آينده روشن - آخرين عناوين ::پژوهشکده مهدویت:: :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Mon, 17 Jun 2019 10:38:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Mon, 17 Jun 2019 10:38:05 GMT ::پژوهشکده مهدویت:: 60 جدیدترین شماره از فصلنامه «پژوهش‌های مهدوی» منتشر شد http://bfnews.ir/vdcgtw9u.ak93u4prra.html به گزارش آینده روشن؛ در این شماره از فصلنامه علمی‌ ـ ترویجی «پژوهش‌های مهدوی»، مقالاتی با عناوین «بازنمایی ترفندهای عالم گریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصر»، نوشته سیدمسعود پورسیدآقایی و محمد غلامی؛ «كاوشی در مقوله تحریف، بسترها و شیوه‌های ایجاد در جریان‌های انحرافی مهدویت» تالیف محمد شهبازیان و مهدی زارع؛ «واكاوی عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دین به عنوان چالش مهم عصر غیبت» نوشته محمدمهدی حائری‌پور؛ «بررسی فرقه‌گرایی امامیه پس از شهادت امام عسكری(ع)» به قلم فرشته كوشكی و مجید احمدی‌كچایی؛ «چالش‌های جامعه شناختی فرهنگ مهدویت فراروی آینده نظام تمدن اسلامی» تالیف علی یزدانی احمدآبادی و «مهدویت‌ستیزی با رویكرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهل سنت به آن» نوشته حسین الهی‌نژاد و سیدحامد شاهرخی منتشر شده است.همچنین مقالات «آسیب‌شناسی كنترل جمعیت در جامعه منتظر» نوشته سیدمسعود پورسیدآقایی و حمزه ترابی؛ «واكاوی ادعای مهدویت از سوی فرقه حروفیه در دوره تیموریان» به قلم خدیجه علیزاده‌دیل و زینب كریمی؛ «واكاوی درون دینی از راهكارهای تقویت فرهنگ مهدویت در برابر چالش‌های اعتقادی ـ فرهنگی عصر حاضر» تالیف اصغر طهماسبی‌بلداجی؛ «غفلت از مبانی صلح جهانی مهدوی و راهكارهای رهایی از آن» به قلم حسن دین‌پناه؛ «نقد و بررسی چالش عدم امكان یكسان‌سازی فرهنگی در جامعه عصر ظهور؛ «محمدآقا مروجی و «هواپرستان، چالشی در برابر امام زمان(عج)» تألیف سیدعابدین بزرگی از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره هستند.بازنمایی ترفندهای عالم‌گریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصردر چکیده مقاله «بازنمایی ترفندهای عالم‌گریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصر» آمده است: «علماء، متخصص و پاسبانان معارف دینی می‌باشند. لذا اهل بیت(ع) مردم را در امور دینی به آنها ارجاع می‌دادند. این امر، در دوران غیبت، ضرورتی دو چندان یافته است. از این رو، مخالفان و مدعیان مهدوی، وجود فقهاء را برای خود مانعی بزرگ می‌بینند و در جهت تخریب چهره و جایگاه آنان با استفاده از ترفندهای گوناگون می‌كوشند. شناسایی این ترفندها به شناخت، نحوه برخورد و ایجاد مصونیت در برابر آنان، كمك شایانی می‌كند. این نوشتار، با رویكرد حدیث‌پژوهانه، به بررسی روایات مورد استناد مدعیان می‌پردازد. همچنین از لحاظ تاریخی و روانشناسی در پی چرایی عالم‌گریزی در ایران معاصر از سوی مدعیان است. این شگردها را می‌توان به عناوین تقلیل جایگاه علماء با حدیث‌سازی در قالب جعل و سوء برداشت از آیات و روایات، نفی تقلید و جایگاه علم دینی، عالم نمایی و مشروعیت‌بخشی كاذب به مدعی، برجسته‌سازی نقاط ضعف برخی علماء و اطرافیان و ترور شخصیتی آنان، تفكیك كرد».كاوشی در مقوله تحریف، بسترها و شیوه‌های ایجاد در جریان‌های انحرافی مهدویتنویسنده مقاله «كاوشی در مقوله تحریف، بسترها و شیوه‌های ایجاد در جریان های انحرافی مهدویت» در طلیعه نوشتار خود آورده است: «آموزه موعودباوری از مفاهیم جذاب و مورد اتفاق تمام فرق اسلامی بوده و شیعیان با توجه به مقوله انتظار، مشتاقانه به دنبال ظهور موعود پایانی هستند. به همین جهت جریان‌های انحرافی از این اشتیاق سوءاستفاده كرده و در میان شیعیان دام آموزه‌های انحرافی خود را گسترده و با بهره‌گیری از منابع قدما و معاصرین ادعای خود را مستند به تعدادی از روایت‌های مهدوی نموده‌اند. مهم‌ترین شگرد مدعیان در انتقال پیام، بهره‌گیری از «تحریف» در روایات است و متاسفانه از این رهگذر تعدادی از مشتاقان به مهدویت و حتی برخی از طلاب حوزه علمیه قم و نجف را با خود همراه کرده‌اند. در این نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی به مقوله تحریف پرداخته و پس از بررسی مفاهیم كلیدی، به عوامل بسترساز و شیوه‌ای ایجاد تحریف اشاره نمائیم. نتایج حاصله از این مطالعه این است كه مدعیان دروغین با افزودن یا حذف كلمه و جمله‌ای در روایت، تغییر در تقدیم و تاخیر كلمات، ترجمه غلط، مصداق‌گیری بی مورد و راه‌های دیگر انحراف خود را مستند به روایات نموده و از عوامل بسترسازی همانند جهل در میان عوام و خواص، دوری از فقها و ترویج فراحس‌گرایی استفاده کرده‌اند».واكاوی عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دین به عنوان چالش مهم عصر غیبتدر چکیده مقاله «واكاوی عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دین به عنوان چالش مهم عصر غیبت» می‌خوانیم: «از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف دوران غیبت امام زمان(عج) رجوع به عالمان دین و پیروی از ایشان است زیرا اینان در غیبت امام، جانشینان او در میان امت هستند كه امام خود به تقلید و فرمان‌پذیری ایشان دستور داده است و علما را مرجع دینی مردم، قرار داده است. از آسیب‌های دوره غیبت، فاصله بین عالمان و مردم است؛ به این معنا كه مردم در امر دین و فراگیری معارف دینی به عالم ربانی رجوع نكنند كه موجب فساد و تباهی در دین و دنیای آنها می‌شود. وحدت و انسجام ایشان را به تفرق و تشتت می‌كشاند و راه را برای نفوذ و سلطه بیگانگان باز می‌گذارد و فرهنگ و اخلاق و عقاید مردم و به ویژه جوانان در خطر قرار می‌گیرد. هم عالمان و هم نهادهای اجتماعی فرهنگی و هم خود مردم وظیفه دارند از فاصله افتادن بین مردم و علمای ربانی جلوگیری كنند و فاصله ایجاد شده را برطرف كنند».