آينده روشن - آخرين عناوين سیاست :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnjfabezq25u.sfu.html Sat, 19 Oct 2019 12:29:57 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sat, 19 Oct 2019 12:29:57 GMT سیاست 60 آقازادگی در اسلام از کجا شکل گرفت؟/ معرفی عاملان مصیبت کربلا http://bfnews.ir/vdcaomn0.49niy15kk4.html به گزارش آینده روشن  از زمانى که قیام امام حسین (ع) با آن شرایط اتفاق افتاد، پرسش‌هایی مطرح شد که انگیزه اصلى امام (ع) از این اقدام چه بوده است؟ آیا دعوت کوفیان فلسفه قیام آن حضرت بوده؟ آیا دستیابى به حکومت، علت اصلى این نهضت بوده است؟ اگر هدف اصلى قیام، اصلاح وضعیت امت و جامعه اسلامى بود، آیا حضرت نمى‌توانست به شیوه مسالمت‌آمیز به هدف خویش جامه عمل بپوشاند؟ و ده‌ها سؤال و ابهام دیگر.بر اساس آنچه از روایات و نقل‌های تاریخی به دست ما رسیده، چهار هدف را براى فعالیت‌هاى امام حسین (ع) در عصر حاکمیت یزید از جمله احیاى مظاهر و نشانه‌هاى اسلام اصیل و ناب محمدى (ص)، اصلاح و بهبودى در وضع شهروندان، مبارزه با ستمگران اموى برای تأمین امنیت مردم ستمدیده و فراهم ساختن بسترى مناسب براى عمل به احکام و واجبات الهى می‌توان مطرح کرد.شاهد این مدعا متن وصیت‌نامه‌ای است که سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمد بن حنفیه براى وى نوشت: «انِّى لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِى اُمه جَدِّى محمد (ص) اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهى عَنِ المُنْکَرِ و اَسیرَ بِسیره جَدِّى محمد (ص) و اَبى عَلىِّ بنِ اَبِى طالِب (ع)؛ من از روى سرمستى و گستاخى و تبهکارى و ستمگرى از مدینه خارج نشدم؛ بلکه براى اصلاح امت جدم خارج شده‌ام. مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به سیره جد و پدرم على بن ابیطالب (ع) عمل کنم. با توجه به اهمیت موضوع و آغاز ماه محرم بر آن شدیم که در سلسله مصاحبه‌هایی به بیان علل قیام امام حسین (ع) بپردازیم که در بخش پنجم آن با حجت‌الاسلام والمسلمین جواد ابوالقاسمی کارشناس‌ ارشد شبکه جهانی ولایت و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:باغیان سرمایه‌دار!/ ضرر قارون برای قوم موسی بیشتر از فرعون و هامان استدر زمان صدر اسلام شاهد بروز و ظهور گروه‌های اشرافی به عبارتی آقازاده‌ها بودیم. به گونه‌ای که ۵ دهه بعد از رحلت پیامبر (ص) همین گروه حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) را موجب می‌شوند. درباره شکل‌گیری این جریان آقازادگی به خصوص فساد درون حاکمیت اسلامی توضیح دهید.«إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَینْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْی»؛ در حقیقت، خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‌دهد و از کار زشت و ناپسند و بغی باز مى‌دارد.(سوره نحل آیه ۹۰) از مهم‌ترین گناهانی که در قرآن از آن بازداشته شده است، بغی است؛ خدای متعال در قرآن کریم ۲ نوع برخورد با مردم را بغی دانسته و مورد توبیخ قرار داده است؛ اولین مورد، سرکشی (همراه با درگیری) گروهی از مسلمانان بر گروهی دیگر است، که در صورتی که حاضر به قبول و پذیرش دستور الهی و صلح میان مسلمانان نشود، باید با آن‌ها به مقاتله پرداخت.«وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»(سوره حجرات آیه ۹) در روایات شیعه و سنی، این آیه بر درگیری لشکریان معاویه با امیرمؤمنان علی(ع)  تطبیق داده شده است. (بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، ج۱، ص۱۷۲، ش ۴۳۶). گروه دیگری که فساد آنان، معادل فساد این گروه دیده شده است، کسانی هستند که تلاش برای ترویج آموزه‌هایی که اکنون بر آن اقتصاد لیبرال گفته می‌شود، داشتند که نمونه اصلی آن‌ها در قرآن «قارون» پسر خاله حضرت موسی (ع)  است. استکبار مالی در امت اسلامی زمانی شکل گرفت که رهبران اصلی، خود مروج این فکر بودند!خدای متعال در مورد قارون می‌فرماید: «إِنَّ قَارُونَ کَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَیهِمْ»(سوره قصص آیه ۷۶) در دیدگاه خدای متعال، ضرر قارون برای قوم موسی بیشتر از فرعون و هامان است و به همین دلیل، در هنگام ذکر دشمنان اصلی مستضعفان قوم موسی، در ابتدا نام قارون را برده و می‌فرماید: «وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مُوسَى بِالْبَینَاتِ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ وَمَا کَانُوا سَابِقِینَ»؛ و قارون و فرعون و هامان را [هم هلاک کردیم] و به راستى موسى براى آنان دلایل آشکار آورد، و [لى آن‌ها] در آن سرزمین سرکشى کردند و [با این همه بر ما] پیشى نجستند.(سوره عنکبوت آیه ۳۹)این بدان معنی است که با وجود تمام ظلم‌هایی که فرعون و هامان داشتند، استکبار قارون از آنان بیشتر بود! و البته این‌همه تذکر قرآن، در مورد قارون و قارونیان، به خاطر وجود چنین خطری در امت اسلامی بود؛ خطری که ضرر آن همانند خطر جنگ‌های حکومت‌طلبان با امیرمؤمنان علی(ع)  بود! و آثار مصیبت‌بار آن بر جامعه اسلامی بیشتر از آثار استکبار قارون بود؛ زیرا استکبار قارون در ابتدا با سد حکومتی حضرت موسی(ع)  مواجه شد و پس از تلاش برای سرکشی بیشتر با عذاب الهی مواجه شد. اما استکبار مالی در امت اسلامی، بعد از رسول خدا (ص)  و در زمانی شکل گرفت که رهبران اصلی حکومت، خود مروج این فکر بودند.شاخصه‌ تفکر قارونیان صدر اسلام/ چه شد اختاپوس آقازادگی در اسلام ریشه‌ دواند؟شاخصه‌های تفکر قارونیان زمان صدر اسلام چه بود؟شاخصه‌های اصلی این فکر در ۳ نکته خلاصه می‌شد:الف- معیار اولیه رشد و پیشرفت در نظر آن‌ها میزان ثروت مالی است!ب- ممکن است - در ظاهر- در نحوه تحصیل و به دست آوردن اموال، قوانین و شرع را مراعات کنند، ولی در نحوه مصرف، مطیع دستورات شرع نیستند.