چیست. همچنین تلاش دارند نشان دهند، فضیلت، تمام ابعاد وجودی انسان را در بر می‌گیرد و فقط مربوط به جنبه‌های کنشی ما نیست، بلکه جنبه‌های معرفتی را نیز شامل می‌شود. این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: برای نمونه، عدم عجله در داوری کردن، یک فضیلت معرفتی است. همچنین جنبه‌های عاطفی را نیز شامل می‌شود که ما، خودبرترپندار نباشیم و بتوانیم با دیگران تعامل کنیم. در فضای معاصر نیز این مسئله در حال پیگیری است و الگوهایی داریم که نظریات فضیلت‌گرایانه را در قالب دینی مطرح کرده‌اند، مانند سنت خودمان که همینطور است. در مسیحیت نیز اینطور است که مسیح را الگو می‌گیرند و تلاش می‌کنند فضائل ایشان در وجودشان به فعلیت برسد. اما الگوهای غیردینی هم داریم که تلاش می‌کنند بگویند، لزومی ندارد بین اخلاق و دین پیوند بزنیم و اخلاق، مقوله‌ای علی‌حده است و باید به صورت جدا بحث شود. رویکرد مسئله‌محور اکبری تصریح کرد: در خانواده که می‌خواهیم از زیست اخلاقی صحبت کنیم، به صورت ناخواسته درگیر این نظریات می‌شویم. اگر دیده باشید، برخی که می‌خواهند در مورد خانواده حرف بزنند، می‌گویند باید مسائل خانواده را حل کنیم و مسائلی بین زن و مرد و یا پدر و فرزند و ... وجود دارد، یعنی شما می‌بینید که می‌آیند و این مسائل را استقصا می‌کنند. مانند مسئله استقلال رای فرزند در دوره بلوغ یا بحث استقلال مالی همسر که مطرح می‌شود. سپس اینها را دسته‌بندی می‌کنند و می‌گویند این مسئله بعد اقتصادی یا تربیتی و ... دارد و بعد می‌گویند، در مورد اینها باید جداگانه اظهار نظر کنیم. وی در ادامه افزود: اگر به مشاوره‌ها مراجعه کنید نیز می‌گویند، مسئله شما چیست؟ و در ادامه به شما الگوریتم می‌دهند و می‌گویند اینطور عمل کنید و همچنین دستوراتی می‌دهند که مانند الگوریتم کامپیوتر است. اتفاقی که می‌افتد این است که، الگوریتم شما در اینجا ممکن است جواب بدهد، اما احتمالاً این الگوریتم، در مورد مشکل خواهر و برادر و یا دیگر مشکلاتی که وجود دارد، جواب نمی‌دهد. بنابراین چقدر قرار است به افراد الگوریتم یاد بدهیم؟ اکبری تصریح کرد: دغدغه‌ای که در الگوهای مسئله‌محور وجود دارد، این است که آموزش اخلاق را دشوار می‌کنند. یعنی باید به افراد، الگوریتم یاد بدهید که اینها در زمینه‌های مختلف جواب می‌دهند و امکان ارائه کلان‌الگوریتم ندارید و عملاً شما افراد را گرفتار برخی استرس‌ها می‌کنید. یعنی دارید خودتان را اذیت می‌کنید و گرفتار یک مکالمه درونی می‌شوید که آیا دارید الگوریتم را درست پیاده می‌کنید یا خیر. وی در ادامه افزود: نکته بعد اینکه در الگوهای الگوریتمی که می‌خواهید یاد بدهید تا مسئله را حل کنید، نکته پیچیدگی پروسه ارتباط مطرح است و شما یک چیز می‌گویید، اما طرف مقابل با توجه به زمینه‌های متفاوتی که دارد، چیز دیگری می‌فهمد و ارتباط شکل نمی‌گیرد و فضای مشاوره خودش زمینه را برای نزاع بعدی فراهم می‌کند، چون می‌خواهیم الگوریتم‌ها را از بیرون ارائه بدهیم، لذا اینکه الگورتیم بدهیم نیز مشکل را حل نمی‌کند، بلکه باید توانایی مهارتی و عاطفی فرد در مواجهه با این الگوریتم را نیز در نظر گرفت. اکبری تصریح کرد: مشکل دیگری که در نظریه‌های مسئله‌محور وجود دارد، اینکه مغالطه کل‌گرایانه وجود دارد. فرضاً مشاور می‌خواهد مشورت بدهد که به شما می‌گوید، چه مشکلی دارید؟ شما هم مشکل خود را مطرح می‌کنید و بعد از مدتی مثلا پنج الگوریتم را ارائه می‌کند. اما آیا می‌تواند الگوریتم ششمی هم ارائه کند؟ ممکن است مسئله یک مشکل به نام اقتصاد باشد، اما در واقع این مسئله‌نما است که برند مسئله تقسیم کار روی آن خورده، اما در دلش مسائل متعددی دارد که هر یک اقتضائات خاص خود را دارد. وی در ادامه افزود: بنابراین، مشکل شبیه‌سازی و کل‌گرایی موقعیت‌های انسانی در خانواده مطرح می‌شود و حتی برخی می‌روند و به دیگران نیز الگوریتمی که برای خود دریافت کرده‌اند می‌دهند و می‌گویند، ما نیز چنین مشکلی را اینطور حل کردیم شما شما هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. رویکرد فضیلت‌گرایانه در مقابل الگوی حل مسئله این استاد دانشگاه بیان کرد: نگاه فضیلت‌گرایانه می‌گوید، الگو، الگوی حل مسئله نیست، بنابراین الگو این است که باید در افراد، فضیلت‌هایی تربیت کنیم که الگوی تعلیم و تربیت است و لحظه‌ای هم نیست که اگر فرد خواست ازدواج کند، به کارگاه‌های تعامل با همسر بروند و مشکل را حل کنند، بلکه یک الگوی تدریجی و شبکه‌ای است که در این شبکه هرکس کار خود را انجام می‌دهد. مثلاً معلم نمی‌تواند بگوید به من ارتباطی ندارد، چه اینکه دولت هم نمی‌تواند چنین چیزی را بگوید که این مشکل خانوادگی است و به من ارتباطی ندارد. وی در ادامه افزود: شرایط اینطور است که به لحاظ نهادهای دینی و ... ، همه قسمتی از این تعلیم و تربیت را عهده‌دار می‌شوند و اینطور نیست که کسی بگوید کارم را انجام دادم و تمام شد، بلکه باید از تربیت و علم بین نسلی صحبت کنیم و فضائلی را به نسل‌های دیگر منتقل کنیم و اقتضائات بین نسلی را نیز رعایت کنیم. اگر این تربیت رخ دهد، به دلیل جنبه فراگیر بودنش، ابعاد مختلف انسان را شامل می‌شود. در این وضعیت اگر قرار بگیریم که به سمتی برویم که مسئله برای ما الگوی فضیلت‌گرایی باشد که فاعل اخلاقی موضوعیت دارد، نقش‌هایی که افراد در خانواده دارند، موضوعیت پیدا می‌کند که در الگوی مسئله‌محور، نمی‌توانید این را مطرح کنید. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 11 Dec 2019 06:30:58 GMT http://bfnews.ir/vdcguy9u.ak9374prra.html