بررسی فرقه‌گرایی امامیه پس از شهادت امام عسكری(ع)نویسنده مقاله «بررسی فرقه‌گرایی امامیه پس از شهادت امام عسكری(ع)» در چکیده نوشتار خود آورده است» «این پژوهه به بررسی فرقه‌های امامیه بعد از شهادت امام حسن عسكری(ع) تا آغاز غیبت كبری می‌پردازد. موقعیت سیاسی و سخت‌گیری‌های خلفای عباسی برای امامان شیعه به ویژه در فاصله رحلت یك امام و جانشینی امام بعدی مشكلاتی را برای جامعه شیعی ایجاد می‌كرد. عده‌ای از شیعیان به دلیل اینكه در شناخت امام بعدی دچار تردید می‌شدند، تا مدتی سرگردان بودند و چه بسا به سمت مدعیان غیر واقی متمایل می‌شدند. گاهی این گروه‌ها به اندازه‌ا‌ی از بدنه اندیشه شیعی فاصله می‌گرفتند كه به شكل فرقه یا انشعابی جدا می‌شدند. این مشكل بعد از امام عسكری(ع) به دلیل پنهانی بودن تولد فرزند ایشان بیشتر نمود یافت. علاوه بر این كه دوران غیبت نیز آغاز شد. در كتب فرق و مذاهب از فرقه‌هایی در این دوران یاد شده است. به نظر می‌رسد نتوان به بسیاری از آنان نام فرقه نهاد. زیرا علاوه بر این كه این افراد دارای پیروان زیادی نبودند، در تحولات تاریخی هم از آنان یادی نشده است. تا جایی می‌توان گفت آنان وجود خارجی نداشتند و یا اگر داشتند در مدت كوتاهی از بین رفتند و تنها در كتب فرق و مذاهب نام آنان آمده است».چالش‌های جامعه‌شناختی فرهنگ مهدویت فراروی آینده نظام تمدن اسلامیدر چکیده مقاله «چالش‌های جامعه‌شناختی فرهنگ مهدویت فراروی آینده نظام تمدن اسلامی» می‌خوانیم: «مهدویت، به عنوان عقیده و آرمان بسیاری از مسلمانان، قرن‌ها است كه توسط بزرگان و عالمان، تبلیغ و هدایت شده است. رویكرد جدی این اندیشه، زمینه‌سازی جهت تحقق جامعه عبودیت محور به رهبری انسانی معصوم است كه مدیریت آینده جهان و انسان را با توجه به احاطه نسبت به جهان و هستی در دست گیرد. طولانی شدن غیبت و تنوع در برداشت از آن، محل چالش‌ها، آراء و نظرات گوناگون و گاه متعارض با یكدیگر شده و با گذشت زمانی نزدیك به دوازده قرن، در سطوح مختلف جامعه بر ابهام بیشتر این آموزه افزوده شود. این گستره زمانی و فهم متنوع موضوعی، نه تنها باعث درك متفاوتی نسبت به این آموزه را پدید آورده، بلكه موجب تنش در لایه‌های مختلف فرهنگی جامعه اسلامی ـ كه مدعی جهانی بودن آموزه‌های اسلامی است ـ نیز شده است.این مقاله با نگاه كل‌نگر و روش تحلیلی به كمك استقراء و استناد به داده‌های فرهنگی ـ اجتماعی تلاش دارد تا با توجه به بعد اجتماعی فرهنگ به این سوال پاسخ دهد كه چه چالش‌هایی جهت تحقق فرهنگ مهدوی در سطوح مختلف اجتماعی وجود دارد. نبود مرامنامه، ضعف در ظرفیت‌سنجی، تجمیع نشدن توانمندی‌ها، ضعف در كارآمدی و بحران در هم‌گرایی و هم‌افزایی اجتماعی مهم‌ترین عوامل ركود و افول در حوزه فرهنگ مهدویت هستند كه زمینه را برای ناامیدی اجتماعی در نجات‌بخشی این آموزه فراهم كرده‌اند».مهدویت‌ستیزی با رویكرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهل سنت به آننویسنده مقاله «مهدویت‌ستیزی با رویكرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهل سنت به آن» در طلیعه نوشتار خود آورده است: «باورداشت مهدویت از جمله باورهای مهم و اصیل اسلامی بوده و مورد قبول همه گروه‌های اسلامی به طور عام و مورد اذعان قاطبه علماء و اندیشمندان اسلامی به طور خاص است. در كنار اعتقادورزی فراگیر مسلمانان و علمای اسلامی نسبت به اندیشه مهدویت، معدود افرادی با وصف اندیشمندی در اهل سنت به انكار، استبعاد و تردید این اندیشه با رویكردهای مختلفی پرداخته و اصیل بودن و اسلامی بودن آن را زیر سوال برده‌اند. نظیر؛ حدیث‌شناختی، دین‌شناختی، مذهب‌شناختی، نمادشناختی، كاركردشناختی، جامعه شناختی، روانشناختی كه با رویكرد نمادگرایی، مهدویت و آموزه‌های مهم آن را نمادین و سمبلیك جلوه داده و اتهام غیرشناختاری و غیرحقیقی بودن را متوجه آن کرده‌اند.در پاسخ به اتهامات مرددین، منكرین و مخالفین مهدویت در اهل سنت، قاطبه علمای اهل سنت حركت و تلاش مضاعفی به خرج داده و با ارائه دلایل و براهین عقلی و نقلی به وحیانی بودن اندیشه مهدویت نظر داده‌اند و با استناد به احادیث نبوی كه توسط صحابه و تابعین در منابع دست اول حدیثی نظیر صحاح، مسانید، سنن، جوامع و اطراف آمده به توجیه اسلامی بودن آن همت گماشته‌اند. بی‌شك در كنار همه این مكتوبات و منقولات معتبر، اذعان علما و اندیشمندان اسلامی به صحیح بودن، متواتر بودن و مستفیض بودن روایات مهدویت از یك طرف و اجماعی، اعتقادی و ایمانی بودن باورداشت مهدویت از طرف دیگر دلیل قوی و مستند محكمی است كه اتهامات و ایرادات مخالفین مهدویت بی پایه و بی اعتبار است».یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اصل مقالات می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=۶۴۵۸&Number=۲۸&Appendix=۰ مراجعه کنند.