ج- تلاش فراوان برای تجمل‌گرایی و ترویج این روش دارند. (ر.ک سوره قصص، آیات ۷۶-۸۰)البته این تغییرات در امت اسلامی یک شبه رخ نداد و با توجه به رفتارهای گروه حاکم، به صورت خواسته یا ناخواسته تدریج در بین نخبگان رواج پیدا کرد؛ که به صورت فهرست‌وار به آن‌ها اشاره می‌شود:۱. تعیین حقوق بالا برای حاکم جهت تأمین زندگی او و بستگانش - در حدود ۶۰۰ سکه طلا سالیانه برای خلیفه اول، به همراه تأمین سایر احتیاجات وی و خانواده‌اش (ابن سعد، محمد بن سعد بن منیع، الطبقات الکبرى،  ج ۳، ص ۱۸۵)؛ وی در مدت یک سال، توانست با این حقوق، باغی تهیه کند که محصول آن سالیانه ۲۰ وسق (تقریباً ۳۴۰۰ کیلوگرم) خرما بود! و آن را به دخترش بخشید، اما در هنگام وفات وصیت کرد که بین کل ورثه تقسیم شود. (بلاذری، أحمد بن یحیی، أنساب الأشراف، ج ۳، ص ۳۱۶).۲. فرق‌گذاری در تقسیم بیت‌المال و ویژه‌بخشی‌ها در زمان خلیفه دوم؛ از جمله بخشیدن یک صندوق جواهر به عایشه همسر رسول خدا (ص)(أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة، ج ۱، ص ۸۴).۳. شروع اختلاف طبقاتی از زمان خلیفه دوم، به صورتی که وقتی خلیفه دوم از دنیا رفت، مجموع میراث او  ۱۲۵۷۰۰۰ سکه (درهم معادل ۱۲۵۷۰۰ دینار طلا) بود.۴. تبدیل شدن اختلاف طبقاتی به تجمل‌گرایی و ترویج آن در زمان خلیفه دوم به خصوص توسط معاویه؛ به حدی که به او کسرای عرب می‌گفتند و وقتی خلیفه دوم نسبت به مظاهر تجمل‌گرایی او اعتراض کرد در پاسخ گفت که چون ما در نزدیکی رومیان هستیم، باید در چشم آن‌ها قدرتمند جلوه کنیم! و به همین سبب این چنین زندگی می‌کنم! و عمر نیز این سخن را از وی پذیرفت! (ابن عبد البر، یوسف بن عبد الله، الإستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج ۳، ص ۱۴۱۷)این اختلاف طبقاتی و ویژه‌خواری‌ها در نظر بسیاری از کسانی که در آن زمان، از امکانات بهره‌مند بودند، امری مشروع به حساب می‌آمد؛ یا به بهانه‌ای که معاویه مطرح کرده بود، و یا به نظر آن‌ها چون بر اساس دستور حاکم اسلامی و قوانین جامعه صورت گرفته بود، اشکالی نداشت!  اما وقتی خلافت به امیرمؤمنان علی (ع)  بازگردانده شد، آن حضرت به عنوان خلیفه وقت در نظر ایشان، از چنین ویژه‌بخشی‌هایی امتناع کرده و فرمودند این اموال را حتی اگر مهر زنانتان کرده باشید، پس خواهم گرفت (شریف رضی، نهج البلاغة، ج ۱، ص ۴۶). به همین سبب این گروه از سرمایه‌داران بنای مخالف با ایشان گذاشته و تمام تلاش خود را برای ساقط کردن حکومت علوی انجام دادند! به حدی که از ایشان نقل شده است که اساس مشکل خویش را همین گروه‌ها معرفی کرده می‌فرمایند: به چند نفر گرفتار شدم؛ عایشه که از همه بیشتر از او اطاعت می‌کردند، طلحه که از همه زیرک‌تر بود، زبیر که از همه شجاع‌تر بود، یعلی بن منیه که از همه ثروتمندتر بود و عبد الله بن عامر که از همه بخشنده‌تر بود.(صفدی، الوافی بالوفیات، ج ۲۹، ص ۱۴)یعلی بن منیه (أمیه) همان کسی بود که هزینه تجهیز لشکر جمل را فراهم کرد و عبد الله بن عامر، کسی بود که یزدگرد را شکست داد و اموال فراوان به دست آورد، و به دستور عثمان، آن را در بین بستگان خویش و افراد با سابقه در اسلام پخش کرد! و اولین کسی بود که بعد از اسلام لباس خز می‌پوشید! (ابن اثیر جزری، اسد الغابة، ج۳، ص ۲۹۳)برخورد سخت امام علی (ع) با ویژه‌خوارانخب! زمانی که امام علی (ع) حکومت را در دست گرفتند چه برخوردی با شیوه و منش سرمایه‌داری خلفای پیشین اتخاذ کردند؟در این مرحله، برخورد اصلی امیرمؤمنان علی (ع)  با این افراد در چند بخش صورت گرفت:الف. جلوگیری از ویژه‌خواری و تقسیم مساوی و عادلانه اموال بیت‌المال.ب. تلاش برای بازگرداندن اموالی که بر اساس تقسیم ناعادلانه گردآوری شده بود.ج. عزل نیروهای مفسد و کسانی که این روش حضرت را بر نمی‌تافتند.د. مقابله با مظاهر تجمل، حتی در مورد اموال حلال و مشروع، به خصوص در مورد مسئولان.ه‍. زندگی زاهدانه و متواضعه خود رهبر، برای نشان دادن سیره و روش صحیح و یاد آوری نحوه زندگی رسول خدا (ص) به مردم و مسئولان.این روش حضرت (ع)، باعث شد که تعدادی از کسانی که در گذشته، سابقه آن‌ها با زندگی با روش تجمل‌گرایانه عجین شده بود، دوباره به روش سابق برگردند؛ از جمله آن‌ها یعلی بن أمیه است که در انتها به سپاه حضرت (ع) ملحق شده و با اصلاح روش خویش در رکاب حضرت به شهادت رسید؛ یا یکی از فرزندان عباس عموی پیامبر (ص) که در برهه‌ای با سرقت اموال بیت المال، به حجاز رفته و در آنجا برای خود زندگی مرفهی تدارک دیده بود؛ که امیرمؤمنان (ع)  به او تذکر خاص داده و فرمودند در صورتی که این اموال را برنگردانی، با شمشیری که به هر کس با آن ضربت زدم، به آتش وارد شد، به تو نیز ضربت خواهم زد! (شریف رضی، نهج البلاغة، ج ۳، ص ۶۵). وی نیز اموال را بازگردانده و دوباره در زمره شیعیان حضرت قرار گرفت.۵. در مرحله بعد، و پس از شهادت آن حضرت، این ویژه ‌خواری‌ها که اثر خود را در دل‌های بسیاری گذاشته بود، سبب گسترش ارتداد و بی‌بندباری در جامعه شده و با تغییر ذائقه عموم مردم، آن‌ها را به سرعت به سمت بی‌بند و باری سوق داد! و کار به جایی رسید که یزید بن معاویه، کارهایی را که در دربار پدرش به صورت مخفی انجام می‌شد، به صورت علنی انجام دهد؛ و فهرست بلند بالایی از گناهان و رذایل اخلاقی را در مقابل مردم انجام داد! نسل دوم آقازاده‌ها عامل مصیبت کربلا بودند/ فتنه‌ای بزرگ که دستانشان به خون فرزند رسول خدا (ص) آلوده شدرابطه نسل دوم آقازاده‌ها با شهادت امام حسین (ع) چه بود؟ این دوران که نسل دوم بعد از پیامبر(ص) روی کار آمده و امور اجرایی جامعه را در اختیار داشتند، هیچ یک از فرزندان افراد ویژه‌خوار، به خود جرأت مقابله با فساد را نمی‌دادند! و در مورد هیچ یک از آن‌ها نقل نشده است که برای مبارزه با فساد تلاش کرده باشند! بلکه اغلب آن‌ها (با دلایل، توجیهات و بهانه‌های مختلف) زندگی مرفهانه‌ای برای خود درست کرده و حتی اگر در تاریخ از آن‌ها محرماتی مانند شرب خمر و ... نقل نشده باشد، اما تجمل‌گرایی و عافیت طلبی آن‌ها ذکر شده است؛ عبد الله بن عمر از این دسته است. که می‌گفت چون همسر من علاقه زیادی به زندگی تجملاتی دارد، من نیز مجبورم اینگونه زندگی کنم! (بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، ج ۵، ص ۱۹۸۶)بلکه امر در مورد فرزندان اینگونه افراد بیشتر مشارکت در فسادها و جنایات دربار حاکم بود؛ عبید الله بن زیاد که پدرش در زمان معاویه، به او پیوست و جزو ویژه‌خواران شد، مسؤولیت به شهادت رساندن سید الشهدا (ع) را به عهده گرفت. شریح قاضی که در زمان امیرمؤمنان (ع) جوانی بود که به خاطر ذکاوت بالا، با درس‌هایی که از حضرت فراگرفته بود، مسئولیت قضاوت را بر عهده گرفته بود، خود فتوا به قتل مسلم بن عقیل و کشتن سید الشهدا (ع) صادر کرد.محمد بن اشعث که پدرش از بزرگان قبایلی بود که در زمان خلافت خلیفه اول، به حکومت نزدیک شده بودند، از رؤسای لشکریانی بود که به جنگ سید الشهدا (ع) آمد. بیشتر فرماندهان سپاه یزید و عبد الله بن زیاد، فرزندان کسانی بودند که در دوران خلفا، از بخشش‌های خاص بهره‌مند شده و زندگی تجملاتی برای خود فراهم کرده بودند! گروه اندکی از فرزندان اینگونه افراد که به درگیری با دستگاه حاکم پرداختند - مانند عبد الله بن زبیر- نیز به دنبال رسیدن به چنین جایگاه و مناصبی بودند و زندگی آن‌ها پر از موارد تجمل‌گرایانه است.در واقع شهادت سید الشهدا (ع) معلول این حرکت خزنده است که به گفته قرآن خود نوعی بغی و مانند فتنه‌ای بزرگ در امت است. و از همین روی سید الشهدا (ع) خطاب به قاتلین خویش فرمودند: آنچه به شما به صورت خاص داده شده است، به حرام بر روی هم انباشته شده است، و شکم‌های شما از حرام پر شده است! (خوارزمی، مقتل الحسین، نجف، ج ۱، ص ۲۳۲)منابعقرآن کریمابن اثیر جزری (م ۶۳۰ ق)، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، اول، دار إحیاء التراث، بیروت.ابن سعد، محمد بن سعد بن منیع (م ۲۳۰ ق)، الطبقات الکبرى، دار صادر، بیروت، (بی‌تا).ابن عبد البر، یوسف بن عبد الله (م ۴۶۳ ق)، الإستیعاب فی معرفة الأصحاب، اول، دار الجیل، بیروت، ۱۴۱۲ ق.أحمد بن حنبل (م ۲۴۱ ق)، فضائل الصحابة، اول، رساله، بیروت، ۱۴۰۳ ق.بخاری، محمد بن إسماعیل (م ۲۵۶ ق)، صحیح بخاری، سوم، دار ابن کثیر، بیروت، ۱۴۰۷ ق.بلاذری، أحمد بن یحیی (م ۲۷۹ ق)، أنساب الأشراف، (بی‌تا)، (بی‌نا).خوارزمی (م ۵۶۸ ق)، مقتل الحسین، نجف، (بی‌تا).شریف رضی(م ۴۰۶ ق)، نهج البلاغة، بیروت، دار المعرفة، (بی‌تا).صفدی (م ۷۶۴ ق)، الوافی بالوفیات، دار احیاء التراث، بیروت، ۱۴۲۰ ق.انتهای پیام/141 ]]> سیاست Wed, 11 Sep 2019 16:27:26 GMT http://bfnews.ir/vdcaomn0.49niy15kk4.html آخرین آمادگی برای ظهور، اصلاح مدیران جامعه اسلامی است/رزمندگان اسلام کارآفرین هستند http://bfnews.ir/vdcbgsbz.rhb0apiuur.html به گزارش آینده روشن  حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» به مناسبت سوگواری دهه اول محرم با موضوع «آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ آمادگی دیگر مسلمانان برای ظهور  ضجه‌های آنها است که امروز در یمن و کشمیر و سایر بلاد اسلامی شاهد این مساله هستیم. این استاد حوزه علمیه افزود: یکی دیگر از آمادگی ها رابطه مومنان با یکدیگر است،‌ در این رابطه باید زندگی جمعی برای اقتصاد مقاومتی، اصلاح معیشت و رفع فقر و کسب ثروت با همدیگر را تمرین کنید. حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه در محیط معنوی خود جمع شوید و یک حرکت اقتصادی برای رشد جامعه مسلمانان انجام دهید، تصریح کرد: این بخشی از دینداری است، باید بین مومنان مرز مالکیت برداشته شده و بین آنها مواسات برقرار شود همانگونه که زمان ظهور شیعیان از هم سود نمی‌گیرند و گرفتن سود را مثل ربا حرام می‌دانند. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مومنان باید بین خود تعاون برقرار کنند و استعدادها و طرح‌های خود را به تعاون بگذارند، اظهار کرد: مومنان باید تعاونی کار تولیدی راه‌اندازی کنند زیرا نیروهای دینی و انقلابی باید از نظر مالی قوی باشند ما به تنهایی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم برای حفظ سلامت اقتصادی باید بین خود تعاون برقرار کنیم. وی با بیان اینکه امام صادق(ع) کار اقتصادی انجام می‌دانند و از همین ناحیه بذل و بخشش داشتند، ابراز کرد: امروز برخی مومنان از وحشت و ترس متحجرین یا جاهلان نمی‌توانند مومنان یا چند طلبه را گرد هم آورده و کار اقتصادی انجام دهند. حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: راه‌اندازی دسته عزاداری و جهادی رفتن برای شما مومنان لازم اما کافی نیست بلکه باید رزمندگان اسلام کارآفرینی کرده و از طریق تولیدات حلال، ثروت داشته باشند. این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقص دیگر امروز مومنان، گفت: امروز کشور ما در شدت راه‌اندازی کسب و کار جزو کشورهای اول دنیا است که در این زمینه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، ‌دولت، مجلس و قوه قضاییه مسئول هستند. وی ادامه داد:‌ ما امیدواریم که روزی در کشورمان همانگونه که دزدی و رانت‌خواری جرم است و برای آن محاکمه و زندان در نظر گرفته می‌شود اگر مدیری هم کار مردم را انجام نداد او را محاکمه کرده و زندانی کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه آخرین آمادگی برای ظهور اصلاح مدیران جامعه اسلامی است زیرا حکومت امام زمان(عج) فرج او چیزی از جنس مدیریت جامعه است، تاکید کرد: حضرت حجت(عج) برای حکومت خود از فرشتگان کمک نمی‌گیرند بلکه باید مردم نسبت به مدیران صالح اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند و آنها را