آينده روشن - اخبار مهدويت و معنويت 16 تير 1391 ساعت 13:35 http://bfnews.ir/vdcbz9bs.rhbazpiuur.html -------------------------------------------------- یک پژوهشگر پاکستانی مدعی شد؛ عنوان : فقدان نظام آموزشی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی، عامل اصلی سکولار شدن جوانان مسلمان -------------------------------------------------- دکتر حمدانی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در نظام آموزشی مدارس در کشور های مسلمان، تصریح کرد: فقدان نظام آموزشی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی، عامل اصلی سکولار شدن جوانان مسلمان است. متن : به گزارش خبرگزاری آینده روشن، دکتر سید نثار حسین حمدانی از پژوهشگران پاکستان و استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم بازنگری در سیستم آموزشی مدارس کشور های اسلامی، گفت: به جز ایران، هیچ یک از کشور های اسلامی نتوانسته اند قدرت ایدئولوژیکی مستقلی داشته باشند و این به دلیل عدم توجه جدی به نظام آموزشی اسلامی در مدارس و دانشگاه های کشور های اسلامی است.وی اضافه کرد: در پاکستان، بخش محدودی از محتوای ایدئولوژیکی اسلام در نظام آموزشی مدارس راه یافته است و این امر سبب سکولاریزه شدن فکر جوانان در مقاطع عالی تحصیلی است.این استاد دانشگاه تأکید کرد: ببیشتر جنبه های ایدئولوژی اسلامی در مدارس کشور های اسلامی ارائه نشده اند و مهم ترین باور شیعیان که همانا امام زمان(عج) و مشکلات پیش از ظهور ایشان است، مورد غفلت جدی مدارس قرار گرفته است.وی افزود: زندگی بهتر، پر امید تر و سراسر نشاط یک جوان شیعی در گرو شناخت درست آموزه ای مهدوی است.دکتر حمدانی با تشریح اهمیت تحول در نظام آموزشی کشور های مسلمان و بهره گیری از الگو های آموزشی ایرانی در این زمینه، گفت: اگر به دنبال پیدایش سیستمی کاملا اسلامی برای مدارس و دانشگاه هایمان نباشیم، در آینده ای نزدیک با مشکلاتی جدی رو به رو خواهیم شد.وی ادامه داد: مهدویت، مهم ترین آموزه مورد غفلت در نظام های آموزشی مدارس و هنر، مهم ترین رشته ای است که در این زمینه دچار بی توجهی شده است.این پژوهشگر پاکستانی گفت: پیوند هنر و مهدویت، یکی از شاه راه های دستیابی به نظام ایدئولوژیکی اسلامی و دوری جوانان مسلمان از سکولاریسم است.وی مدعی شد: تغییر در سیستم آموزشی، پایه های اسلام را تقویت می کند و این تنها راه افزایش ظرفیت مسلمین است.دکتر حمدانی از تأثیر شگفت هنر هایی مانند موسیقی، فیلم، تئاتر، عکاسی، طراحی، انیمیشن سازی، معماری و حتی بازی های رایانه ای یاد کرد و اذعان داشت: گرچه هنر های سنتی همچنان مورد استقبال مردم هستدن، اما بی توجهی به هنر های غیرسنتی، خطری جدی را برای کشور های مسلمان به دنبال خواهد داشت.وی افزود: آموزش هنر در کشورهای اسلامی، غیر از ایران، در حفظ قدرت ایدئولوژیک مردم ناکام بوده است. مثلا در کتب درسی پاکستان به سختی مطالبی را پیدا می کنید که به دانش آموزان بیم و امید های آینده را طبق الگوی عقاید اسلامی آموزش دهد. مدارس علمیه اسلامی هم به همین منوال هستند.نویسنده مقاله "آموزش هنر و راهکارهای آموزشی برای مدارس اسلامی در چشم انداز مهدویت" گفت: بر طبق آموزه های اسلامی، امام مهدی و حضرت مسیح، دیر یا زود ظهور خواهند کرد، اما در دانشگاه ها و مدارس اسلامی ما هیچ چیز قابل تأملی درباره مشکلات و مصائب آخرالزمان آموزش داده نمی شود و هیچ گونه تلاشی در جهت تهیه مطالبی برای گنجاندن در متون درسی به چشم نمی آید تا دانش آموزان را بر طبق ترس های آینده(مصائب قبل از ظهور مهدی) و امید به آینده(ظهور منجی) آموزش دهد.وی هشدار داد: اگر وضع به همین منوال پیش برود ، کشورهای اسلامی هویت و آزادی خود را از دست خواهند داد.دکتر حمدانی در پایان سخنان خود، به راهکارهای خاصی برای بهبود مدارس اسلامی اشاره کرد و ایجاد حس تکلیف، قدرت تشخیص خوب از بد و تغییر جدی در رفتار جوانان را از حداقل های ناشی از تغییر در نظام آموزشی معرفی کرد.وی پیوند هنر با آموزه های دینی و به ویژه مهدویت را ضروری خواند و گفت: هنرمندان مسلمان باید آینده نگری را مورد اهمیت قرار دهند و با درک مشکلات آینده بشر، هنر دینی را ابزار ایجاد تعادل در نظام ایدئولوژیکی اسلامی قلمداد کنند و راه نفوذ افکار سکولار در ذهن جوانان مسلمان را مسدود نمایند.گفتنی است که هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع هنر زمینه ساز، راهبردها و راهکارها، روزهای ۱۵ و ۱۶ تیر ماه امسال مصادف با ۱۵ و ۱۶ شعبان المعظم در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در تهران با حضور مسوولان کشوری، اندیشمندان ایرانی و خارجی از ۱۸ کشور جهان در حال برگزاری است.انتهای پیام /