انتهای پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 01 Jun 2019 14:29:34 GMT http://bfnews.ir/vdcgtw9u.ak93u4prra.html می‌خواهند با "۲۰۳۰" برای آمریکا سرباز درست کنند/در مقابل آرایش جنگی، ملت هم باید آرایش مناسب بگیرد http://bfnews.ir/vdcjo8ea.uqemazsffu.html به گزارش آینده روشن به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با تجلیل از معلمان، به بیان تذکرات و توصیه‌های مهمی درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداختند و با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش، گفتند: معلمان پرورش‌دهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایه‌ریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی‌سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک روز معلم به همه معلمان کشور، یاد آیت‌الله شهید مطهری را گرامی داشتند و گفتند: شهید مطهریِ عزیز به‌معنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشه‌های عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال می‌کرد و شهادت او در این راه، به‌منزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.رهبر انقلاب اسلامی، نقش معلم و آموزش‌وپرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است، زیرا کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها به‌صورت سفاهت‌آمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار می‌گیرد، همچنان‌که در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانه‌های خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.ایشان احساس احترام خود به قشر شریف و محترم معلم را یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدن‌ساز معلمان خواندند و افزودند: معلمان، پایه‌ریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بی‌سوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویت‌سازی فرهنگی می‌کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایه‌های اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه در خصوص سند 2030 و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند 2030 که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات‌زده‌ی ظاهرسازی شود که به‌راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، خدمات معلمان در طول سالهای پس از انقلاب را خدماتی بزرگ و ثمربخش برشمردند و با انتقاد از کسانی که غیرمنصفانه و با اغراض سیاسی، درصدد بی‌قدر و قیمت کردن آموزش‌وپرورش هستند، گفتند: البته آموزش‌وپرورش با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید با کار و تلاش، نواقص و معایب را برطرف کرد اما وضعیت امروز آموزش‌وپرورش با وضع اسف‌بار آن در قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.رهبر انقلاب اسلامی با بیان نمونه‌هایی از کارهای بزرگ آموزش‌وپرورش در سالهای پس از انقلاب، خاطرنشان کردند: «دانشمندانی که کشور را در شاخه‌های مختلف علمی همچون فناوری نانو جزو رتبه‌های برتر دنیا قرار داده‌اند»، «هزاران دانش‌آموز و معلم شهید، و نسل سوم و چهارم انقلاب که با وجود زمینه‌های گوناگون برای مفاسد اخلاقی در دنیای امروز، با انگیزه مجاهدت، محکم و استوار در مقابل دشمن می‌ایستد و برای اعزام به دفاع از حرم اصرار می‌کند»، «جوانان فعال در اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیاده‌روی اربعین» در همین آموزش‌وپرورش تربیت شده‌اند، بنابراین نباید آموزش‌وپرورش دوره انقلاب را دست‌کم گرفت.رهبر انقلاب در تبیین وضع مطلوب آموزش و پرورش تأکید کردند: آموزش و پرورش باید انسان‌هایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کرده‌ام محقق می‌شود و ایران عزیز به جایگاهی می‌رسد که تا پنج دهه بعد، هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.ایشان رسیدن آموزش و پرورش به وضع مطلوب و تربیت جوانانی با ویژگی‌های یادشده را پایه اصلی «ایران سربلند فردا» و «اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی» خواندند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان چند تذکر، «سند تحول آموزش و پرورش» را سندی بسیار خوب برشمردند و گفتند: این سند نوعی ریل‌گذاری است و می‌تواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند.رهبر انقلاب ابلاغ این سند را لازم اما ناکافی دانستند و با اشاره به ضرورت آشنایی و آگاهی بدنه آموزش و پرورش با این سند تأکید کردند: باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این امر، روحیه انقلابی می‌خواهد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که با قلم یا بیان یا اَشکال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابی در میان مردم و جوانان هستند، افزودند: روحیه انقلابی به‌منزله جان و روح این ملت است و خداوند از کسانی که در این مسئله تشکیک و آن را تضعیف کنند، نخواهد گذشت.ایشان با یادآوری نجات ایران از زیر پای حکومت دست‌نشانده بیگانگان تأکید کردند: مؤسس رژیم پهلوی را انگلیسی‌ها آوردند و وقتی او را نخواستند، به او دستور ترک کشور دادند و رضاخان هم در اوج بی‌غیرتی و ذلت و خفت، این دستور را پذیرفت. آیا برای یک ملت، ننگ و سرافکندگی بیشتر از این امکان‌پذیر است که رئیس کشورش را بیگانگان بیاورند و هر وقت نخواستند با تحقیر او را بردارند؟