یاری کنند. این استاد حوزه علمیه افزود: مومنان باید ۳۱۳ نفر حکام صالح یا یاران امام زمان(عج) در زمین را بشناسند به همین منظور باید امروز نسبت به مدیریت درست اسلامی شناخت کافی کسب کنند و این شناخت را به مردم انتقال دهند. وی تاکید کرد: اینکه مچ برخی با مطالبه گری گرفته شود تنها پنج درصد ماجرا است  صرف دزد نبودن مدیر، کافی نیست بلکه همچون مربی فوتبال که اضافه بر اینکه نباید دزد باشد باید بتوانند بازیکنان را مدیریت کرده و آموزش خوب بدهد یک مدیر صالح هم باید برنامه‌ریزی و تدبیر درست و شایسته داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه فلسفه خلقت بشر و رسولان این نبوده که ما را چشم و گوش بسته به بهشت ببرند، خاطرنشان کرد: باید مردم به فهم و آگاهی لازم برسند. پایان پیام/141 ]]> سیاست Wed, 04 Sep 2019 11:19:27 GMT http://bfnews.ir/vdcbgsbz.rhb0apiuur.html کاهش تعهدات برجامی، آفرین دارد /بعضی‌ها خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده/بی‌حجابی جرم مشهود است، نیروی انتظامی برخورد کند http://bfnews.ir/vdcaemn0.49niw15kk4.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت عالم مجاهد، مرحوم آیت الله طالقانی است، اظهار کرد: طبق آیه قرآن، نماز جمعه را در برنامه زندگی خود قرار دهید و بدانید که نماز جمعه گره خورده به ایمان شماست، نماز جمعه ذکر خداست و یاد خدا را زنده بدارید و به خطبه‌ها بها بدهید. . او ادامه داد: وظیفه خطیب نماز جمعه این است که دل‌ها را متوجه خدا کند، لازم است که در نماز شتاب داشته باشید و اول وقت بخوانید، نماز جمعه را فدای اولاد و غیر اولادتان نکنید. اهم صحبت‌های او به نقل از خبرگزاری‌ها از این قرار است: * نماز جمعه ظرفیت ارزشمندی برای نظام است، تریبون فراجناح و فراحزب است، ولی تریبون ولایت هم است بنابراین باید رهنمودهای ولایت رهنمودهای ولایت را در آن تبلیغ کرد. *رسانه‌ها چه مکتوب چه فضای مجازی، نماز جمعه را تخریب نکنند، خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است. تخریب نماز جمعه سرمایه سوزی است. الحمدالله صداوسیما در میدان است و انتظار می‌رود که تلاش بیشتری کنند و برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای نماز جمعه بگذارند. *امام علی علیه السلام فرمودند بندگان خدا برای خدا حریم نگه دارید؛ با اعمال تان بر مرگ پیشی بگیرید چرا که اعمال شما سرمایه ابدیت شماست از جمله همین نماز جمعه یک عمل به عنوان یک عمل صالح برجسته در پرونده اعمال تا نصف خواهد شد. * مومنان در برنامه زندگیشان باید نماز جمعه را قرار دهند، نکند در برنامه های روز جمعه هر برنامه‌ای باشد به غیر از نماز جمعه. * خطبه ها بخشی از نماز جمعه است و باید به خطبه ها هم بها داده شود البته وظیفه خطیب نیز این است که دلها را متوجه خدا کند. * همچنین نباید مزاحم برای نماز جمعه ایجاد کرد یعنی همزمان با نماز جمعه هیچ کاری را نباید قرار دهیم. * ائمه جمعه باید مطالعه کرده سخن بگویند و تحلیل‌های جذاب عرضه کنند؛ اینها باید خود را مدیون مردم بدانند مردمی که وقت می‌گذارند چرا که حضور مردم نوعی امانت است لذا باید امانت‌دار شایسته وقت مردم باشند. * همچنین ستاد های نماز برای اینکه نماز جمعه باشکوه برگزار شود زحمات زیادی می‌کشند لذا باید تلاش کنند محل مناسب سرمایش و گرمایش صحیح و مطلوب و فضای معطر و تکریم نمازگزاران در دستور کارشان باشد. * جنگ در هشت سال دفاع مقدس با همین نماز جمعه ها مدیریت شد، در عرصه سیاسی انتخابات و موارد دیگر نیز این نماز جمعه‌ها نقش داشت. در عرصه حوادثی که پیش می‌آمد مانند کمک به حادثه دیدگان زلزله سیل و مواردی اینگونه نمازجمعه کمک می کرد بنابراین تقویت نماز جمعه تقویت یک سرمایه است. * مسئولان نظام در سراسر کشور به ویژه در نماز جمعه تهران باید به این نکته توجه داشته باشند که حضورشان در نماز جمعه تعظیم شعائر است؛ همچنین به نفع خودشان است چرا که این از جلوه های مردمی بودن آنها است. *مسئولان اگر بخواهد مردمی باشند یکی از راه‌های آن حضور در نماز جمعه است چه گره هایی با حضور در نمازجمعه حل می شود. *دزدی دریایی انگلیسی‌ها یادآور انبوه جنایت‌های این روباه پیر استعمارگر است.موارد جنایت این دولت استعمارگر را شمرده‌ام که ۳۷ بند شد و آن را به سرعت می خوانم تا انگلیسی ها هم بشنوند که چرا مردم ایران یکپارچه نفرت از این روباه مکار استعمارگر هستند. *انگلیس، این دولت سیاه در تکه پاره‌کردن و تجزیه ایران در خط مقدم است که موارد آن در سال‌های ۱۸۷۲ ، ۱۹۰۱، ۱۸۵۷، ۱۸۸۷ و ۱۹۷۱ میلادی بود. در غارت کشور هم انگلیسی‌ها در خط مقدم قرار دارند که به عنوان نمونه می توان به قرارداد رویتر در سال های ۱۸۷۲، ۱۸۹۰ و ۱۹۰۱ میلادی اشاره کرد.در قحطی بزرگ جنگ جهانی اول از ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی ۴۰ درصد مردم ایران جمعیتی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر، از گرسنگی جان خود را از دست دادند و انگلیس خط مقدم این قحطی بود. *فردا سالگرد عملیات مرصاد است، منافقین با همدستی صدام به غرب کشور حمله کردند و به خیال بچه‌گانه خودشان فکر کردند به کشور ما آسیب می‌رسانند، اما دیدید که رزمندگان ما بر سر منافقین فرود آمدند و کمر آنها شکستند و باید گفت ۸۰ درصد منافقین در این عملیات از بین رفتند. پیروزی در این عملیات بزرگترین شکست برای صدام، منافقین و آمریکا بود. منافقین همان داعش‌های اول انقلاب هستند، کارهایی که امروز داعش می‌کند آن‌ها در اول انقلاب انجام می‌دادند. ۱۷ هزار نفر را این جنایت کاران به شهادت رساندند. * منافقین دم افطار زنگ خانه مردم را می‌زدند که نذری آوردیم وقتی مادر بچه بغل در را باز می‌کرد با نارنجک او و فرزندش را به شهادت می‌رساندند.