رئيس پژوهشكده مهدويت:

عدالت و پيشرفت تحت مفاهيم سعادت، عبوديت و قرب‌الهي است

خبرگزاری فارس , 3 تير 1390 ساعت 10:56

گزارشگر :

حجت‌الاسلام بهروزلك، رئيس پژوهشكده مهدويت و آينده‌پژوهي، عدالت و پيشرفت را شاخصي مرتبط با سعادت و عبوديت دانست و گفت: اين مفاهيم تحت‌الشعاع مفهوم ثالثي به نام سعادت، عبوديت و قرب‌الهي هستند.


به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام غلامرضا بهروزلك، رئيس پژوهشكده مهدويت و ‌آينده‌پژوهي در گفت‌وگوی خبری درباره چيستي عدالت و موانع تحقق آن، اظهار داشت: عدالت مي‌تواند در دو سطح فردي و اجتماعي مطرح شود. به عبارت ديگر؛ وقتي از حقوق سخن گفته مي‌شود، بعضي اوقات حق انسان برابر ديگران مطرح مي‌شود و بدين ترتيب عملاً حقوق به عرصه اجتماعي وارد مي‌شود. 

مؤلف «سياست و مهدويت» افزود: به ديگر سخن، وقتي از حق انسان نسبت به ديگري يا ديگران بحث مي‌شود، به نوعي انسان‌اجتماعي مطرح مي‌شود. براي اين سطح از عدالت مي‌توان ابعادي نظير اقتصاد، سياست، فرهنگ و امنيت را برشمرد عدالت و حق انسان‌ها را در آن حوزه‌ها بررسي كرد. در مقابل اين سطح از عدالت، عدالت فردي هم طرح مي‌شود كه داراي تفاوت‌هاي اساسي با عدالت اجتماعي است.
 
وي در ادامه گفت: وقتي در بعد فردي از حق و عدالت سخن گفته مي‌شود، اين مسئله به معناي حق انسان نسبت به ديگري نيست بلكه در اينجا انسان تنها فرض مي‌شود و عملاً تعريف قبلي كاربردي نخواهد بود. بنابراين از اين منظر، عدالت رعايت تناسب، هماهنگي و تعادل است. 

اين مدرس حوزه و دانشگاه با بيان اينكه در عدالت اجتماعي، تعريف عدالت به حق به نوعي معناي استحقاق را متبادر مي‌سازد، اظهار داشت: در چنين مفهومي، رابطه من با ديگري معني مي‌گيرد و در چنين حالتي، عدالت مفهوم چند لايه مي‌يابد كه در لايه‌هاي مختلف اين مفهوم كاركرد دارد. بديهي است رعايت عدالت اجتماعي مستلزم عدالت قوام ياتفه در بعد فردي و رابطه انسان با خداست، يعني خلقت الهي را بايد مد نظر قرار دهيم. 

عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بيان اينكه اگر در يك جامعه از عدالت اجتماعي سخن به ميان آورده شود بهتر است عدالت اجتماعي به گونه‌اي طراحي شود كه به افراد، شاخص‌ها و ويژگي‌هاي فردي آنها اعتنا كند، خاطرنشان كرد: عدالت اجتماعي با مهره‌ها يا افرادي ايجاد شود كه آن افراد از پيش، ويژگي‌هايي را به لحاظ فردي و تكويني مد نظر قرار داده باشند؛ يعني عدالت اجتماعي بدون توجه به ابعاد فردي به معني خواهد بود؛ چرا كه خصلت‌هاي فردي، اجزا و مؤلفه‌هاي جامعه هستند، بنابراين عدالت اجتماعي بر عدالت فردي استوار است. 

وي در پاسخ به اين پرسش كه عدالت چه جايگاهي در انديشه سياسي اسلام دارد يا وجه تمايز آن با جايگاه عدالت در مدل‌هاي مختلف دموكراسي چيست، اظهار داشت: در انديشه سياسي اسلام، عدالت هرگز مفهومي اصلي و غايي نبوده است. در واقع جايگاه عدالت در امتداد عبوديت يا غايت خلقت است. 

مؤلف «درآمدي بر كلام سياسي شيعه» اظهار داشت: توسعه مفهوم عدالت ما را در گرداب توجيهات عجيب و غريب مي‌افكند. عدالت در مفهوم كليدي قرار ندارد، بلكه رهايي از حصر و زنجيرهايي كه طاغوت‌هاي زمان بر گردن ما ايجاد كرده‌اند، در جايگاه مفهوم كليدي است. 

وي در پاسخ به اين سؤال كه رابطه الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت با عدالت چيست، اظهار داشت: يكي از مصالح الگوي توسعه و پيشرفت اين است كه در آرمانشهر جايگاه عدالت را بيابيم. در آرامنشهر مهدوي، عدالت مفهوم كليدي نيست. 

وي افزود: يقيناً حضرت مهدي(عج) عدالت كامل را محقق خواهد ساخت تا زمينه سعادت و تكامل بندگان را به سمت خداوند فراهم سازد. 

اين پژوهشگر علوم سياسي اظهار داشت: عدالت و پيشرفت هر دو به عنوان مفهوم و شاخصي است كه در ارتباط با سعادت و عبوديت قرار مي‌گيرد. در واقع؛ عدالت، پيشرفت و ساير مفاهيم ديگر تحت شعاع مفهوم ثالثي به نام سعادت، عبوديت وقرب الهي هستند. 

مؤلف «جهاني شدن و اسلام سياسي در ايران» خاطرنشان كرد: اگر در پيشرفت حركت از وضع قبلي به وضع مطلوب باشد و به سعادت ختم نشود، حركتي رخ نداده است براي ايضاح بيشتر اين نكته به تفاوت بين مفهوم غربي از پيشرفت با مفهوم اسلامي نظري مي‌اندازيم. 

اين پژوهشگر افزود: در مفهوم غربي پيشرفت جامعه‌اي كه هر چه منظم‌تر و متنعم‌تر باشد، تمتع و بهره‌مندي افراد جامعه از لذات زندگي كمتر خواهد بود و هر چه در مسير رنج شهروندان جامعه قرار گيرد، حذف مي‌شود. بنابر اين تلاش بيشتر براي رفاه بيشتر و رفاه بيشتر با تلاش بيشتر همراه خواهد بود كه دور باطلي را رقم مي‌زند. 

وي افزود: از ديگر سو در مفهوم اسلامي پيشرفت، عطف عبوديت با پيشرفت ترادف كمال با قرب الهي را به عبد مسلمان هديه مي‌دهد. عدالت و پيشرفت با سعادت، كمال انساني، قرب الهي و عبوديت سنجيده مي‌شوند. 

حجت‌الاسلام بهروزلك در پايان گفت: اگر در تعريف پيشرفت كمال، مساوات، عبوديت و تكامل اجتماعي و انساني را لحاظ كنيم، سزاوار است عدالت را ابزاري براي تحقق پيشرفت بدانيم؛ به اين معنا كه مفهوم كليدي عبوديت، كمال انساني است. 

انتهاي پيام/ن/47


کد مطلب: 43857

آدرس مطلب: http://bfnews.ir/vdcgu79t.ak9wn4prra.html

آينده روشن
  http://bfnews.ir