ایشان افزودند: محمدرضا پهلوی را هم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها روی کار آوردند و او هم در مقابل، کشور را به‌خدمت آنها درآورد اما انقلاب، ایران عزیز را از زیر پای این انسانهای حقیر و پست و ظالم بیرون  کشید. حالا اگر کسی این روحیه انقلابی را تضعیف کند، آیا خدا او را می‌بخشد؟حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحول در آموزش و پرورش را در گروی روحیه انقلابی خواندند و افزودند: باید بدون ترس و محافظه‌کاری، به تشخیص و تصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام داد.ایشان در همین زمینه افزودند: البته تصمیم و اقدام انقلابی به‌معنای بی‌توجهی به نقد عالمانه نیست چرا که استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابی است.رهبر انقلاب در ادامه تذکرات در زمینه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب این وزارتخانه دانستند و افزودند: متون آموزشی که این سازمان تولید می‌کند، باید منطبق با سند تحول باشد.ایشان با انتقاد از در نظر گرفته شدن مهلتی 12ساله برای تطبیق متون درسی با سند تحول گفتند: باید با سرعت و جدیت و در زمانی کوتاه این کار را انجام داد، چرا که امروزه هر «ساعت» در پیشرفت جامعه مهم است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «گنجانده شدن مناسب و صحیح و ظریف پیامها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی و پرورشی» را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی باید از لحاظ انسانهای دانا، آگاه، خوشفکر، متدین و انقلابی غنی شود.تذکر دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان آموزش و پرورش «افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی» بود.ایشان خاطرنشان کردند: در این مراکز باید معلمانی تربیت شوند که به‌معنای حقیقی کلمه، معلم و تعلیم‌دهنده دین و تقوا و انقلاب باشند.رهبر انقلاب، «مدارس استعدادهای درخشان» و «نخبه‌پروری در کشور» را بسیار مهم برشمردند و با تأکید بر تقویت هرچه بیشتر این مدارس گفتند: جایگاه ایران در المپیادهای جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبه‌های کشور در برخی المپیادها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه جبران شود و کشور و ملت به المپیادی‌های جوانی که رتبه‌های جهانی کسب می‌کنند، افتخار کند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توصیه مکررشان درباره «نشاط و سرزندگی» در محیطهای دانش‌آموزی گفتند: البته برخی از این موضوع برداشت ناصحیح و سطحی می‌کنند، نشاط و سرزندگی یعنی برنامه‌های ورزشی یا فوق‌برنامه‌های جذاب به‌گونه‌ای باشد که جوان، با انگیزه، پرانرژی و پرامید به درس و کار مشغول باشد.ایشان با انتقاد از برخی برنامه‌ها در بعضی مدارس به‌بهانه نشاط و سرزندگی افزودند: گاهی اوقات فشارهای درسی در مدارس و در آموزشگاههایی که به‌دنبال قبولی بیشتر در کنکور یا به‌دست آوردن رتبه‌های بالا هستند، جوان را پژمرده و افسرده می‌کند که باید برای حل این مسائل فکر و تدبیر و اقدام کرد.توصیه دیگر رهبر انقلاب به مسئولان آموزش و پرورش، فکر و تصمیم دقیق کارشناسی درباره کنکور بود.ایشان گفتند: دانشگاهها می‌گویند در سالهای اخیر صندلی خالی هم داشته‌اند، لازم است کارشناسان با بررسی عمیق درباره «بودن یا نبودن کنکور، ادامه آن به‌شکل فعلی یا تغییر آن»، تصمیم‌گیری کنند و مسئولان مربوط این تصمیمات را اجرا کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «معاونت پرورشی» را از بخش‌های بسیار مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، افزودند: البته  در ساختار، نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی نقص‌هایی وجود دارد که وزیر محترم باید دنبال کند تا معاونت پرورشی به‌معنای حقیقی آن محقق شود.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به دو نکته مهم درباره معیشت معلمان و وضع دانش‌آموزان سیل‌زده پرداختند.ایشان تأکید کردند: معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.رهبر انقلاب با اشاره به سوءاستفاده برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان گفتند: آنها می‌خواهند از این نقطه ضعف برای مقاصد خود بهره‌برداری کنند اما قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان به‌گونه‌ای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.ایشان درباره دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده نیز گفتند: این دانش‌آموزان حتی تا هنگامی که مدارس آنها با همت دولت و مردم و کمکهای قابل تقدیر خیرین مدرسه‌ساز تعمیر و ساخته شود نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان، باطل کردن معارضه دروغین «علم و دین» را از افتخارات دستگاههای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور برشمردند و افزودند: قدرتمندان مادی دنیا چندین قرن برای القای تعارض دین با علم تلاش کردند اما در جمهوری اسلامی پرچم دین از همه جای دنیا برافراشته‌تر است و کشور از لحاظ علمی نیز جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.رهبر انقلاب فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند عمدتاً جوان و غالباً متدین در کشور را یادآوری کردند و افزودند: این نخبگان عزیز با هویت «ایرانیِ سربلند» و هویت دینی و اسلامی مشغول تحقیق و نوآوری و ابتکار و پیشرفت علمی هستند که این حرکت نشاط‌انگیز باید همچنان با قدرت ادامه داشته باشد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخورداری نوجوانان و جوانان ایرانی از مهارت تبدیل علم به عمل را بسیار مهم و پربرکت خواندند و گفتند: مهارت‌آموزی باید از مدارس و دبیرستان‌ها شروع و پیگیری شود.