منافقین امروز خار و ذلیل شده‌اند، آن‌ها امروزامروز نوکر آمریکا و اسرائیل هستند. *طی چند هفته گذشته حدود ۷ اظهار و قدام انقلابی در کشور داشته‌ایم، هیچ‌گاه شیرینی برخورد مقام معظم رهبری در دیدار نخست وزیر ژاپن در خصوص تحقیر ترامپ را از یاد نخواهیم برد. طی این چند هفته پیام‌های عزت و ذلت ناپذیری از ایران مخابره شد مبنی بر اینکه زیر بار نمی‌رویم و به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی‌نشینیم و این پیام هیهات من‌الذله است. *اسقاط پهپاد توسط جمهوری اسلامی ایران نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. همچنین توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز که متخلف بود و قوانین دریایی را زیر پا گذاشته بود برای انگلیس مایه سرافکندگی بود، روزی روزگاری این روباه مکار در ایران دولت عوض می‌کرد و سر کار می‌آورد. *دیپلمات‌های ما هم این مواضع عزتمندانه را برای مذاکره در نظر داشته باشند. * ۱۷جاسوس آمریکایی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند که هم به وقت اعلام و هم به وقت اقدام صورت گرفت و آنان به دستگاه قضا سپرده شدند. خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران بیان کرد: کاهش تعهدات برجامی از اقدامات ستودنی است که آفرین دارد. ۱۱ پیمان را آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زیر پا گذاشتند که با وقاحت می‌گویند برخورد نداشته باشید اما عقل و منطق می‌گوید برخورد داشته باشید که مسئولان انجام دادند و خواست ملت این است که این راه ادامه پیدا کند. *کار بعدی اقدام انقلابی با برخورد با بی‌حجابی است. بی حجابی در نظام جمهوری اسلامی جرم مشهود است و وظیفه نیروی انتظامی برخورد با این مسئله است که به خوبی صورت گرفت. *می‌گویند برای این کار باید اقدام فرهنگی انجام داد، من به عنوان کارشناس دینی می‌گویم باید کار فرهنگی و اجرایی صورت گیرد. با اظهارات نسجنیده دل متدینان را خون نکنید. این متدینان انقلاب و نظام را حفظ کرده‌اند. اینجا صحبت از تقابل نیست، صحبت از امنیت اخلاقی و روانی جامعه است. *: این هفته از فلسطین هیات عالی رتبه دیداری با مقام رهبری داشتند. رژیم صهیونیستی می‌خواهد فلسطین از یادها برود یک مسئله عربی بماند. همان طور که امام راحل با اعلام روز قدس این دو توطئه را خنثی کرد و مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین جدی است. *مقام معظم رهبری دو حکم ریاست بنیاد مستضعفان و کمیته امداد را ابلاغ کردند و در هر دو این احکام بر این نکته تائید داشته باشید که به فکر تهی دستان باشند.منظور مقام معظم رهبری از تهی دستان گدایان نیست کما این که برخی از این گدایان بسیار ثروتمند هستند، منظور کسانی هستند که توان زندگی ندارند. *خبرگزاری‌ها خبر دادند شیخ زکزاکی با وضعیت جسمانی بسیار وخیمی روبه‌رو است. زندانی ارتش هستند. فرزندان او را کشته‌اند و همسر و فرزندان باقی مانده در محاصره پلیس هستند مسئولان نیجریه بدانند که نباید با طناب پوسیده عربستان و رژیم صهیونیستی به چاه بروند زیرا در این صورت به قعر چاه خواهند رفت.حالا که ایران اسلامی آغوش خود را باز کرده است و می‌گوید بیمار شما را می‌پذیریم لبیک بگویید و بدانید اگر بلایی سر ایشان بیاید شما در خط مقدم خواهید بود. انتهای پیام/ 141 ]]> سیاست Sat, 27 Jul 2019 10:14:39 GMT http://bfnews.ir/vdcaemn0.49niw15kk4.html توقیف نفتکش انگلیسی در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است http://bfnews.ir/vdcgwt9u.ak93u4prra.html به گزارش آینده روشن «کمال دهقانی فیروزآبادی» با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست مستقلی است و در عرصه روابط بین الملل به دنبال حفظ منافع خود است، هر جا منافع و امنیت ملی اش به خطر بیفتد، قاطعانه پاسخ می دهد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه روابط کشورها با یکدیگر در عرصه بین الملل بر اساس توافق های دوجانبه، چند جانبه و کنوانسیون ها است و این گونه نیست که یک حاکمی در جهان با ضمانت اجرا به دنیا حکومت دهند چرا که همه چیز در عرصه بین الملل بر اساس اصول حاکم و روابط بین الملل است و حکم بین الملل تعامل کشورها با یکدیگر است. وی تصریح کرد: در بحث دریاها ما قوانین مدون بین المللی داریم و توافق نامه های دوجانبه بین کشورها وجود دارد و کشوری نمی تواند بدون دلیل کشتی کشور دیگری را متوقف کند. انگلیسی ها کشتی جمهوری اسلامی ایران را بدون دلیل در تنگه هرمز متوقف کردند، فارغ از اینکه بدانند مقصد این کشتی کجاست. دهقانی ادامه داد: کشوری اجازه ندارد بدون دلیل و غیر قانونی کشتی جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند، تنها اصلی که در عرصه روابط بین الملل ضمانت اجرایی دارد، اصل مقابله به مثل است یعنی اگر بر اساس قوانین و مقررات بین المللی و با حفظ منافع ملی با ما رفتار شود ما همان گونه عمل می کنیم اما اگر خلاف قوانین ملی ما کشورها با ما رفتار کنند ما نیز در راستای حفظ منافع ملی مان تصمیم گیری می کنیم. نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدامی که در حال حاضر سپاه انجام داده است، قابل تقدیر و در راستای حفظ منافع ملی است. با اقتدار کشتی انگلیسی را که قوانین بین المللی را رعایت نکرد و سیستم مکان یابی موقعیت یابی اش را خاموش کرده بود و می توانست از نظر فنی در خلیج فارس خطرساز باشد را با اخطار هدایت و توقیف کرد. وی گفت: الان چون این کشتی با حکم قضایی متوقف شده است با حکم مقام قضایی نیز باید رفع توقیف شود. به هر حال انگلیسی ها باید بدانند که خلاف منافع ملی ایران برخورد کردند و ما اصلی از قانون بین المللی که ضمانت اجرا دارد و آن اصل مقابله به مثل است را اجرایی کردیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام گفت: ما به قوانین بین الملل اعتقاد داریم به آنها احترام می گذاریم و به این قوانین که به آنها محلق شدیم، پایبند هستیم و امیدواریم طرف های مقابل نیز به آن پایبند باشند. وی تصریح کرد: ما توافقی انجام نمی دهیم که طرف مقابل حرمتی برای آن قایل نباشد و هر کاری که دلش خواست انجام دهد، از ما نیز انتظار داشته باشد که در تصمیم گیری هایمان تابع نظرات آنها باشیم. وی خاطرنشان کرد: همه کشورها بدانند که جمهوری اسلامی ایران در سیاست هایش مستقل عمل می کند و البته بر اساس قانون اساسی و اصل وفای به عهد و اصل مقابله به مثل تصمیم گیری می کند./ پایان پیام/141 ]]> سیاست Sun, 21 Jul 2019 13:08:16 GMT http://bfnews.ir/vdcgwt9u.ak93u4prra.html واکنش رهبر انقلاب به دفاعیات حدادعادل نسبت به شبهات درباره ایشان http://bfnews.ir/vdchmknq.23n--dftt2.html به گزارش آینده روشن عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انصاف رهبر انقلاب در برخورد با مخالفان و حتی دشمنان جنبه‌ بسیار مهمی از شخصیت ایشان است؛ گفت: «منیّت» و به اصطلاح امام خمینی (ره) «من شیطانی» در وجود رهبری به زنجیر کشیده شده است. غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانش‌پژوهان طرح ولایت ۹۸ بسیج دانشجویی، در رابطه با شخصیت علمی و اخلاقی مقام معظم رهبری گفت: یک جنبه مهم شخصیت مقام معظم رهبری، تقوا و زهد مثال زدنی ایشان است. انصاف ایشان در برخورد با مخالفان و حتی دشمنان جنبه‌ بسیار مهم دیگری از شخصیت ایشان است. «منیت» و به اصطلاح امام خمینی (ره) «من شیطانی» در وجود رهبری به زنجیر کشیده شده است. وی ادامه داد: یک بار من با مجله‌ای مصاحبه کرده بودم و در مورد شبهاتی که راجع به آقا بود پاسخ داده بودم. مجله را به حضرت آقا نشان دادم. بعد از دو سه هفته که مجددا ایشان را دیدم، از ایشان راجع به این که مصاحبه را خوانده‌اند یا نه، سوال کردم و ایشان فرمودند: مطالبی که درباره خودم باشد را نمی‌خوانم. حدادعادل گفت: مقام معظم رهبری یک متفکر برجسته در جهان معاصر است. یعنی درک خیلی خوبی از جهان معاصر خود دارد. به این معنا که معنی علم در دوره خود و اهمیت کار علمی برای اسلام و انقلاب و کشور را می فهمند. وی اظهار داشت: رهبر انقلاب یک متفکر است. من اوایل انقلاب فکر می‌کردم کسی جایگزین شهید مطهری نخواهد شد اما بعدها دیدم که مقام معظم رهبری خلا شهید مطهری را پر کرده‌اند و حتی بسیار فراتر از شهید مطهری هستند. ]]> سیاست Wed, 17 Jul 2019 09:35:25 GMT http://bfnews.ir/vdchmknq.23n--dftt2.html اولین سنگ‌اندازی سعودی در حج 98 http://bfnews.ir/vdcgut9u.ak93w4prra.html ]]> سیاست Mon, 08 Jul 2019 10:12:58 GMT http://bfnews.ir/vdcgut9u.ak93w4prra.html بیانیه برجامی شورای امنیت‌ آمریکائی‎ها را شوکه کرد http://bfnews.ir/vdcfvjde.w6dvmagiiw.html به گزارش آینده روشن ، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با دانشجو در خصوص اظهارات دنیس راس دیپلمات ارشد سابق آمریکایی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی با کاهش تعهدات برجامی ایران، این جمهوری اسلامی است که در حال وارد کردن فشار حداکثری بر آمریکاست گفت: بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی شوکی را به آمریکایی‌ها وارد کرد و با توجه به اینکه آن‌ها در طول پنج - شش سال گذشته هر تعرضی در قبال ایران انجام می‌دادند پاسخی خاصی دریافت نمی‌کردند و نتیجه آن این تحلیل شده بود که ایران در انتظار خروج ترامپ از کاخ سفید نشسته و با این حساب نه از برجام خارج می‌شود و نه اقدام مقتدرانه‌ای انجام می‌دهد. وی با اشاره به اینکه این تحلیل در حوزه نظامی هم برای کشور چالش برانگیز شده بود گفت: عده‌ای عنوان می‌کردند در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران کشور اقدام متقابلی نمی‌کند و به نوعی حمله به ایران را کار ساده‌ای می‌پنداشتند. ایزدی ادامه داد: اما بعد از ۱۸ اردیبهشت سال جاری و صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی معلوم شد این تحلیل صحیح نبوده و جمهوری اسلامی شروع به پاسخگویی می‌کند و جهان شاهد آن بود که این پاسخگویی هر چند محدود، اما تاثیرات خود را گذاشته است. این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید براینکه بحث مطرح شده از طرف دینس راس بحث درستی است به این معنی که جمهوری اسلامی بنا نیست فقط شاهد نقض تعهدات طرف مقابل باشد و کاری انجام ندهد گفت: این دیپلمات ارشد سابق آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه می‌کند نهایتا نتایج سیاست‌های ترامپ این شده که او نه تنها امتیاز جدیدی نگرفته بلکه امتیازات قبلی را هم از دست داده است. *انگلیس و اروپا همزمان با آمریکا عملا از برجام خارج شدند وی در خصوص اظهارات مقامات انگلیسی مبنی براینکه در صورت خروج ایران از برجام انگلیس نیز از این توافق بین المللی خارج خواهد شد گفت: انگلیس مدت هاست که به صورت غیررسمی از برجام خارج شده است، چون براساس برجام نباید اخلالی در تعاملات بین المللی ایران وجد داشته باشد و از سوی دیگر فروش نفت ایران و معاملات بانکی نیز باید به طور عادی در جریان باشد که هیچ کدام از این موارد عملیاتی و محقق نشد. ایزدی با تاکید براینکه اروپا هم عملا همزمان با آمریکایی‌ها از برجام خارج شده افزود: براین اساس، این اظهارنظرها بیش از آنکه تهدیدی برای جمهوری اسلامی محسوب شود جنبه عملیات روانی دارد. انتهای پیام/ 141 ]]> سیاست Mon, 08 Jul 2019 09:09:05 GMT http://bfnews.ir/vdcfvjde.w6dvmagiiw.html مسجدجامعی:‌ «حجاب دیگران را گزارش دهید» موجب پرونده‌سازی می‌شود http://bfnews.ir/vdcc10qm.2bqe18laa2.html به گزارش آینده روشن مسجدجامعی روز یکشنبه در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران اظهارداشت: رعایت حجاب بحث قانون است اما نحوه اجرای آن مهم است. وی گفت: این نوع طرح‌ها موجب سوء‌استفاده برخی شهروندان و پنهان شدن متخلف پشت این طرح‌ها می شود. این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این موارد تنها تلاش برای اجرای قانون نیست بلکه نوعی پرونده‌سازی است. مسجدجامعی ادامه داد: برای مثال خانمی با خودرو در خیابان یک طرفه به طور خلاف حرکت می‌کرد که موجب تذکر خانم دیگر شد؛ فرد متخلف تذکر دهنده را تهدید کرد که حجاب تو را به نیروی انتظامی گزارش خواهم کرد. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از دستگاه‌های ذیربط می‌خواهم برای جلوگیری از سوء‌استفاده از این موارد بیندیشند. مسجدجامعی افزود: باید با افرادی که از این نوع طرح‌ها سوء‌استفاده می کنند برخورد قانونی شود. محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز از مسجدجامعی خواست تا تذکر خود را به طور مکتوب ارائه دهد تا به نهادهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی و وزارت کشور ارسال شود. ضرورت گزارش شورایاری ها در شورا مسجدجامعی که مسئولیت ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری های شورا را نیز برعهده دارد در ادامه سخنان خود گفت: از شورای سوم، شورایاری‌های مناطق و محلات گزارش‌هایی را در صحن ارایه می‌کردند. وی افزود: در شورای سوم که این موضوع در اختیار ما بود هر جلسه گزارش های شورایاری ها در صحن ارایه می شد. مسجد جامعی گفت: این گزارش های محلی منتشر نیز شد و مورد استفاده برنامه های بلند مدت قرار می گرفت. رییس شورای تهران هم در پاسخ به مسجدجامعی تاکید کرد: این تذکر مربوط به ستاد شورایاری‌هاست که شما (مسجدجامعی)، آرش میلانی، محمود میرلوحی و بهاره آروین، عضو هستید. وی خاطر نشان کرد: تاکنون درخواست نشده که گزارش محلات در صحن ارایه شود. مهلت ثبت نام برای پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها دیشب پایان یافت و قرار است این انتخابات چهارم مرداد برگزار شود. براساس اعلام رییس شورای اسلامی شهر تهران حدود ۱۲ هزار نفر برای شرکت در این انتخابات نامزد شده اند. انتهای پیام/ 141 ]]> سیاست Sun, 07 Jul 2019 11:10:53 GMT http://bfnews.ir/vdcc10qm.2bqe18laa2.html کتابی که توضیح می‌دهد انقلاب اسلامی چقدر از اندیشه مهدوی تأثیر گرفته است http://bfnews.ir/vdcjvxea.uqem8zsffu.html به گزارش آینده روشن ، در مقدمه کتاب قسم به عصر می‌خوانیم: «انقلاب اسلامی با ادعای اینکه نگرش متفاوتی به انسان، جهان و سیاست دارد، پا به عرصه وجود گذاشت و با نفی این اندیشه حاکم بر دنیای مدرن که «خدا مرده است» و «دین افیون توده‌هاست» داعیه متفاوتی به صحنه آورد که می‌توان به نام دین قیام کرد، حکومت نمود و تمدن ساخت. انقلاب اسلامی این کار را با تأکید بر عناصری همچون مهدویت شیعی و آموزه انتظار که از مهم‌ترین عناصر گفتمان اسلام شیعی به شمار می‌آید، انجام داد.» انتشارات کتاب جمکران به‌عنوان یک مؤسسه انتشاراتی ـ پژوهشی در چند سال اخیر در حوزه مهدویت نشست‌های علمی و تخصصی برگزار کرده است. در این نشست‌ها از حضور اندیشمندان و پژوهشگران بهره برده شده است و از رهگذر این نشست‌ها به آورده‌های پژوهشی چشم‌گیری دست یافته است. دستاوردهای علمی این فعالیت باعث انباشت محتوایی خوبی در این حوزه شده است تا چه امروز و چه در آینده کمک‌کار پژوهشگران تازه‌نفس باشد و بابی برای گشودن افق‌های نو مبنا شود. انتشارات کتاب جمکران به تازگی محتوایی برخی از این نشست‌ها را که در حوزه مفهومی مشترکی بودند، پیاده‌سازی کرده است و با ویرایش و تدوین موشکافانه تبدیل به کتابی شده است در دست مخاطبان با عنوان کامل: «قسم به عصر؛ درآمدی بر آینده‌اندیشی تمدنی-مهدوی انقلاب اسلامی». قسم به عصر به کوشش «سیدمجید مطهری‌نژاد» و «محمد خادمی» قوام یافته است که هر دو از پژوهشگران مهدوی و عضو گروه مطالعات مؤسسه پژوهشی-انتشاراتی کتاب جمکران هستند. این کتاب شامل ۷ مجموعه‌گفتار است با این عنوان‌ها: نظریه‌پردازی تمدن نوین اسلامی در افق مهدویت بررسی نسبت مفهومی و راهبردی بین دو امر تمدن نوین اسلامی و ظهور انقلاب اسلامی و آینده‌پژوهی مهدوی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی حوزه علمیه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی آینده‌سازی امت اسلامی بر پایه آموزه مهدویت آینده انقلاب اسلامی و آرمان مهدوی. هر کدام از این مجموعه‌گفتارها شامل چند گفتار عالمانه و محققانه است از اندیشمندان و پژوهشگران مختلف که عنوان نشست و ارائه‌کننده آن عبارت‌اند از: مجموعه گفتار اول حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان: مقدمه‌ای بر تبیین قرآنی تمدن نوین اسلامی آیت‌الله شیخ محسن اراکی: مفهوم‌شناسی تمدن عصر مهدوی؛ ضرورت بزرگداشت و تکریم ایام‌الله دکتر موسی نجفی: نظریه تکامل تاریخ و تمدن نوین اسلامی، پایان تاریخ غربی به طرف تمدن برتر حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری: چیستی بینش تمدنی و بایستگی‌های آن حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک: وجوه الگویی آرمان‌شهر مهدوی در تمدن‌سازی اسلامی با رویکرد آینده‌پژوهی پس‌نگر مجموعه گفتار دوم آیت‌الله شیخ علی کورانی: بررسی روایی-تطبیقی حوادث پس از ظهور در ضمن ظرفیت‌سنجی جریان‌های تمدنی موجود دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها: نظریه دولت و تمدن؛ بررسی نقش منحصربه‌فرد دولت در تمدن‌سازی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: مبانی نظری تمدن‌اندیشی و تمدن‌سازی مجموعه گفتار سوم حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا: تبیین ابعاد پیوند هویت انقلاب با مهدویت دکتر علی‌اصغر پورعزت: مقدمه‌ای بر کشف نقش آینده‌اندیشی مهدوی در تحلیل انقلاب اسلامی دکتر مهدی فاتح راد: تأکید بر جامع‌نگری اسلام در