رهبر انقلاب در آخرین بخش سخنانشان به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن به‌وسیله فضای مجازی اشاره کردند و افزودند: آمریکا و صهیونیزم در همه ابعاد در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند البته این مختص دولت فعلی آمریکا نیست، قبلی‌ها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام می‌دادند اما کمکی که رئیس جمهور فعلی آمریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش آمریکایی‌ها را می‌بینند.ایشان تأکید کردند: در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش مناسب بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.ایشان افزودند: دشمن علی‌الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد که البته نظامیان ما حواسشان جمع است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حفظ وحدت را به‌ویژه در شرایط فعلی، بسیار لازم خواندند و تأکید کردند: همه مراقب باشند به‌خاطر اختلاف سلیقه‌های کوچک مقابل هم قرار نگیرند چرا که اقتدار ملت در گروی اتحاد آحاد مردم، گروه‌های اجتماعی، اقوام مختلف و وحدت متقابل مسئولان و مردم است.ایشان افزودند: به‌فضل الهی توطئه‌ها و تدابیر دشمن با وجود همه تبلیغات وسیع برای مشغول کردن ذهن‌ها و مخلوط کردن صحنه، به‌ضرر خود او تمام می‌شود.رهبر انقلاب تأکید کردند: بدون تردید جوانان عزیز ایران سرافراز، شکست آمریکا و به‌زانو درآمدن صهیونیزم و عزت و عظمت نهایی ملت ایران را مشاهده خواهند کرد.پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص عملیاتی کردن سند تحول، تعمیق و معرفی سند تحول در بدنه آموزش‌وپرورش، توسعه عدالت آموزشی، اولویت دادن به افزایش کیفیت مدارس دولتی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزش‌وپرورش، و تلاش برای توسعه کمّی و کیفی دانشگاههای تربیت معلم بیان کرد.انتهای پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 02 May 2019 13:37:39 GMT http://bfnews.ir/vdcjo8ea.uqemazsffu.html شرط عبور از تحریم‌ها، استحکام ساخت داخلی و اتکا به توان ظرفیت‌های داخلی است http://bfnews.ir/vdceew8f.jh8ppi9bbj.html به گزارش آینده روشن سردار دکتر احمدی مقدم در حاشیه تدریس آینده پژوهشی و مهدویت در سطح چهار مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری و گام دوم انقلاب به موقعیت ویژه ایران اشاره و اظهار کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی را درزمینه پیشرفت داراست که شامل تعدد همسایگان، موقعیت مناسب، پیشینه تاریخی و داشتن بازارهای مختلف و ثروت‌های طبیعی و انسانی می‌باشد، این‌ها دستمایه‌های ایران برای پیشرفت است.سردار احمدی مقدم موانع پیشرفت ایران را دو عامل معرفی کرد که اولین آن را، جبهه طاغوت، همان دشمن خارجی به رهبری آمریکا دانست و افزود: با همه کارشکنی‌های دشمنان از ابتدای انقلاب، ایران بازهم این مشکلات و کارشکنی‌ها را پشت سر گذاشته است. عضو هیئت امنای موسسه آینده روشن گفت: دومین مانع پیشرفت ایران، اتکا به خارج از کشور است. مسئولین ما نباید به وعده‌های دشمنان دل ببندند زیرا دشمنان وقتی موضوع برجام تمام شد موضوعات دیگر را نیز پیش کشیدند؛ این تجربه در پیشینهِ سیاست‌های آن‌ها مشهود است و این موضوع به تغییر سیاستمداران آمریکایی ربطی ندارد و هر یک با روش حود دشمنی با ما را ادامه خواهند داد.دکتر احمدی‌مقدم درباره تحریم‌ها تصریح کرد: تحریم ابزاری برای دشمنان است برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند. ؛ ما باید بدانیم که این تحریم‌ها برای ما فرصت است تا به داخل اتکای بیشتری داشته باشیم.فرمانده سابق نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: دشمنان در سال 97 می‌خواستند با فشار بر مردم، این نظام را براندازند اما نتوانستند و جریان برعکس شد که دلیل این مطلب مشارکت مردم در موضوع سیل‌های اخیر و حمایت از سپاه بود.سردار احمدی مقدم گفت: ما به‌طورکلی آن جریان فکری که امام داشت که باید به قدرت از درون اتکا کنیم و اگر نقطه آسیب‌پذیری نداشته باشیم تهدید برای ما مفهومی ندارد.عضو هیئت امنای موسسه آینده روشن افزود: امروزه متأسفانه همکاران اقتصادی ایران در مواجه با تحریم‌های امریکا با استفاده از اهرم قدرت که شامل تهدید، تطمیع و اجبار است مجبور شده‌اند از همکاری با ایران عقب بمانند، ما باید این را فرصت بدانیم.دکتر احمدی مقدم تصریح کرد: ما نباید به خارج حتی اروپایی‌ها اتکا کنیم و نگاهمان باید به داخل باشد زیرا اروپایی‌ها نیز در دشمنی با انقلاب و نظام اسلامی با امریکا هم نظر هستند گرچه شاید منافعشان در رفتار با ما متفاوت باشد.احمدی مقدم خاطر نشان کرد: شرط عبور از این مشکلات و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، استحکام ساخت داخلی بدون توجه به مسائل بیرون و اتکای به توان داخل است، همان‌طور که مقام معظم رهبری شعار امسال را رونق تولید داخلی گذاشتند.انتهای پیام/ 141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 01 May 2019 08:30:00 GMT http://bfnews.ir/vdceew8f.jh8ppi9bbj.html نشست علمی «پاسخ به شبهات مهدویت» در مجتمع آموزشی هدی برگزار شد http://bfnews.ir/vdcdjx05.yt09f6a22y.html به گزارش آینه روشن،‌ در این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین آیتی با اشاره به فلسفه ظهور و بروز شبهات و اقسام آن گفت: اساسا خلق شبه از سوی دشمنان اسلام در طول تاریخ همیشه مشهود بوده است و لذا با توجه به تاریخ زمانی نوع شبهات متفاوت بوده است.استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شبهه، مشتبه ترین باطل به حق است، اظهار کرد: دشمنان هیچگاه چشم دیدن اسلام و تشیع را نداشته و ندارند و این چیز تازه‌ای نیست، لذا طلاب و روحانیون باید با مطالعه دقیق و کارشناسی شده با ورود در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی نسبت به این شبهات ، سم پاشی کنند.در پایان این نشست علمی که به همت تشکل فرهنگی تمنای وصال در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، نصرتی به سوالات طلاب پاسخ گفت.انتهای پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 27 Apr 2019 15:20:07 GMT http://bfnews.ir/vdcdjx05.yt09f6a22y.html دشمنان چشم دیدن اجتماع منتظران ظهور را ندارند http://bfnews.ir/vdcdxf05.yt09j6a22y.html به گزارش آینده روشن حجت‌الاسلام نصرت‌الله آیتی، پژوهشگر عرصه مهدویت در نشست «پاسخ به شبهات مهدویت»، که به همت تشکل فرهنگی تمنای وصال روز گذشته، دوم اردیبهشت در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، با بیان این که شبهه، مشتبه‌ترین باطل به حق است، اظهار داشت: شبهات مهدویت را در تقسیم‌بندی کلی می‌توان در دو دسته شبهات دور و شبهات عصر معاصر تعریف کرد که وهابیت دامن می‌زند. «شیخ مفید»، «سیدمرتضی»، «شیخ طوسی» و... در کتاب‌ها و رساله‌های خویش پاسخ‌های دقیقی به شبهات مهدویت مطرح کرده‌اند.وی ضمن اشاره به برخی از شبهات معاصر، مسجد جمکران را از موضوعات مطرح در شبکه‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: در قضیه تأسیس مسجد مقدس جمکران، از «حسن‌بن مثله جمکرانی» نقل شده است: من خواب بودم که ناگهان درب منزل زده شد و...»، که در این میان، برای بسیاری از افراد مشتبه شده است که حسن‌بن مصلح جمکرانی گفته است: من خواب دیدم! و ایشان همه این موارد را در خواب دیده است! قدیمی‌ترین کتاب‌های تاریخی، داستان تأسیس مسجد جمکران را به درستی نقل کرده‌اند.سخنران این نشست با بیان این که جمکران به پایگاه بزرگی برای گردهمایی منتظران ظهور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده است دشمنان چشم دیدن بزرگ‌ترین پایگاه نشر معارف مهدویت و اجتماع منتظران را نداشته باشند. هر مکانی که یاد امام زمان(عج) در آن صورت گرفته، قلب‌ها به ذات اقدس الهی وصل شود، به محلی برای نزول فرشتگان تبدیل خواهد شد.وی ضمن اشاره به فلسفه عریضه‌نویسی، با بیان این که چاه جمکران هیچ فرقی با چاه‌های دیگر ندارد، ابراز داشت: همان گونه که خداوند متعال در عین اطلاع از نیازها و تقاضای مخلوقات خویش، برای ایجاد حس حضور و ارتباط قوی‌تر، بر توجه به دعا و راز و نیاز سفارش کرده است، در روایات اسلامی نیز ضمن اهتمام به عریضه‌نویسی، آدابی برای آن ذکر کرده‌اند.حجت‌الاسلام آیتی در ادامه، به موارد دیگری از شبهات مطرح درباره موضوع مهدویت اشاره و خاطرنشان کرد: فراگیری ظلم و جور، از ویژگی‌های آخرالزمان به شمار می‌رود؛ در روایات اسلامی تأکید شده است که ظهور صاحب‌الزمان(عج) در بستر فراگیری ظلم و جور صورت خواهد گرفت؛ از این رو، نباید این ویژگی را شرط ظهور تلقی کرد؛ با توجه به این که ظلم و جور هیچ حد مشخصی ندارد، نمی‌تواند شرط ظهور قرار گیرد.پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: همان گونه که وجود ظلم در جامعه اسلامی سبب غیبت امام دوازدهم شد، از نظر عقلی امکان ندارد عاملی که سبب غیبت و مانع حضور امام(عج) می‌شود، شرط ظهور در نظر گرفته شود.وی یادآور شد: آنچه در روایات اسلامی مهم شمرده می‌شود، رویدادهایی است که در بستر ظلم رخ می‌دهد؛ در این بستر، عده‌ای در برابر ظلم ایستادگی کرده، جامعه صالحان را تشکیل می‌دهند و حضرت حجت(عج) با اعتماد به آن‌ها، ظهور و حکومت عدل جهانی را تأسیس می‌‌کنند.حجت‌الاسلام آیتی با تأکید بر این که مردم باید ضمن شناخت مسیر درست و نادرست، با میل و انتخاب خویش، راه را از بیراهه بشناسند، اظهار داشت: آموزه‌های روایی را باید در سایه‌سار آموزه‌های دینی و دیگر روایات اسلامی فهم کرد.وی به روایتی از امام صادق(ع) درباره قیام «زید» اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) ضمن تأیید قیام عمویشان، زید، ویژگی‌هایی همچون عالم بودن، صادق بودن و دعوت به حق و راه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و... را برای آن بیان فرموده‌اند.پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: از سوی دیگر، این امام همام در حدیثی دیگر، ضمن تأیید قیام «یمانی»، از مردم آخرالزمان درخواست یاری ایشان را مطرح می‌کنند؛ این موضوعات در کنار هم نشان می‌دهد امام صادق(ع) در روایت طاغوت بودن حکومت‌های دوران غیبت، بر اهمیت شاخصه‌های مدعو و دعوت تأکید می‌کنند، زیرا طاغوت دیگران را دعوت به خود می‌کند.