آینده‌سازی تمدنی در مقابل مادی‌محوری تمدن غرب مجموعه گفتار چهارم دکتر سیدسعید زاهد زاهدانی: نقش انقلاب اسلامی در جریان ظهور از منظر جامعه‌شناختی دکتر علیرضا شجاعی‌زند: تبیین مفهوم و اقتضائات تمدن نوین اسلامی و نسبت‌سنجی آن با ماهیت دین حجت‌الاسلام دکتر سیدمسعود پورسید آقایی: تأثیرات آموزه مهدویت در آینده‌شناسی انقلاب اسلامی در پایان نشست گفت‌وگویی خواندنی بین دکتر سیدسعید زاهد زاهدانی، دکتر علیرضا شجاعی‌زند و حجت‌الاسلام دکتر سیدمسعود پورسید آقایی برقرار می‌شود که در بخش پایانی مجموعه گفتار آورده شده است. مجموعه گفتار پنجم حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب: اتکای به ظرفیت‌های مردمی، رمز ماندگاری دیپلماسی مذهبی و دینی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست: لزوم تولید اصول فقه و فقه تمدنی و نشر معارف انسانی تشیع برای رویارویی تمدنی با جریان های جهان اسلام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: تبیین لزوم صحنه‌محوربودن مطالعات فقهی و دینی برای ایفای نقش بی‌بدیل حوزه علمیه در دیپلماسی عمومی بین‌الملل مجموعه گفتار ششم حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی: «مهدویت» عنصر تقویت‌کننده انقلاب اسلامی به‌عنوان مهمترین پدیده قرن حاضر دکتر منوچهر محمدی: تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی از سطح ملی تا سطح جهانی و تمدنی دکتر نادر طالب‌زاده: مأموریت انقلابیون در صحنه‌های امروز نبرد انقلاب اسلامی در بخش پایانی این مجموعه گفتار، از زبان نمایندگان جبهه مقاومت چند گفتار موجز آورده شده است. مجموعه گفتار هفتم دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده: مقدمه‌ای بر معرفی مهدویت به‌عنوان علت غایی انقلاب اسلامی دکتر محمدرحیم عیوضی: «قرائت انقلابی از انتظار» حرکت‌بخش و قدرت‌زا برای جامعه‌سازی مهدوی حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان: معرفی منطق قرآنی تام شدن نور الهی؛ به‌عنوان تنها منطق صحیح تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی و نسبت آن با مهدویت در بخش انتهایی کتاب قسم به عصر یادداشتی از «سیدمجید امامی» با عنوان «معرفی ابعاد ساخت و پردازش هویت مهدوی انقلاب اسلامی در بیان امام خمینی (ره)» می‌خوانیم. سیدمجید امامی که مشاور پژوهشی تولیت مسجد مقدس جمکران است، در این یادداشت به این مسئله پرداخته است که انقلاب اسلامی تا چه میزان تحت تأثیر اندیشه مهدویت بوده است و در کلام امام خمینی این رابطه چگونه دیده می‌شود. در ادامه مقاله‌ای علمی-پژوهشی آورده شده است که حاصل تلاش تدوین‌گران کتاب و در اصل برگرفته از رساله دکترای سیدمجید مطهری‌نژاد است. این مقاله با عنوان «بازتعریف هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی مناسب انقلاب اسلامی، در گذار از مدرنیته اسلامی به‌سوی تمدن زمینه‌ساز و بایسته‌های سیاستی برآمده از آن» تلاش دارد در روندی تحلیلی و مقایسه‌ای مؤلفه‌ها و پیامدهای هستی‌شناسی اجتماعی انقلاب اسلامی را بر پایه نظریه‌های انقلاب بررسی کند و پیامدهای معرفت‌شناختی انقلاب اسلامی را در دو جبهه فکری مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی مطالعه کند. در بخش پایانی این مقاله نیز به بررسی آسیب‌ها و کاستی‌های سویه تمدنی انقلاب اسلامی و بایسته‌های سیاستی مناسب آن‌ها در مسیر امر زمینه‌سازی پرداخته شده است. در انتهای کتاب نیز متن «سخنرانی امام خمینی (ره) به مناسبت نیمه شعبان سال ۱۴۰۰ هجری قمری» به پیوست آمده است. انتشارات کتاب جمکران «قسم به عصر؛ درآمدی بر آینده‌اندیشی تمدنی-مهدوی انقلاب اسلامی» را در بهار ۹۸ و با قیمت ۳۵ هزار تومان به مخاطبان تخصصی و پژوهشگران عرضه کرده است. انتهای پیام/141 ]]> سیاست Mon, 01 Jul 2019 16:52:58 GMT http://bfnews.ir/vdcjvxea.uqem8zsffu.html مسجد بستر آماده شدن مردم برای ظهور است http://bfnews.ir/vdcd5o05.yt09z6a22y.html به گزارش آینده روضشن حجت‌ الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه روحانیت پیشتاز انقلاب اسلامی بوده و شهدای بسیاری را در راه انقلاب، شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس تقدیم کرده است، اظهار کرد: روحانیون در عرصه منبر، خطابه و فرهنگی نیز پیشتاز و موفق بوده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر سنگر بودن مساجد و لزوم خالی نکردن آنها، یادآور شد: مساجد سنگر اسلام و انقلاب هستند و خوشبختانه روحانیت در این سنگر بهترین خدمات را داشته است. وی ادامه داد: روحانیون در سنگر مساجد در عرصه تبلیغ اسلام، تربیت دینی و ارائه اخلاق اسلامی علمکرد خوبی داشته و از این طریق حافظ اسلام در قرون متمادی بوده اند. مصباحی مقدم درباره عملکرد مساجد در حوزه ترویج فرهنگ مهدویت و آشنایی بیشتر مردم با آموزه های مهدوی و فرهنگ انتظار، گفت: روحانیون همانطور که در عرصه تبلیغ مجموعه ای از نمادهای اسلام موفق بوده، در حوزه مهدویت نیز عملکرد خوبی داشته اند. وی با اشاره به این روایت از پیامبر اسلام «يَخْرُجُ ناسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّؤُون لِلْمَهْدي سُلطانَهُ: مردمی از شرق قیام می ‏کنند و زمینه را برای حکومت مهدی آماده می کنند»، ادامه داد: انقلاب اسلامی مقدمه برای ظهور حضرت مهدی(عج) است و علما، وعاظ و ائمه جماعات مساجد در ادامه مسیر این انقلاب، مردم را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده می کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ائمه جماعات در مسیر تبیین ضرورت تعلق خاطر مردم به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) کار می کنند و زحمت می کشند. پایان پیام/141 ]]> سیاست Tue, 18 Jun 2019 14:31:45 GMT http://bfnews.ir/vdcd5o05.yt09z6a22y.html