وی به شبهات مطرح درباره تولد امام مهدی(عج) نیز اشاره و ابراز کرد: روایات مطرح درباره تولد امام زمان(عج) را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ دسته‌ای از این روایات مربوط به کسانی است که امام حسن عسکری(ع)، فرزند خویش را به آنها نشان دادند و بدین وسیله، راویان صاحب‌الزمان(عج) را ملاقات کردند.حجت‌الاسلام آیتی تصریح کرد: دسته دیگری از روایات، ناظر به معرفی امام زمان(عج) از زبان امام حسن عسکری(ع) و مرقومات ایشان و دسته زیادی نیز مربوط به گزارش افرادی است که در دوران غیبت، خدمت امام زمان(عج) رسیده‌اند.مریم بشیری انتهای پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 24 Apr 2019 04:44:56 GMT http://bfnews.ir/vdcdxf05.yt09j6a22y.html برنامه همایش دکترین مهدویت برای مبارزه با برداشت های غلط + محور دوره شانزدهم http://bfnews.ir/vdcg3q9u.ak93u4prra.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «محمدصابر جعفری» در تشریح نتایج حاصل از پانزدهمین همایش بین المللی «دکترین مهدویت»، اظهار کرد: 220 مقاله طی زمان فراخوان اعلامی و مهلت پیش بینی شده برای ارسال آثار توسط دبیرخانه دریافت شد، که نهایتاً 65 مورد از آنها در چهار کمیسیون صبحگاهی و چهار کمیسیون عصرگاهی همایش در روز پنجشنبه، 29 فروردین ماه ارائه شد. دبیر علمی پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تصریح کرد: چالش های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و تهدیدات آنها برای جامعه منتظر که در روایات هم تصریح شده و نیز چگونگی تعامل، برخورد و مدیریت این چالش ها در کمیسیون های تخصصی همایش به بحث و بررسی نخبگانی گذاشته شد. وی با بیان اینکه در اختتامیه این همایش، محور اصلی دوره آتی یعنی شانزدهمین همایش بین المللی «دکتر مهدویت» اعلام شد، تاکید کرد: «طرح کلی حرکت انبیاء از آغاز» محور دوره شانزدهم این همایش بین المللی است که فراخوان اجمالی آن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در سایت همایش اعلام شده و فراخوان تفصیلی به تفکیک محورها و منابع هم به زودی در سایت همایش بارگذاری می شود. حجت الاسلام جعفری درباره فلسفه انتخاب محورها در همایش بین المللی «دکترین مهدویت»، بیان کرد: دبیرخانه از طرق مختلف جلسات حضوری، درخواست کتبی و مجازی و ... از مراکز و مجموعه های مختلف و نیز شخصیت های حقیقی و حقوقی می خواهد تا اولویت های موضوعی را برای پرداخت به عنوان محور همایش پیشنهاد دهند. وی اضافه کرد: این پیشنهادت در هیئت علمی همایش به بحث و بررسی گذاشته و نهایتاً به تناسب شرایط و اقتضائات و نیز نیازهای روز یک محور تعیین می شود. برای مثال محور دوره چهاردهم این همایش به پیشنهاد آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد. دبیر علمی پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تاکید کرد: پس از تعیین محور اصلی، از طریق جلسات متعددِ کارشناسی سرفصل ها و محورها و زیرمحورها و نیز منابع و کتب پیشنهادی برای تحقیق، تعیین و اعلام می شود تا فضای کار کیفی در همایش ایجاد شود. حجت الاسلام جعفری در ادامه بیان کرد: برای همایش شانزدهم بر اساس گفتگوهای بسیار در جلسات کارشناسی به این نقطه رسیدیم که برای فهم بسیاری از موضع گیری ها و اینکه چه باید بکنیم تا مسائل حل شود، لازم است که نگاه کلی و جامع داشته باشیم و هندسه حرکت انبیاء و اولیاء را به دست آوریم چراکه کار جزیره ای و موردی اصول حرکت نیست و اینچنین دچار تردید و برداشت های اشتباه می شویم. وی تاکید کرد: بسیاری از جریان های انحرافی به دلیل عدم فهم اصول کلی بروز کرده اند، برای مثال بر اساس یک روایت، برداشت و تحلیل اشتباه شده است در حالی که یک روایت باید در مهندسی خاص خود دیده شود چون ممکن است تقیه یا زمینه سازی در آن مدنظر بوده باشد. لذا اگر روایات تبیین شود کار شفاف شده و تکلیف ما هم در عصر غیبت و نیز نسبت به آینده مشخص می شود. این کارشناس مهدوی ابراز کرد: در این باره کارهای فاخر بسیار صورت گرفته، برای مثال کتاب «انسان 250 ساله» مقام معظم رهبری که برشی از زندگانی ائمه علیهم السلام به عنوان نوری واحد است، این کتاب حضرات معصومین(ع) را به صورت مجموعه ای با یک تحلیل جامع دیده است. وی از برگزاری نشست هم اندیشی درباره همایش دکترین مهدویت خبر داد و گفت: هر سال پس از اتمام دوره جاری و اعلام محور دوره آتی، نشست هم اندیشی با نهادها برای بررسی نقاط ضعف و قوت و تعیین افق ها برگزار می شود، این هم اندیشی طی روزهای آتی در دستور کار دبیرخانه همایش بین المللی «دکترین مهدویت» قرار دارد. حجت الاسلام جعفری درباره آینده پیش بینی شده برای مقالات پانزدهمین دوره این همایش، ابراز کرد: برخی از مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی «مشرق موعود»، برخی که دارای سبقه هنری هستند در فصلنامه «عصر آدینه» و برخی از مقالات هم در فصلنامه علمی ترویجی «پژوهش های مهدوی» منتشر می شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: دیگر مقالات دارای اهمیت این دوره از دکترین مهدویت هم در شماره های بعدی این فصلنامه ها و برخی دیگر هم در قالب «کتاب مقاله» منتشر می شود. برای مثال مقالات چهاردهمین دوره دکترین مهدویت در پنج جلد «مهدویت، محور مشترک مذاهب» منتشر شد. گفتنی است، پانزدهمین همایش بین المللی «دکترین مهدویت» 29 فروردین ماه در شهر مقدس قم برگزار شد.پایان پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 23 Apr 2019 13:35:37 GMT http://bfnews.ir/vdcg3q9u.ak93u4prra.html گسترش اندیشه مهدویت نیازمند گفتمان سازی نوین با بکارگیری ادبیات قابل فهم در سطح جهانی است http://bfnews.ir/vdcfeyde.w6dvtagiiw.html به گزارش آینده روشن، دکتر حسن بشیر به عنوان یکی از سخنرانان این همایش تاکید کرد: گسترش جریان‌های انحرافی در رابطه با مهدویت بیانگر توطئه جمعی استکبار جهانی، صهیونیسم و وهابیت برای ایجاد انحراف در اندیشه مهدویت و مأیوس کردن مسلمانان و جهانیان در رابطه با منجی موعود می‌باشد.مدیر سابق آکادمی آکسفورد برای تحصیلات عالی بیان داشت که گفتمان موجود در رابطه با موعوگرایی در سطح مطلوب نبوده و نیازمند تجدید نظر در این زمینه می‌باشیم. گسترش انحرافات در این رابطه نشان دهنده کم کاری جدی در شناخت انحرافات و شیوه مناسب در برخورد با آنهاست.وی با تاکید بر اینکه شیوه‌ای برخورد تقابلی همیشه بهترین روش در این زمینه نبوده، بر بکارگیری روش‌های ضد جریان تولید کننده جریان‌های مختلف مورد نظر برای به حاشیه راندن جریان‌های انحرافی تاکید نمود.بشیر با طرح اینکه هنوز بسیاری از دانشگاه‌های ما به موضوع مهدویت و موعودگرایی توجه ندارند تاکید نمود موضوع مهدویت باید به جریان مهم گفتمانی در سطح دانشگاهی تبدیل شود تا بتوان با همکاری حوزه‌های علمیه گفتمان مشترکی در این زمینه ایجاد شود که پاسخگوی اشکالات مطرح شده در این زمینه باشد.رئیس اسبق دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد که چنانچه در ادبیات گفتمانی مهدویت تحول اساسی ایجاد نشود در آینده باید شاهد گسترش انحرافات بیشتر باشیم که مسؤولیت آن بر دوش همه ما خواهد بود.انتهای پیام / ‏ ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 20 Apr 2019 17:13:46 GMT http://bfnews.ir/vdcfeyde.w6dvtagiiw.html گزارش تصویری: مراسم افتتاحیه همایش دکترین مهدویت در قم http://bfnews.ir/vgld9f05.yt09kyl22fa6y.h.html ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 20 Apr 2019 16:07:29 GMT http://bfnews.ir/vgld9f05.yt09kyl22fa6y.h.html گزارش تصویری:مراسم اختتامیه همایش دکترین مهدویت در قم http://bfnews.ir/vglcpsqm.2bqep25aasl82.,.html ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 20 Apr 2019 14:37:34 GMT http://bfnews.ir/vglcpsqm.2bqep25aasl82.,.html اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم http://bfnews.ir/vdcc0sqm.2bqep8laa2.html به گزارش آینده روشن پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع مهدویت و چالش‌ها و با تقدیر از ۱۷ مهدی یاور برتر در زمینه‌های پژوهشی و فعال در تعمیق فرهنگ مهدوی آغاز شد.اختتامیه این همایش  عصر پنجشنبه با قرائت گزارش ها و جمع بندی فعالیت های کمیسیون های چهارگانه در قم پایان یافت، صاحبان آثار و مقالات برتر در کمیسیون‌های تخصصی مهدویت و چالش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی به ارائه آثار پژوهشی خود پرداختند.به گفته حجت الاسلام جعفری دبیر این همایش ۲۲۰ مقاله با موضوع مهدویت و چالش‌ها از شخصیت‌های علمی و حوزوی کشور‌های جهان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این میان ۶۵ مقاله در کمیسیون‌های مربوطه ارائه و بررسی می‌شود.رئیس جامعه المصطفی العالمیه در آئین پایانی این همایش با بیان اینکه مقوله حاکمیت و الگوی قدرت از مهمترین دغدغه‌های بشریت در عصر حاضر است افزود: در حالیکه مدعیان تفکر لیبرال دموکراسی غربی این تفکر را اندیشه پایان تاریخ می‌داند، اما حمایت پیروان و سیاستمداران حامی این تفکر از ظلم و جنایت‌های حاکم بر دیگر کشور‌ها و ملت‌های مظلوم نشان از شکست و انحطاط آن دارد.حجت الاسلام و المسلمین عباسی ادامه داد در این تفکر غربی که دستگاه‌های رسانه‌ای به ترویج آن می‌پردازند، صفات حاکمان جایگاهی ندارد و مهم چگونه حکومت کردن است و به همین دلیل در برخی از این کشور‌ها شاهد حکمرانی انسان‌های غیر متعادل و گاهی ناشایست هستیم.وی با اشاره به ویژگی‌های بارز فرهنگ شیعی و تفکر مهدوی در ارائه الگوی حکومت اسلامی گفت: در این تفکر انسان‌های صالح همراه با شایستگی، عدالت و صلابت بشریت را به سمت سعادت سوق می‌دهند.رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد مراکز فرهنگی و پژوهشی اسلامی باید در خصوص شناسایی و ویژگی‌های انسان‌های صالح و تربیت آن‌ها تحقیق و مطالعه علمی انجام دهند.حجت الاسلام و المسلمین اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب هم در این همایش با اشاره به تلاش دشمنان و منکران حق برای تخریب چهره واقعی اسلام، آماده سازی فکری و نظری جامعه و بکارگیری روش‌های نوین برای پاسخ دادن به شبهات در حوزه مهدویت را از وظایف اندیشمندان، دانش پژوهان و مهدی یاوران دانست.رونمایی از کتاب ترویج تفکر موعود گرایی در افق جهانی، مجموعه مقالات برگزیده و منتخب چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قالب فصلنامه و پوستر از دیگر بخش‌های این همایش بود.گفتنی است سال گذشته چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی برگزار شد و قرار است شانزدهمین همایش دکترین مهدویت با موضوع حرکت انبیا و امامان از آغاز تا انجام برگزار شود.انتهای پیام/141 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 20 Apr 2019 14:14:11 GMT http://bfnews.ir/vdcc0sqm.2bqep8laa2.html